Olsztyn, 11 maj 2004 r
Temat: Charakterystyka Studium Uwarunkowań i Kierunków
Zagospodarowania Przestrzennego Gminy
Marcin Ossowski
Studium wykonuje się w celu określenia polityki przestrzennej gminy. Jest opracowaniem obowiązkowym, tzn., że wszystkie gminy powinny je mieć. Obejmuje obszar całej gminy. Studium zawiera ustalenia, które muszą być uwzględnione przy sporządzaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Studium nie jest aktem prawa miejscowego.
· W studium uwzględnia się uwarunkowania wynikające w szczególności z:
Ø dotychczasowego przeznaczenia, zagospodarowania i uzbrojenia terenu
Ø stanu ładu przestrzennego i wymogów jego ochrony
Ø stanu środowiska, w tym stanu rolniczej i leśnej przestrzeni produkcyjnej, wielkości i jakości zasobów wodnych oraz wymogów ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego
Ø stanu dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej
Ø warunków i jakości życia mieszkańców, w tym ochrony ich zdrowia
Ø zagrożenia bezpieczeństwa ludności i jej mienia
Ø potrzeb i możliwości rozwoju gminy
Ø stanu prawnego gruntów
Ø występowania obiektów i terenów chronionych na podstawie przepisów odrębnych
Ø występowania obszarów naturalnych zagrożeń geologicznych
Ø występowania udokumentowanych złóż kopalin oraz zasobów wód podziemnych
Ø występowania terenów górniczych wyznaczonych na podstawie przepisów odrębnych
Ø stanu systemów komunikacji i infrastruktury technicznej, w tym stopnia uporządkowania gospodarki wodno-ściekowej, energetycznej oraz gospodarki odpadami
Ø zadań służących realizacji ponad lokalnych celów publicznych
· W studium określa się w szczególności:
Ø kierunki zmian w strukturze przestrzennej gminy oraz w przeznaczeniu terenów
Ø kierunki i wskaźniki dotyczące zagospodarowania oraz użytkowania terenów, w tym tereny wyłączone spod zabudowy
Ø obszary oraz zasady ochrony środowiska i jego zasobów, ochrony przyrody, krajobrazu kulturowego i uzdrowisk
Ø obszary i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej
Ø kierunki rozwoju systemów komunikacji i infrastruktury technicznej
Ø obszary, na których rozmieszczone będą inwestycje celu publicznego o znaczeniu lokalnym
Ø obszary, na których rozmieszczone będą inwestycje celu publicznego o znaczeniu ponad lokalnym, zgodnie z ustaleniami planu zagospodarowania przestrzennego województwa i ustaleniami programów rządowych
Ø obszary, dla których obowiązkowe jest sporządzenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na podstawie przepisów odrębnych, w tym obszary wymagające przeprowadzenia scaleń i podziału nieruchomości, a także obszary rozmieszczenia obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2.000 m2 oraz obszary przestrzeni publicznej
Ø obszary, dla których gmina zamierza sporządzić miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, w tym obszary wymagające zmiany przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne
Ø kierunki i zasady kształtowania rolniczej i leśnej przestrzeni produkcyjnej
Ø obszary narażone na niebezpieczeństwo powodzi i osuwania się mas ziemnych
Ø obiekty lub obszary, dla których wyznacza się w złożu kopaliny filar ochronny
Ø obszary pomników zagłady i ich stref ochronnych oraz obowiązujące na nich ograniczenia prowadzenia działalności gospodarczej, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 maja 1999 r. o ochronie terenów byłych hitlerowskich obozów zagłady
Ø obszary wymagające przekształceń, rehabilitacji lub rekultywacji
Ø granice terenów zamkniętych i ich stref ochronnych
Ø inne obszary problemowe, w zależności od uwarunkowań i potrzeb zagospodarowania występujących w gminie
W zależności od charakteru gminy (np. wiejska, miejska) po podjęciu przez radę gminy uchwały o przystąpieniu do sporządzenia studium, jest ono sporządzane przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta.
Sporządzający kolejno:
1). ogłasza w prasie miejscowej oraz przez obwieszczenie, a także w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości, o podjęciu uchwały o przystąpieniu do sporządzania studium, określając formę, miejsce i termin składania wniosków dotyczących studium, nie krótszy jednak niż 21 dni od dnia ogłoszenia
2). zawiadamia na piśmie o podjęciu uchwały o przystąpieniu do sporządzania studium instytucje i organy właściwe do uzgadniania i opiniowania projektu studium
3). rozpatruje wnioski do projektu studium
4). sporządza projekt studium, uwzględniając ustalenia planu zagospodarowania przestrzennego województwa; w przypadku braku planu zagospodarowania przestrzennego województwa lub nie wprowadzenia do planu zagospodarowania przestrzennego województwa zadań rządowych, uwzględnia ustalenia programów zawierających zadania rządowe
5). uzyskuje od gminnej lub innej właściwej komisji urbanistyczno-architektonicznej opinię o projekcie studium
6). uzgadnia projekt studium z zarządem województwa w zakresie jego zgodności z ustaleniami planu zagospodarowania przestrzennego województwa
7). uzgadnia projekt studium z wojewodą w zakresie jego zgodności z ustaleniami programów rządowych
8). występuje o opinie dotyczące rozwiązań przyjętych w projekcie studium do:
a. starosty powiatowego,
b. gmin sąsiednich,
c. właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków,
d. właściwych organów wojskowych, ochrony granic oraz bezpieczeństwa państwa,
e. dyrektora właściwego urzędu morskiego w zakresie zagospodarowania pasa technicznego, pasa ochronnego oraz morskich portów i przystani,
f. właściwego organu nadzoru górniczego w zakresie zagospodarowania terenów górniczych,
g. właściwego organu administracji geologicznej,
h. ministra właściwego do spraw zdrowia w zakresie zagospodarowania obszarów ochrony uzdrowiskowej,
9). wprowadza zmiany wynikające z uzyskanych opinii i dokonanych uzgodnień,
10). Ogłasza w prasie miejscowej oraz przez obwieszczenie, a także w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości o wyłożeniu projektu studium do publicznego wglądu na co najmniej 14 dni przed dniem wyłożenia i wykłada ten projekt do publicznego wglądu na okres co najmniej 30 dni oraz organizuje w tym czasie dyskusję publiczną nad przyjętymi w tym projekcie studium rozwiązaniami,
11). wyznacza w powyższym ogłoszeniu, termin, w którym osoby prawne i fizyczne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej mogą wnosić uwagi dotyczące projektu studium, nie krótszy niż 21 dni od dnia zakończenia okresu wyłożenia studium,
12). przedstawia radzie gminy do uchwalenia projekt studium wraz z listą nieuwzględnionych uwag.
Studium uchwala rada gminy. Rozstrzyga również o sposobie rozpatrzenia uwag dotyczących projektu studium. Uchwałę o uchwaleniu studium wraz z załącznikami sprawdza wojewoda pod kątem oceny zgodności z przepisami prawnymi. Studium zawiera część tekstową i graficzną, które stanowią załączniki do studium. Ustalenia studium są wiążące przy sporządzaniu planu miejscowego. Każdy ma prawo wglądu do planu miejscowego oraz otrzymania z nich wypisów i wyrysów po uiszczeniu odpowiedniej opłaty administracyjnej. Koszty sporządzenia studium obciążają budżet gminy.
Jeżeli rada gminy nie uchwaliła studium, nie przystąpiła do jego zmiany albo, uchwalając studium, nie określiła w nim obszarów rozmieszczenia inwestycji celu publicznego o znaczeniu krajowym i wojewódzkim, ujętych w planie zagospodarowania przestrzennego województwa lub w programach rządowych, wojewoda, po podjęciu czynności zmierzających do uzgodnienia terminu realizacji tych inwestycji i warunków wprowadzenia tych inwestycji do studium, wzywa radę gminy do uchwalenia studium lub jego zmiany w wyznaczonym terminie. Po bezskutecznym upływie tego terminu wojewoda sporządza miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego albo jego zmianę dla obszaru, którego dotyczy zaniechanie gminy, w zakresie koniecznym dla możliwości realizacji inwestycji celu publicznego oraz wydaje w tej sprawie zarządzenie zastępcze. Przyjęty w tym trybie plan wywołuje skutki prawne takie jak miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. W takim przypadku, koszty sporządzenia planu ponosi w całości gmina, której obszaru dotyczy zarządzenie zastępcze.
Przy sporządzaniu studium uwzględnia się:
Ø zasady określone w koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju
Ø ustalenia strategii rozwoju i planu zagospodarowania przestrzennego województwa
Ø strategię rozwoju gminy, o ile gmina dysponuje takim opracowaniem
maniekmaniek93