Myśli o Tobie.doc

(32 KB) Pobierz
Myśli o Tobie

Myśli o Tobie. Wyrażamy uczucia, kształtujemy empatię

 

 

CELE:

 

Uczniowie:

- poznają upodobania, zainteresowania kolegów,

- znajdują podobieństwa i różnice,

- wykorzystują zdobytą wiedzę do zaspokajania potrzeb innych (ćwiczenie - rozdawanie prezentów)

 

Nauczyciel:

- wpisuje mocne strony poszczególnych uczniów w zarys kciuka,

- ma możliwość zebrania informacji do diagnozy wychowawczej

* jak zachowuje się dziecko, gdy jest mu źle,

* o czym marzy (niezaspokojone potrzeby),

* co może być tematem rozmowy nauczyciela i ucznia (przydatne, gdy uczeń jest nieśmiały lub okazuje brak zaufania)

 

Metody pracy:

- praca w grupach,

- pogadanka

 

Formy pracy:

- indywidualna,

- zbiorowa,

- grupowa

 

Pomoce:

Kartki do odrysowywania dłoni, kartki do pracy w grupach, "koszulki przyjemności"

Czas zajęć - 45 minut

 

Przebieg zajęć

1. Wychowawca rozdaje kartki A-4 i prosi, aby uczniowie odrysowali swoje dłonie. Podpowiada, że wykonanie ćwiczenia będzie łatwiejsze, jeśli uczniowie pomogą sobie wzajemnie, np. potrzymają kartkę, obrysują dłoń.

2. W tym czasie wychowawca wiesza na tablicy magnetycznej duży wzór dłoni z poleceniami:

* w mały palec wpisz czym się interesujesz,

* w palec serdeczny wpisz o czym marzysz

* w palec środkowy wpisz informacje co robisz gdy jest Ci źle

* w palec wskazujący wpisz czego nie lubisz

* zarys kciuka zostaw pusty

* podpisz swoją dłoń imieniem

 

3. Uczniowie wykonują polecenia, wycinają zarys dłoni, następnie siadają w kręgu wraz z wychowawcą i puszczając dłonie wokół, aby informacje mogły zostać przeczytane przez wszystkich.

 

 

4. Rozmowa podsumowująca ćwiczenie.

* Czego nowego dowiedzieliście się o kolegach?

* Co było wspólne?

* Co was różniło?

 

Wniosek:

Zatem dowiedzieliście się, że macie podobne marzenia, interesujecie się tym samym, nie lubicie tych samych rzeczy. Podobieństwa możemy wykorzystać do wspólnej rozmowy, spędzania czasu wolnego, mogą stać się fundamentem przyjaźni a różnice powinniśmy zaakceptować, bo to one sprawiają, że każdy z nas jest wyjątkowy, niepowtarzalny.

 

Ważne:

Różnice w wyglądzie, zachowaniu, upodobaniach nie powinny nam przeszkadzać we wzajemnych relacjach. Najpierw starajcie się szukać tego co was z innymi łączy.

 

5. Następnie prowadzący dzieli klasę na 2 grupy, by uczniowie wykorzystali zdobytą wiedzę                         i wzajemne wypisali prezenty jakie chcieliby wręczyć sobie nawzajem. (może to być prostu podział na chłopców i dziewczynki).

6. W tym czasie wychowawca zbiera dłonie dzieci i wpisuje w kciuki ich mocne strony dostrzeżone na zajęciach (wspiera i umacnia pozytywne zachowania, zaspokaja potrzeby ucznia).

7. Odczytanie listy prezentów przez grupy. Każdy "obdarowany" wypowiada się czy prezent mu się podoba, czy trafił w jego zainteresowania.

8. Wychowawca wiesza na gazetce szkolnej dłonie dzieci z uzupełnionymi kciukami. Dzieci czytają swoje "mocne strony".

 

Rozmowa na temat: Czy przyjemnie jest poznawać swoje mocne strony? Czy lubimy, kiedy inni mówią o nas coś dobrego?

 

Wychowawca proponuje wykonanie "koszulek przyjemności". Każdy uczeń do zwykłej koszulki przyszywa spinaczem kolorowa kartkę z imieniem. Koszulki zawiesza                            w widocznym, dostępnym w klasie miejscu (ja wykorzystałam w tym celu stary wieszak na kurtki). Będą tam wrzucane miłe słowa, życzenia, walentynki, mocne strony dostrzeżone przez uczniów i nauczycieli, a nawet słodycze i upominki z powodu różnych uroczystości                i świąt.

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin