Scenariusz zajęć sprawdzających umiejętności dziecka 6-letniego w zakresie pojęć matematycznych
· sprawdzenie umiejętności dziecka w zakresie pojęć matematycznych
· utrwalenie znajomości liczb i cyfr 1-10
· tworzenie i podpisywanie zbiorów kilku – elementowych
· utrwalenie figur geometrycznych
· sprawdzenie umiejętności w zakresie dodawania i odejmowania w zakresie 10
· czynna
· podająca
· zadań stawianych dziecku
· kartoniki z liczbami
· pudełka po Kinder-niespodziance
· fasola
Uwaga: to tylko przykładowe polecenia dla dzieci, można ich zadawać więcej – w zależności od zainteresowania dzieci. Zajęcie pozwala nam sprawdzić poziom liczenia, rozpoznawania liczb i figur geometrycznych
Badanie rozumienia mowy u dziecka 6-letniego
· sylwety
· ilustracje do przeprowadzenia badania
o Pokazywanie konkretnych przedmiotów na obrazku:
§ Wskaż misia
§ Wskaż biedronkę
§ wskaż pajacyka
§ wskaż balony
o Pokazywanie na sylwetce poszczególnych części ciała
§ Pokaż gdzie pajacyk ma głowę
§ Pokaż gdzie pajacyk ma nogi
§ Pokaż gdzie pajacyk ma oczy
§ Pokaż gdzie pajacyk ma uszy
o Badanie rozumienia zdań:
§ Ustaw szafę
§ Wstaw stół
§ Obok stołu postaw krzesła
§ Na ścianie powieś obraz
§ Pomóż pajacykowi przygotować stół
o Badanie rozumienia dłuższych wypowiedzi w formie poleceń
§ Na stole postaw tort i miód a wazon z kwiatami na półce
§ Krzesła ozdób balonikami , a na obrusie przypnij gwiazdki
o Praca z ilustracją
§ Wskaż misia stojącego obok huśtawki i trzymającego baloniki
§ Wskaż chłopca który przygląda się żabce skaczącej w trawie
§ Proszę pokaż misia stojącego obok piaskownicy, trzymającego w ręce wiaderko
§ Wskaż chmurkę ukrytą za słońcem
§ Misie podziękowały za wspaniałą zabawę. Wyruszyły do domu.
o Nauczyciel zadaje dziecku pytanie:
§ Czy to prawda, że misie później mogły iść poszły do ciemnego lasu?
§ Do lasu w którym rosną drzewa?
§ Do lasu w którym trawa jest biała?
§ Do lasu w którym rosną grzyby?
§ Do lasu w którym nie ma drzew?
o Rozróżnianie zdań podobnych:
§ Nie były zmęczone ale usiadły pod drzewem
§ Misie zmęczyły się i usiadły pod drzewem
o Badanie rozumienia form fleksyjnych:
§ Pomóż misiom ubrać się. Dopasuj płaszcze, kalosze, parasol
o Badanie rozumienia form wyrażających stosunki przestrzenne:
§ Popatrz oto dom misiów
§ Dorysuj na obrazku dym z komina
§ W oknach firanki
§ Po prawej stronie domu drzewo, a po lewej płotek
§ Nad domem słońce i chmurę
§ Przy drodze kwiatki
o Badanie rozumienia treści opowiadania
§ Nauczyciel czyta opowiadanie, następnie zadaje dziecku pytania wysnute z wysłuchanej treści opowiadaniaWieczorem misie usiadły do dobranocki. Poznały przygodę jeża, wrony i zająca. Wszystkie zwierzęta kłóciły się o jedno znalezione jabłko. Spór usłyszał miś - niedźwiadek i postanowił im pomóc. Kazał podzielić jabłko na równe części. Zwierzęta posłuchały gościa. Każdy z nich zjadł swój kawałek i wszyscy byli zadowoleni, bo niedźwiedź wydał sprawiedliwy wyrok i nikogo nie skrzywdził
Turniej wiedzy przyrodniczo-ekologicznej, scenariusz do wykorzystania w ramach programu edukacji ekologicznej.
dziecko:
· potrafi wykorzystać i przekazać posiadaną wiedzę przyrodniczą
· czuje się odpowiedzialne za stan przyrody
· podejmuje rywalizację: cieszy się ze zwycięstwa, potrafi pogodzić się z porażką
· umie współpracować w zespole
· kwiatki - punkty, które będą wręczane drużynom za prawidłowe odpowiedzi
· tabliczki dla komisji z punktami od 0 do 3
· tabliczki dla drużyn (zielona – oznaczająca prawdę, czarna – fałsz)
· puzzle z obrazkami o tematyce przyrodniczej
· kartony i mazaki
Dzieci siedzą przy stolikach, zgromadzone w czterech drużynach: żółta, czerwona, zielona, niebieska.
Wstęp:
Zapoznanie dzieci ze słowami i melodią piosenki "Czysta Ziemia" ze szczególnym zwróceniem uwagi na refren.
Piosenka "CZYSTA ZIEMIA"
Czysta rzeka, czysta łąka, czyste lasy i powietrzeCo dzień myślę o tym, żeby świat nasz zmienił się na lepsze.Więc szuru – buru, mydło łap, czystą wodę lej,W kąpieli ciepłej chlap, chlap, chlap, brud znika że hej!
Bo Ziemia czysta musi być to chyba każdy wieBo czystym być, to zdrowym być, sprzątać więc dziś chcę.
Sprzątać się nie boję wcale, żaden śmieć mi nie jest straszny.I na co dzień i na galę świat ma czysty być i jasny.Więc szuru – buru, mydło łap, czystą wodę lej,W kąpieli ciepłej chlap, chlap, chlap, brud znika że hej!
Zaproszenie do wspólnego zaśpiewania piosenki.
Przebieg konkursu
I konkurencja: „SPRAWDŹ, CO WIESZ...”Drużyna wybiera pytanie od nr 1 do 15, uzgadnia odpowiedź i w ciągu minuty udziela odpowiedzi. Każda drużyna odpowiada na 3 pytania. Komisja przyznaje punkty w postaci kwiatków: pełna odpowiedź 2 pkt, niepełna odpowiedź 1 pkt, brak odpowiedzi lub błędna odpowiedź 0 pkt.
Zestaw pytań:
o Jak kukułka opiekuje się swoimi pisklętami? ( Kukułka nie opiekuje się swoimi pisklętami. Swoje jaja podrzuca do innych gniazd)
o Wyjaśnij pojęcie „park narodowy”. (Park narodowy to wyznaczony teren, na którym znajdują się unikalne gatunki roślin, zwierząt, a także piękne krajobrazy)
o Dlaczego powinniśmy chronić lasy? (Lasy zapewniają świeże powietrze niezbędne do życia, są schronieniem dla dzikich zwierząt, dostarczają grzybów, owoców leśnych, drewna i zatrzymują wilgoć)
o Masz stare książki, gazety - co z nimi zrobisz i dlaczego? (Oddam na makulaturę, bo w ten sposób oszczędzam las.)
o Kiedy obchodzimy „Światowy Dzień Ziemi”? (22 kwietnia)
o Wymień 3 ptaki powracające wiosną do Polski. (Bocian, skowronek, słowik, jaskółka, szpak)
o Wymień nazwy 5 wiosennych kwiatów (przebiśnieg, krokus, pierwiosnek, tulipan, kaczeniec, żonkil...)
o Jakie surowce oddajemy do punktu skupu surowców wtórnych? Wymień przynajmniej 3.(makulatura, aluminium, plastik, kardridże, tonery, złom metalowy)
o Co to jest ,,makulatura”? (przeczytane, zapisane książki, gazety, zeszyty, opakowania po różnych produktach... Każdy, już wykorzystany papier)
o Opisz drogę śmiecia poczynając od Twojego kosza na śmieci w domu (kosz – śmietnik – samochód przedsiębiorstwa oczyszczania miasta – wysypisko)
o Co to jest ,,recykling”? (odzyskiwanie i powtórne wykorzystanie produktów)
o Co to jest ,,ekologia”? (nauka o ochronie środowiska)
o Jak nazywa się człowiek, który niszczy przyrodę? (wandal)
o Jakie znasz dary Ziemi? (węgiel, glina, wiklina, kwiaty, zioła, grzyby...)
o Kto dba o porządek w mieście? (przedsiębiorstwo oczyszczania miasta, sprzątaczki)
Wszyscy śpiewają:
Bo Ziemia czysta musi być to chyba każdy wie
Bo czystym być, to zdrowym być, sprzątać więc dziś chcę.
II konkurencja: SEGREGACJA ŚMIECI
Zadanie 1: Każdy z zespołów otrzymuje kartkę z rysunkami różnych przedmiotów i pojemnikami na odpady. Zadaniem dzieci jest prawidłowe pokolorowanie pojemników na i ,,wrzucenie” do nich odpowiednich przedmiotów. Zadanie za 2 pkt.
Zadanie 2: Koło drużyn leżą przedmioty. W odpowiedniej odległości znajdują się kartony z napisami: makulatura, szkło, metal, plastik. Dzieci muszą jak najszybciej wrzucić odpady do odpowiednich pojemników. Maksymalnie można uzyskać 4 punkty (za każdy prawidłowo posegregowany materiał – 1 pkt)
III konkurencja: „NAJPIĘKNIEJSZE PRZYRODNICZE ZAKĄTKI”
Układanie puzzli wykonanych z ilustracji lub zdjęć przyrodniczych. Zespół losuje kopertę z zadaniem. W ciągu pięciu minut ma ułożyć cały obrazek i opowiedzieć, co przedstawia.
Bo Ziemia czysta musi być to chyba każdy wie Bo czystym być, to zdrowym być, sprzątać więc dziś chcę.
IV konkurencja: „ KRÓL ZAGADEK”
Każda drużyna ma za zadanie rozwiązać dwie zagadki- wybierając je losowo od nr 1 do nr 10. Za prawidłowe rozwiązanie zagadki można otrzymać 1 pkt.
Zestaw zagadek:
o Wzbija się wysoko w górę, mówią, że jest ptaków królem. (orzeł)
o...
agag61