ppl_zasady_lotu_odp.docx

(40 KB) Pobierz

Baza pytań LKE - PPL(A) - Zasady lotu


1. Zjawisko odwrotnego działania lotek polega na:
skręceniu skrzydła spowodowanego wychyleniem lotki.

2. Zwężenie przekroju przepływu strugi powietrza oznacza:
Zmniejszenie ciśnienia statycznego w strudze i wzrost prędkości.

3. Zwichrzenie aerodynamiczne skrzydła charakteryzuje się:
Na końcówkach stosuje się profile, na których oderwanie strug dla a krytycznego jest mniej intensywne.

4. Zwichrzenie geometryczne skrzydła charakteryzuje się:
Cięciwy profili geometrycznych w kolejnych przekrojach nie leżą w jednej
płaszczyźnie.

5. Zwiększająca się siła nośna na skrzydle powoduje zmianę oporu
indukowanego na:
Większy.

6. Zwiększenie a ponad a krytyczne powoduje:
Zwiększenie Cx, zmniejszenie Cz

7. Co to za zasada:" w tunelu, przez który przepływa powietrze iloczyn
pola przekroju i prędkości powietrza jest stały S × V = const"?:
Zasada ciągłości ruchu

8. Co to za zasada:" w tunelu, przez który przepływa powietrze suma
ciśnienia statycznego i dynamicznego jest stała w każdym punkcie tego
przepływu":
Prawo Bernouillego

9. Dla opisania ruchu w przestrzeni stosowany jest układ osi
współrzędnych xyz. Jakie oznaczenie nosi oś pionowa:
Z

10. Oś podłużna :
X

11. Oś poprzeczna:
Y

 

12. Gdy powietrze przepływa przez kanał o zmiennej powierzchni przekroju
zmienia się w nim ciśn. Statyczne. Jak?:
Zmniejsza się przy zmniejszeniu powierzchni przekroju.

13. Jak się zachowuje obiekt niestateczny dynamicznie po wytrąceniu z
równowagi?:
Wykonuje ruch harmoniczny o rosnącej amplitudzie.

14. Jak się zachowuje obiekt stateczny dynamicznie po wytrąceniu z
równowagi?:
Wykonuje ruch harmoniczny o malejącej amplitudzie

15. Jak zachowuje się opór szkodliwy przy wzroście prędkości lotu?:
Wzrasta z V2
16. Jak zmieni się siła odśrodkowa przy tej samej prędkości lotu w
zakręcie, jeśli zmniejszy się jego promień?:
Wzrośnie

17. Kąt toru lotu na stałym a podczas wzrostu wysokości:
Pozostaje niezmieniony

18. Lot odbywa się na a, dla którego Cx ma wartość minimalną. W wyniku
niewielkiego zwiększenia a:
Stosunek Cz do Cx wzrośnie

19. Lot odbywa się na a, dla którego Cx ma wartość minimalną. W wyniku
niewielkiego zwiększenia a:
Doskonałość płatowca wzrośnie

20. Na rodzaj korkociągu główny wpływ maja:
Położenie środka ciężkości, rozłożenie mas, usytuowanie i wielkość
usterzeń.

21. Aby wyprowadzić z wyślizgu w zakręcie i wykonać zakręt prawidłowy
należy:
Zwiększyć przechylenie lub zmniejszyć V kątową zakrętu.

22. Aby wyprowadzić z ześlizgu w zakręcie i wykonać zakręt prawidłowy
należy:
Zmniejszyć przechylenie lub zwiększyć V kątową zakrętu.

23. Czy między sterownością a statecznością istnieją wzajemne relacje?:
Działają przeciw sobie.

24. Czy sprawność śmigła nieprzestawialnego może przyjmować wartość zerową
? w jakim przypadku?
Śmigło się obraca, a samolot ma V=0; na V tak dużej, że śmigło nie daje
już ciągu

25. Jak zmienia się Vmin i Vmax lotu poziomego wraz ze wzrostem wysokości?
Vmin rośnie, Vmax maleje

26. Jakie wartości może przyjmować sprawność śmigła?
Między 0 a 1

27. Jakie zmiany położenia będą odpowiedzialne za wywołanie momentu
giroskopowego zespołu napędowego?
Pochylenie i odchylenie

28. Jeśli autorotacja skrzydła nie zostanie zahamowana to:
Samolot wejdzie w korkociąg

29. Jeśli posuw wzrasta to:
a poszczególnych przekrojów łopat śmigła maleją

30. Jeśli środek ciężkości pokrywa się z środkiem równowagi obojętnej to:
Samolot nie jest stateczny i nie jest niestateczny
31. Jeśli środek ciężkości z profilem klasycznym znajduje się przed
środkiem równowagi obojętnej to:
Samolot jest stateczny

32. Jeśli środek ciężkości z profilem klasycznym znajduje się za środkiem
równowagi obojętnej to:
Samolot niestateczny

33. Jeśli znacznie zwiększymy V przy stałej prędkości obrotowej śmigła
nieprzestawialnego to:
a łopat zmaleje

34. Jeśli znacznie zwiększymy prędkość obrotową śmigła nieprzestawialnego
przy stałej prędkości lotu to:
a łopat wzrośnie

35. a poszczególnych przekrojów śmigła osiągną wartość ujemną:
jeśli posuw będzie odpowiednio duży

36. Kiedy a śmigła = 0° ?:
Kiedy poślizg = 0

37. Kiedy poślizg śmigła nieprzestawialnego jest równy skokowi
geometrycznemu:
Kiedy V samolotu =0

38. kiedy poślizg śmigła nieprzestawialnego = 0?:
kiedy a śmigła = 0°

39. Kiedy skok geometryczny śmigła nieprzest. = skok rzeczywisty?:
kiedy a śmigła = 0°

40. Kiedy skok geometryczny = 0?:
Nigdy

41. Kiedy skok rzeczywisty śmiga nieprzest. = 0?:
Kiedy v samolotu = 0

42. Która z wymienionych zmian nie jest spowodowana zwiększeniem siły
ciągu silnika?
Zmiana momentu zawiasowego lotek

43.Które rozwiązanie konstrukcyjne nie służy do kompensacji zaśmigłowego
momentu kierunkowego?:
kompensacja aerodynamiczna steru kierunku

44. Który opis wielkości fizycznej charakteryzuje moc, którą dysponujemy:
Stosunek ilości wykonanej pracy do czasu jej wykonania [wat]

45. Który opis wielkości fizycznej charakteryzuje wykonaną pracę?:
Iloczyn siły i drogi [dżul]
46. Miarą stateczności statycznej jest pochodna mx = Dm/Dx, zwana pochodną
momentu m względem zmiennej x. Jaki znak pochodnej określa niestateczność?
Dodatni

47. Mimośrodowość (decentracja) ciągu śmigła polega na :
Oś wektora ciągu śmigła nie przechodzi przez środek ciężkości samolotu

48. Mimośrodowość (decentracja) ciągu śmigła powoduje:
Zmiany momentów odchylających i/lub pochylających

49. Moment giroskopowy od zespołu napędowego zanika , gdy ustaje:
Prędkość kątowa zmian

 

50. Moment odchylający samolot wywołany działaniem na usterzeniu siły
aerodynamicznej wytworzonej przez niesymetryczny opływ zaśmigłowy nazywamy:
Kierunkowym momentem zaśmigłowym

51. Na małych prędkościach lotu największą sprawność uzyska śmigło:
O małym skoku geometrycznym

52. Na rodzaj korkociągu główny wpływ mają:
Położenie środka ciężkości, rozłożenie mas na samolocie, usytuowanie i
wielkość usterzeń

53. Najmniejsze opadanie w locie ślizgowym ma samolot lecący z V:
Ekonomiczną

54. Największą doskonałość podczas lotu ślizgowego w powietrzu spokojnym
ma samolot lecący z V:
Optymalną

55. Obciążeniem mocy nazywamy:
Stosunek mocy silnika do ciężaru samolotu

56. Objawem przejścia samolotu w fazę przeciągnięcia jest zazwyczaj:
Występowanie drgań samolotu lub sterów i samoczynne zwiększenie
przechylenia

57. Opór interferencyjny powstaje w wyniku:
Wzajemnego zaburzenia opływu przez części sąsiadujące ze sobą

58. Pociągnięcie drążka na siebie powoduje:
Wzrost współczynnika obciążenia samolotu n

59. Podczas analizy stateczności samolotu niezbędne jest uwzględnienie:
Równowagi sił i momentów działających na samolot

60. Podczas odchylania samolotu moment giroskopowy zespołu napędowego:
Powoduje pochylanie


61. Podczas pochylania samolotu moment giroskopowy zespołu napędowego:
Powoduje odchylanie

62. Podczas podchodzenia do lądowania na samolocie z przestawialnym
śmigłem:
Po zmniejszeniu ciśnienia ładowania należy przestawić śmigło na mały skok

63. Podczas próby silnika przed startem posuw jest równy
Zero

64. Podczas przechylania samolotu moment giroskopowy zespołu napędowego:
Nie powoduje istotnych zmian

65. Podczas ustalonego lotu prostoliniowego obracające się śmigło stara
się obrócić samolot w kierunku przeciwnym do kierunku obrotów śmigła
momentem, który nazywamy
Momentem oporowym

66. Podczas wykonywania manewrów pilot funkcjonuje w pętli sprzężenia
zwrornego, reagując na otrzymane sygnały. Jakie?:
Sygnały toru lotu i sygnały przeciążenia

67. Położenie środka parcia na profilu symetrycznym wraz ze wzrostem a:
Jest stałe

68. Poślizg śmigła to:
Różnica między skokiem geometrycznym i rzeczywistym

69. Przeciągnięcie dynamiczne różni się od statycznego tym, że podczas
przeciągnięcia dynamicznego:
Następuje szybka zmiana a skrzydła

70. Przeciągnięciem nazywamy stan, w którym:
Lot odbywa się na nadkrytycznym a

71. Przyrost momentu pochylającego samolot DM, powstały w wyniku
wychylenia drążka wynosi:
DM = DPzh · lh, gdzie lh = odległość między środ. ciężk. samolotu
i środ. aerodynamicznym usterzenia poziomego; DPzh = przyrost siły nośnej
na usterzeniu wysokości

72. Rozpatrując stateczność samolotu w układzie współrzędn. xyz
zakładamy, że wszystkie trzy osie układu przechodzą przez:
Środek ciężkości samolotu

73.Czy profile klasyczne są dużo bardziej wrażliwe na zaburzenia od
profili laminarnych?:
Nie

 

74. Aby zapobiec zjawisku flatteru giętnolotkowego należy :
Zwiększyć sztywność gietną skrzydła i zastosować wyważenie masowe lotek.

75. Aby zapobiec zjawisku flatteru giętnolotkowego:
Zwiększyć sztywność skrętną skrzydła i przesunąć środek ciężkości
skrzydła jak najbliżej osi skrętnej

76. Aby zapobiec zjawisku odwrotnego działania lotek należy:
Zwiększyć sztywność skrętną skrzydła

77. Aby zapobiec trzepotaniu usterzeń należy:
Zastosować usterzenia typu T i starannie opracować przejście
skrzydło-kadłub.

78. Aerodynamiczna krawędź natarcia to linia łącząca punkty płata
lotniczego, w których:
Prędkość strumienia = 0, a ciśnienie = ciśnieniu spiętrzenia

79. Brak wyważenia masowego lotek na dużych prędkościach lotu jest
bezpośrednią przyczyna występowania:
Flatteru lotkowego

80. Buffeting to inaczej:
Trzepotanie usterzeń

81. Ciało porusza się po okręgu z prędkością e. Jeśli zwiększymy
dwukrotnie prędkość ciała, to:
V kątowa W wzrośnie dwukrotnie, przyspieszenie dośrodkowe wzrośnie
czterokrotnie

82. Ciało porusza się po okręgu z prędkością e.Jeśli zwiększymy dwukrotnie
promień okręgu, to:
V kątowa W zmaleje dwukrotnie, droga przebyta przez ciało w czasie
okresu T wzrośnie dwukrotnie i przyspieszenie dośrodkowe zmaleje dwukrotnie

83. Ciało porusza się ze stałą prędkością po okręgu o promieniu r.
Wypadkowy wektor przyspieszenia działającego na to ciało jest zawsze
skierowany:
W stronę środka okręgu

84. Ciało porusza się ze zmienną prędkością po okręgu. Kąt a zawarty
między promieniem a wektorem przyspieszenia jest:
0°<a i a<90°

85. Ciśnienie statyczne w punkcie przejścia z opływu laminarnego w
turbulentny jest:
Minimalne na górnej powierzchni i maksymalne na dolnej

86. Co to jest równanie stanu powietrza?:
Związek między ciśnieniem statycznym i gęstością, temperaturą i stałą
gazową powietrza a=ggRT

87. Co rozumie się pod pojęciem sterowności?:
Zdolność do "odpowiadania" przez obiekt na zadawane przez pilota impulsy
sterujące

88. Co to jest ciśnienie spiętrzenia?:
różnica ciśnienia dynamicznego i statycznego.
89. Co to jest opływ laminarny?:
Niezaburzony opływ od krawędzi natarcia do punktu przejściowego

90. Co to jest pułap teoretyczny?:
Największa wysokość, na którą teoretycznie samolot może się wznieść

91. Co to jest stateczność statyczna?:
Istnienie tendencji (w postaci działania siły lub momentu) do powrotu do
równowagi po wytrąceniu z niej

92. Co to jest środek parcia profilu?:
Wyobrażalny punkt na cięciwie profilu, w którym działa wypadkowa
wszystkich sił aerodynamicznych występujących na profilu.

93. Co to jest warstwa przyścienna?
Warstwa powietrza opływającego dowolny element, w której V zmienia się od
0 do V opływu.

94. Co to jest wydłużenie skrzydła lub łopaty?
Stosunek rozpiętości do średniej cięciwy geometrycznej.

95. Co to jest elewacja lotniska?:
Fizyczne wzniesienie płyty lotniska nad umowny poziom morza wg ISA

96. Co to jest gęstość powietrza?
Ilość masy powietrza zawartej w mˇ objętości

97. Co to jest ISA?
Zbiór uznawanych za wzorcowe wielkości ciśnienia statycznego p,
temperatury t oraz gęstości powietrza g na różnych wysokościach

98. Co to jest wysokość ciśnieniowa nad poziomem lotniska?
Wysokość odczytywana na wysokościomierzu ciśnieniowym ustawionym na
aktualne QFE

99. Co to jest wysokość ciśnieniowa nad poziomem morza?:
Wysokość odczytywana na wysokościomierzu ciśnieniowym ustawionym na
aktualne QNH.

100. Co to jest wysokość gęstościowa?
Wysokość pozorna, na której gęstość powietrza jest równa wartości
standardowej wg atmosfery ISA

101. Co to jest wysokość standardowa?
Wysokość odczytywana na wysokościomierzu ciśnieniu ustawionym na
standardową wartość na poziomie morza QNE , tj. 1013,25 hPa = 760 mmHg

102.Czy między ciśnieniem statycznym powietrza P i jego temperaturą
bezwzględną T i gęstością (ro) istnieje jakiś związek:
- tak, wyrażony równaniem stanu P=(ro)*g*R*T g = przysp.
Ziemskie 9,81m/s2
R = stała gazowa pow. = 29,2746m/K

103 Czy obiekt niestateczny statycznie może być stateczny dynamicznie:
- nie

104 Czy płatowiec może mieć tą samą doskonałość dla dwóch różnych ά :
- tak

105 Czy wzrost stateczności powoduje zmianę sterowności :
- tak, sterowność maleje

106 Czym różnią się statyczność statyczna i statyczność dynamiczna:
- stateczność statyczna uwzględnia tylko tendencje do powrotu do równowagi
, a stateczność dynamiczna uwzględnia charakter ruchu obiektu

107 Czym wyraża się niestateczność statyczną
- istnieniem tendencji ( w postaci działania siły lub momentu) do
pogłębiania odejścia od stanu równowagi po wytrąceniu z niej

108 Czym się wyraża stateczność statyczną obojętną:
- brakiem jakiejkolwiek reakcji obiektu na wytrącenia

 

109 Dla płata o jakim profilu nie powstaje opór indukowany na zerowym
kącie natarcia :
- dwuwypukłym symetrycznym

110 Dla ruchu jednostajnie przyspieszonego dwukrotne zwiększenie czasu
przy stałym przyspieszeniu powoduje:
- czterokrotne zwiększenie przebytej drogi

111 Dla ruchu jednostajnie przyspieszonego dwukrotne zwiększenie
przyspieszenia w stałym czasie powoduje:
- dwukrotne zwiększenie przebytej drogi

112 Dla skrzydła o obrysie prostokątnym prawdą jest że:
- cięciwa geometryczna nie zmienia się wzdłuż rozpiętości

113 Dla trzech skrzydeł o tej samej powierzchni i tej samej rozpiętości
ale o różnych obrysach , wydłużenie jest:
- takie samo dla wszystkich

114 Dla ustalonego lotu nurkowego prawdziwe jest równanie:
- Px = Q

115 Do jakiego wykresu odnosi się potoczna nazwa "Krzywa Lilienthala":
- do krzywej biegunowej , pokazującej zależność siły nośnej do
oporu

116 Do urządzeń powiększających powierzchnie skrzydła zaliczamy:
- poszerzasz i klapę przednią

117 Do urządzeń przeszkadzających odrywaniu się strug pow. Na grzbiecie
skrzydła zaliczamy: - sloty(skrzela)

118 Do urządzeń wysklepiających profil mało wysklepiony na mocno
wysklepiony zaliczamy:
- klapę przednią

119 Dodatkowy skos skrzydeł powoduje:
-Zwiększenie stateczności statycznej podłużnej

120 Doskonałość profilu:
-Zmniejsza się zależność od ά

121 Dwukrotne zwiększenie przepływu w zamkniętym tunelu spowoduje :
- czterokrotny spadek ciśnienia statycznego

122 Flatter to zjawiska związane z :
- powstawaniem drgań samowzbudnych

123 Gdy powietrze wpada z prędkością V do kanału z zmiennej powierzchni
przekroju, zmianie ulega jego prędkość:
- Przy zmniejszaniu powierzchni przekroju V się zwiększa

124 Grubość profilu to:
- największa odległość między górnym i dolnym obrysem profilu prostopadła
do jego cięciwy

125 Im większa lepkość powietrza tym :
- opór tarcia większy a warstwa przyścienna grubsza

126 Istnienie na płatowcu niezbędnych powierzchni sterowych powoduje
powstawanie:
- oporu szczelinowego

127 Jak inaczej nazywamy FLETTNER:
- Klapka odciążająca

128 Jak musi zmienić się prędkość loty w zakręcie prawidłowym aby
przy tym samym przechyleniu promień zakręty wzrósł
czterokrotnie:
- zwiększyć dwukrotnie

129 Jak nazywa się klapka wyważająca , której położenie można zmieniać
podczas lotu niezależnie :
- trymer

130 Jak nazywa się punkt , w którym przepływ powietrza zmienia charakter z
laminarnego na turbulentny:
- punkt przejściowy

131 Jak nazywa się wykres przedstawiający zależność Cz od Cx:
-biegunowa
132 Jak nazywa się prędkość powietrza oznaczona Vne:
- max prędkość dopuszczalna

133 Jak się nazywają i jakie w układzie SI mają symbole jednostki masy
długości czasu:
- -kg, m, sec

134 Jak się nazywają siły, ciśnienia, temperatury:
- niuton, paskal, kelwin


135 Jak w jednostkach podstawowych układu Si można zapisać wielkość
ciśnienia 1000 hPa:
- 100 000 N/m2

136 Jak zmieni się promień zakrętu prawidłowego , jeśli przy stałym
przechyleniu zwiększymy prędkość dwukrotnie:
- wzrośnie czterokrotnie

137 Jak zmienia się wysokość gęstościowa w sytuacji , gdy temp. Otoczenia
jest wyższa od standardowej wartości ISA:
- wzrasta
...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin