Adobe_Illustrator_10_cwiczenia_cwil10.pdf

(392 KB) Pobierz
C:\Andrzej\PDF\ABC nagrywania p³yt CD\1 strona.cdr
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
Adobe Illustrator 10.
SPIS TRECI
Æwiczenia
KATALOG KSI¥¯EK
Autor: Marek Kostera
ISBN: 83-7361-054-5
Format: B5, stron: 84
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Adobe Illustrator to wspania³e narzêdzie graficzne u¿ywane przez profesjonalistów
na ca³ym wiecie. Kolejne wersje Illustratora wzbogacane s¹ o nowe mo¿liwoci.
Ostatnia, dziesi¹ta ju¿ ods³ona tego programu, pozwala na ³atwiejsze tworzenie grafiki
na potrzeby stron internetowych, jest te¿ bli¿ej zintegrowana z Photoshopem, a tak¿e
pozwala na u¿ycie skryptów w celu przyspieszenia prac.
Ksi¹¿ka „Adobe Illustrator 10. Æwiczenia” krok po kroku ods³oni ogromne mo¿liwoci
aplikacji znacz¹co usprawniaj¹ce pracê grafikom komputerowym. Dziêki licznym
æwiczeniom osi¹gniesz sprawnoæ w pos³ugiwaniu siê tym narzêdziem. Poznasz:
• Podstawy pos³ugiwania siê Illustratorem
• Interfejs u¿ytkownika
• Metody tworzenia grafiki za pomoc¹ obiektów wektorowych; zarz¹dzanie
obiektami
• Efekty specjalne oparte na krzywych i edycjê krzywych Beziera
• Pracê z tekstem, formatowanie, efekty specjalne
• Narzêdzia s³u¿¹ce do tworzenia grafiki na potrzeby Internetu
• Sposoby na przyspieszenie tworzenia grafiki w Illustratorze
• Pracê na warstwach
• Narzêdzia umo¿liwiaj¹ce obróbkê grafiki bitmapowej i wymianê danych
z programem Adobe Photoshop
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
692058729.008.png 692058729.009.png 692058729.010.png 692058729.011.png 692058729.001.png 692058729.002.png
Spis treci
Rozdział 1. Podstawy, czyli zaczynamy prac z programem Illustrator 10.........................................5
Interfejs...........................................................................................................................5
Uruchamianie i zamykanie programu............................................................................5
Paleta narzdziowa — Tools........................................................................................6
Otwarcie nowego dokumentu.......................................................................................8
Zmiana wygl$du widoku .............................................................................................9
Rozdział 2. Obiekty wektorowe — wprowadzenie........................................................................................11
Rysujemy i edytujemy proste obiekty............................................................................... 11
Prostok$t, okr$g i wielobok ....................................................................................... 11
Obrys — indywidualna cecha obiektów wektorowych .................................................14
Kolor w grafice wektorowej — paleta Color ............................................................... 15
Zapis pracy .............................................................................................................. 16
Przekształcenia i zarz$dzanie obiektami ........................................................................... 17
Multiplikacja i grupowanie........................................................................................ 17
Transformacje — pochylanie i skalowanie.................................................................. 18
Stosy....................................................................................................................... 20
Narzdzia Rotate i Twist ........................................................................................... 21
Narzdzie Arc i paleta Appearance............................................................................. 23
Wyrównywanie i rozmieszczanie obiektów.................................................................26
O przemieszczaniu i kopiowaniu słów wicej..............................................................28
Gradient kolorystyczny ............................................................................................. 28
Gradient Mesh — siatka gradientu ............................................................................. 29
Rozdział 3. Krzywe Béziera......................................................................................................................................31
Edycja krzywych ........................................................................................................... 31
Narzdzia Pencil i Smooth — czyli rysujemy to, co chcemy.........................................31
Narzdzie Pen — profesjonalne kre:lenie krzywych ....................................................32
Dodawanie zako<cze< do :cie=ek............................................................................... 34
Efekty specjalne............................................................................................................. 35
Symbol Sprayer — malujemy obrazem....................................................................... 35
Tworzenie własnego symbolu.................................................................................... 36
Kolejne narzdzia do edycji symboli .......................................................................... 38
Przezroczyste wektory .............................................................................................. 40
Zmikczanie krawdzi............................................................................................... 41
Narzdzie Flare ........................................................................................................ 42
Cie< jak prawdziwy .................................................................................................. 43
Metamorfoza............................................................................................................ 46
4
Adobe Illustrator 10. wiczenia
Metamorfoza po :cie=ce............................................................................................ 47
Zniekształcenie — generujemy efekt perspektywy.......................................................48
Artystyczne ramki — Zig Zag.................................................................................... 49
Maski i import grafiki bitmapowej ............................................................................. 50
Narzdzie Warp........................................................................................................ 51
Twirl — zakrcone ilustracje ..................................................................................... 51
Bloat — efekt lupy ................................................................................................... 52
Narzdzie Pucker i inne zniekształcenia krawdzi........................................................53
Efekty obwiedni ....................................................................................................... 54
Rozdział 4. Praca z tekstem....................................................................................................................................55
Edycja tekstu................................................................................................................. 55
Narzdzie Type — wpisywanie tekstu ........................................................................ 55
Formatowanie tekstu................................................................................................. 56
Formatowanie akapitu............................................................................................... 59
Efekty specjalne z tekstem.............................................................................................. 61
Tekst wpisany w obiekt............................................................................................. 61
Tekst opisany na :cie=ce ........................................................................................... 61
Tekst jako maska...................................................................................................... 62
Tekst modyfikowany obwiedni$................................................................................. 63
Zamiana tekstu na krzywe......................................................................................... 64
Rozdział 5. Grafika internetowa...........................................................................................................................67
Przygotowanie ilustracji na potrzeby WWW........................................................................ 67
Slices — tniemy ilustracj na kawałki......................................................................... 67
Zapis na potrzeby stron internetowych........................................................................ 68
Mapy obrazów — generowanie ł$czy WWW..............................................................71
Rozdział 6. Automatyzacja i ułatwienia pracy z Illustratorem...............................................................73
Paleta zada< — Actions .................................................................................................. 73
Zapisywanie i odtwarzanie zadania............................................................................. 73
Praca z warstwami ......................................................................................................... 75
Tworzenie i przemieszczanie warstw.......................................................................... 75
Blokowanie warstw i edycja ich wła:ciwo:ci...............................................................76
Elementy wspomagaj$ce precyzyjne tworzenie ilustracji....................................................77
Prowadnice, siatka i podpowiedzi inteligentnych linii pomocniczych.............................77
Rozdział 7. Illustratorem po pikselach,
czyli praca z bitmapami i współpraca z Adobe Photoshop ® ............................................79
Wybrane filtry bitmapowe............................................................................................... 79
Kreskowanie — rysunek w ołówku............................................................................ 79
Malowidło :cienne — fresk....................................................................................... 80
Psychodeliczne tła .................................................................................................... 80
Wymiana plików z Adobe Photoshop............................................................................... 81
Umieszczamy plik Photoshopa w Illustratorze............................................................. 81
Przenosimy grafik do Photoshopa............................................................................. 82
3.
Krzywe Béziera
Rozdział
Edycja krzywych
Narzdzia Pencil i Smooth
— czyli rysujemy to, co chcemy
wiczenie 3.1.
W tym wiczeniu poznasz rysunek odrczny, a właciwie narzdzie do jego wykonania.
1. Z palety Tools wybierz narzdzie Pencil . Jest to narzdzie symuluj ce odrczny
rysunek ołówkiem.
2. Spróbuj co narysowa, maj c cały czas wcinity przycisk myszy.
U$ywanie tego narzdzia przez posiadaczy myszek nie jest zbyt łatwe. Du$o
praktyczniejsze wydaje si by u$ycie tabletów graficznych. Ale sprawa
nie jest beznadziejna. Wystarczy tylko zmieni nieco ustawienia narzdzia.
3. Kliknij dwukrotnie w ikon narzdzia w palecie Tools .
4. W oknie opcji narzdzia na pocz tek wył cz Keep Selected .
Dziki temu po narysowaniu jakiego fragmentu rysunku nie zostanie on od razu
zaznaczony i bdziesz mógł bez przeszkód narysowa kolejny. Przy wł czonej tej
opcji po narysowaniu jednej czci rysunku program zaznacza kształt i rysuj c drugi
fragment zastpuje pierwszy.
692058729.003.png 692058729.004.png
32
Adobe Illustrator 10. wiczenia
W opcji Smoothless ustal gładko krelonej cie$ki. Co to oznacza? Przy takim
odrcznym rysowaniu program usiłuje pomóc rysownikowi i próbuje wygładza
kanciaste linie. Co w rodzaju reduktora dr$enia r k. W praktyce ustawienie zbyt
du$ej wartoci uniemo$liwi ci precyzyjne wykrelenie kształtów.
5. Kolejn wa$n opcj jest Fidelity , gdzie ustalasz dokładno rysowania. Im warto
mniejsza, tym dokładniejsz cie$k otrzymujesz.
Rysunek 3.1.
Okno opcji ołówka
i przykładowy
rysunek odrczny
6. Jeli narysowana przez ciebie cie$ka jest nieco „posz arpa na” i nierówna, to si
zbytnio nie martw, tylko signij po narzdzie Smooth .
7. Maj c zaznaczon ci e$k, któr chcesz wygładzi, przesu1 po niej kursorem
narzdzia Smooth . Po kilku takich ruchach po krzywi2nie nie bdzie ladu.
Narzdzie Pen — profesjonalne krelenie krzywych
wiczenie 3.2.
Jeli chcesz mie pełn kontrol nad pow stawaniem wektorowego kształtu, to niezast pio-
nym do tego celu narzdziem jest Pen . Wykrelimy kształt wazonika. Utworzony wcze-
niej kwiatek musi przecie$ gdzie sta.
1. Kliknij w dowolnym miejscu na stronie. W ten sposób wstawisz pierwszy punkt
kontrolny.
2. Nastpnie kliknij troch z prawej strony, wstawiaj c kolejny punkt kontrolny. Idealnie
by było, gdyby obydwa punkty znajdowały si na jednej wysokoci. Po wstawieniu
drugiego punktu program utworzy pomidzy nimi lini, fachowo zwan segmentem
cie$ki.
Jak widzisz rysowanie tym narzdziem nie jest trudne. Zróbmy wic krok dalej.
3. Przemie kursor w dół i mniej wicej porodku utworzonej linii. Kliknij wstawiaj c
kolejny punkt, ale tym razem nie puszczaj przycisku myszy, tylko przesu1 kursor w lewo.
Zobaczysz, $e za kursorem ci gnie si dziwna linia. Jest to punkt kierunku okrelaj cy
kształt krzywej. Zwró uwag, $e gdy przemieszczasz punkt kierunku, mo$esz
równoczenie obserwowa krzywizn segmentu cie$ki. Jest jeszcze co, czego w tej
chwili nie widzisz, ale o tym w nastpnym punkcie wiczenia (rysunek 3.2).
692058729.005.png 692058729.006.png 692058729.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin