Baza pytań LKE - PPL(A) - Zasady lotu
1. Zjawisko odwrotnego działania lotek polega na: skręceniu skrzydła spowodowanego wychyleniem lotki.2. Zwężenie przekroju przepływu strugi powietrza oznacza:Zmniejszenie ciśnienia statycznego w strudze i wzrost prędkości.3. Zwichrzenie aerodynamiczne skrzydła charakteryzuje się:Na końcówkach stosuje się profile, na których oderwanie strug dla a krytycznego jest mniej intensywne.4. Zwichrzenie geometryczne skrzydła charakteryzuje się:Cięciwy profili geometrycznych w kolejnych przekrojach nie leżą w jednej płaszczyźnie.5. Zwiększająca się siła nośna na skrzydle powoduje zmianę oporu indukowanego na:Większy.6. Zwiększenie a ponad a krytyczne powoduje:Zwiększenie Cx, zmniejszenie Cz7. Co to za zasada:" w tunelu, przez który przepływa powietrze iloczyn pola przekroju i prędkości powietrza jest stały S × V = const"?:Zasada ciągłości ruchu8. Co to za zasada:" w tunelu, przez który przepływa powietrze suma ciśnienia statycznego i dynamicznego jest stała w każdym punkcie tego przepływu":Prawo Bernouillego9. Dla opisania ruchu w przestrzeni stosowany jest układ osi współrzędnych xyz. Jakie oznaczenie nosi oś pionowa:Z10. Oś podłużna :X11. Oś poprzeczna:Y
12. Gdy powietrze przepływa przez kanał o zmiennej powierzchni przekroju zmienia się w nim ciśn. Statyczne. Jak?:Zmniejsza się przy zmniejszeniu powierzchni przekroju.13. Jak się zachowuje obiekt niestateczny dynamicznie po wytrąceniu z równowagi?:Wykonuje ruch harmoniczny o rosnącej amplitudzie.14. Jak się zachowuje obiekt stateczny dynamicznie po wytrąceniu z równowagi?:Wykonuje ruch harmoniczny o malejącej amplitudzie15. Jak zachowuje się opór szkodliwy przy wzroście prędkości lotu?:Wzrasta z V216. Jak zmieni się siła odśrodkowa przy tej samej prędkości lotu w zakręcie, jeśli zmniejszy się jego promień?:Wzrośnie17. Kąt toru lotu na stałym a podczas wzrostu wysokości:Pozostaje niezmieniony18. Lot odbywa się na a, dla którego Cx ma wartość minimalną. W wyniku niewielkiego zwiększenia a:Stosunek Cz do Cx wzrośnie19. Lot odbywa się na a, dla którego Cx ma wartość minimalną. W wyniku niewielkiego zwiększenia a:Doskonałość płatowca wzrośnie20. Na rodzaj korkociągu główny wpływ maja:Położenie środka ciężkości, rozłożenie mas, usytuowanie i wielkość usterzeń.21. Aby wyprowadzić z wyślizgu w zakręcie i wykonać zakręt prawidłowy należy:Zwiększyć przechylenie lub zmniejszyć V kątową zakrętu.22. Aby wyprowadzić z ześlizgu w zakręcie i wykonać zakręt prawidłowy należy:Zmniejszyć przechylenie lub zwiększyć V kątową zakrętu.23. Czy między sterownością a statecznością istnieją wzajemne relacje?:Działają przeciw sobie.24. Czy sprawność śmigła nieprzestawialnego może przyjmować wartość zerową ? w jakim przypadku?Śmigło się obraca, a samolot ma V=0; na V tak dużej, że śmigło nie daje już ciągu25. Jak zmienia się Vmin i Vmax lotu poziomego wraz ze wzrostem wysokości?Vmin rośnie, Vmax maleje26. Jakie wartości może przyjmować sprawność śmigła?Między 0 a 127. Jakie zmiany położenia będą odpowiedzialne za wywołanie momentu giroskopowego zespołu napędowego?Pochylenie i odchylenie 28. Jeśli autorotacja skrzydła nie zostanie zahamowana to:Samolot wejdzie w korkociąg29. Jeśli posuw wzrasta to:a poszczególnych przekrojów łopat śmigła maleją30. Jeśli środek ciężkości pokrywa się z środkiem równowagi obojętnej to:Samolot nie jest stateczny i nie jest niestateczny31. Jeśli środek ciężkości z profilem klasycznym znajduje się przed środkiem równowagi obojętnej to:Samolot jest stateczny32. Jeśli środek ciężkości z profilem klasycznym znajduje się za środkiem równowagi obojętnej to:Samolot niestateczny33. Jeśli znacznie zwiększymy V przy stałej prędkości obrotowej śmigła nieprzestawialnego to:a łopat zmaleje34. Jeśli znacznie zwiększymy prędkość obrotową śmigła nieprzestawialnego przy stałej prędkości lotu to:a łopat wzrośnie35. a poszczególnych przekrojów śmigła osiągną wartość ujemną:jeśli posuw będzie odpowiednio duży36. Kiedy a śmigła = 0° ?:Kiedy poślizg = 037. Kiedy poślizg śmigła nieprzestawialnego jest równy skokowi geometrycznemu:Kiedy V samolotu =038. kiedy poślizg śmigła nieprzestawialnego = 0?:kiedy a śmigła = 0°39. Kiedy skok geometryczny śmigła nieprzest. = skok rzeczywisty?:kiedy a śmigła = 0°40. Kiedy skok geometryczny = 0?:Nigdy41. Kiedy skok rzeczywisty śmiga nieprzest. = 0?:Kiedy v samolotu = 042. Która z wymienionych zmian nie jest spowodowana zwiększeniem siły ciągu silnika?Zmiana momentu zawiasowego lotek43.Które rozwiązanie konstrukcyjne nie służy do kompensacji zaśmigłowego momentu kierunkowego?:kompensacja aerodynamiczna steru kierunku44. Który opis wielkości fizycznej charakteryzuje moc, którą dysponujemy:Stosunek ilości wykonanej pracy do czasu jej wykonania [wat]45. Który opis wielkości fizycznej charakteryzuje wykonaną pracę?:Iloczyn siły i drogi [dżul]46. Miarą stateczności statycznej jest pochodna mx = Dm/Dx, zwana pochodną momentu m względem zmiennej x. Jaki znak pochodnej określa niestateczność?Dodatni47. Mimośrodowość (decentracja) ciągu śmigła polega na :Oś wektora ciągu śmigła nie przechodzi przez środek ciężkości samolotu48. Mimośrodowość (decentracja) ciągu śmigła powoduje:Zmiany momentów odchylających i/lub pochylających49. Moment giroskopowy od zespołu napędowego zanika , gdy ustaje:Prędkość kątowa zmian
50. Moment odchylający samolot wywołany działaniem na usterzeniu siły aerodynamicznej wytworzonej przez niesymetryczny opływ zaśmigłowy nazywamy:Kierunkowym momentem zaśmigłowym51. Na małych prędkościach lotu największą sprawność uzyska śmigło:O małym skoku geometrycznym52. Na rodzaj korkociągu główny wpływ mają:Położenie środka ciężkości, rozłożenie mas na samolocie, usytuowanie i wielkość usterzeń53. Najmniejsze opadanie w locie ślizgowym ma samolot lecący z V:Ekonomiczną54. Największą doskonałość podczas lotu ślizgowego w powietrzu spokojnym ma samolot lecący z V:Optymalną55. Obciążeniem mocy nazywamy:Stosunek mocy silnika do ciężaru samolotu56. Objawem przejścia samolotu w fazę przeciągnięcia jest zazwyczaj:Występowanie drgań samolotu lub sterów i samoczynne zwiększenie przechylenia57. Opór interferencyjny powstaje w wyniku:Wzajemnego zaburzenia opływu przez części sąsiadujące ze sobą58. Pociągnięcie drążka na siebie powoduje:Wzrost współczynnika obciążenia samolotu n59. Podczas analizy stateczności samolotu niezbędne jest uwzględnienie:Równowagi sił i momentów działających na samolot60. Podczas odchylania samolotu moment giroskopowy zespołu napędowego:Powoduje pochylanie61. Podczas pochylania samolotu moment giroskopowy zespołu napędowego:Powoduje odchylanie62. Podczas podchodzenia do lądowania na samolocie z przestawialnym śmigłem:Po zmniejszeniu ciśnienia ładowania należy przestawić śmigło na mały skok63. Podczas próby silnika przed startem posuw jest równyZero64. Podczas przechylania samolotu moment giroskopowy zespołu napędowego:Nie powoduje istotnych zmian65. Podczas ustalonego lotu prostoliniowego obracające się śmigło stara się obrócić samolot w kierunku przeciwnym do kierunku obrotów śmigła momentem, który nazywamy Momentem oporowym66. Podczas wykonywania manewrów pilot funkcjonuje w pętli sprzężenia zwrornego, reagując na otrzymane sygnały. Jakie?:Sygnały toru lotu i sygnały przeciążenia67. Położenie środka parcia na profilu symetrycznym wraz ze wzrostem a:Jest stałe68. Poślizg śmigła to:Różnica między skokiem geometrycznym i rzeczywistym69. Przeciągnięcie dynamiczne różni się od statycznego tym, że podczas przeciągnięcia dynamicznego:Następuje szybka zmiana a skrzydła70. Przeciągnięciem nazywamy stan, w którym:Lot odbywa się na nadkrytycznym a71. Przyrost momentu pochylającego samolot DM, powstały w wyniku wychylenia drążka wynosi:DM = DPzh · lh, gdzie lh = odległość między środ. ciężk. samolotu i środ. aerodynamicznym usterzenia poziomego; DPzh = przyrost siły nośnej na usterzeniu wysokości72. Rozpatrując stateczność samolotu w układzie współrzędn. xyz zakładamy, że wszystkie trzy osie układu przechodzą przez:Środek ciężkości samolotu73.Czy profile klasyczne są dużo bardziej wrażliwe na zaburzenia od profili laminarnych?:Nie
74. Aby zapobiec zjawisku flatteru giętnolotkowego należy :Zwiększyć sztywność gietną skrzydła i zastosować wyważenie masowe lotek.75. Aby zapobiec zjawisku flatteru giętnolotkowego:Zwiększyć sztywność skrętną skrzydła i przesunąć środek ciężkości skrzydła jak najbliżej osi skrętnej 76. Aby zapobiec zjawisku odwrotnego działania lotek należy:Zwiększyć sztywność skrętną skrzydła 77. Aby zapobiec trzepotaniu usterzeń należy:Zastosować usterzenia typu T i starannie opracować przejście skrzydło-kadłub.78. Aerodynamiczna krawędź natarcia to linia łącząca punkty płata lotniczego, w których:Prędkość strumienia = 0, a ciśnienie = ciśnieniu spiętrzenia79. Brak wyważenia masowego lotek na dużych prędkościach lotu jest bezpośrednią przyczyna występowania:Flatteru lotkowego80. Buffeting to inaczej:Trzepotanie usterzeń81. Ciało porusza się po okręgu z prędkością e. Jeśli zwiększymy dwukrotnie prędkość ciała, to:V kątowa W wzrośnie dwukrotnie, przyspieszenie dośrodkowe wzrośnie czterokrotnie82. Ciało porusza się po okręgu z prędkością e.Jeśli zwiększymy dwukrotnie promień okręgu, to:V kątowa W zmaleje dwukrotnie, droga przebyta przez ciało w czasie okresu T wzrośnie dwukrotnie i przyspieszenie dośrodkowe zmaleje dwukrotnie83. Ciało porusza się ze stałą prędkością po okręgu o promieniu r. Wypadkowy wektor przyspieszenia działającego na to ciało jest zawsze skierowany:W stronę środka okręgu84. Ciało porusza się ze zmienną prędkością po okręgu. Kąt a zawarty między promieniem a wektorem przyspieszenia jest:0°<a i a<90°85. Ciśnienie statyczne w punkcie przejścia z opływu laminarnego w turbulentny jest:Minimalne na górnej powierzchni i maksymalne na dolnej86. Co to jest równanie stanu powietrza?:Związek między ciśnieniem statycznym i gęstością, temperaturą i stałą gazową powietrza a=ggRT 87. Co rozumie się pod pojęciem sterowności?:Zdolność do "odpowiadania" przez obiekt na zadawane przez pilota impulsy sterujące88. Co to jest ciśnienie spiętrzenia?:różnica ciśnienia dynamicznego i statycznego.89. Co to jest opływ laminarny?:Niezaburzony opływ od krawędzi natarcia do punktu przejściowego90. Co to jest pułap teoretyczny?:Największa wysokość, na którą teoretycznie samolot może się wznieść91. Co to jest stateczność statyczna?:Istnienie tendencji (w postaci działania siły lub momentu) do powrotu do równowagi po wytrąceniu z niej92. Co to jest środek parcia profilu?:Wyobrażalny punkt na cięciwie profilu, w którym działa wypadkowa wszystkich sił aerodynamicznych występujących na profilu.93. Co to jest warstwa przyścienna?Warstwa powietrza opływającego dowolny element, w której V zmienia się od 0 do V opływu.94. Co to jest wydłużenie skrzydła lub łopaty?Stosunek rozpiętości do średniej cięciwy geometrycznej.95. Co to jest elewacja lotniska?:Fizyczne wzniesienie płyty lotniska nad umowny poziom morza wg ISA96. Co to jest gęstość powietrza?Ilość masy powietrza zawartej w mˇ objętości97. Co to jest ISA?Zbiór uznawanych za wzorcowe wielkości ciśnienia statycznego p, temperatury t oraz gęstości powietrza g na różnych wysokościach98. Co to jest wysokość ciśnieniowa nad poziomem lotniska?Wysokość odczytywana na wysokościomierzu ciśnieniowym ustawionym na aktualne QFE99. Co to jest wysokość ciśnieniowa nad poziomem morza?:Wysokość odczytywana na wysokościomierzu ciśnieniowym ustawionym na aktualne QNH.100. Co to jest wysokość gęstościowa?Wysokość pozorna, na której gęstość powietrza jest równa wartości standardowej wg atmosfery ISA101. Co to jest wysokość standardowa?Wysokość odczytywana na wysokościomierzu ciśnieniu ustawionym na standardową wartość na poziomie morza QNE , tj. 1013,25 hPa = 760 mmHg102.Czy między ciśnieniem statycznym powietrza P i jego temperaturą bezwzględną T i gęstością (ro) istnieje jakiś związek:- tak, wyrażony równaniem stanu P=(ro)*g*R*T g = przysp. Ziemskie 9,81m/s2R = stała gazowa pow. = 29,2746m/K103 Czy obiekt niestateczny statycznie może być stateczny dynamicznie:- nie104 Czy płatowiec może mieć tą samą doskonałość dla dwóch różnych ά :- tak105 Czy wzrost stateczności powoduje zmianę sterowności :- tak, sterowność maleje106 Czym różnią się statyczność statyczna i statyczność dynamiczna:- stateczność statyczna uwzględnia tylko tendencje do powrotu do równowagi , a stateczność dynamiczna uwzględnia charakter ruchu obiektu 107 Czym wyraża się niestateczność statyczną- istnieniem tendencji ( w postaci działania siły lub momentu) do pogłębiania odejścia od stanu równowagi po wytrąceniu z niej108 Czym się wyraża stateczność statyczną obojętną:- brakiem jakiejkolwiek reakcji obiektu na wytrącenia
109 Dla płata o jakim profilu nie powstaje opór indukowany na zerowym kącie natarcia :- dwuwypukłym symetrycznym110 Dla ruchu jednostajnie przyspieszonego dwukrotne zwiększenie czasu przy stałym przyspieszeniu powoduje:- czterokrotne zwiększenie przebytej drogi111 Dla ruchu jednostajnie przyspieszonego dwukrotne zwiększenie przyspieszenia w stałym czasie powoduje:- dwukrotne zwiększenie przebytej drogi112 Dla skrzydła o obrysie prostokątnym prawdą jest że:- cięciwa geometryczna nie zmienia się wzdłuż rozpiętości113 Dla trzech skrzydeł o tej samej powierzchni i tej samej rozpiętości ale o różnych obrysach , wydłużenie jest:- takie samo dla wszystkich114 Dla ustalonego lotu nurkowego prawdziwe jest równanie:- Px = Q115 Do jakiego wykresu odnosi się potoczna nazwa "Krzywa Lilienthala":- do krzywej biegunowej , pokazującej zależność siły nośnej do oporu116 Do urządzeń powiększających powierzchnie skrzydła zaliczamy:- poszerzasz i klapę przednią117 Do urządzeń przeszkadzających odrywaniu się strug pow. Na grzbiecie skrzydła zaliczamy: - sloty(skrzela)118 Do urządzeń wysklepiających profil mało wysklepiony na mocno wysklepiony zaliczamy:- klapę przednią119 Dodatkowy skos skrzydeł powoduje:-Zwiększenie stateczności statycznej podłużnej120 Doskonałość profilu:-Zmniejsza się zależność od ά121 Dwukrotne zwiększenie przepływu w zamkniętym tunelu spowoduje :- czterokrotny spadek ciśnienia statycznego122 Flatter to zjawiska związane z :- powstawaniem drgań samowzbudnych123 Gdy powietrze wpada z prędkością V do kanału z zmiennej powierzchni przekroju, zmianie ulega jego prędkość:- Przy zmniejszaniu powierzchni przekroju V się zwiększa124 Grubość profilu to:- największa odległość między górnym i dolnym obrysem profilu prostopadła do jego cięciwy125 Im większa lepkość powietrza tym :- opór tarcia większy a warstwa przyścienna grubsza126 Istnienie na płatowcu niezbędnych powierzchni sterowych powoduje powstawanie:- oporu szczelinowego127 Jak inaczej nazywamy FLETTNER:- Klapka odciążająca128 Jak musi zmienić się prędkość loty w zakręcie prawidłowym aby przy tym samym przechyleniu promień zakręty wzrósł czterokrotnie:- zwiększyć dwukrotnie129 Jak nazywa się klapka wyważająca , której położenie można zmieniać podczas lotu niezależnie :- trymer130 Jak nazywa się punkt , w którym przepływ powietrza zmienia charakter z laminarnego na turbulentny:- punkt przejściowy131 Jak nazywa się wykres przedstawiający zależność Cz od Cx:-biegunowa132 Jak nazywa się prędkość powietrza oznaczona Vne:- max prędkość dopuszczalna133 Jak się nazywają i jakie w układzie SI mają symbole jednostki masy długości czasu:- -kg, m, sec134 Jak się nazywają siły, ciśnienia, temperatury:- niuton, paskal, kelwin135 Jak w jednostkach podstawowych układu Si można zapisać wielkość ciśnienia 1000 hPa:- 100 000 N/m2136 Jak zmieni się promień zakrętu prawidłowego , jeśli przy stałym przechyleniu zwiększymy prędkość dwukrotnie:- wzrośnie czterokrotnie137 Jak zmienia się wysokość gęstościowa w sytuacji , gdy temp. Otoczenia jest wyższa od standardowej wartości ISA:- wzrasta...
Seikorl