Budowa, fizjologia i patologia narządu żucia.doc

(667 KB) Pobierz

___________________________________________________________________________

„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”

MINISTERSTWO EDUKACJI

NARODOWEJ

Olga Bielan

Charakteryzowanie budowy, fizjologii i patologii narządu

żucia 322[01].O1.02

Poradnik dla ucznia

Wydawca

Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy

Radom 2007

„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”

1

Recenzenci:

lek. dent. Alicja Jędrzejczyk

lek. med. Ewa Rusiecka

Opracowanie redakcyjne:

mgr Olga Bielan

Konsultacja:

mgr inż. Halina Śledziona

Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 322[01].O1.02

„Charakteryzowanie budowy, fizjologii i patologii narządu żucia”, zawartego w modułowym

programie nauczania dla zawodu asystentka stomatologiczna.

Wydawca

Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007

„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”

2

SPIS TREŚCI

1. Wprowadzenie 4

2. Wymagania wstępne 6

3. Cele kształcenia 7

4. Materiał nauczania 8

4.1. Podstawowe pojęcia anatomiczne. Komórki, tkanki, układy organizmu

człowieka

4.1.1. Materiał nauczania

4.1.2. Pytania sprawdzające

4.1.3. Ćwiczenia

4.1.4. Sprawdzian postępów

8

8

8

24

25

28

4.2. Budowa układu kostno-stawowego narządu żucia. Mięśnie głowy

4.2.1. Materiał nauczania

4.2.2. Pytania sprawdzające

4.2.3. Ćwiczenia

4.2.4. Sprawdzian postępów

29

29

32

32

34

4.3. Rola jamy ustnej w fizjologii narządu żucia

4.3.1. Materiał nauczania

4.3.2. Pytania sprawdzające

4.3.3. Ćwiczenia

4.3.4. Sprawdzian postępów

35

35

38

38

39

4.4. Budowa i fizjologia narządu zębowego.

Metody znakowania zębów

4.4.1. Materiał nauczania

4.4.2. Pytania sprawdzające

4.4.3. Ćwiczenia

4.4.4. Sprawdzian postępów

40

40

43

43

46

4.5. Podstawowe czynności i procesy fizjopatologiczne narządu żucia, stany

patologiczne i choroby twardych tkanek zęba

4.5.1 Materiał nauczania

4.5.2 Pytania sprawdzające

4.5.3 Ćwiczenia

4.5.4 Sprawdzian postępów

47

47

49

50

52

4.6. Etiologia i profilaktyka próchnicy zębów

4.6.1. Materiał nauczania

4.6.2. Pytania sprawdzające

4.6.3 Ćwiczenia

4.6.4. Sprawdzian postępów

53

53

58

59

60

4.7. Etiologia i profilaktyka chorób przyzębia

4.7.1. Materiał nauczania

4.7.2. Pytania sprawdzające

4.7.3. Ćwiczenia

4.7.4. Sprawdzian postępów

61

61

65

66

67

„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”

3

4.8. Wady ortodontyczne

4.8.1. Materiał nauczania

4.8.2. Ćwiczenia

4.8.3. Pytania sprawdzające

4.8.4. Sprawdzian postępów

68

68

71

72

73

5. Sprawdzian osiągnięć 74

6. Literatura 79

„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”

4

1. WPROWADZENIE

Poradnik pomoże Ci w opanowaniu podstawowych umiejętności dotyczących

charakteryzowania budowy, fizjologii i patologii narządu żucia w pracy asystentki

stomatologicznej.

W poradniku zamieszczono:

- wymagania wstępne, wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć już ukształtowane, abyś

bez problemów mógł korzystać z poradnika,

- cele kształcenia, wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy z poradnikiem,

- materiał nauczania, „pigułkę” wiadomości teoretycznych niezbędnych do opanowania

treści jednostki modułowej,

- zestaw pytań przydatny do sprawdzenia, czy już opanowałeś podane treści,

- ćwiczenia, które pomogą zweryfikować wiadomości teoretyczne oraz ukształtować

umiejętności praktyczne,

- sprawdzian osiągnięć, przykładowy zestaw zadań, pozytywny wynik sprawdzianu

potwierdzi, że dobrze pracowałeś podczas lekcji i że nabrałeś wiedzy i umiejętności

z zakresu tej jednostki modułowej,

- literaturę uzupełniającą.

W podrozdziałach Materiał nauczania treści kształcenia zostały zaprezentowane

w sposób ogólny. Podany zakres wiadomości powinien być wystarczający do osiągnięcia

celów kształcenia niniejszej jednostki modułowej, ale możesz poszerzyć wiadomości

o wskazaną literaturę.

Z podrozdziałem „pytania sprawdzające” możesz zapoznać się przed przystąpieniem do

poznawania treści materiału, poznając wymagania wynikające z potrzeb zawodu, a po

przyswojeniu wskazanych treści, odpowiadając na te pytania sprawdzisz stan swojej

gotowości do wykonywania ćwiczeń. Możesz także sprawdzić stan swojej wiedzy, która

będzie Ci potrzebna do wykonywania ćwiczeń po zapoznaniu się z materiałem nauczania.

Zamieszczone w poradniku ćwiczenia mają na celu wyrobienie nawyku rzetelności,

dokładności i systematyczności w pracy – umiejętności niezbędnych podczas pracy

w zawodzie asystentki stomatologicznej.

Po wykonaniu ćwiczeń masz możliwość sprawdzenia poziomu swoich postępów

odpowiadając na pytania podane w podrozdziale „sprawdzian postępów”. W tym celu

powinieneś zakreślić odpowiedzi, wstawiając X w miejscu pod słowem:

- TAK – jeżeli twoja odpowiedź na pytanie jest pozytywną,

- NIE – jeżeli twoja odpowiedź na pytanie jest negatywną.

Zakreślenia pod NIE wskazują luki w Twojej wiedzy i zarazem informują jakich treści

jeszcze nie poznałeś. Musisz do nich powrócić.

Poznanie przez Ciebie wszystkich wiadomości dotyczących charakterystyki budowy

fizjologii oraz patologii narządu żucia b...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin