Dlaczego ludzie używają przemocy ?
CEL:
· zapoznanie z problemem przemocy,
· przyczyny przemocy,
· sposoby wyrażania i obrony przed przemocą,
METODA:dyskusja, zabawa, burza mózgów, wizualizacja.
POMOCE:tablica, kreda
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Dyskusja - "Dlaczego ludzie używają przemocy"
2. Zabawa w sąd - "Orzeczenie sądu - czy jest przemoc"
3. Burza mózgów - "Ustalamy sposoby obrony przed przemocą"
1. DYSKUSJA 10 min
Uczniowie poszukują odpowiedzi na pytanie: "Dlaczego ludzie używają przemocy" Na polecenie nauczyciela podchodzą do tablicy i zapisują swoje wypowiedzi. Nauczyciel porządkuje i uzupełnia listę na tablicy.
2. ZABAWA W SĄD: 20 min
Klasę dzielimy na trzy grupy:I grupa - oskarżyciele - wysuwają argumenty przeciw przemocy,II grupa - obrońcy - przedstawiają przemoc jako zjawisko obojętne, pozytywne, a wręcz konieczne,III grupa - sędziowie - orzekają wyrok w sprawie,
3. BURZA MÓZGÓW: 15 min
Uczniowie ustalają sposoby obrony przed przemocą i zapisują je na tablicy, np.:
o nie tolerować i nie praktykować zachowań agresywnych,
o zwalczanie rozpowszechniania filmów tzw. brutalnych, propagujących przemoc i agresję,
o przestrzeganie prawa,
o poszanowanie wartości,
o uznanie autorytetów społecznych,
o zainteresowanie nauką,
o silna więź emocjonalna z rodzicami,
o przynależność do pozytywnej grupy rówieśniczej,
ZIBI861