Czas zajęć – 3 godz. 6 listopada 2012 r.
Blok tematyczny - Gniezno – pierwsza stolica Polski
Temat dnia - Jak wyglądał gród?
Zapis w dzienniku: Opowiadanie „Legendy o Lechu, Czechu i Rusie” na podstawie tekstu
i ilustracji. Zabawy muzyczno – ruchowe przy piosence „Stolice Polski”.
Ustne opisywanie wyglądu grodu i rycerzy z czasów średniowiecza,
z wykorzystaniem podanego słownictwa.
Zabawy ruchowe ze współzawodnictwem, wzorowane na dawnych
turniejach rycerskich.
Cele operacyjne
Uczeń:
Ø opowiada legendę o pierwszej stolicy Polski na podstawie tekstu i ilustracji,
Ø śpiewa dwie pierwsze zwrotki piosenki „Stolice Polski” i bierze udział w zabawach muzyczno-ruchowych przy piosence,
Ø z uwagą słucha czytanych przez nauczyciela tekstów,
Ø ogląda prezentowane multimedialne tablice demonstracyjne dotyczące grodu i rycerzy
z czasów średniowiecza,
Ø bierze udział w rozmowie na podany temat,
Ø opisuje wygląd grodu, wykorzystując podane słownictwo,
Ø opisuje wygląd rycerzy, wykorzystując podane słownictwo,
Ø bierze udział w zabawach ruchowych ze współzawodnictwem,
Ø stosuje zasady fair play w zabawach zespołowych z rywalizacją.
· praca z tekstem, opowiadanie, rozmowa
· korzystanie z multimediów, pokaz, obserwacja
· zabawy kreatywne
· zbiorowa,
· indywidualna jednolita i zróżnicowana,
· grupowa jednolita i zróżnicowana,
Środki dydaktyczne:
Książka ucznia nr 3 „Odkrywam siebie. Ja i moja szkoła” s. 2-3, 6-7, ilustracje do „Legendy o Lechu, Czechu i Rusie” , Śpiewnik s. 11, odtwarzacz CD, płyta z piosenką „Stolice Polski”, komputer , podręcznik multimedialny oraz multimedialne tablice demonstracyjne dotyczące grodu i rycerzy z czasów średniowiecza, Domowniczek nr 3.
Sprzęt do przeprowadzenia zabaw sportowych: pachołki, kółka ringo, piłki, obręcze, woreczki z grochem.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Powitanie w kręgu.
2. Podanie głównych założeń związanych z realizacją tematu dnia.
3. Sprawdzenie odrobienia pracy zadanej w „Domowniczku nr 3” s. 2-3.
4. Słuchanie czytanego przez uczniów tekstu „Legendy o Lechu, Czechu i Rusie” z Książki ucznia nr 3 s. 2-3.
Zajęcia na dywanie
5. Zabawy muzyczno- ruchowe przy piosence „Stolice Polski”.
6. Porządkowanie ilustracji do legendy zgodnie z przebiegiem zdarzeń.
7. Opowiadanie przez 2-3 chętnych uczniów legendy o pierwszej stolicy Polski na podstawie tekstu i ilustracji.
Przerwa międzylekcyjna.
Zajęcia w sali komputerowej
8. Słuchanie czytanego przez nauczyciela tekstu „ Jak wyglądał gród? ” z Książki ucznia nr 3 s. 6-7. Zwrócenie uwagi na nowe pojęcia związane z budową grodu ( gród, podgrodzie, wał obronny, palisada, fosa ).
9. Zapoznanie z przypuszczalną budową grodu na podstawie multimedialnych tablic demonstracyjnych.
10. Próby opisu na podstawie prezentowanych ilustracji i wskazywanie przez uczniów wymienionych elementów grodu.
11. Prezentowanie multimedialnych tablic demonstracyjnych pokazujących pieszych i konnych rycerzy z grup rekonstrukcyjnych.
12. Oglądanie w podręczniku s. 7 ilustracji rycerza i odczytywanie słownictwa pomocniczego do opisu rycerza. Próby samodzielnego opisu rycerza przez uczniów.
13. Zapoznanie uczniów z przykładem Kodeksu rycerskiego. Porównanie tego kodeksu do opracowanego przez uczniów Kontraktu klasowego.
1. Podsumowanie dnia aktywności.
2. Zadanie domowe : Domowniczek nr 3 s. 4.
Dla chętnych – przyniosę: figurki rycerzy, laleczki, klocki, małe pudełka do grupowego wykonania makiety grodu.
Zajęcia na sali gimnastycznej.
1. Przypomnienie, na czym polega zasada fair play w zabawach zespołowych z rywalizacją, nawiązanie do turniejów rycerskich.
2. Rozgrzewka.
3. Zabawy ruchowe ze współzawodnictwem, wzorowane na dawnych turniejach rycerskich. Wyścigi rzędów z wykorzystaniem pachołków, kółek ringo, piłek, obręczy, woreczków z grochem.
4. Ćwiczenia uspokajające.
5. Omówienie zajęć i przejście do szatni.
Opracowała:
………………………
szymel66