Matura 2005_model.pdf

(224 KB) Pobierz
Microsoft Word - model_schem1_jp_p2005.doc
MODELE ODPOWIEDZI I SCHEMATY OCENIANIA
ARKUSZA I
Zadanie sprawdzające rozumienie czytanego tekstu Czystka etniczna .
Model zawiera przewidywane odpowiedzi. Odpowiedzi ucznia mogą przybierać różną formę
językową, ale ich sens musi być synonimiczny wobec modelu. Oceniając pracę ucznia, należy
stosować punktację z modelu.
Uwaga: Za pełną odpowiedź przyznaje się maksymalną liczbę punktów, za niepełną –
wskazaną w rubryce „punkty cząstkowe”. Nie należy przyznawać połówek punktów. Za brak
odpowiedzi lub odpowiedź błędną nie przyznaje się punktów.
Nr
zada-
nia
Odpowiedzi
Maksymalna
liczba
punktów
Punkty
cząstkowe
1
B
1
Wyjaśnij, na czym polega zjawisko internacjonalizacji polszczyzny .
2
Zjawisko to polega na zwiększaniu liczby wyrazów międzynarodowych,
tych samych w różnych językach
1
Jaką przyczynę narodowej niechęci do zapożyczeń wskazuje autor w akapicie 3.?
3
Unikanie zapożyczeń, posługiwanie się czystą polszczyzną było
obowiązkiem patriotycznym w okresie niewoli narodowej
1
Wymień trzy pozytywne skutki zapożyczeń językowych wskazane przez autora artykułu.
4
Wzbogacenie zasobów leksykalnych polszczyzny
Zachowanie kolorytu związanego z pochodzeniem wyrazu
Wymiana wartości niematerialnych (dóbr kultury) między narodami
2
1
za 2
skutki
Na podstawie akapitu 3. ustal dwa powody, dla których Polacy w mowie potocznej
chętnie korzystają z zapożyczeń.
5
Wszechobecność angielszczyzny .
Niskie wykształcenie przeciętnego obywatela (trudności z
tłumaczeniem zapożyczeń skłaniają do przejmowania ich w całości).
2
1
Podaj trzy przykłady okoliczności, w których angielszczyzna jest szczególnie przydatna.
6
Szczególna przydatność angielszczyzny wynika z tego, że coraz więcej
interesów prowadzi się za granicą, liczne są zagraniczne wyjazdy
służbowe i wypoczynkowe.
Jęz. angielski ma wiele pojęć, których nie wykształciła polszczyzna
(np. w tytulaturze funkcyjnej w rozbudowanych firmach).
Dla informatyki, telewizji kablowej i satelitarnej oraz Internetu
językiem podstawowym jest angielski.
Upowszechnia się masowa kultura angloamerykańska.
2
1 za 2
przykłady
7
C
1
Wypisz z artykułu wszystkie instytucje, które we Francji i Niemczech zajmują się
sprawami czystości języka narodowego.
8
We Francji: Generalna Delegacja ds. Języka Francuskiego, Wysoki
Komitet ds. Języka Francuskiego, gabinet premiera – „komisja
terminologiczna”;
w Niemczech: Akademia Języka i Literatury w Wiesbaden
1
119730318.001.png 119730318.002.png
9
Napisz, jakimi polskimi odpowiednikami można zastąpić wyrazy:
a) alienacja = wyobcowanie
b) frustracja = zniechęcenie, gorycz
c) reumatyzm = gościec
2
Wyjaśnij, jaką funkcję pełni cudzysłów w wyrażeniu „rodowity Francuz” (akapit 5.).
10
Użycie cudzysłowu wskazuje na ironię, „rodowity Francuz” =
obcokrajowiec lub obywatel francuski pochodzący z dawnych kolonii.
1
Na podstawie ostatniego akapitu artykułu sformułuj definicję tzw. zapożyczeń
wewnętrznych.
11
Zapożyczenie wewnętrzne – neologizmy nazywające okoliczności
współczesnego życia społecznego
1
Dziennikarz w akapicie 1. napisał: Obce zapożyczenia wydają się jednak problemem
najmniejszym. Jaki istotny problem językowy współczesnej polszczyzny autor wskazał
w artykule?
12
1
Brak precyzji w posługiwaniu się zapożyczeniami.
Objaśnij:
a. znaczenie dosłowne wyrażenia tytułowego: czystka etniczna
b. znaczenie przenośne wyrażenia tytułowego: czystka etniczna, wynikające z artykułu
13
Czystka etniczna = eksterminacja narodu, zbrojne wyrugowanie
przedstawicieli określonej narodowości (np. w wyniku wojny czy
zmian administracyjnych) na danym obszarze.
W znaczeniu przenośnym czystka etniczna = oczyszczenie polszczyzny
z wyrazów obcego pochodzenia.
2
1
14
Popraw podane wyrażenia, zastępując wyrazy zapożyczone wyrazami polskimi:
a) lista ofiar śmiertelnych skompilowana przez Palestyńczyków
b) zespół akredytowany przy Ochotniczej Straży Pożarnej
1
Zamiast skompilowana powinno być sporządzona, zestawiona ;
zamiast akredytowany powinno być działający lub powołany .
15
D
1
Razem - 20
119730318.003.png 119730318.004.png
Model odpowiedzi i schemat oceniania – Arkusz I, temat 1.
Temat: 1. Różne wizje zaświatów. Analizując Tren X Jana Kochanowskiego i wiersz
Urszula Kochanowska Bolesława Leśmiana, zwróć uwagę na portret dziecka
oraz kreacje innych bohaterów.
I.
ROZWINIĘCIE TEMATU (maksymalnie 25 punktów)
Wstępne rozpoznanie
Punktacja
1. Nadawca i odbiorca wypowiedzi poetyckiej, np.
monolog – wyznanie ojca adresowane do zmarłej córki
monolog – opowieść dziewczynki o spotkaniu z Bogiem w niebie
0 – 2
Przedstawienie wizji pośmiertnych losów Urszulki
2. Tren X, np.
wykorzystanie toposu ubi sunt [ gdzie są (dusze zmarłych)]
znajomość różnych systemów, wierzeń
niepewność co do losów człowieka po śmierci
zwątpienie w życie wieczne
0 – 3
3. Urszula Kochanowska, np.
antropomorfizacja nieba
niebiosów pustkowie nie jest nagrodą dla małego człowieka
pobyt w niebie namiastką życia
humanizm autora wyrażający się zainteresowaniem człowiekiem
i jego losem
nawiązanie do powszechnych wyobrażeń nieba
0 – 3
Przedstawienie portretu Urszulki
4. Tren X , np.
przedwcześnie zmarła dziewczynka
małe, niewinne dziecko ( aniołek mały )
urocza, miła osoba ( wdzięczna )
ukochana córka, do której tęskni opuszczony przez nią ojciec
0 – 3
5. Urszula Kochanowska, np.
samotne dziecko, przebywające w nowym, obcym otoczeniu
dziecko tęskniące za rodziną, Czarnolasem, życiem ziemskim
istota nieszczęśliwa, którą Bóg chce pocieszyć
dziewczynka odczuwająca lęk przed Bogiem
mała gospodyni pracowicie przygotowująca dom na przybycie
rodziców
0 – 3
Przedstawienie portretów innych bohaterów
6.Ojciec w Trenie X , np.
podmiot liryczny wypowiadający się w formie monologu
rodzic zbolały, rozpaczający po śmierci ukochanego dziecka
człowiek ciekawy losów pośmiertnych
chrześcijanin pytający o sens przedwczesnej śmierci dziecka
filozof rozważający kwestie śmierci i życia pozagrobowego
poeta mistrzowsko posługujący się gatunkiem trenu
0 – 4
7. Bóg w Urszuli Kochanowskiej, np.
istota boska poddana personifikacji
Bóg o cechach ojcowskich, obdarzający dziecko troską
stwórca, czarodziej mający moc kreowania
Bóg niedoskonały, ponieważ nie ukoił żalu człowieka tęskniącego
za ziemskim życiem
Pan litościwy i dobry
0 – 3
Sformułowanie wniosku pełnego , np. 0 – 4
Tren – formułuje pytania dotyczące życia po śmierci
Urszula Kochanowska – konkretyzuje wizję nieba, odwołując się do
powszechnych wyobrażeń, powstałych pod wpływem Biblii
portret Urszulki w wierszu Leśmiana kopią wizerunku utrwalonego
w Trenach
portret ojca i Boga-Ojca wpisuje się w tradycję kulturową
4
9. Sformułowanie wniosku częściowego , np.
2
obydwa utwory łączy portret Urszulki
przestrzeń zaświatów zgodna z tradycją, potocznymi wyobrażeniami
obydwa utwory łączy portret Urszulki
1
II. KOMPOZYCJA (maksymalnie 5 punktów)
Kompozycję wypracowania ocenia się wtedy, gdy przyznane zostały punkty za rozwinięcie
tematu
podporządkowana zamysłowi funkcjonalnemu wobec tematu, spójna wewnętrznie,
przejrzysta i logiczna; pełna konsekwencja w układzie graficznym,
5
uporządkowana wobec przyjętego kryterium, spójna; graficzne wyodrębnienie
głównych części,
3
wskazująca na podjęcie próby porządkowania myśli, na ogół spójna.
1
Uwaga: jeśli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów.
III. STYL (maksymalnie 5 punktów)
jasny, żywy, swobodny, zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi;
urozmaicona leksyka, 5
zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi, na ogół jasny; wystarczająca leksyka, 3
na ogół komunikatywny, dopuszczalne schematy językowe.
1
Uwaga: jeśli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów.
IV. JĘZYK (maksymalnie 12 punktów)
język w całej pracy komunikatywny, poprawna, urozmaicona składnia,
poprawne: słownictwo, frazeologia i fleksja,
12
język w całej pracy komunikatywny, poprawne: składnia, słownictwo, frazeologia
i fleksja,
9
język w całej pracy komunikatywny, poprawna fleksja, w większości poprawne
składnia, słownictwo i frazeologia,
6
język w pracy komunikatywny mimo błędów składniowych, słownikowych,
frazeologicznych i fleksyjnych,
3
10. Podjęcie próby podsumowania , np.
język w pracy komunikatywny mimo błędów fleksyjnych, licznych błędów
składniowych, słownikowych i frazeologicznych.
1
Uwaga: jeśli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów.
V. ZAPIS (maksymalnie 3 punkty)
bezbłędna ortografia;
poprawna interpunkcja (nieliczne błędy);
3
poprawna ortografia (nieliczne błędy II stopnia);
na ogół poprawna interpunkcja;
2
poprawna ortografia (nieliczne błędy różnego stopnia);
interpunkcja niezakłócająca komunikacji (mimo różnych błędów).
1
Uwaga: jeśli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów.
VI. SZCZEGÓLNE WALORY PRACY
0 – 4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin