Cele główne:
1. Umiejętności: uczeń potrafi wykonać rzut z padem, doskonali kozłowanie piłki w biegu.
2. Sprawność motoryczna: orientacja, zwinność
3. Wiadomości: faule zawodnika atakującego.
4. Akcent wychowawczy: dokładność, systematyczność.
Miejsce zajęć: sala gimnastyczna
Ilość uczestników: 18 osób
Klasa: V
Czas trwania zajęć: 45 minut
Przybory: 18 piłek do piłki ręcznej, 9 szarf, 4 materace
Zadania szczegółowe
doz
Uwagi organizac. – metodyczne
1. Część organizacyjna
1. Zbiórka w szeregu
2. Powitanie
3. Sprawdzenie obecności i gotowości do zajęć
2‘
Sprawdzenie strojów sportowych, zdjęcie biżuterii
2. Nastawienie do aktywnego udziału w lekcji
1. Podanie tematu oraz motywacja do aktywnego udziału w lekcji
1’
Pozycje, na których najczęściej wykorzystywany jest rzut z padem, skuteczność tego rzutu.
1. Rozgrzewka –
w parach – dwie piłki na parę
1. Zabawa ożywiająca: „Berek po liniach – kozłowaniem”: jeden berek, który stara się złapać uciekających, biegać można tylko po liniach namalowanych na podłożu.
2. Ustawienie przodem do siebie- równoczesne krążenia T
3. Równoczesne przysiady z RR opartymi na piłce
4. Ustawienie tyłem do siebie- skłony z T z dotknięciem piłek nad głową i między NN
5. Skręty z dotknięciem piłki partnera
6. Ustaw. j.w – równoczesny podrzut z jednej strony-półobrót chwyt piłki z drugiej strony
7. Ćw.j.w. zamiast podrzutu kozioł
8. Ćw.j.w. z jednej strony podrzut z drugiej kozioł
9. Podpór przodem toczenie piłki do partnera
10. Siad rozkroczny stopy złączone –równoczesne leżenie tyłem, skłon w przód z dotknięciem piłek
11. Leżenie przodem wznos T 1-ka podanie,2-ka toczenie do partnera
12. Stojąc w odległość około 3m- jedną piłką podania, drugą toczenie
13. Ust.j.w 1-ka kozłowanie dookoła siebie(stopy nie odrywają się od podłoża)2-ka skiping A do partnera i powrót skiping C
14. Ustawienie na linii bocznej, jedynka 3 kroki przed dwójką- 1-ka kładzie piłkę na podłożu i obraca się do dwójki, otrzymuje od niej podanie i znowu zostawia piłkę, 2-ka zbiera piłki i podaje 1-ce
15. Równoczesne podania dwoma piłkami, przemieszczając się na drugą stronę boiska(1-ka tyłem, 2-ka przodem)
8x
10x
6x
4x2
2x2
- każdy uczeń zabiera piłkę.
- nowym berkiem staje się również osoba, która zboczy z linii
- Piłki cały czas się stykają
- piłka na podłożu, RR oparte na piłce
- piłka trzymana przed sobą
- podrzut w górę
- po koźlle chwyt piłki i ponowne wprowadzenie w kozioł
- przodem do siebie
- piłka podczas leżenia w górze,RR wyprostowane
- piłka podczas skipingu trzymana przed sobą (skip A) i za sobą (skip B)
- ćw. wykonywane w truchcie do przeciwległej linii bocznej
- 1-ka obroty raz przez lewe raz przez prawe ramię
- chwyt jednorącz
- odległość około 2-3m
4. Kształtowanie umiejętności i doskonalenie sprawności
Pokaz i objaśnienie wykonania rzutu z padem
1. Z klęku pady w przód na ręce. Amortyzacja następuje poprzez stopniowe ugięcie RR. (ćw. w początkowym okresie wykonywane na materacu)
2. Ćw.j.w. tylko z przysiadu
3. Pad ze stania w przód na materac, na obie ręce równocześnie(amortyzacja poprzez ugięcie stawów łokciowych). Przed padem następuje ugięcie stawów kolanowych w ostatniej fazie padu ich wprost.
4. To samo tylko ze skrętem T w prawo i zamachem ręki prawej –jak przy rzucie, pad najpierw na lewą a potem na prawą rękę
5. Ćwiczący ustawiony lewym barkiem do bramki obniża pozycję przez ugięcie NN w kolanach z równoczesnym ćwierćobrotem w lewo i oderwaniem PN od podłoża. W czasie padu wykonuje skręt T w prawo i zamach PR. W ostatniej fazie padu prostuje LN i pada na LR, a potem na PR
6. Ćwiczący ustawiony tyłem do bramki wykonuje pad podobnie jak w ćwiczeniu poprzednim, lecz zamiast ćwierćobrotu robi półobrót w lewo
7. Ćw. nr 5 wykonywane z piłką
8. Ćw. nr 6 wykonywane z piłką
Doskonalenie kozłowania w biegu
9. „Walka o piłkę” ust. Jak na rys. N wyrzuca piłkę do przodu, pierwsi zawodnicy z każdego zespołu biegną i starają się wywalczyć piłkę, po czy uczeń, który przejął piłkę stara się jak najszybciej wrócić na pole bramkowe, przeciwnik przeszkadza mu. Kto wróci do pola bram. Z piłką zdobywa punkt dla swojej drużyny
10. „Wywoływanie do kozłowania” ust. Jak na rys. N wywołuje nr, który biegnie po piłkę do koła a następnie omija z kozłowaniem swoją drużynę i kładzie piłkę z powrotem, zawodnik, który zrobi to szybciej zdobywa ptk dla swojego zespołu
11. Ust. Jak na rys.kozłujący prowadzi piłkę pomiędzy stojącymi obrońcami, stara się zakończyć akcję rzutem na bramkę. Obrońcy stojąc w miejscu starają się wybić piłkę atakującemu
12. Ćw.w parach stały obrońca przed l.p. bramkowego, atakujący z lewej st. Obrońcy, po podaniu od partnera wykonuje rzut z padem
13. Ćw.j.w. tylko ćwiczący znajduje się z prawej strony obrońcy. Rzut z padu wykonywany jest w pierwszej kolejności po przestawieniu NL i ustawieniu przodem do bramki
14. Ćw. j.w tylko rzut z padem jest wykonywany po odbiciu z PN i rzucie PR
15. Gra drużynowa „Obrona materacy”-
zawodnicy kolejno wykonują rzuty do materaca za każde trafienie 1 ptk. Wygrywa drużyna, która szybciej zdobędzie 10 punktów.
4x
5x
1x
2x
3x
4’
- korygowanie błędów
- pierwsze próby na materacu...
boxter18