WAŻNIEJSZE ZAGADNIENIA OBOWIĄZUJĄCE DO EGZAMINU
W ROKU AKADEMICKIM 2009/2010
1. Nauka administracji w ujęciu podmiotowym i przedmiotowym
2. Rodzaje administracji
3. Pojęcie interesu publicznego
4. Definicja negatywna i funkcjonalna administracji publicznej
5. Cele działania administracji (publicznej i prywatnej)
6. Zasady działania administracji
7. Rządy prawa
8. Państwo prawne
9. Zasady demokratycznego państwa prawnego
10. Sens administracji publicznej
11. Administracja a prawo oraz zasada legalności działania administracji
12. Funkcje administracji
13. Podziały w administracji (terytorialny, funkcjonalny itd.)
14. Zasadniczy i pomocniczy podział terytorialny w administracji
15. Szczeblowa budowa aparatu administracji publicznej
16. Kryteria podziału zadań i kompetencji w administracji
17. Stosowanie prawa przez administrację w demokratycznym państwie prawa
18. Organy administracji publicznej (klasyfikacja ze względu na zadania i właściwość, skład, sposób kreacji itd)
19. Definicje: centralizacji, subsydiarności, decentralizacji, dekoncentracji, koordynacji, kierownictwa, zwierzchnictwa, nadzoru i kontroli
20. Pojęcie administracji funkcjonalnej i administracji na rzecz rządzenia
21. Zakres działania, zadania, kompetencja i właściwość organu administracji
22. Organy naczelne a organy centralne administracji
23. Pozycja ustrojowa ważniejszych organów administracji rządowej i samorządowej
24. Problemy organizacji administracji centralnej
25. Problemy organizacji administracji terenowej
26. Organy o kompetencji ogólnej i organy o kompetencji szczególnej
27. Organy monokratyczne (pojęcie i kreacja)
28. Zasada jednoosobowości w administracji
29. Prezes Rady Ministrów, Rada Ministrów i jej organy wewnętrzne oraz Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
30. Ministrowie, ministerstwa i inne agendy administracji rządowej
31. Wojewoda, Marszałek województwa, Starosta, Wójt (Burmistrz, Prezydent miasta) oraz ich aparaty pomocnicze.
32. Zespolenie administracji i jego kryteria stopniowalności
33. Formy zespolenia
34. Zasada prowincjonalności w administracji
35. Definicja aparatu pomocniczego, jednostki pomocniczej i zakładu administracyjnego
36. Ustalanie zakresów działania organów administracji
37. Rodzaje i kryteria nadzoru w administracji
38. Organy nadzoru nad samorządem
39. Organy i rodzaje kontroli w administracji
40. Organy odwoławcze w administracji
41. Domniemanie kompetencji w administracji publicznej
42. Modele zarządzania publicznego
43. Modele organizacyjne administracji
44. Formalizacja modeli organizacyjnych administracji publicznej
45. Rekurs hierarchiczny
46. Stanowienie prawa przez administrację
47. Polityka administracyjna (polityka administracji i wobec administracji)
48. Administracja jako organizacja inteligentna
49. Dekoncentracja wewnętrzna w administracji
50. Powierzanie zadań i kompetencji w administracji
51. Przenoszenie i powierzanie zadań publicznych w administracji
52. Dyrektywa ograniczenia administracyjnego prawodawstwa
53. Przymus państwowy
54. Władze administracji ogólnej
55. Zasady sprawiedliwości społecznej, ochrony praw słusznie nabytych, proporcjonalności, pomocniczości
56. Zadania i kompetencje SKO, RIO, NSA i NIK
57. Niewładcze formy (metody) działania administracji
58. Decyzja i proces decyzyjny w administracji
59. Rządowy proces decyzyjny
60. Techniki podejmowania decyzji
61. Biurokracja i system biurotyczny w administracji
62. Wydawanie decyzji administracyjnych
63. Kolegialność jako metoda działania i jako metoda podejmowania rozstrzygnięć w administracji
64. Kolegialność jako cecha strukturalna organu
65. Kierownictwo w znaczeniu rzeczowym i czynnościowym
66. Rozpiętość kierowania (kierownictwa) w administracji
67. Modele doradztwa w administracji
68. Kadry administracji i modele kariery urzędniczej w administracji
69. Odpowiedzialność w administracji
70. Etyczne aspekty funkcjonowania administracji
1.Nauka administracji w ujęciu podmiotowym i przedmiotowym
· Nauka administracji w ujęciu organizacyjnym (podmiotowym) – nauka o podmiotach administracji, a więc organach administracji i innych podmiotach wykonujących określone funkcje z zakresu administracji publicznej,
· Nauka administracji w ujęciu materialnym (przedmiotowym) – nauka o działalności państwa, której przedmiotem są sprawy administracyjne albo inaczej zadania i kompetencje w zakresie władzy wykonawczej,
2.Rodzaje administracji
Administrację dzielimy na publiczną i prywatną, natomiast administrację publiczną na:
· administrację rządową,
· administrację samorządową,
· administrację państwową (do której należą jednostki organizacyjne nie będące częściami składowymi ani administracji rządowej ani administracji samorządowej).
Administrację samorządową ukształtowano w Polsce na 3 szczeblach: gminnym, powiatowym i wojewódzkim. Organy każdej jednostki samorządu terytorialnego realizują zadania publiczne na obszarze własnej właściwości miejscowej. Samorząd terytorialny wykonuje kompetencje niezastrzeżone przez Konstytucję lub ustawy dla organów innych władz publicznych w celu zaspokojenia potrzeb ludzi zamieszkujących obszar działania danej jednostki organizacyjnej. Do organów samorządu terytorialnego należą:
· organy stanowiące:
o sejmik województwa,
o rada powiatu,
o rada gminy.
· organy wykonawcze:
o marszałek i zarząd województwa,
o starosta i zarząd powiatu,
o wójt (burmistrz, prezydent).
Pomimo tego, że niekiedy administracja państwowa jest utożsamiana z administracją rządową i odwrotnie, to celowe i logiczne wydaje się wyodrębnienie osobnej administracji państwowej, w której obręb nie wchodzi administracja rządowa. Obecnie do jej organów –można zaliczyć m.in.:
· Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,
· organy Najwyższej Izby Kontroli,
· Krajową Radę Radiofonii i Telewizji,
· Rzecznika Praw Obywatelskich,
· Krajową Radę Sądownictwa,
· organy Narodowego Banku Polskiego, w tym Krajową Radę Polityki Pieniężnej,
· centralne organy administracji podległe Sejmowi.
Z kolei administrację rządową można podzielić, ze względu na zakres jej działania, na administrację rządową centralną (Prezes Rady Ministrów, Rada Ministrów, ministrowie oraz centralne organy administracji rządowej) oraz na administrację rządową terenową (wojewoda i podległe mu służby, organy administracji niezespolonej).
Organy administracji rządowej centralnej obejmują swoim zasięgiem całe terytorium kraju, natomiast organy administracji rządowej terenowej działają tylko na ściśle określonym terytorium. W przypadku administracji rządowej terenowej można wyróżnić jeszcze dodatkowy podział na administrację zespoloną i niezespoloną.
Administrację zespoloną tworzą działający pod zwierzchnictwem wojewody kierownicy zespolonych służb, inspekcji i straży, wykonujący zadania i kompetencje określone w ustawach. Do tej kategorii należą np.:
· Komendant Wojewódzki Policji,
· Komendant Wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej,
· Kurator Oświaty,
· Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny,
· Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej,
· Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego,
...
Ulcia2911