Rozmowy o ujawnieniu mądrości kabały.pdf

(100 KB) Pobierz
http://kabbala.pl/index.php?view=article&catid=38%3Arozmowy&id=
Rozmowy o ujawnieniu mądrości kabały
Page 1 of 9
Rozmowy o kabale
Rozmowy o ujawnieniu mĄdroŚci
kabały
Dzisiaj porozmawiamy o ujawnieniu mądrości Kabbaly. Jest to dosyć skomplikowane
zagadnienie, poniewaŜ w poprzednich pokoleniach nikt nigdy naprawdę nie słyszał o czymś
takim.
Mądrość Kabbaly jest najbardziej staroŜytną ze wszystkich nauk. Jej początki sięgają czasów
Patriarchy Abrahama, to jest aŜ XVIII w p.n.e., czyli 3800 lat wstecz.
Patriarcha Abraham niczym się nie wyróŜniał w Babilonie, w Ur (w Chaldees). Był on członkiem
plemienia Beduinów, który odkrył połączenie pomiędzy sobą, a Stwórcą - coś całkowicie z poza
tego świata - i napisał o tym księgę pod tytułem Sefer Jecira (Księga Stworzenia), która jest w
rzeczywistości pierwszą księgą na temat mądrości Kabbaly.
Po nim, z pośród jego uczniów, synów i wnuków wyłoniło się jeszcze wielu kabbalistów, którzy
kontynuowali jego dzieło, aŜ do czasów drugiego ujawnienia mądrości Kabbaly przez MojŜesza,
które odbyło się podczas eksodusu z Egiptu. MojŜesz był wielkim kabbalistą i napisał dla nas
księgę Tory, gdzie podobnie jak Abraham wyraził swoje własne objawienia WyŜszych Światów,
ale w inny sposób.
Abraham pisał uŜywając języka imion, Sfirot i Parcufim, podczas gdy MojŜesz wyraził to w
innym języku - języku gałęzi, który opiera się na tym, Ŝe wszystko w naszym świecie ma swój
początek u góry, w WyŜszym Świecie, jak jest napisane: "Nie ma Ŝadnej trawy z dołu, u której nie
byłoby anioła, nadzorującego je z góry, bijącego ją, przemawiając: rośnij!". Wynika z tego, Ŝe
pomiędzy materią naszego świata, a materią WyŜszego Świata zachodzi całkowita
współzaleŜność.
W naszym świecie mamy język, określenia i nazwy dla kaŜdej rzeczy, moŜemy więc przełoŜyć te
same nazwy o poziom wyŜej i za ich pomocą opisywać wszystko to, co zachodzi w WyŜszym
Świecie. Tak zastosowany przez MojŜesza język naszego świata nazywany jest "językiem gałęzi".
Dzięki MojŜeszowi mamy księgę Tory. Ludzie czytając Torę myślą, Ŝe opisuje ona znaną nam
rzeczywistość, historię, romanse, najróŜniejsze podróŜe i wydarzenia. JednakŜe znający WyŜsze
Plany - z poziomu których pisał MojŜesz - wiedzą, Ŝe MojŜesz nie pisze o tym świecie, ale o tym,
co zachodzi w WyŜszych Światach, WyŜszym Sterowaniu, WyŜszej Opatrzności; o duszach, jak
wznoszą się i opadają; inkarnacjach i całym WyŜszym Systemie. To, o czym naprawdę pisał
spowodowało, Ŝe księga Tory uznawana jest za drugi tekst o mądrości Kabbaly.
Następnie spisano Księgę Zohar. Jest to najsłynniejsza pozycja dotycząca mądrości Kabbaly. I
pomimo, Ŝe nikt jej nie rozumie, to jest ona wszystkim bardzo dobrze znana.
Zohar jest napisany językiem "Midrasz". Jest to inny język niŜ ten, którym posługiwał się
Abraham, który pisał za pomocą Sfirot i języka imion, a takŜe inny niŜ u MojŜesza, który pisał
językiem gałęzi posługując się słowami z tego świata. Zohar spisany jest językiem fikcji,
wyobraźni i poezji. Na pozór opisuje ten świat i Światy WyŜsze, ale w specyficzny bajkowy
sposób, który właśnie nazywany jest Midrasz.
http://kabbala.pl/index.php?view=article&catid=38%3Arozmowy&id=82%3Arozmo...
2010-01-25
236101438.002.png
Rozmowy o ujawnieniu mądrości kabały
Page 2 of 9
Po Zoharze powstało jeszcze wiele innych ksiąg. W międzyczasie spisano między innymi księgę
Bahir. Następnie w średniowieczu w Safed przyszedł czas na objawienia Świętego Ari, który co
prawda sam niczego nie napisał, ale jego nauki lub to, co z nich pozostało, zostały spisane przez
Rawa Chaim Vital'a - jego ucznia, który wyznaczył kierunek współczesnej Kabbaly.
Następnie nadszedł czas Chassidut i rozwój mądrości Kabbaly w XVII i XVIII wieku, aŜ do Baal
HaSulama - współczesnego naszym czasom. Baal Sulam napisał interpretacje do dzieł Zohar i
nauk Ari, oraz wyraził nauki Kabbaly we współczesnym języku. Spisał Naukę o dziesięciu sfirot
(Talmud Dziesięciu Sfirot) - naukową księgę, wyraŜoną w formie bardzo dokładnego
akademickiego opracowania, wraz ze słownikiem oraz zestawem pytań i odpowiedzi. Dzięki temu
podejściu postrzegana ona jest jako kompletny podręcznik Kabbaly odpowiedni dla naszych
czasów.
Niemniej, jeŜeli przyjrzymy się wielkim kabbalistom, takim jak Abraham, MojŜesz, Rabbi
Szymon, czy teŜ Ari, to moŜemy zauwaŜyć, Ŝe Ŝaden z nich poza Baal Sulamem nie zechciał
ujawnić mądrości Kabbaly szerszemu ogółowi. Podobnie jak wielu innych kabbalistów, nie byli
oni zainteresowani wyjawieniem jej komukolwiek.
Jedynie Baal Sulam oraz Raw Kook, który Ŝył do 1935 roku w Izraelu, bardzo pragnęli ujawnienia
mądrości Kabbaly.
W związku z powyŜszym, z jednej strony nasuwa się pytanie: czy mądrość Kabbaly powinna być
ujawniona, czy teŜ nie? Z drugiej strony widzimy, Ŝe ta mądrość i tak juŜ tu jest. Pomimo, Ŝe
debata na ten temat trwa dalej i są argumenty zarówno za, jak i przeciwko, to do rozpropagowania
mądrości Kabbaly juŜ doszło - nastąpiło jej otwarcie, a świat przyjął to z zainteresowaniem.
Musimy więc postawić pytanie: czy to, Ŝe została ujawniona, jest rozsądne z punktu widzenia tej
mądrości, czy teŜ nie?
Z tym pytaniem moŜemy zwrócić się do staroŜytnych mędrców, takich jak Platon i Arystoteles, o
których wspomina się we Wprowadzeniu do Księgi Stworzenia autorstwa Rawa Butril'a. Raw
Butril twierdzi, Ŝe Platon i Arystoteles równieŜ nie chcieli ujawnić swojej mądrości - fizyki,
matematyki, czy jakiejkolwiek innej wiedzy, którą wtedy posiadali.
To jest to, co napisali - cytuję z Wprowadzenia do Księgi Panim Meirot uMasbirot (Drzewo
śycia), począwszy od "Rzeczywiście".
Rzeczywiście znajdujemy tajemnice, nawet w mądrościach odwiecznych mędrców minionych
pokoleń. Jest napisane we Wprowadzeniu Rawa Mosze Butrila, w jego interpretacji do księgi
Stworzenia, eseju, w którym w imieniu Platona ostrzegał swoich uczniów w następujący sposób:
"Nie dawaj mądrości temu, kto nie poznał jej wartości." I w ten sam sposób przestrzegał takŜe
Arystoteles: "Nie dawać mądrości temu, kto nie jest jej godny, Ŝeby nie została zrabowana." I
mędrcy zinterpretowali to tak: "JeŜeli mędrzec uczy mądrości kogoś, kto nie jest jej godny, to
okrada tę mądrość i niszczy ją."
