wplyw_telewizji_na_dziecko.pdf

(69 KB) Pobierz
(Microsoft Word - Wp\263yw telewizji na dziecko)
Wpływ telewizji na dziecko
W dobie współczesnej cywilizacji telewizor jest popularnym sprzętem znajdującym się w domu
prawie każdej rodziny. Jest najtańszą i najpowszechniejszą formą kontaktu ze światem. Oglądanie
telewizji wypełnia znaczną część czasu wolnego dzieci i dorosłych.
Telewizor towarzyszy wspólnym rozmowom, posiłkom, spotkaniom towarzyskim i uroczystościom
rodzinnym. Jego obecność w domu nie należy tak jak dawniej do luksusu. Obecnie jest już
powszechnością. Wiele dzieci potrafi umiejętnie posługiwać się sprzętem telewizyjnym. Być może
wynika to z tego, że dostęp do telewizora nie jest w żaden sposób utrudniony. Wystarczy usiąść
wygodnie w fotelu i przy pomocy pilota lub kilku przycisków uruchomić emisję programów.
Wiele dzieci posiada telewizor w swoim własnym pokoju, co z pewnością zmniejsza kontrolę
rodziców i opiekunów nad treściami, jakie ich pociechy odbierają, a treści te w obecnych czasach są
rozmaite. Najchętniej oglądane przez dzieci są bajki i filmy rysunkowe. Prezentowana jest w nich
miłość, przyjaźń, bezinteresowność, ale również można obejrzeć wiele kłótni, bójek, przestępstw czy
nawet treści pornograficznych, które niewątpliwie oddziaływają na dziecko i mogą przyczynić się do
zachowań agresywnych. Dzieci naśladując bohaterów swoich ulubionych bajek w czasie zabawy
często stosują przemoc i agresje wobec swoich rówieśników, wykorzystują przy tym podpatrzone u
swoich idoli rozmaite uderzenia, kopnięcia czy „specjalne” ciosy. Dorośli często nawet nie są
świadomi jakie treści są przekazywane w ulubionych bajkach telewizyjnych i filmach rysunkowych ich
dzieci.
Jak wskazują najnowsze badania, dotyczące wpływu mediów elektronicznych na społeczeństwo i
poszczególne jednostki, to właśnie telewizja odgrywa istotną rolę w życiu współczesnego dziecka,
stanowiąc najłatwiejszą i najpowszechniejsza formę kontaktu z kulturą. Niemal 90% badanych dzieci
przyznaje, że ogląda telewizję codziennie, poświęcając na tę czynność kilka godzin. Dla 72,7% z nich
jest ona podstawowym źródłem wiedzy o świecie i najważniejszym sposobem zdobywania nowych
informacji. Zaledwie 4,2% badanych uważa, że nie warto w ogóle oglądać telewizji. Mając do wyboru
telewizję lub inne formy kontaktów z kultura (książka, czasopismo, kino, teatr), dziecko zdecydowanie
wybiera telewizję: telewizja a książka – 75,2% wobec 24,8%; telewizja a czasopismo – 78,4% wobec
21,6%; telewizja a teatr – 76% wobec 24%.
Wyniki te zdają się potwierdzać opinie o dzisiejszym dziecku jako dziecku przykutym do
telewizora i wskazują, że telewizja stanowi aktualnie jedno z ważniejszych źródeł edukacyjnych
młodego odbiorcy.
Na temat wpływu telewizji na dziecko od lat toczą się dyskusje. Wyodrębnić możemy dwa stanowiska
w tej sprawie. Zdaniem niektórych badaczy problemu telewizja deprawuje, propaguje brutalność i
przemoc. Natomiast według ich oponentów edukuje, uczy, przekazuje informacje o świecie i
zdobyczach nauki, propaguje higienę i pokazuje właściwe wzorce zachowania.
Mnogość prezentowanych w telewizji programów, powstanie coraz to nowych form oraz
wielofunkcyjność tych programów powodują, że dokładne określenie roli telewizji w życiu dziecka
jest problemem trudnym. Traktując telewizję jako źródło wpływu na działalności dziecka, skupiono
się głównie na realizacji zadań wychowawczych i edukacyjnych, w których mieszczą się:
współdziałanie telewizji w procesie intelektualnego rozwoju człowieka, kształtowanie postaw,
przeżyć, współudział w formowaniu wszechstronnie rozwiniętej osobowości.
Rozważając kwestie pozytywnego wpływu telewizji na dziecko, należy uwzględnić przede
wszystkim właściwości, specyfikę i treści przekazu telewizyjnego jako elementu systemu masowej
komunikacji. Specyfika ta telewizji polega między innymi na ty, że:
- posiada ona szerszy zasięg odbioru niż pozostałe środki przekazu, co umożliwia jednoczesny
odbiór informacji dużej liczbie osób,
-
wpływa intensywnie na rozbudzenie zainteresowań i ich homogenizacje,
- przyczynia się do zatracenia świadomości różnic grupowych na rzecz poczucia łączności z
szersza społecznością,
- jest źródłem rozrywki wiedzy dla wszystkich pokoleń: tylko nieliczne dzieci ograniczają się do
odbioru programów dla nich przeznaczonych, zwykle telewizja mówi to samo dzieciom, rodzicom i
dziadkom, ponadto odbiór telewizji nie wymaga ani aktywności, ani wysiłku, ani żadnych specjalnych
umiejętności,
- programy telewizyjne umożliwiają obserwowanie zjawisk i procesów niedostępnych lub
trudno dostępnych w warunkach naturalnych, zapoznają słuchaczy z najwybitniejszymi
przedstawicielami nauki, kultury, życia politycznego, a także ze współczesnymi wydarzeniami,
- może stanowić źródło wzmocnień i kształtowania postaw społeczno-moralnych oraz
wrażliwości estetycznej i światopoglądu.
Adekwatnie dobrane treści przekazu telewizyjnego zapewniają i umożliwiają dziecku wszechstronny
rozwój aktywnej, twórczej osobowości, przekazywanie i poszerzanie wiedzy, wyrabianie postawy
decydującej o konieczność ciągłego doskonalenia osobowości, a także rozbudzenie aktywności
twórczej w toku całego przyszłego życia, kształtowanie chęci aktywnego włączenia się w proces
poszukiwań i badań naukowych oraz proces samokształcenia.
Do pozytywnego wpływu telewizji na dziecko możemy zaliczyć informacje w niej
prezentowane. Stanowią one dla dziecka bogate źródło nowych wiadomości, treści przekazywane za
pomocą obrazu i słowa umożliwiają rozszerzenie wiadomości zdobytych w szkole oraz samodzielne
zdobywanie informacji i poznanie poglądów naukowych. Programy telewizyjne wykorzystujące
zarejestrowany materiał źródłowy po jego opracowaniu i selekcji umożliwiają przekazywanie
pewnych zasad lub dokonanie uogólnień i tym samym mogą przyczyniać się do rozwijania
abstrakcyjnego myślenia u dzieci.
Prezentowane w telewizji programy informują młodego odbiorcę o aktualnych faktach, dostarczają
wiadomości o cechach i wartości różnych zjawisk i przedmiotów oraz o relacjach zachodzących
między nimi, a także o normach i sposobach zachowania się człowieka w różnych sytuacjach,
informacje te mogą dotyczyć rzeczywistości przyrodniczej, społecznej i kulturowej. Telewizja nie tylko
umożliwia poznanie rzeczywistości, ale również zachęca i pobudza odbiorcę do działalności nad jej
przekształceniem, dotyczy to programów, które dają impuls do działania praktycznego, pobudzają do
działalności twórczej, do kulturalnego spędzania wolnego czasu, do samodzielnej pracy, do
organizowania i realizowania różnorodnych form życia i działania
Do pozytywnego wpływu telewizji na dziecko możemy również zaliczyć rolę kompensacyjną
jaką pełni telewizja w życiu dziecka. Kompensacyjna rola telewizji odnosi się w szczególności,
zwłaszcza na wsi, do wyrównywania braku uczestniczenia dzieci w różnych formach kultury. Brak
instytucji kulturalno-oświatowych w środowisku zamieszkania lub bardzo słaba, niekorzystna
infrastruktura kulturalna oraz pogarszające się warunki materialne rodziców związane z bezrobociem,
niskim wynagrodzeniem za pracę, uniemożliwiają im kontakt z innymi formami kultury.
Telewizja natomiast wychodzi tym dzieciom naprzeciw, pozwalając im na przeżywanie różnych
wydarzeń sportowych czy kulturalnych. Transmisje telewizyjne z różnorodnych festiwali i koncertów
muzycznych pozwalają dzieciom na kontakt z kulturą, niezależnie od ich miejsca zamieszkania i
statusu materialnego.
Jeżeli więc telewizja za pośrednictwem obrazu, przekazywanej informacji, prezentowanej sytuacji czy
gry aktorów dostarcza wiele wiadomości, uczy poprawnego rozumowania, powoduje wzrost
zainteresowania różnymi dziedzinami wiedzy, koryguje błędy czy pomaga w rozwiązywaniu
niektórych problemów szkolnych, wówczas możemy mówić o pozytywnym wpływie telewizji na
dziecko.
Niestety telewizja stwarza nie tylko szanse, ale także poważne zagrożenia społeczne i wychowawcze.
Nieracjonalny, nieprawidłowy zakres kontaktów dziecka z telewizją prowadzić może do bardzo
niebezpiecznych i groźnych skutków dla prawidłowego rozwoju dziecka.
Najczęściej jako przejawy złego wpływu telewizji na dziecko wymienia się:
- Dezorganizację dnia, powodującą niekorzystne zmiany w strukturze różnych zajęć
obowiązkowych i czasu wolnego dziecka.
-
Nieprawidłowy rozwój fizyczny i psychiczny dziecka.
-
Niewłaściwe wykorzystanie informacji telewizyjnych.
-
Dezintegrację rodziny.
-
Nauczenie aspołecznych form zachowania.
Oglądanie telewizji jest jednym z najczęstszych sposobów spędzania czasu wolnego przez dzieci.
Wyniki ostatnich badań dowodzą że dzieci i młodzież w wieku 4-20 lat oglądają telewizję codziennie,
poświęcając na tę czynność niejednokrotnie 4 godziny, i więcej.
Poświęcanie codziennie wielu godzin telewizji przez dzieci musi prowadzić do określonych
zmian w organizacji ich dnia. Nie bez powodu mówi się, że telewizja jest złodziejem czasu, bo kradnie
czas, który mógłby być przeznaczony na inne czynności obowiązkowe, lub czasu wolnego. Codzienny,
wielogodzinny odbiór telewizji odbywa się kosztem innych zajęć.
Poprzez ciągły kontakt dziecka z telewizją możemy zaobserwować trwałe zmiany w jego
organizacji dnia, między innymi poprzez redukcję czasu na naukę, pracę, wypoczynek czynny.
Konsekwencją tego jest zaniedbywanie przez dziecko nauki szkolnej w domu, skracanie czasu na jej
wykonanie, odrabianie szkolnych prac domowych w pośpiechu, by zdążyć na film emitowany w
telewizji. Niepokojące jest również i to, że dziecko coraz częściej odrabiania lekcji podczas oglądania
telewizji, co z pewnością nie pozostaje bez wpływu na wykonanie zadań.
Zauważa się, że dzieci coraz mniej czasu poświęcają na pracę na rzecz rodziny, domu,
gospodarstwa domowego. Dzieci, które oglądają telewizję 4 i więcej godzin w ciągu dnia, mniej czasu
przeznaczają na zabawy z rówieśnikami, co prowadzi do nieprawidłowości w rozwoju społecznym
dziecka. Telewizja wykorzystywana w nadmierny sposób przez dziecko, ogranicza też jego czas na
zajęcia hobbistyczne, związane z indywidualnymi zamiłowaniami, zainteresowaniami dziecka,
uniemożliwiając mu w ten sposób rozwój i całkowicie sobie go podporządkowując.
Nadmierne korzystanie z telewizji powoduje, że inne środki masowego przekazu jak: książka,
czasopisma, gazety, radio, kino schodzą na dalszy plan co automatycznie prowadzi do zubożenia jego
osobowości poprzez jednokierunkowe, telewizyjne uczestnictwo w kulturze masowej. Również na
skutek między innymi nieodpowiedniego korzystania z telewizji, redukcji ulegają inne formy
uczestnictwa dziecka w kulturze, jak: chodzenie dziecka do kina, teatru, na zajęcia pozaszkolne itp.
Ujemny wpływ telewizji na strukturę budżetu czasu dziecka w literaturze określany jest
„efektem wyporności”, ponieważ telewizja posiada siłę „wyrugowania”, wypierania z życia dziecka
innych czynności wartościowych i niezbędnych dla prawidłowego rozwoju jego osobowości.
Codzienny, wielogodzinny kontakt dziecka z telewizją budzi niepokój lekarzy: okulistów,
neurologów, ortopedów, którzy zauważają związek między występującymi u dzieci różnymi
chorobami a ich długotrwałym przesiadywaniem przed szklanym ekranem.
Najbardziej narażonym narządem u dziecka, które często wpatruje się w ekran telewizyjny,
jest wzrok, ponieważ każdy telewizor emituje promieniowanie zawierające, wprawdzie minimalną,
dawkę promieni X, szkodliwych dla organizmu. Promienie te są niegroźne są przy zachowaniu
odległości co najmniej 2,5 metra od ekranu telewizora. Niestety, jak wiemy z obserwacji, ta odległość
jest nieprzestrzegana, dzieci bardzo chętnie siedzą blisko telewizora. Lekarze okuliści w wielu krajach
na świecie odnotowują wzrost zachorowalności na schorzenia narządu wzroku powodowany między
innymi nieprawidłowym odbiorem przez dzieci telewizji.
Oglądanie telewizji ogranicza lub redukuje czas dziecka na zabawy i gry ruchowe, sportowe
na świeżym powietrzu, co stwarza niebezpieczeństwo – jak zauważają lekarze ortopedzi – różnych
stanów chorobowych układu kostnego. U dzieci spędzających wiele czasu przed telewizorem
pojawiają się wady postawy, nieprawidłowości rozwoju psychoruchowego. Przykładem może być
występująca już u młodych odbiorców tzw. choroba telewizyjna, której charakterystycznymi
objawami są zapadnięta klatka piersiowa, zaokrąglone plecy, zwiotczałe mięśnie, obniżenie się
sprawności fizycznej. Wielogodzinne przesiadywanie przed telewizorem prowadzi u dzieci do skolioz,
zmniejszenia się masy mięśni oraz otyłości. Badania dowiodły, że nawet dzieci całkowicie zdrowe są
narażone na zaburzenia w przemianie materii. Zaobserwować można u nich wzrost poziomu
cholesterolu we krwi, a wzrasta on wraz z upływem godzin spędzanych przez dziecko przed
telewizorem.
Ponadto lekarze neurolodzy zwracają uwagę na niekorzystne zmiany wywołane w układzie
nerwowym dziecka. Szczególnie niebezpieczne dla dzieci są oglądane przez nich filmy ukazujące
grozę, przemoc, gwałt. Pokazywane na ekranie sceny przemocy, zabójstw mogą wywołać u dzieci
stany lękowe, agresję, pobudzić emocjonalnie. Zdarza się, że dzieci, których czas telewizyjny
drastycznie przekracza określone przez lekarzy i pedagogów normy, bywają zmęczone, znużone. Są to
bardzo niekorzystne stany organizmu dziecięcego, które mogą prowadzić do chorób somatycznych
oraz nerwowych.
Niekorzystne wpływy telewizji obejmują również sferę poznawczą dziecka. Nadmiar
informacji, jaki dociera do młodego odbiorcy, zamiast pomóc dziecku przyczynia się raczej do
powstania nowych trudności, do zapamiętywania oderwanych informacji, których dziecko nie
rozumie, tworzenia wypaczeń w obrazie poznawanej rzeczywistości, do zmian w aktywności twórczej
i wyobraźni, co w konsekwencji prowadzić może do niezamierzonych urazów psychicznych.
Percepcja obrazów odbieranych przez dziecko jest płytka i pobieżna, często nie dostrzega ono tego,
co jest najistotniejsze w programie. Prowadzi to do kształtowania się u dziecka „wygodnej” postawy
w odbiorze programów telewizyjnych, przejawiającej się w nastawieniu na odbiór przede wszystkim
programów rozrywkowych, o treści łatwej niewymagających od niego określonego wysiłku
intelektualnego. Programy niezawierające specjalnych starań o pobudzenie aktywności dziecka
sprzyjają bierności i lenistwu umysłowemu oraz obniżaniu sprawności myślenia abstrakcyjnego.
Badacze problemu zwracają także uwagę na pewne charakterystyczne cechy myślenia, wyobrażeń,
słownictwa dzieci, które kształtowane są pod wpływem wielogodzinnego oglądania telewizji.
Myślenie dziecka przebiega najczęściej wtedy poprzez szybkie skojarzenia, podawane w gotowej
postaci, i w konsekwencji młody odbiorca odzwyczaja się od potrzeby koncentracji uwagi,
samodzielnego myślenia i refleksji nad treścią, która do niego dociera. Pojawiają się wady wymowy i
nieprawidłowy rozwój słownictwa, będący skutkiem oglądania w szczególności filmów sensacyjnych.
Bohaterowie tych filmów porozumiewają się swoistą „niby mową”, którą chętnie przyjmują dzieci.
Wielogodzinne oglądanie telewizji może prowadzić do kształtowania i utrwalania się u dzieci
postrzegania fotograficznego, dwuwymiarowego rzeczywistości oglądanej na ekranie, co prowadzi do
trudności w postrzeganiu rzeczywistości realnej.
Zauważa się, że telewizja staje się często przyczyną rozluźnienia więzi między członkami rodziny i
wzajemnego wyobcowania się, oddalania się od siebie, od wspólnych rodzinnych spraw, co w
konsekwencji prowadzić może do rozłamu w rodzinie. Telewizja ogranicza wspólne zabawy dziecka z
rodzicami, wspólne rozmowy, spędzanie czasu wolnego poza domem. Dzieje się tak przede
wszystkim za sprawą filmów kryminalnych, sensacyjnych oglądanie ich to dla niektórych chwila
absolutnej ciszy, zamknięcia się w sobie, odizolowania się od najbliższych osób i spraw życia
codziennego. Przebywanie więc razem, krócej lub dłużej, w tym samym pomieszczeniu i oglądanie
tych samych programów telewizyjnych może być niestety objawem jedynie pozornej integracji,
ponieważ każdy z członków rodziny ogląda telewizję sam, co w konsekwencji prowadzi do rozłamu
życia rodzinnego.
Świat w wielu filmach prezentowanych przez telewizję ukazywany jest w sposób drastyczny jako
środowisko ludzi, w którym panuje kult pieniądza, bezwzględność, brutalność, cynizm. Dzieci bardzo
wcześnie oswajają się z widokiem tortur, krwi, morderstwa. Bohaterowie tych filmów bardzo
imponują dzieciom, posiadają umiejętności i cechy przewyższające możliwości zwykłego człowieka, a
przy tym wyróżniają się poczuciem humoru i sprytem. Rodzice często zauważają u swoich dzieci
skłonność do naśladowania postaci filmowych. Najczęściej naśladują one mowę, gesty, ruchy,
Zgłoś jeśli naruszono regulamin