Tabela upośledzeń
Lekki 52-68
Umiarkowany 36-51
Znaczny 20-35
Głęboki 0-19
Procesy orientacyjno-poznawcze
zaburzenia pojęć, kształtów geometrycznych, przestrzeni, percepcja słuchowa zaburzona
zaburzenia receptorów wzroku, słuchu, uszkodzenia kory mózgowej
całkowity brak percepcji lub pewna zdolność do spostrzegania czynności i sytuacji
Spostrzeganie
są niedokładne, wąski zakres, wolniej spostrzegają
jest niedokładne, wolniejsze, maja problemy z wyodrębnianiem cech istotnych od tych nie ważnych
są niedokładne, wolne, wady wzroku, słuchu, spostrz. wybiórcze, powolne
wady wzroku, słuchu
Uwaga
dowolna, występuje, ale mniej trwała i mniej podzielna, b. łatwo utracić
dowolna, można rozwinąć odpowiednimi działaniami, często rozproszona, brak podzielności i nadmierna ruchliwość, uwaga mimowolna na inny bodziec
mimowolna, brak uwagi dowolnej, zajęcia b. konkretne, b. interesujące, gdyż b. szybko się zniechęcają
zdolność koncentracji od zupełnego jej braku do koncentracji na dość długi czas
Pamięć Wyobraźnia
pamięć logiczna i mechaniczna(najczęściej podobna do osób z norma), logiczna zaburzona, - spowodowana brakiem myślenia abstrakcyjnego, konfabulacja- jeśli czegoś nie pamiętają to wymyślają pewne historie
większe problemy, konfabulacje z myślenia, niekiedy dobra, pamięć jednostronna, mało dokładne wyobrażenia, p. krótkotrwała, upośledzona logiczna, sposób uczenia się przez działanie ( praktyka), wtedy zapamietają
są w stanie zapamiętać 12 sylabowe zdanie, proste polecenia(3), ale muszą być proste, konkretne
niezdolność do zapamiętania jakiejkolwiek treści do utrzymania tych treści przez dłuższy czas
Myślenie
w fazie operacji konkretnych nie osiągają okresu myślenia abstrakcyjnego, ( dedukcyjno - hipotetycznego), cechy myślenia: problemy z regułami abstrakcji, nie są w stanie oderwać się od konkretu, zmniejszony krytycyzm, wnioskowanie, zwolnione tempo myślenia
charakter konkretno- obrazowy, osiągają trzecie stadium podokresu przedoperacyjnego: nie sa zdolne do szeregowania, klasyfikacji, dodawania, tworzenia pojęć abstrakcyjnych, jeśli definiują to na podstawie wyglądu i zastosowania, trudności w opanowaniu pojęć liczbowych, potrafią porównać przedmioty( podobieństwa i różnice)
podokres wyobrażeń przedoperacyjnych( w. 5-6 lat), potrafią porównać przedmioty, (podobieństwa, różnice), rozpoznają podstawowe figury geometryczne, potrafią opanować elementarne liczenie, pisanie, czytanie prostych wyrazów; myślenie sensoryczno- motoryczne
nie są w stanie przekroczyć okresu inteligencji zmyslowo-ruchowej
Mowa
słownik bierny(znamy ale nie używamy) przeważa nad czynnym (te słowa kt. używamy),zaburzenia mowy, uboga w pojęcia, abstrakcje,
rozwija się z opóźnieniem, zaburzenia mowy w postaci dyslalii, ubogi zasób słownictwa
proste zdania, wyrazy wspierane gestem, upośledzenie mowy, niektórzy nie mówią, wady wymowy
brak
Motoryka
upośledzona precyzja ruchów, szybkość, koordynacja,
zaburzenia psycho- ruchowe: nadpobudliwość, niedowłady, porażenia, wady postawy, występują ruchy zbędne(synkinezje), stereotypie ruchowe
niedowłady, porażenia, współruchy, natręctwa ruchowe, zaburzenia mięśni, echopraksje- naśladowanie zachowań u innych
niedowłady, porażenia kończyn, zwiększona podatność na infekcje oraz wady narządów
Samoobsługa
są w stanie samodzielnie żyć po skończeniu szkoły , występuje tez niedostosowanie społeczne
najczęściej potrzebują wsparcia przy załatwianiu skomplikowanych spraw( np. w urzędzie), osoby potrafią zadbać o siebie
ubieranie się, mycie, sprzątanie, ale potrzebują opieki do życia
mogą niekiedy wykonywać proste czynności porządkowe, wykonanie prostej samoobsługi
1
opowiastka