Z tego wynika, Ŝe nie tylko w przypadku mądrości Kabbaly, ale i we wszystkich innych naukach,
prawdziwi mędrcy, którzy przywiązywali do niej naleŜytą wagę, pragnęli ją osłaniać i chronić.
Baal Sulam wyjaśnia nam, dlaczego oni tak postępowali. JeŜeli człowiek ma świadomość potęgi
natury i wie, jak ją zastosować, to rodzi się pytanie: czy on uŜyje jej dla czynienia dobra czy zła?
Widzimy, Ŝe przy kaŜdym odkryciu w nauce, naukowiec jest jakby neutralny. Jego wiedza sama
w sobie jest mądrością Światła, czystą nauką. JednakŜe gdy dochodzi do fazy zastosowania tej
nauki w praktyce, ludzie zazwyczaj dokonują złych rzeczy i kończą Ŝałując tego, to właśnie miało
miejsce na przestrzeni całej naszej historii. Początkowo mądrość zawsze jest rozwijana w celu
prowadzenia wojny oraz słuŜy temu, co jest złe dla ludzkości.
http://kabbala.pl/index.php?view=article&catid=38%3Arozmowy&id=82%3Arozmo...
2010-01-25
236101438.003.png
Rozmowy o ujawnieniu mądrości kabały
Page 3 of 9
Skoro tak, to nie jest rozsądnie ujawniać mądrość. A zatem kiedy staje się to dopuszczalne? W
jakiej mierze?
Według mędrców ujawnienie mądrości jest dopuszczalne w takiej mierze, w jakiej człowiek
wzniesie się na wyŜszy poziom moralności, odpowiedzialności i zrozumienia zjawisk
zachodzących wokół niego tak, aby był w stanie wykorzystać tę wiedzę poprawnie. Jak widać, nie
mieliśmy dotychczas zbyt wielu sukcesów w tej dziedzinie, ale nie wiemy, co się wydarzy w
przyszłości.
Obecnie wyniszczamy świat ekologicznie. śyjemy w ciągłym strachu i niepewności o przyszłość,
na całym świecie znajduje się mnóstwo broni w niewłaściwych rękach. Nie dostrzegamy Ŝadnych
pozytywnych skutków naszego rozwoju, nawet w medycynie.
Bez względu na to, jak konsekwentnie próbujemy się rozwijać, ludzie nie chorują mniej niŜ
dotychczas. Czym więcej wytwarzamy produktów w dziedzinie mediów, kultury, oświaty itp., w
celu wypełnienia ludzkiego Ŝycia, dostrzegamy, Ŝe tym więcej ludzi popada w coraz większą
depresję. W dzisiejszych czasach depresja jest najbardziej powszechną chorobą. Kiedy ludzie są
zdesperowani, sięgają po narkotyki, niszczą i zabijają, wariują z powodu braku lepszych
perspektyw. Innymi słowy, nasz rozwój z całą pewnością znajduje się w niewłaściwych rękach.
Baal Sulam wyjaśnia nam, gdzie wszystkie te zjawiska mają swoje źródło.
Jedyne co rozwijamy to Ŝyczenie otrzymywać. Taka jest nasza istota, która bezustannie w nas
ewoluuje. Ewolucja Ŝyczenia otrzymywać ma charakter stopniowy.
W pierwszej kolejności rozwijają się potrzeby fizjologiczne, czyli potrzeby ciała. Nawet gdyby
ludzie Ŝyli samotnie, to nadal potrzebowaliby jedzenia, seksu, rodziny, schronienia, czyli tego, co
potrzebują ich ciała, nieprawdaŜ? Więc te cielesne Ŝyczenia u naszych dalekich przodków
rozwinęły się jako pierwsze. Następnie przyszedł czas na rozwój pragnień ukierunkowanych na
pieniądze i dostatek. To jest drugi etap. Innymi słowy, Ŝyczenie otrzymywać osiąga kolejny pułap
rozwoju.
Pragnący bogactwa zwykle dochodzą do momentu, w którym pojawia się w nich pragnienie do
sławy i władzy, moŜna tą zaleŜność zaobserwować u wielu ludzi rozwijających się w tym
kierunku. Ci, którzy pozostali pośród Ŝyczeń cielesnych, następnie zmierzają ku Ŝyczeniom
ukierunkowanym na dostatek. Ci, którzy bogacą się, zmierzają ku sławie. Kierujący się sławą,
osiągają pragnienie do wiedzy, nauki, których rozkwit przypadał na okres począwszy od
Średniowiecza, aŜ do czasów Odrodzenia.
Współcześnie zaczyna budzić się pragnienie ku duchowości. Z czego wynika, Ŝe za kaŜdym razem
ludzie przychodzą na świat z większym Ŝyczeniem otrzymywać, większym ego. Dlatego właśnie,
Ŝe tak powiem, wszystkie nauki muszą być ukrywane, aby ludzie ich nie naduŜywali.
W jakim momencie pojawia się duchowe Ŝyczenie otrzymywać?
Po tym, jak człowiek całkowicie straci nadzieję na osiągnięcie swoich celów i dochodzi do stanu,
w którym wydaje mu się, Ŝe nie ma nic na tym świecie, co pozwoliłoby mu w pełni się
zrealizować. Wtedy zaczyna zadawać pytania: Jaki jest sens mojego Ŝycia? Dlaczego istnieję? Jaki
jest cel Ŝycia? Co jest przyczyną tego, Ŝe cierpię? I temu podobne.
PowyŜsze pytania zazwyczaj prowadzą człowieka do zagadnień dotyczących genezy istnienia -
"skąd pochodzi moje Ŝycie?". Takie pytania mają swoje źródło na WyŜszym Świecie. Poprzednie
pytania dotyczyły Ŝyczenia otrzymywać materialne rzeczy. Otrzymywać wszystko, co nas spotyka
tu, w tym świecie. A od tego miejsca zaczyna pojawiać się duchowe Ŝyczenie otrzymywać, które
ukierunkowuje nas na pytania dotyczące czegoś nieznanego, przyczyn znajdujących się poza tym
światem. I moŜna powiedzieć, Ŝe jest to czas, kiedy powinna ujawnić się mądrość Kabbaly.
http://kabbala.pl/index.php?view=article&catid=38%3Arozmowy&id=82%3Arozmo...
2010-01-25
236101438.004.png
Rozmowy o ujawnieniu mądrości kabały
Page 4 of 9
Dlaczego? PoniewaŜ właśnie ona odpowiada na powyŜsze pytania, a objawiona w takim
momencie - udoskonala ludzi; zapewnia im wsparcie i naprawia ich.
Jak tylko dany człowiek zostanie naprawiony, on staje się zabezpieczony przed swoim ego i nie
moŜe sobie więcej zaszkodzić. Rozumie wtedy, jak skonstruowana jest rzeczywistość, rozumie
WyŜszy Świat, zna Opatrzność i WyŜsze Sterowanie oraz ich wpływ na niego.
W momencie ujawnienia człowiekowi mądrości Kabbaly, otrzymuje on zezwolenie na otwarcie
pozostałych nauk, jak równieŜ uświadamia sobie, w jakim stopniu błędnie dotychczas postępował,
poniewaŜ jest juŜ pewny, Ŝe więcej sobie nie zaszkodzi.
To jest przyczyna tego, dlaczego ostatnio stoimy obecnie w obliczu bardzo trudnego,
powszechnego kryzysu. W przeszłości, ilekroć takie kryzysy miały miejsce, zawsze były
zastępowane przez inne. Zawsze była jakaś inna dziedzina, do której człowiek mógł się zwrócić.
Kiedy był kryzys ekonomiczny, zastępował go duchowy. JeŜeli nie duchowy, to kulturowy. JeŜeli
nie kulturowy, to technologiczny. W jakiś sposób zawsze jeden zastępował drugi i w ten sposób
ludzkość ciągle się rozwijała.
W chwili obecnej dotarliśmy do punktu, gdzie jakichkolwiek ekspertów nie spytać - filozofów,
fizyków, humanistów, czy socjologów - twierdzą, Ŝe w przeciągu ostatnich dziesięcioleci zostali
oni zmuszeni do zahamowania ich tempa rozwoju, gdyŜ zupełnie nie potrafią przewidzieć, w
jakim kierunku powinni podąŜać. To oznacza, Ŝe nie są oni w stanie ani wyobrazić sobie, ani
zrozumieć, ani w Ŝaden inny sposób wyczuć kierunku rozwoju.
MoŜesz skorzystać z wyszukiwarki internetowej, obejrzeć zapisane tam informacje, które są
ogólnie dostępną, powszechną wiedzą. Dziś nikt i nigdzie nie dyskutuje o długofalowym rozwoju.
Świat pogrąŜył się w powszechnym kryzysie. Nie ma kierunku, kompletna dezorientacja.
Wtedy i tylko wtedy, jak mówią kabbaliści, mądrość Kabbaly musi zostać ujawniona, poniewaŜ
zawiera ona rozwiązania. JeŜeli zaszła taka potrzeba, to mądrość ta powinna być ujawniana na
miarę tego pragnienia, a obecnie właśnie nadszedł odpowiedni czas, aby tego dokonać.
Baal Sulam wyjaśnia to z innej strony. Mówi on, Ŝe w rzeczywistości świat jest jak jeden Parcuf.
Wszystkie dusze wspólnie tworzą jeden Parcuf nazywany Adam Riszon, czyli jedną strukturę,
pełne Dziesięć Sfirot.
Wiecie, Ŝe nasz główny, podstawowy podręcznik jest nazwany Talmud Dziesięciu Sfirot,
poniewaŜ nie ma nic poza nimi (sfirotami). Są one główną konstrukcją Ŝyczenia otrzymywać i jest
to cała istota rzeczywistości. śyczenie otrzymywać jest podzielone na trzy części nazywane:
HaBa'D, HaGa'T, NeHI'M - dziesięć Sfirot.
Baal Sulam mówi, Ŝe w pierwszej kolejności zostały objawione bardzo małe Kelim de-HaBa'D
(pojemniki HaBa'D). One otrzymują bardzo małe światła Nefesz. Są to bardzo małe i bardzo słabe
światła, które są przyczyną tego, Ŝe w naszym świecie ujawnia się niewiele mądrości. Nawet
mądrość Kabbaly ujawnia się w bardzo łagodny i w prosty sposób. To jest epoka Abrahama.
Następnie nadchodzi era Kelim de-HaGa'T (pojemników HaGa'T), które juŜ są bardziej grube,
mniej subtelne, reprezentują większe Ŝyczenie otrzymywać. Dusze opuszczają się wtedy do
naszego świata z coraz większymi pragnieniami. Dusze wcielone w tym czasie przyciągają ku
sobie bogactwo, zaszczyty i władzę. Następnie, w naszym świecie pojawiają się mocniejsze
światła Ruach i ten czas nazywa się epoką Zohar, Księgi Zohar. To są czasy Abrahama i
MojŜesza. Później objawiają się pojemniki NeHI'M. Czyli nadchodzi czas, w którym działają
jeszcze potęŜniejsze światła nazywane Neszama, i są to czasy Ari'ego. Zaś okres Baal Sulama
przynaleŜy do naszych czasów.
http://kabbala.pl/index.php?view=article&catid=38%3Arozmowy&id=82%3Arozmo...
2010-01-25
236101438.005.png
Rozmowy o ujawnieniu mądrości kabały
Page 5 of 9
Teraz moŜemy zobaczyć, w jaki sposób nasza historia rozwija się wraz z ewolucją mądrości
Kabbaly, poniewaŜ Ŝyjemy w czasie występowania najgrubszych pojemników (Ŝyczeń)
wymagających naprawy. Aby tego dokonać niezbędne są większe światła, i właśnie dlatego
mądrość Kabbaly objawiła się właśnie teraz.
Co jest niezbędne, aby tę mądrość wyjawić? Co ona powoduje?
Baal Sulam pisze o tym w swoim artykule pod tytułem Istota mądrości Kabbaly. Odpowiada w
nim na pytanie: "Czego ta mądrość dotyczy?", w ten sposób:
Mądrość ta wyraŜa przez siebie, ni mniej ni więcej, jak kolejność zejścia korzeni,
uwarunkowanych połączeniem przyczyny i skutku, podporządkowanych stałym i absolutnym
prawom, które połączone ze sobą i ukierunkowane na jeden wielki, lecz bardzo ukryty cel,
nazywany: "otwarcie Boskości Stwórcy jego stworzeniom w tym świecie."
Boskość jest objawiana Jego stworzeniom w tym świecie. Oznacza to, Ŝe w tym samym czasie,
kiedy normalnie przeŜywamy nasze Ŝycie, Ŝyjąc z dnia na dzień, jednocześnie rozwijamy się
wewnętrznie oraz stajemy się godni objawienia Boskości.
On mówi o tym następująco: Boskość wpływa na ten świat stale i zgodnie z absolutnymi prawami.
W naszym świecie prawa te są prawami natury. Gdy rozpoczynamy wznoszenie się na kolejne
poziomy, zwyczajnie włączamy te prawa w naszą naturę i odkrywamy to, co ukrywa się za nią.
Zaczynasz postrzegać ten świat, jakby był "przezroczysty".
W artykule pod tytułem Istota Mądrości Kabbaly, Baal Sulam napisał:
Mądrość ta wyraŜa przez siebie, ni mniej ni więcej, jak kolejność zejścia korzeni,
uwarunkowanych połączeniem przyczyny i skutku, podporządkowanych stałym i absolutnym
prawom, które połączone ze sobą i ukierunkowane na jeden wielki, lecz bardzo ukryty cel,
nazywany: "otwarcie Boskości Stwórcy jego stworzeniom w tym świecie".
Oznacza to, Ŝe istnieją WyŜsze korzenie, które rozwijają się w dół, do nas, do naszego świata.
W tym świecie moŜemy odkrywać te korzenie, co jest początkiem naszego wzniesienia w
kierunku osiągnięcia Boskości. To oznacza, Ŝe mądrość ta nie jest tylko teorią, czy teŜ abstrakcją,
ale narzędziem umoŜliwiającym, schodek po schodku, wspinać się coraz wyŜej, aŜ do momentu
objawienia Boskości.
Kiedy objawia się Boskość?
Ona jest objawiana Jego stworzeniom w tym świecie. Oznacza to, Ŝe w tym samym czasie, kiedy
normalnie przeŜywamy nasze Ŝycie, Ŝyjąc z dnia na dzień, jednocześnie rozwijamy się
wewnętrznie oraz stajemy się godni objawienia Boskości.
On mówi o tym następująco: Boskość wpływa na ten świat stale i zgodnie z absolutnymi prawami.
W naszym świecie prawa te są prawami natury. Gdy rozpoczynamy wznoszenie się na kolejne
poziomy, zwyczajnie włączamy te prawa w naszą naturę i odkrywamy to, co ukrywa się za nią.
Zaczynasz postrzegać ten świat, jakby był "przezroczysty".
Przenikasz swoim wzrokiem i odczuciem wszystko, co w tym świecie widzisz i zaczynasz
dostrzegać to, co znajduje się poza nim - powiązania pomiędzy zdarzeniami, co wpływa na co,
przyczyny i konsekwencje swoich czynów, to jaki jest rezultat twoich działań i myśli.
http://kabbala.pl/index.php?view=article&catid=38%3Arozmowy&id=82%3Arozmo...
2010-01-25
236101438.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin