Metoda 18 struktur wyrazowych.pdf

(144 KB) Pobierz
31185215 UNPDF
Metoda 18 struktur wyrazowych
Tomasz Parafiniuk
1. Charakterystyka metody 18 struktur wyrazowych_________3
2. MoŜliwości stosowania metody 18 struktur wyrazowych ____4
3. Zalety metody 18 struktur wyrazowych__________________5
4. Techniki pracy zastosowane w 18 zestawach ćwiczeń ______7
5. Bibliografia _____________________________________ 10
2
1. Charakterystyka metody 18 struktur
wyrazowych
Metoda 18 struktur wyrazowych polega na praktycznym poznawaniu przez dzie
ci z trudnościami w kształtowaniu się umiejętności czytania i pisania róŜnorodnych wy
razów uporządkowanych w 18 zestawach ćwiczeń. Kolejność poznawania wyrazów
podporządkowana została zasadzie stopniowania trudności, a więc przechodzenia od
wyrazów najłatwiejszych do najtrudniejszych. KaŜdy zestaw ćwiczeń zawiera wyrazy
o określonej budowie oraz wyrazy wcześniej poznane. Metoda ta opiera się na pracy
analizie sylabowogłoskowej wyrazów w powiązaniu z ich budową literową bez
uwzględnienia struktury gramatycznej lub słowotwórczej wyrazów, niekiedy wręcz od
niej odstępuje. Posługuje się materiałem słownym wprowadzając pewne uproszczenia,
aby w ten sposób ułatwić i pomóc dziecku przezwycięŜyć jego specyficzne trudności
w czytaniu i pisaniu. Celem metody jest nauczyć automatycznego nazywania kształtów
fonogramów oraz rozwijać zdolność umieszczania ich w słowie w odpowiedniej kolej
ności 1 . Dlatego podstawą doboru wyrazów do ćwiczeń jest schemat graficzny, a nie
dźwiękowy, i zgodny z zapisem ortograficznym. Ta metoda uczy dziecko posługiwania
się sylabą jako cząstką słowa, które ma być przeczytane lub zapisane. W duŜym zakre
sie poszerza słownictwo dziecka. KaŜda struktura wyrazowa zawiera od 100 do 200
wyrazów, które uczeń czyta i pisze.
W tej metodzie posługujemy się trzema kolorami:
a) czerwony – odpowiada samogłoskom,
b) zielony – przypisany jest sylabie,
c) czarny – odpowiada spółgłoskom. 2
Czytanie i pisanie traktowane jest łącznie, gdyŜ obie umiejętności ćwiczone są na tym
samym materiale słownym. Proces czytania włączony jest w proces pisania przez wzro
kową kontrolę tekstu. Podczas czytania i pisania w proponowanych ćwiczeniach pobu
dzane są do aktywności jednocześnie analizatory: wzrokowy, słuchowy i knestetyczno
ruchowy. Metoda ta przeznaczona jest do pracy z dziećmi, które w ogóle nie czytają
oraz dla tych, które czytanie i pisanie opanowały na niezadowalającym poziomie. MoŜ
1 Zob. M. Welchman, „Dysleksja odpowiedzi na pytania”, w: Polskie Towarzystwo Dysleksji , Zeszyt nr I, Gdańsk
1991. s. 14.
2 Zob. E. Kujawa, M. Kurzyna, Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu metodą 18 struktur wyrazo
3
31185215.001.png
na ją stosować w pracy z dziećmi mającymi trudności typu dyslektycznego, dysortogra
ficznego i przy sprzęŜeniach z dysgrafią. 3
Kształcenie umiejętności czytania i pisania opiera się równieŜ na jednoczesnym
uaktywnianiu analizatorów: wzrokowego, słuchowego i kinestetyczno ruchowego, co
wydaje się zgodne na jednoczesnym ich wykorzystaniu. Nie tylko działają one jedno
cześnie, ale i współdziałają, ściśle współpracując zarówno podczas nadawania komuni
katu (pisania), jak i jego percypowania. Istotne zatem znaczenie ma koordynacja ich
czynności w postaci integracji funkcji percepcyjno motorycznych. 4 Tak więc przy
opracowaniu programu zajęć reedukacyjnych dla potrzeb konkretnego dziecka naleŜy
uwzględnić oddziaływanie na funkcje najbardziej zaburzone, ale nie moŜna pominąć
Ŝadnej z nich i trzeba pamiętać o konieczności ich współdziałania. Ucząc dziecko po
sługiwania się sylabą przy pisaniu czytaniu, angaŜując jednocześnie trzy analizatory
dąŜymy do wyrabiania coraz większej poprawności tych czynności. Dzięki równocze
snemu wykorzystywaniu trzech analizatorów przy wykonywaniu proponowanych róŜ
norodnych ćwiczeń dziecko uczy się samokontroli wzrokowej, słuchowej i kinetyczno
ruchowej. Wszystkie te trzy elementy wydają się jednakowo waŜne, niezaleŜnie od te
go, jakie funkcje percepcyjno motoryczne są najbardziej zaburzone, bowiem powiąza
nia międzyanalizatorowe umoŜliwiają kompensację wybiórczych zaburzeń rozwoju
funkcji percepcyjnych. 5
2. MoŜliwości stosowania metody 18
struktur wyrazowych
Metoda 18 struktur wyrazowych przydatna jest na etapie przechodzenia do ćwi
czeń na materiale literowym, mającym na celu nauczenie dziecka techniki czytania
i pisania więc moŜna się nią posługiwać na zajęciach z dziećmi, które znają większość
liter lub nawet wszystkie litery, ale takŜe w przypadkach, gdy dzieci mylą niektóre
z nich, np. graficznie podobne lub zamieniają litery odpowiadające głoskom dźwięcz
nym i bezdźwięcznym. Metoda ta przeznaczona jest do pracy z dziećmi, które w ogóle
wych , Warszawa 1994, s. 9 – 16.
3 Zob. M. Bogdanowicz, Integracja percepcyjnomotoryczna a specjalne trudności w czytaniu u dzieci” , w: Zeszyty
Naukowe , Gdańsk 1987, s. 58
4 Zob. TamŜe, s. 58 59.
5 Zob. TamŜe, s. 15 16.
4
31185215.002.png
nie czytają i nie piszą oraz dla tych, które opanowały technikę czytania i pisania na nie
zadowalającym poziomie.
Do drugiej grupy naleŜą dzieci, które charakteryzuje:
a) bardzo wolne głoskowanie, nie prowadzące do poprawnej syntezy,
b) opuszczanie, powtarzanie, dodawanie lub zamienianie, przestawianie li
ter, sylab, a czasem całych wyrazów,
c) zniekształcanie wyrazów wskutek popełniania innych błędów, które mo
gą występować zarówno w czytaniu, jak i w pisaniu. 6
Ćwiczenia zebrane w 18 zestawach opracowano w taki sposób, Ŝe moŜna je stosować
w pracy z dziećmi mającymi trudności o charakterze dyslektycznym lub dysortogra
ficznym, takŜe przy sprzęŜeniu z dysgrafią, ale równieŜ w przypadkach występowania
wszystkich tych form zaburzeń jednocześnie. Na zajęciach z dzieckiem dysgraficznym
powinny być akcentowane przede wszystkim takie elementy, jak pisanie po śladzie
ciągłym. 7 Zastosowanie proponowanych ćwiczeń daje takŜe korzystne rezultaty nieza
leŜnie od tego, które funkcje percepcyjnoruchowe są u dziecka najbardziej zaburzone.
Sumując moŜna stwierdzić, Ŝe omawianą metodą moŜna posługiwać się w pracy
z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu o charakterze dyslektycznym, dy
sortograficznym lub dysgraficznym, na dowolnym etapie zaawansowania dziecka
w opanowaniu tych technik i niezaleŜnie od rodzaju zaburzeń funkcji percepcyjno
motorycznych, leŜących u ich podłoŜa.
3. Zalety metody 18 struktur wyrazowych
Metoda 18 struktur wyrazowych spełnia wszystkie wymienione poniŜej
warunki (zasady):
a) zasada indywidualizacji środków i metod oddziaływania korekcyj
nego,
b) zasada powolnego stopniowania trudności w nauce czytania i pisa
nia uwzględniającego złoŜoność tych czynności i moŜliwości per
cepcyjne dziecka,
6 Por. E. Kujawa, M. Kurzyna, Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu …, s. 18.
7 Zob. T. Wróbla, Pismo i pisanie W nauczaniu początkowym, Warszawa 1985.
5
31185215.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin