„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Ewa Doroszkiewicz
Wykonywanie dezynfekcji instrumentów i stanowisk pracy
322[01].Z3.01
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
1
Recenzenci:
lek. med. Ewa Rusiecka
mgr Katarzyna Zarębska
Opracowanie redakcyjne
mgr Ewa Doroszkiewicz
Konsultacja:
mgr inż. Halina Śledziona
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 322[01].Z3.01
„Wykonywanie dezynfekcji instrumentów i stanowisk pracy”, zawartego w modułowym
programie nauczania dla zawodu asystentka stomatologiczna.
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
2
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie 3
2. Wymagania wstępne 5
3. Cele kształcenia 6
4. Materiał nauczania 7
4.1. Podstawowa terminologia z zakresu aseptyki i antyseptyki i metody
dezynfekcji instrumentów i stanowisk pracy 7
4.1.1. Materiał nauczania 7
4.1.2. Pytania sprawdzające 11
4.1.3. Ćwiczenia 12
4.1.4. Sprawdzian postępów 13
4.2. Zasady postępowania z odpadami medycznymi i materiałem skażonym
biologicznie Organizacja stanowiska pracy Środki ochrony indywidualnej 14
4.2.1. Materiał nauczania 14
4.2.2. Pytania sprawdzające 25
4.2.3. Ćwiczenia 25
4.2.4. Sprawdzian postępów 26
4.3. Dezynfekcja mechaniczna, fizyczna i chemiczna – grupyfikacja
preparatów dezynfekcyjnych. Środki chemiczne do dezynfekcji
powierzchni i instrumentów stomatologicznych 27
4.3.1. Materiał nauczania 27
4.3.2. Pytania sprawdzające 30
4.3.3. Ćwiczenia 30
4.3.4. Sprawdzian postępów 32
4.4. Zasady sporządzania, stosowania i przechowywania środków
dezynfekcyjnych 33
4.4.1. Materiał nauczania 33
4.4.2. Pytania sprawdzające 37
4.4.3. Ćwiczenia 38
4.4.4. Sprawdzian postępów 39
4.5. Przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony
przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska 40
4.5.1. Materiał nauczania 40
4.5.2. Pytania sprawdzające 43
4.5.3. Ćwiczenia 43
4.5.4. Sprawdzian postępów 44
5. Sprawdzian osiągnięć 45
6. Literatura 50
3
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy dotyczącej wykonywania
i dezynfekcji instrumentów i stanowisk pracy. W poradniku znajdziesz:
– wymagania wstępne – wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć już ukształtowane,
abyś bez problemów mógł korzystać z poradnika,
– cele kształcenia – wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy z poradnikiem,
– materiał nauczania – wiadomości teoretyczne niezbędne do opanowania treści jednostki
modułowej,
– zestaw pytań, abyś mógł sprawdzić, czy już opanowałeś określone treści,
– ćwiczenia, które pomogą Ci zweryfikować wiadomości teoretyczne oraz ukształtować
umiejętności praktyczne,
– sprawdzian postępów,
– sprawdzian osiągnięć, przykładowy zestaw zadań. Zaliczenie testu potwierdzi
opanowanie materiału całej jednostki modułowej,
– literaturę uzupełniającą.
4
Schemat układu jednostek modułowych
Wykonywanie
dezynfekcji
instrumentów i
stanowisk pracy
322[01].Z3.02
sterylizacji
instrumentów,
materiałów
opatrunkowych i
bielizny zabiegowej
322[01].Z3
Sterylizacja i dezynfekcja
5
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu nauczania jednostki modułowej powinieneś umieć:
- pracować w grupie i indywidualnie
- samodzielnie analizować teksty źródłowe
- obserwować i wyciągać wnioski z obserwacji
- wykazywać aktywność w dochodzeniu do wiedzy i umiejętności
- brać czynny udział w ćwiczeniach i dyskusji,
- przygotować gabinet i stanowisko pracy lekarza dentysty,
- przestrzegać przepisów bhp, ochrony przeciw pożarowej oraz ochrony środowiska,
- stosować przepisy prawa dotyczące działalności gospodarczej,
- rozróżniać grupy leków stosowanych w leczeniu chorób jamy ustnej,
- kompletować zestawy podstawowych leków, wyrobów medycznych stosowanych do
zabiegów stomatologicznych,
- korzystać z wiedzy z zakresu pedagogiki i psychologii w komunikowaniu się
z pacjentem,
- przygotować gabinet stomatologiczny do pracy,
- przygotować materiał stomatologiczny,
- przygotować aparaturę oraz instrumenty do zabiegów stomatologicznych,
- dobierać urządzenia oraz instrumenty do zabiegów stomatologicznych,
- wykonywać czynności związane z asystowaniem do zabiegów stomatologicznych,
- korzystać z wiedzy dotyczącej budowy,fizjologii i patologii narządu żucia,
- wykonywać czynności związane z asystowaniem podczas zabiegów stomatologicznych.
6
3. CELE KSZTAŁCENIA
W wyniku realizacji programu jednostki modułowej powinieneś umieć:
- wyjaśnić pojęcia: dezynfekcja, antyseptyka, zakażenia krzyżowe,
- scharakteryzować metody dezynfekcji instrumentów i stanowisk pracy,
- scharakteryzować sposoby postępowania z odpadami medycznymi i materiałem
skażonym biologicznie,
- zaplanować pracę z uwzględnieniem stosowanej metody dezynfekcyjnej,
- zorganizować stanowisko pracy do dezynfekcji, zgodnie z wymaganiami ergonomii,
- zastosować środki ochrony indywidualnej,
- określić zasady przeprowadzania dezynfekcji mechanicznej,
- dokonać dezynfekcji instrumentów i stanowisk pracy metodą mechaniczną,
- określić zasady przeprowadzania dezynfekcji fizycznej,
- dokonać dezynfekcji instrumentów i stanowisk pracy metodą fizyczną,
- dokonać dezynfekcji pomieszczenia gabinetu z zastosowaniem promieniowania
niejonizującego i nadfioletowego (UV),
- określić zasady przeprowadzania dezynfekcji chemicznej,
- dokonać grupyfikacji preparatów dezynfekcyjnych i określić zakres ich działania,
- dobrać środki do dezynfekcji instrumentów stomatologicznych,
- dobrać środki do dezynfekcji małych i dużych powierzchni,
- zastosować procedury dotyczące przygotowania i stosowania środków dezynfekcyjnych,
- p...
xxxolcia21xxx