Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 12 grudnia 2007 r. w sprawie walki z TERRORYZMEM.pdf

(127 KB) Pobierz
P6_TA-PROV(2007)0000
P6_TA-PROV(2007)0612
Walka z terroryzmem
Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 12 grudnia 2007 r. w sprawie walki z
terroryzmem
Parlament Europejski ,
– uwzględniając wnioski końcowe Prezydencji z brukselskiej Rady Europejskiej z dnia 25 i
26 marca 2004 r., w szczególności deklarację Rady Europejskiej z dnia 25 marca 2004 r. w
sprawie zwalczania terroryzmu, która zawierała klauzulę solidarności;
– uwzględniając sprawozdanie grupy wysokiego szczebla „Sojusz cywilizacji” przedłożone
sekretarzowi generalnemu ONZ w dniu 13 listopada 2006 r.;
– uwzględniając rezolucję z dnia 14 lutego 2007r. w sprawie domniemanego
wykorzystywania przez CIA państw europejskich do transportu i nielegalnego
przetrzymywania więźniów 1 ,
– uwzględniając art. 108 ust. 5 Regulaminu,
A. mając na uwadze, że
zagrożenie terroryzmem nie tylko wpływa na bezpieczeństwo obywateli w krajach, które
stały się celem ataków terrorystycznych, lecz również może naruszyć bezpieczeństwo
kogokolwiek innego; z tego względu potrzeba globalnej reakcji, tak aby spełnić wymogi
bezpieczeństwa: wyposażyć organy ścigania w odpowiednie zasoby i ramy prawne,
a jednocześnie w pełni przestrzegać praw podstawowych, przy czym również zapewnić
wystarczające gwarancje w zakresie ochrony danych;
– terroryzm jest powszechnym zagrożeniem dla demokracji, rządów prawa i praw człowieka,
a także bezpieczeństwa obywateli Unii i z tego względu należy stawić mu zdecydowany
opór, przy jednoczesnym najbardziej skrupulatnym poszanowaniu praw podstawowych,
– na mocy art. 2 i 6 Traktatu UE Unia powinna być przestrzenią wolności, bezpieczeństwa i
sprawiedliwości, zgodnie z zasadami leżącymi u podstaw Unii demokratycznej,
praworządnej i strzegącej praw podstawowych oraz na mocyart. 29 tegoż Traktatu „celem
Unii jest zapewnienie obywatelom wysokiego poziomu bezpieczeństwa osobistego”, w
szczególności poprzez zapobieganie terroryzmowi i walkę z nim,
– UE zdecydowanie zamierza ocenić osiągnięcia, ograniczenia i perspektywy prowadzonej
przez Unię polityki antyterrorystycznej po atakach z 11 września 2001 r., 11 marca 2004 r. i
7 lipca 2005 r., w chwili gdy zagrożenie terroryzmem osiągnęło skalę światową i w związku
z tym wymaga reakcji o tej samej skali,
– Unia jest zobowiązana do walki z terroryzmem we wszystkich jego aspektach – niezależnie
od tego, czy jego źródła lub związane z nim działania mają miejsce w jej granicach, czy
1
DZ.U. C 287 z 29.11.2007, str. 309.Teksty przyjęte , P6_TA(2007)0032.
poza nimi – operując w granicach praworządności i poszanowania praw podstawowych, a
szczególnie w zakresie walki z terroryzmem nie może być żadnych obszarów, w których
prawa podstawowe nie są przestrzegane,
– wszelkie ograniczenia praw podstawowych i swobód w celu walki z terroryzmem muszą
być limitowane określonym w prawie czasem trwania i zakresem i zostać poddane pełnej
demokratycznej i sądowej kontroli, oraz muszą być niezbędne i proporcjonalne w
społeczeństwie demokratycznym,
– można wyeliminować terroryzmu, a także można ograniczyć zagrożenie nim poprzez
zajęcie się jego przyczynami;
B. wyrażając ubolewanie, że w reakcji na wyjątkowe naciski, które pojawiły się w następstwie
ataków terrorystycznych, instytucje unijne przyjęły bez dokładnego przedyskutowania z
Parlamentem i parlamentami krajowymiakty prawne naruszające prawo do sprawiedliwego
procesu, do ochrony danych lub do dostępu do dokumentów instytucji unijnych
dotyczących walki z terroryzmem, które to akty zostały słusznie unieważnione przez
Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich,
C. ze szczególnym uwzględnieniem ofiar terroryzmu i ich dramatycznych doświadczeń i
konieczności nadania pierwszeństwa przestrzeganiu ich praw oraz działaniom
zmierzającym do udzielenia im pomocy i wyrażenia uznania, mając nieustannie na uwadze,
że terroryści tracą grunt, gdy ich ofiary zabierają głos, a społeczeństwo ich słucha,
D obawy budzą daleko sięgające konsekwencje stosowania do walki z terroryzmem na
poziomie UE dużych baz danych imigrantów i osób starających się o azyl, w szczególności
udostępnianie bazy danych Eurodac policji i organom ścigania państw członkowskich oraz
Europolowi do celów zapobiegania, wykrywania i prowadzenia śledztw w sprawach
przestępstw terrorystycznych i innych poważnych przestępstw kryminalnych, do czego
wzywają wnioski Rady ds. Wymiaru Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych z 12 i 13
czerwca 2007r.,
E. świadomy w związku z tym, że walka z terroryzmem jest bardzo złożoną kwestią iwymaga
obecnie bardziej niż kiedykolwiek wielopoziomowej i wielodyscyplinarnej strategii,
prowadzonej na poziomie międzynarodowym:
– w drodze strategii antyterrorystycznej ONZ, przyjętej w dniu 8 września 2006r. 1 , oraz
konwencji Rady Europy o zapobieganiu terroryzmowi, podpisanej w dniu 16 maja 2005r. 2 ,
– przez Radę Europejską, która przyjęła strategię w dziedzinie walki z terroryzmem 3 w
grudniu 2005r, niestety bez znaczącego udziału Parlamentu i parlamentów krajowych,
– oraz przez Komisję, która przedstawiła program działań antyterrorystycznych w dniu
6 listopada 2007r.,
1
Patrz http://www.un.org/terrorism/strategy-counter-terrorism.html
2
.
Patrz http://conventions.coe.int/Treaty/Commun/QueVoulezVous.asp?NT=196&CM=2&DF=&CL=
ENG (już ratyfikowana przez BG, DK, RO, SL, SK).
3
Patrz http://register.consilium.eu.int/pdf/en/05/st14/st14469-re04.en05.pdf
214360995.001.png
F zważywszy, że każdy z aspektów europejskiej strategii - zapobieganie, ochrona, ściganie,
reagowanie - wymaga pełnego zaangażowania Parlamentu i parlamentów krajowych, które
powinny być wyczerpująco i regularnie informowane za pomocą oceny przeprowadzanej co
dwa lata przez Komisję oraz powinny móc weryfikować rzeczywistą skuteczność
podejmowanych środków, w tym ich wpływ na prawa podstawowe, realizację założonych
celów i rzeczywisty koszt inicjatyw,
G. ubolewając nad dotkliwym brakiem przejrzystości, kontroli demokratycznej,
odpowiedzialności i nadzoru sądowego oraz odnotowując, że unijne instytucje i agencje,
takie jak Europol i Eurojust, dopiero teraz zaczynają w bardziej usystematyzowany sposób
gromadzić informacje wymagane w związku z ich działalnością,
H. wyrażając zaniepokojenie odmową ze strony niektórych rządów państw członkowskich i
Rady udzielenia odpowiedzi na zarzuty nadużycia władzy pod pretekstem walki z
terroryzmem, w szczególności w przypadku nadzwyczajnych przekazań osób zatrzymanych
i tajnych więzień CIA,
I. wyraża zaniepokojenie, że w niektórych rzadkich przypadkach w stosunku do osób
podejrzanych o terroryzm zastosowano ekstremalnetechniki przesłuchania,
J. będąc zdania, że współpraca transgraniczna służb wywiadowczych i bezpieczeństwa musi
być poddana dokładniejszej i systematyczniejszej kontroli,
K. wyrażając głębokie zaniepokojenie nadużywaniem środków wprowadzonych w celu walki z
terroryzmem, które w praktyce wykorzystywane są do wielu innych celów,
L. podkreślając konieczność zwrócenia znacznie większej uwagi w ramach unijnej strategii
antyterrorystycznej na przyczyny terroryzmu i rolę, jaką odgrywa w nich UE,
M. przypominając, że Traktat z Lizbony powinien pozwolić w przejrzysty, prostszy i
wiarygodniejszy sposób ująć w ramy również rolę Unii Europejskiej w walce z
terroryzmem, wzmocnić solidarność państw członkowskich oraz włączyć Parlament i
parlamenty krajowe w ocenę polityki związanej z przestrzenią wolności, bezpieczeństwa i
sprawiedliwości, ubolewając jednak, że politykę tę charakteryzować będzie brak pełnej
kontroli sądowej na poziomie UE w przypadku aktów prawnych przyjętych przed wejściem
w życie Traktatu z Lizbony;
1. z zadowoleniem przyjmuje podpisanieTraktatu z Lizbony i wzywa państwa członkowskie
do jego ratyfikacji, co nada moc wiążącą Karcie Praw Podstawowych Unii Europejskiej,
która jest niezbędnym uzupełnieniem unijnej strategii zwalczania terroryzmu,
Co do „zapobiegania”:
2. uważa, że UE powinna wspierać na poziomie unijnym, krajowym i lokalnym działania
zmierzające do zapobiegania gwałtownej radykalizacji na drodze ułatwiania integracji ludzi
poprzez dialog międzykulturowy, promowanie demokracji oraz praw człowieka jako
uniwersalnych wartości naszego społeczeństwa oraz unikanie wykluczenia społecznego; za
niezbędną uważa również walkę z radykalizacją powiązaną z przemocą, w tym z
zachęcaniem do popełniania aktów przemocy;
3. wzywa do wprowadzenia w końcu ogólnoeuropejskiego zakazu jakiegokolwiek
usprawiedliwiania terroryzmu;
4. wyraża ponadto przekonanie, że istotnym elementem zapobiegania terroryzmowi jest
polityka pomocy rozwojowej UE i państw członkowskich, którą można również rozumieć
jako politykę bezpieczeństwa; uważa, że wspieranie społeczeństw obywatelskich i wkład w
rozwój spokoju społecznego i dobrobytu są działaniami, które mogą wskazać ludziom
perspektywy i ograniczyć rozprzestrzenianie się fundamentalistycznych ideologii; wyraża w
związku z tym przekonanie, że powinno się nadać jeszcze większy niż wcześniej priorytet
w ramach polityki pomocy rozwojowej wspieraniu rozwoju systemów oświatowych, opieki
zdrowotnej i społecznej w krajach, które często są źródłem działalności terrorystycznej;
5. wyraża w związku z tym opinię, że UE powinny wpierać najlepsze praktyki i ich
upowszechnianie w UE, oraz zauważa, że Parlament wkrótce przedstawi zalecenia w tej
dziedzinie, uwzględniając wkład Rady i Komisji;
6. jest zdania, że takie przypadki, jak niedawna odmowa Sądu Najwyższego USA rozpatrzenia
skargi Khalida Al-Masri, sprzyjają utrwaleniu, szczególnie wśród muzułmańskich
mniejszości w UE, przekonania o podwójnej moralności środków służących zwalczaniu
terroryzmu; wzywa zatem UE do bardziej zdecydowanego zaangażowania w walkę o
wsparcie rządów prawa na własnym obszarze i w kontekście międzynarodowym, zwłaszcza
poprzez obronę własnych obywateli w postępowaniach karnych w krajach trzecich, co
szczególnie dotyczy obywateli pochodzenia muzułmańskiego;
7. jest zdania, że zapobieganie terroryzmowi wymaga polityki zagranicznej UE promującej
demokrację, rządy prawa i poszanowanie praw człowieka w krajach sąsiedzkich UE i poza
nimi;
8. zwraca się do Komisji i Rady o podjęcie na szczeblu europejskim i międzynarodowym
inicjatywy na rzecz przesiedlenia więźniów z Guantánamo pochodzących z krajów trzecich,
którzy nie mogą zostać odesłani do krajów pochodzenia z uwagi na ryzyko prześladowań
lub tortur;
9. podkreśla znaczenie współpracy policyjnej i sądowej na poziomie UE, szczególnie w
zakresie wymiany informacji i analiz, i wzywa państwa członkowskie do intensyfikacji
współpracy przy koordynacji i wsparciu Europolu;
10.wzywa do zwiększenia roli Europolu i potwierdza, że w walce z terrorem Europol
potrzebuje własnych kompetencji dochodzeniowych; domaga się w związku z tym
następnie, aby Europol utworzył własną grupę zadaniową ds. terroru i zatrudnił w niej
krajowych ekspertów;
11.jest zdania, że w celu zwiększenia skuteczności UE w walce z terroryzmem Komisja i
państwa członkowskie powinny stworzyć stałą sieć wymiany informacji pomiędzy unijnymi
ośrodkami walki z terroryzmem;
12.podkreśla znaczenie wymiany informacji wywiadowczych na poziomie UE i na poziomie
służb państw członkowskich; podkreśla konieczność stworzenia ujednoliconych przepisów
na poziomie UE w celu zapewnienia niezbędnej demokratycznej i parlamentarnej kontroli i
nadzoru;
Co do „ochrony”:
13 jest zdania, że aby „chronić obywateli, prawa podstawowe, prawa człowieka, demokrację i
infrastrukturę i ograniczać naszą podatność na atak, w tym poprzez poprawę
bezpieczeństwa granic, systemów transportu i kluczowej infrastruktury”, UE powinna
przede wszystkim:
(a) ustanowić, we współpracy z państwami członkowskimi, ogólnounijny:
– system ostrzegania i wykrywania sytuacji kryzysowych, oparty również na krajowych
systemach ochrony, funkcjonujący 7 dni w tygodniu przez całą dobę, dotyczący klęsk
żywiołowych lub katastrof wywołanych działalnością człowieka,
– mapę strategicznych i krytycznych infrastruktur i sieci, biorąc pod uwagę przyszłą
dyrektywę Rady dotyczącą rozpoznawania i wyznaczania europejskich infrastruktur
krytycznych i ocenę konieczności poprawienia ich ochrony;
– skuteczny mechanizm solidarności między państwami członkowskimi, który umożliwi
natychmiastowe zdobycie rzadkich środków dostępnych na poziomie krajowym (zasoby
takie jak szczepionki lub zaawansowane technologie);
(b) doprowadzić do stanu pełnej gotowości operacyjnej bazy danych SIS II i VIS, w tym
przepisy dotyczące dostępu do nich organów ścigania; wskazuje, że te bazy danych nie są w
pierwszym rzędzie przeznaczone dla organów ścigania i dlatego dostęp dla tych organów
został ograniczony do określonych przypadków, w których jest to niezbędnie i
proporcjonalne w społeczeństwie demokratycznym; uważa, że masowe gromadzenie
danych osobowych i ich przetwarzanie w celu tworzenia profili przy pomocy technik
pozyskiwania danych, co przewiduje niedawny wniosek w sprawie dyrektywy dotyczącej
unijnego systemu PNR, nie jest dozwolone na szczeblu unijnym;
(c) poprzez państwa członkowskie lepiej koordynować pracę służb wywiadowczych w
celu szybkiego usunięcia istniejących przeszkód w wymianie pozyskanych informacji,
takich jak brak zaufania, ponieważ rozczłonkowana wiedza i informacyjna izolacja
krajowych służb wywiadowczych są sprzeczne ze wspólnotowym celem walki z
terroryzmem;
(d) zracjonalizować i zwiększyć jasność, przejrzystość i stosowalność swojego
prawodawstwa antyterrorystycznego;
14.podkreśla, że wszelkie monitorowanie Internetu w celu zapobiegania atakom
terrorystycznym nie może pod żadnym pozorem powodować ograniczenia wolności słowa,
jeśli wypowiedzi nie mają na celu nakłaniania do aktów terroru i nie można w sposób
rozsądny uzasadnić, że mogą do takich aktów prowadzić;
15.przypomina Radzie o podjętych przez nią wobec Parlamentu zobowiązaniach i wzywa ją do
przyjęcia w końcu, przed ustaleniem dalszych posunięć w ramach walki z terroryzmem,
decyzji ramowej dotyczącej danych osobowych przetwarzanych w ramach współpracy
policyjnej i sądowej w sprawach karnych zapewniającej odpowiedni poziom ochrony
danych oraz decyzji ramowej dotyczącej określonych praw procesowych w postępowaniach
karnych na terenie UE;
16.przypomina, że podstawowym celem Eurodac - bazy danych pierwszego filara - jest
ułatwienie stosowania II rozporządzenia dublińskiego w celu ustalenia państwa
Zgłoś jeśli naruszono regulamin