POLITECHNIKA WROCŁAWSKA WROCŁAW, 18.01.2011
WYDZIAŁ BUDOWNICTWA
LĄDOWEGO I WODNEGO
ZAKŁAD DRÓG I LOTNISK
ĆWICZENIE PROJEKTOWE
Z PRZEDMIOTU „DROGI I ULICE – PODSTAWY”
TEMAT: PROJEKT OBWODNICY ZIELENIC
WYKONAŁ:
MATEUSZ MONCZAK
NR ALBUMU 169534 SPRAWDZIŁ:
ROK AKADEMICKI 2010/2011, SEMESTR 5 DR INŻ. CZESŁAW WOLEK
1. Prognoza ruchu drogowego na podstawie wskaźnika wzrostu PKB na lata 2011 – 2031
Prognoza ruchu do roku 2031 została opracowana za pomocą metody wskaźnika wzrostu PKB przy
założeniu, że nie zajdą na niej żadne zmiany oraz nie wystąpią istotne czynniki mogące mieć
wpływ na zmiany zachowań komunikacyjnych.
Tab. Prognoza ruchu z wykorzystanie wskaźnika wzrostu PKB
2. Dobór konstrukcji jezdni drogowej
Wyznaczenie osi obliczeniowych
C – pojazdy ciężarowe bez przyczep
CP – pojazdy ciężarowe z przyczepami
A – autobusy
Z prognozy ruchu na rok 2021 otrzymano:
C = N1 = 619 pojazdów/dobę
CP = N2 = 288 pojazdów/dobę
A = N3 = 135 pojazdów/dobę
Tab. Współczynniki obliczeniowe na osie 100 kN na nawierzchnie podatne
Rodzaj pojazdu
Współczynnik przeliczeniowy na osie 100 kN
Samochody ciężarowe bez przyczep
r1 = 0,109
Samochody ciężarowe z przyczepami
r2 = 1,245
Autobusy
r3 = 0,594
Przyjęto następujące wartości współczynników przeliczeniowych:
r1 = 0,109, r2 = 1,245, r3 = 0,594, f = 0,5;
L = (N1*r1+N2*r2+N3*r3)*f
L = (619*0,109+288*1,245+135*0,594)*0,5 L = 253,1105 Przyjęto L = 254 pojazdy/dobę.
Na podstawie liczby osi obliczeniowych ruch określa się jako średni o kategorii KR3.
Przyjęto z katalogu dla podłoża G1 następujący układ warstw konstrukcji jezdni:
1) Warstwa ścieralna z betonu asfaltowego o grubości 5 cm
2) Warstwa wiążąca z betonu asfaltowego o grubości 6 cm
3) Podbudowa zasadnicza z betonu asfaltowego o grubości 7 cm
4) Podbudowa pomocnicza z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie o frakcji 0/63.
Całkowita grubość konstrukcji jezdni wynosi 38 cm.
3. Sprawdzenie okresu użyteczności przekroju poprzecznego drogi (określenie poziomu swobody ruchu – PSR)
a) Zestawienie prognozowanych SDR dla obwodnicy
Rok prognozy
Prognozowane SDR w pojazdach na dobę
Kategorie pojazdów
O
LC
C
CP
A
Suma
2011
5046
1073
422
155
15
6711
2016
6428
1176
465
207
16
8292
2021
7619
1263
501
256
9655
2026
8824
1344
535
308
17
11028
2031
9906
1409
563
356
12251
b) Wyznaczenie miarodajnego, prognozowanego natężenia ruchu
Charakter ruchu na odcinku drogi
SDR
Procentowy udział w 50 godzinie ruchu w odniesieniu do SDR
[poj./dobę]
Gospodarczy
<10000
9%
>10000
8,50%
Na przykładzie samochodów osobowych:
O'=O∙9% gdzie:
O' - miarodajne, prognozowane natężenie ruchu,
O - prognozowane SDR dla obwodnicy.
wesmi