Nauka administracji.doc

(234 KB) Pobierz
1

WAŻNIEJSZE ZAGADNIENIA OBOWIĄZUJĄCE DO EGZAMINU

W ROKU AKADEMICKIM 2009/2010

 

1.        Nauka administracji w ujęciu podmiotowym i przedmiotowym

2.        Rodzaje administracji

3.        Pojęcie interesu publicznego

4.        Definicja negatywna i funkcjonalna administracji publicznej

5.        Cele działania administracji (publicznej i prywatnej)

6.        Zasady działania administracji

7.        Rządy prawa

8.        Państwo prawne

9.        Zasady demokratycznego państwa prawnego

10.    Sens administracji publicznej

11.    Administracja a prawo oraz zasada legalności działania administracji

12.    Funkcje administracji

13.    Podziały w administracji (terytorialny, funkcjonalny itd.)

14.    Zasadniczy i pomocniczy podział terytorialny w administracji

15.    Szczeblowa budowa aparatu administracji publicznej

16.    Kryteria podziału zadań i kompetencji w administracji

17.    Stosowanie prawa przez administrację w demokratycznym państwie prawa

18.    Organy administracji publicznej (klasyfikacja ze względu na zadania i właściwość, skład, sposób kreacji itd)

19.    Definicje: centralizacji, subsydiarności, decentralizacji, dekoncentracji, koordynacji, kierownictwa, zwierzchnictwa, nadzoru i kontroli

20.    Pojęcie administracji funkcjonalnej i administracji na rzecz rządzenia

21.    Zakres działania, zadania, kompetencja i właściwość organu administracji

22.    Organy naczelne a organy centralne administracji

23.    Pozycja ustrojowa ważniejszych organów administracji rządowej i samorządowej

24.    Problemy organizacji administracji centralnej

25.    Problemy organizacji administracji terenowej

26.    Organy o kompetencji ogólnej i organy o kompetencji szczególnej

27.    Organy monokratyczne (pojęcie i kreacja)

28.    Zasada jednoosobowości w administracji

29.    Prezes Rady Ministrów, Rada Ministrów i jej organy wewnętrzne oraz Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.

30.    Ministrowie, ministerstwa i inne agendy administracji rządowej

31.    Wojewoda, Marszałek województwa, Starosta, Wójt (Burmistrz, Prezydent miasta) oraz ich aparaty pomocnicze.

32.    Zespolenie administracji i jego kryteria stopniowalności

33.    Formy zespolenia

34.    Zasada prowincjonalności w administracji

35.    Definicja aparatu pomocniczego, jednostki pomocniczej i zakładu administracyjnego

36.    Ustalanie zakresów działania organów administracji

37.    Rodzaje i kryteria nadzoru w administracji

38.    Organy nadzoru nad samorządem

39.    Organy i rodzaje kontroli w administracji

40.    Organy odwoławcze w administracji

41.    Domniemanie kompetencji w administracji publicznej

42.    Modele zarządzania publicznego

43.    Modele organizacyjne administracji

44.    Formalizacja modeli organizacyjnych administracji publicznej

45.    Rekurs hierarchiczny

46.    Stanowienie prawa przez administrację

47.    Polityka administracyjna (polityka administracji i wobec administracji)

48.    Administracja jako organizacja inteligentna

49.    Dekoncentracja wewnętrzna w administracji

50.    Powierzanie zadań i kompetencji w administracji

51.    Przenoszenie i powierzanie zadań publicznych w administracji

52.    Dyrektywa ograniczenia administracyjnego prawodawstwa

53.    Przymus państwowy

54.    Władze administracji ogólnej

55.    Zasady sprawiedliwości społecznej, ochrony praw słusznie nabytych, proporcjonalności, pomocniczości

56.    Zadania i kompetencje SKO, RIO, NSA i NIK

57.    Niewładcze formy (metody) działania administracji

58.    Decyzja i proces decyzyjny w administracji

59.    Rządowy proces decyzyjny

60.    Techniki podejmowania decyzji

61.    Biurokracja i system biurotyczny w administracji

62.    Wydawanie decyzji administracyjnych

63.    Kolegialność jako metoda działania i jako metoda podejmowania rozstrzygnięć w administracji

64.    Kolegialność jako cecha strukturalna organu

65.    Kierownictwo w znaczeniu rzeczowym i czynnościowym

66.    Rozpiętość kierowania (kierownictwa) w administracji

67.    Modele doradztwa w administracji

68.    Kadry administracji i modele kariery urzędniczej w administracji

69.    Odpowiedzialność w administracji

70.    Etyczne aspekty funkcjonowania administracji

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Nauka administracji w ujęciu podmiotowym i przedmiotowym

 

·  Nauka administracji w ujęciu organizacyjnym (podmiotowym) – nauka o podmiotach administracji, a więc organach administracji i innych podmiotach wykonujących określone funkcje z zakresu administracji publicznej,

·  Nauka administracji w ujęciu materialnym (przedmiotowym) – nauka o działalności państwa, której przedmiotem są sprawy administracyjne albo inaczej zadania i kompetencje w zakresie władzy wykonawczej,

 

2.Rodzaje administracji

 

Administrację dzielimy na publiczną i prywatną, natomiast administrację publiczną na:

·         administrację rządową,

·         administrację samorządową,

·         administrację państwową (do której należą jednostki organizacyjne nie będące częściami składowymi ani administracji rządowej ani administracji samorządowej).

Administrację samorządową ukształtowano w Polsce na 3 szczeblach: gminnym, powiatowym i wojewódzkim. Organy każdej jednostki samorządu terytorialnego realizują zadania publiczne na obszarze własnej właściwości miejscowej. Samorząd terytorialny wykonuje kompetencje niezastrzeżone przez Konstytucję lub ustawy dla organów innych władz publicznych w celu zaspokojenia potrzeb ludzi zamieszkujących obszar działania danej jednostki organizacyjnej. Do organów samorządu terytorialnego należą:

·         organy stanowiące:

o        sejmik województwa,

o        rada powiatu,

o        rada gminy.

·         organy wykonawcze:

o        marszałek i zarząd województwa,

o        starosta i zarząd powiatu,

o        wójt (burmistrz, prezydent).

Administracja państwowa

Pomimo tego, że niekiedy administracja państwowa jest utożsamiana z administracją rządową i odwrotnie, to celowe i logiczne wydaje się wyodrębnienie osobnej administracji państwowej, w której obręb nie wchodzi administracja rządowa. Obecnie do jej organów –można zaliczyć m.in.:

·         Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,

·         organy Najwyższej Izby Kontroli,

·         Krajową Radę Radiofonii i Telewizji,

·         Rzecznika Praw Obywatelskich,

·         Krajową Radę Sądownictwa,

·         organy Narodowego Banku Polskiego, w tym Krajową Radę Polityki Pieniężnej,

·         centralne organy administracji podległe Sejmowi.

Administracja rządowa

Z kolei administrację rządową można podzielić, ze względu na zakres jej działania, na administrację rządową centralną (Prezes Rady Ministrów, Rada Ministrów, ministrowie oraz centralne organy administracji rządowej) oraz na administrację rządową terenową (wojewoda i podległe mu służby, organy administracji niezespolonej).

Organy administracji rządowej centralnej obejmują swoim zasięgiem całe terytorium kraju, natomiast organy administracji rządowej terenowej działają tylko na ściśle określonym terytorium. W przypadku administracji rządowej terenowej można wyróżnić jeszcze dodatkowy podział na administrację zespoloną i niezespoloną.

Administracja zespolona

Administrację zespoloną tworzą działający pod zwierzchnictwem wojewody kierownicy zespolonych służb, inspekcji i straży, wykonujący zadania i kompetencje określone w ustawach. Do tej kategorii należą np.:

·         Komendant Wojewódzki Policji,

·         Komendant Wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej,

·         Kurator Oświaty,

·         Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny,

·         Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej,

·         Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego,

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin