TYFLOPEDAGOGIKA.doc

(72 KB) Pobierz
TYFLOPEDAGOGIKA –

TYFLOPEDAGOGIKA –Tyflopedagogika (z gr. typhlos - niewidomy) - dział pedagogiki specjalnej zajmujący się wychowaniem, edukacją, terapią i rehabilitacją osób niewidomych i niedowidzących w placówkach oświatowych (w tym integracyjnych) oraz poradniach specjalistycznych.

 

Osoby uszkodzonym wzrokiem dzieli się na dwie grupy:

niewidomych i niedowidzących od urodzenia i wczesnego dzieciństwa (przyjmuje się wiek do pięciu lat);

ociemniałych - osoby które całkowicie lub w znacznym stopniu straciły wzrok w ciągu życia.

 

Próba zróżnicowania podstawowych grup osób z uszkodzonym wzrokiem (niewidomi, niedowidzący i ociemniali) ma znaczenie w realizacji celów i treści rewalidacji.

 

Klasyfikacja WHO (1980 r.) za wzrok normalny uważa ostrość wzroku powyżej 0.3, słabowzroczność od 0.3 do 0.05, a poniżej 0.05 ślepotę całkowitą, poczucie światła, oraz ślepotę umiarkowaną.

 

Z pedagogicznego punktu wiedzenia do dzieci niedowidzących lub słabo widzących zalicza się te, które posiadają zdolność wiedzenia tekstów czarnodrukowych i nie muszą korzystać z pisma punktowego (Braille'a).

 

Tyfolopedagogika za swój przedmiot działania uznaje badania i wdrożenia dotyczące rozwoju kompetencji życiowych osób z uszkodzeniami wzroku. Rewalidacja osób z problemami widzenia zmierza do realizacji celów związanych z charakterem uszkodzenia.

             

1.      Przyczyny analizy uszkodzeń analizatora wzroku

Można podzielić na pewne  grupy:

·         Czynniki dziedziczne ( wśród niewidomych od urodzenia spotyka się  ok. 20 % dzieci obarczonych kalectwem dziedzicznym)

·         Wady wrodzone analizatora wzrokowego i uszkodzenia  okołoporodowe

·         Choroba analizatora wzrokowego

·         Choroby zakaźne przebiegające z wysoką temperaturą

·         Zatrucia

·         Urazy mechaniczne, termiczne, chemiczne

·         Awitaminoza (Awitaminoza – schorzenie polegające na całkowitym braku w organizmie witaminy lub ich zestawu. Powoduje różnorodne zakłócenia przemiany materii z objawami charakterystycznymi dla poszczególnych witamin.

Awitaminoza witaminy A prowadzi do:

kurzej ślepoty;

rozmiękania rogówki (keratomalacja);

zespołu suchego oka (xerophtalmia);

·         Zmiany starcze

Przykłady  wrodzonej  ślepoty lub znacznego uszkodzenia wzroku to ( Rostkowski, 1985)

·         zapalenie głębokie rogówki  spowodowane kiłą wrodzoną

·         ubytek wrodzony tęczówki , naczyniówki , soczewki, nerwu wzrokowego

·         zaćma wrodzona , powstają w życiu płodowym wskutek zaburzeń rozwojowych soczewki lub jej otoczenia

·         zapalenie rzeżączkowe

·         stany degeneracyjne różnych części  np. siatkówki , soczewki , rogówki 

·         zwyrodnienie barwnikowe siatkówki

·         wady refleksyjne

·         do chorób analizatora wzrokowego  powodują  uszkodzenie wzroku to: nowotwory oczu lub mózgu , jaskra, jaglica

·         do chorób ogólnych  stanowiących zagrożenie dla wzroku : OSPA  , ZAPALENIE OPON MÓZGOWYCH, SZKARLATYNA,  niekiedy GOŚCIEC, CUKRZYCA i choroby tropikalne

·         także zatrucia alkoholem , jadłem kiełbasianym i grzybami w niektórych przypadkach  prowadzą do ślepoty.

·         Promienie Roentgena 

·         Dzieci i młodzież tracą wzrok wskutek urazów  głównie mechanicznych

·         Wypadki losowe ( wskutek zabawy kijami,  strzelania wapnia z butelki,  strzałami z łuku ,  kamieniami z procy

 

 

2.      Kompensacja

 

Kompensacja zmysłów polegają na odbiorze wrażeń przez wszystkie  pozostałe  analizatory zmysłowe oraz procesy korowe wyższej analizy i syntezy

 

·         Przystosowania kompensacyjne  mają na celu zastąpienie elementów  optycznych  przez inne , będące z pierwszymi w korelacji

·         Formą kompensacji wzroku i słuchu  jest kompensacja  w obrębie tego samego analizatora , którego jakaś czynność  została uszkodzona.

·         Kompensacja jest odbudową  czynności analizatora poprzez własne ośrodki zapasowe ustroju w przypadkach , gdy to zjawisko może mieć miejsce

·         Więc za pomocą innego analizatora , chodzi o zastępcze przejęcie funkcji jednego analizatora, który uległ  całkowitemu  uszkodzeniu przez inny.

·         Różnice strukturalne i funkcjonalne zachodzące między zmysłami  , uniemożliwiają wymianę atrybucji między nimi , zastępstwo może być  tylko częściowe i ograniczone  ze względu  na swoistość  każdego z nich , sformułowaną w prawie energii specyficznej zmysłów

·         W procesie kompensacyjnym  człowiek nie jest możliwe  wyodrębnienie  czynności tylko jednego analizatora , lecz dopiero  kompensacja przez współdziałanie  pozostałych analizatora  daje obraz tzw. zastępstwa zmysłów 

·         Główną rolę kompensacji wśród analizatorów  przypisuje się dotykowi – wrażenia  odbierane za pomocą tego zmysłu mają najbardziej realny charakter, a zakres jego czynności  jest bardzo szeroki  dzięki śladom znajomości , które posiadał on przed wytworzeniem  się narządu specyficznego.

·         Dotyk jest w ogóle zmysłem bliskonośnym  , wzrok  jest  zmysłem dalekonośnym przede wszystkim ze słuchem.

 

KOMPENSACYJNA ROLA DOTYKU

 

Niewidomi podobnie jak widzący , spostrzegają wieloma analizatorami  :

·         Dotykowym  ( termicznym mięśniowo- ruchowym, wibracyjnym)

·         Słuchowym

·         Smakowym

·         Węchowym

Dotyk odgrywa główną  rolę .

Niewidomy poznając figurę odczytuje jak gdyby jej treść  i przez nią dociera do znaczenia . W procesie percepcji  bezpośredniej  niewidomi ujmują  przedmiot wszechstronnie . po czym za pomocą kolejnych ruchów poznają jego poszczególne cechy.

 

·         Percepcja dotykowa  wymaga zawsze skupienia uwagi i to świadomej przebiega wolniej  i jest znacznie bardziej męcząca aniżeli wzrokowa.

·         U ludzi niewidomych percepcja dotykowa nabiera  ogromnego znaczenia  za pomoca dotyku  zdobywają  oni te doświadczenia , których  wzrok dostarcza widzącym.

·         Za pomocą dotyku  przez kształt figury doszukują się  jej znaczenia

 

Różnica między  niewidomymi a widzącymi polega głównie na ich nastawieniu.

 

·         Postrzeganie rozwija się dzięki doświadczeniu. Powtórzenia doświadczenia jako o czynniku prowadzącym postać do większego stopnia doskonałości

·         Pod wpływem ćwiczenia  niewidomi wyrabiają w sobie dyspozycje, których brak widzącym.

·         Niewidomy „ odczytuje”  formy przestrzenne  w ujęciu haptycznym , podobnie jak odczytuje pismo Braille’a i poza znakami doszukuje się ich treści  , dąży do ich zrozumienia.

·         Wprawa  prowadzi do lepszego ujmowania postaci za pomocą dotyku

 

KOMPENSACYJNA ROLA SŁUCHU

·         Niewidomi  są bardziej wrażliwi na dźwięki i im zawdzięczają większość swoich spostrzeżeń o otaczającym świecie  fizycznym.

·         Niewidomi  poznają po głosie  ludzi i ich nastrój , orientują się w otoczeniu.

·         Grazzie stwierdził , że  nie mają  niewidomi  specjalnie wrażliwego słuchu, lecz umieją posługiwać się nim z większą korzyścią niż widzący.

·         Dla niewidomego najcenniejsze są dźwięki o umiarkowanym  natężeniu , pozwalające na dostrzeganie  ich wielkości  i powodujące  koncentrację uwagi.   ( dźwięki o bardzo silnym  natężeniu zagłuszają wszystko i wywołują dezorganizację, utrudniają poruszanie się

 

3.      Orientacja w przestrzeni zmysłu przeszkód

 

Zmysł przeszkód-  mechanizm strukturalny , którego podstawę stanowi  instynkt obronny  , a główne bodźce są  natury słuchowej a uczucie muśnięcia na twarzy pojawiające się po otrzymaniu  ostrzegawczych sygnałów  dźwiękowych, jest wynikiem odruchowego procesu psychofizjologicznego

 

Struktura zmysłu przeszkód składa się z  4 głównych członów

·         Członu zmysłowego- powstającego  na tle specyficznych  wrażeń dotykowo- słuchowych wywołanych obecnością przeszkody , wrażeń ściśle ze sobą zespolonych w czasie; w przypadkach prostszych człon zmysłowy może redukować tylko do dotyku

·         Członu intelektualnego – polegającego na zrozumieniu grożącego niebezpieczeństwa

·         Człony emocjonalnego – w postaci obawy lub niepokoju wobec grożącego niebezpieczeństwa

·         Reakcji  ruchowej osobnika – mającej na celu uniknięcie niepożądanego  zetknięcia jak : zmiana kierunku , zatrzymanie się . zwolnienie chodu w przypadku gdy niewidomy zbliża się do przeszkody.

4.      drugi układ sygnałowy

 

Drugi układ sygnałowy rozwija się u niewidomych bardzo dobrze , ale wykazuje tendencje do pomijania pierwszego układu i często bardzo go przerasta.

·         Drugi układ sygnałowy odgrywa  główną rolę  w kompensacji zarówno jako mechanizm  wyższej analizy  i syntezy   jak i środek komunikowania się  z myślą ludzką. Słowo informuje niewidomych  o niedostępnych dla nich zjawiskach , stosunkach , sytuacjach i zmianach zachodzących w przestrzeni i w czasie.

·         U niewidomych  drugi układ sygnałowy rozwija się wybitnie dzięki dynamizmowi kompensacyjnemu i przystosowawczemu tych ludzi.

·          

DZIAŁANIE ZARÓWNO CZŁOWIEKA NIEWIDOMEGO JAK I WIDZĄEGO MOŻLIWE JEST DZIĘKI WSPÓŁPRACY PIERWSZEGO  I DRUGIEGO SYSTEMU SYGNAŁOWEGO.

 

Dynamiczne układy strukturalne

 

Proces kompensacji psychofizjologicznej nazywamy tworzeniem się dynamicznych układów strukturalnych lub funkcjonalnych w skład których wchodzą:

 

wrażenia odbierane przez wszystkie pozostałe zmysły niewidomego tj. słuch, dotyk, smak, zmysł kinestezyjny

 

procesy wyższej analizy i syntezy korowej tj. myślenie

 

O możliwościach kompensacyjnych człowieka decyduje nie tylko wrażliwość zmysłowa, ale też sprawność procesów intelektualnych (analiza, synteza, abstrakcja, analogia, wnioskowanie, przewidywanie).

 

5.      Wyobrażenia surogatowe ( zastępcze)

Część wyrazów  używanych przez niewidomego  ma pełne  pokrycie  w treści jego wyobrażeń.  To zmusza  do wypełniania powstałej luki  wyobrażeniami zastępczymi surogatowymi.

Dziecko niewidome pod względem intelektualnym jest normalne i myśli prawidłowo.

·         Główną rolę  w procesie kompensacji  odgrywa II układ sygnałowy.

·         Błędem byłoby  stwierdzenie , że wyobrażenia u niewidomych podlegają innym prawom aniżeli u ludzi widzących.

·         Wyobrażenia te Grzegorzewska  określa jako  substytuty psychiczne tych treści  poglądowych , które ludziom  niewidzącym  w zupełności lub częściowo są niedostępne , a odgrywają  ważną rolę w kształtowaniu ich świata wyobrażeń  i pojęć

·         J. Hitschman nazwał wyobrażenia surogatowe  prawie wszystkie treści  świadomości  odpowiadającej  przedmiotom , których elementy poglądowe nie mogą być spostrzeżone lub bywają spostrzegane  niekompletnie (niedokładnie)

·         T. Heller podzielił wyobrażenia surogatowe na dwie klasy  w zależności od bodźca , który je wywołał.  1) WYOBRAŻENIA SUROGATOWE  występują na tle bodźców odpowiednich  np. wyobrażenia wzrokowe u ociemniałych; są one wprawdzie niedokładne, niepełne, ale tej samej natury co bodziec, który je wywołuje 2) wyobrażenia surogatowe powstają na tle bodźców  nieodpowiednich ; są to  wyobrażenia innej natury niż działający bodziec

·         Pod względem treści Heller wyróżnia dwa rodzaje wyobrażeń zastępczych:  1) stosunki przestrzenne -  których niewidomy  nie może w sposób adekwatny ująć  albo ujmuje  z wielkim trudem 2) światła i barwy – których niewidomy nie może poznać w sposób adekwatny w rzeczywistości.

·         Bodźcem wywołującym wyobrażenia zastępcze u niewidomych jest mowa otoczenia.

·         Wyobrażenia zastępcze  niewidomych dotyczą przedmiotów bliskich , znajdujących się obok , z którymi mogą się oni zetknąć za pomocą innych receptorów

·         Wyobrażenia zastępcze niewidomych dotyczą  przedmiotów bliskich , znajdujących się  obok , z którymi mogą się oni zetknąć za pomocą innych receptorów.

 

Wyobrażenia surogatywne – są to treści, które ludziom niewidomym są niedostępne, ale są tworzone w psychice niewidomego. Wyróżnia się dwie grupy odnoszące się do:

 

stosunki przestrzenne – wyobrażenia przedmiotów niedostępnych dla percepcji:

 

bodźce właściwe tj. dotykowe

 

bodźce niewłaściwe głównie słuchowe np. wyobrażenia samochodów na podstawie głosu silnika

 

światła i barw – powstają tylko na podstawie bodźców niewłaściwych np. porównywanie barwy z instrumentem

 

Wyobrażenia surogatywne – to psychiczne substytuty pojęć niedostępnych osobom niewidomym. Na ich doskonałość wpływa:

 

doświadczenia

 

funkcjonowanie intelektualne (im wyższe, tym lepiej opanuje)

 

WYOBRAŻENIA SŁUCHOWE

·         Spełniają funkcję  zarówno w procesach kompensacyjnych jak i w całym życiu niewidomego. Rola rozpatrywana w trzech płaszczyznach :1)  w dziedzinie poznania- połączone z wyobrażeniami dotykowymi, kinestetycznymi  i innymi, informują niewidomego o naturze , odległości i położeniu przedmiotów, ułatwiających w ten sposób orientację w przestrzeni  2) w dziedzinie mowy – pozwalają na wyuczenie się mowy i posługiwanie się nią co ułatwia kontakt z innymi ludźmi i umożliwia zdobycie wykształcenia 3) w dziedzinie doznań estetycznych  - pozwalają na przeżywanie piękna opisów literackich

·         Wyobrażenia słuchowe są także najbogatszym źródłem życia uczuciowego

 

WYOBRAŻENIA DOTYKOWE I KINESTETYCZNE

 

·         Rola jaką spełnia dotyk u niewidomych różni się dość znacznie od funkcji dotyku u widzących

·         Pełni on funkcję kompensacyjną

·         Z wyobrażeniami dotykowymi łączą się kinestetyczne , które ułatwiają niewidomemu orientację  przestrzenną. Czas trwania  ruchu mierzony liczbą kroków umożliwia  mu wytworzenie  wyobrażenia przebytej drogi

 

WYOBRAŻENIA PRZEDMIOTÓW I PRZESTRZENI U NIEWIDOMYCH

 

·         Charakterystyczna dla niewidomych jest umiejętność stereognostycznego  ujmowania przedmiotów. Polega ona na odtwarzaniu  przedmiotów  jako całości na podstawie jego wrażenia.

·         Przy zaznajamianiu  się z dużym skomplikowanym  przedmiotem niewidomy wcale nie wyobraża sobie poszczególnych  jego części , ale już w samym procesie obserwacji powstaje u niego jego całościowy obraz.

·         Wyobrażenia są tym wierniejsze im większa jest ilość  i wyrazistość danych zmysłowych

·         Z wyobrażeniami przedmiotów wiążą się wyobrażenia przestrzeni każdy bowiem przedmiot wyobrażamy sobie w ściśle określonej przestrzeni.

 

6.      Dynamiczne układy strukturalne

 

7.      Podstawowe pojęcia

 

Dotyk-   wg. Swietłow  to skomplikowany zespół czynności  w których  skład wchodzi szereg  wrażeń: dotknięcia , ucisku lub  oporu, zmiany miejsca  ( przesunięcia się ) , ciepła, niekiedy bólu oraz  w różnym stopniu wrażenia odbierane przez głębokie warstwy skóry, mięśni , ścięgien, stawów, a prawdopodobnie narządów i tkanek.

Powszechnie   rozróżnia się dotyk bierny i czynny. – wg. Grzegorzewskiej .

Wg. Hellera  wyróżnia dotyk analityczny i syntetyczny .

Bierny dotyk -  w pewnym sensie jest analityczny . w skład biernego wchodzą : Wrażenia dotknięcia , ucisku, ciepła i zimna  ( przy biernym dotyku następuje szybka adaptacja i znieczulenie  dotykającej powierzchni ciała)

Czyny dotyk – jest w pewnym sensie syntetyczny.   Jeżeli do wrażeń dotyku biernego  dołączą się wrażenia  związane ze zmianą miejsca jako następstwem  poruszania się narządu dotykającego, dotyk staje się czynny.

 

 

 

 

Dzieci niewidome przychodzą do szkoły ze znacznie mniejszym zasobem doświadczeń bezpośrednich aniżeli ich widzący rówieśnicy.  ICH KONTAKT Z RZECZYWISTOŚCIĄ OGRANICZONY JEST PRZEZ  ANALIZATOR WZROKOWY.

Posiadają orientację  w otoczeniu oraz uświadamiają sobie zjawiska zachodzące w otaczającej  je rzeczywistości i umieją  wnioskować  prawidłowo z sygnałów  otrzymywanych za pośrednictwem pozostałych im analizatorów zmysłowych.

 

Niewidomi – w całej pełni posługują się mową i rozumieją treści  mowy.

 

Proces uczenia się niewidomych opiera się w dużej mierze na specyficznych procesach  kompensacyjnych , które w niniejszym rozdziale zostaną omówione.

 

 

Literatura :

 

Synkowski „ Wprowadzenie do ped. Specjalnej”

Sowa : „ Pedagogika specjalna”

Sękowska „ Tyflopedagogika”

Zgłoś jeśli naruszono regulamin