Kurs_usability.pdf

(3114 KB) Pobierz
93161446 UNPDF
Tomasz Karwatka
Efektywne i intuicyjne
serwisy WWW
Darmowa publikacja , dostarczona przez
Niniejsza publikacja może być kopiowana oraz dowolnie
rozprowadzana tylko i wyłącznie w formie dostarczonej przez
Wydawcę. Zabronione są jakiekolwiek zmiany w zawartości
publikacji bez pisemnej zgody Wydawcy. Zabrania się jej
odsprzedaży, zgodnie z regulaminem Wydawnictwa Złote Myśli .
© Copyright for Polish edition by Tomasz Karwatka & ZloteMysli.pl
Data: 16.03.2006
Tytuł: Efektywne i intuicyjne serwisy WWW
Autor: Tomasz Karwatka
Skład: Anna Popis-Witkowska
Niniejsza publikacja może być kopiowana oraz dowolnie
rozprowadzana tylko i wyłącznie w formie dostarczonej przez
Wydawcę. Zabronione są jakiekolwiek zmiany w zawartości
publikacji bez pisemnej zgody Wydawcy. Zabrania się jej
odsprzedaży, zgodnie z regulaminem Wydawnictwa Złote Myśli .
Tomasz Karwatka
Wszystkie wykorzystane ilustracje są własnością ich autorów i zostały użyte jedynie
w celach edukacyjnych.
Dystrybucja w Internecie, za zgodą Autora
Internetowe Wydawnictwo Złote Myśli
Złote Myśli s.c.
ul. Plebiscytowa 1
44-100 Gliwice
EMAIL: kontakt@zlotemysli.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
SPIS TREŚCI
........................................................................................................8
WWW . ...............................................................................................................................9
Wprowadzenie / Określenie kluczowych celów usability . ............................................10
Wprowadzenie / Jak przeliczyć usability na gotówkę i pozyskać budżet na
zwiększanie usability serwisu . ........................................................................................11
Wprowadzenie / Case . ....................................................................................................12
NAJWAŻNIEJSZE WYTYCZNE . .............................................................................13
Najważniejsze wytyczne / Niepisane standardy Internetu . ..........................................13
Najważniejsze wytyczne / Case . ................................................................................13
Najważniejsze wytyczne / Konwencje w Internecie . ................................................13
Najważniejsze wytyczne / Case . ................................................................................14
Najważniejsze wytyczne / Efektywne linki . ...................................................................15
Najważniejsze wytyczne / Podstawy nawigacji . ............................................................15
Najważniejsze wytyczne / Główne zadania nawigacji . .............................................16
Najważniejsze wytyczne / Projektowanie nawigacji . ...................................................18
menu . ..........................................................................................................................22
powrotu, ścieżka okruszków) . ...................................................................................24
Najważniejsze wytyczne / Struktura serwisu . ...............................................................25
Najważniejsze wytyczne / Struktura serwisu / Case . ..............................................26
Najważniejsze wytyczne / Projektowanie wyszukiwarki . .............................................27
Najważniejsze wytyczne / Projektowanie wyszukiwarki / Intuicyjna
wyszukiwarka . ............................................................................................................27
Najważniejsze wytyczne / Architektura informacji . .....................................................28
Najważniejsze wytyczne / Architektura informacji / Dobra architektura
informacji . ..................................................................................................................29
Najważniejsze wytyczne / Budowa typowej strony . ....................................................30
Najważniejsze wytyczne / Test Kruga . ...........................................................................31
Najważniejsze wytyczne / Case . ................................................................................31
EFEKTYWNOŚĆ SERWISÓW KORPORACYJNYCH . ..............................................33
Efektywność serwisów korporacyjnych / Analiza wybranych serwisów
korporacyjnych, opracowanie propozycji ulepszeń . .....................................................33
Efektywność serwisów korporacyjnych / Case . .......................................................33
serwisu korporacyjnego . .................................................................................................37
Efektywność serwisów korporacyjnych / Case . .......................................................38
WSTĘP . ..................................................................................................................6
Wstęp / Kurs polecam . .....................................................................................................6
Wstęp / Czytając kurs nauczysz się . ................................................................................7
Wstęp / Kontakt i współpraca . .........................................................................................7
WPROWADZENIE ..................................................................................................8
Wprowadzenie / Usability jako budowanie ergonomicznych i intuicyjnych
banner-blindness . ...........................................................................................................52
EFEKTYWNOŚĆ ECOMMERCE . ............................................................................53
Efektywność eCommerce / Usability w systemie eCommerce . ...................................53
Amazon, Empik VS Merlin . ...........................................................................................53
Efektywność eCommerce / Sukces Amazon . ...........................................................53
Efektywność eCommerce / Sukces Merlin . ..............................................................54
Efektywność eCommerce / Czynniki sukcesu e-commerce . ...................................54
Efektywność eCommerce / Metody pomiaru efektywności eCommerce.
Współczynnik porzuceń koszyka . ..................................................................................55
procesu zamawiania . ......................................................................................................57
Efektywność eCommerce / Dobre przykłady . ..........................................................57
Efektywność eCommerce / Symulacja wpływu usability na zyski sklepu
internetowego . ................................................................................................................64
DOSTĘPNOŚĆ ......................................................................................................65
Dostępność / Kto i kiedy dyskryminuje klientów . ........................................................65
Dostępność / Grupy użytkowników oczekujące pomocy . .......................................65
Dostępność / Dostępność jako inicjatywa . ..............................................................66
Dostępność / Główne zasady . ...................................................................................66
niewidomych . .................................................................................................................69
Dostępność / Case . ....................................................................................................69
Dostępność / Case . ....................................................................................................70
Dostępność / Case . ....................................................................................................72
Dostępność / Case . ....................................................................................................73
Dostępność / Case . ....................................................................................................74
Dostępność / Kanały RSS jako nowy środek komunikacji . ..........................................74
BADANIE USABILITY . ..........................................................................................76
Badanie usability / Typy badań usability . .....................................................................76
Badanie usability / Testy funkcjonalności a testy grupowe . ...................................76
Badanie usability / Testowanie . ................................................................................76
Badanie usability / Niektóre metody i narzędzia badawcze . ........................................77
Badanie usability / Ocena heurystyczna . ..................................................................77
Badanie usability / Sortowanie kart . ........................................................................77
Badanie usability / Analiza KLM .............................................................................77
Badanie usability / Badania eye-tracking . ...............................................................78
Badanie usability / Badania user-experience . .........................................................79
stronę główną . ............................................................................................................41
Efektywność serwisów korporacyjnych / Na jakie pytania musi odpowiadać
strona główna . ...........................................................................................................42
Efektywność serwisów korporacyjnych / Jak przekazać cel witryny
odwiedzającemu . .......................................................................................................42
Efektywność serwisów korporacyjnych / Efekty najazdu . ......................................43
Efektywność serwisów korporacyjnych / Efektywne pisanie dla Internetu /
Skuteczny w Internecie tekst . ...................................................................................45
Efektywność serwisów korporacyjnych / Jak pogodzić multimedia i Flashz
wytycznymi usability? . ...................................................................................................50
Efektywność serwisów korporacyjnych / Reklama i
marketing a usability. Zjawisko
 
Badanie usability / Projektowanie badania user-experience . .....................................79
Badanie usability / Kogo i jak rekrutować do testów? . ..........................................80
Badanie usability / Typy testów user-experience . ...................................................80
Badanie usability / Jak testować? . ...........................................................................80
PROJEKTOWANIE ZGODNE Z USABILITY . ..........................................................82
Projektowanie zgodne z usability / Etapy analizy usability w harmonogramiei
budżecie projektu . ..........................................................................................................82
Projektowanie zgodne z usability / Zespół . .............................................................84
Projektowanie zgodne z usability / Case . .................................................................85
głównej . ...........................................................................................................................85
Projektowanie zgodne z usability / Case . .................................................................85
Projektowanie zgodne z usability / Projektowanie makiet funkcjonalnych
kluczowych pod-stron . ...................................................................................................86
Projektowanie zgodne z usability / Case . .................................................................86
zasad QA . ........................................................................................................................87
Projektowanie zgodne z usability / Automatyzacja testów QA . ..................................88
Projektowanie zgodne z usability / Case. . ................................................................88
Projektowanie zgodne z usability / Współpraca z
formułować swoje oczekiwania . .....................................................................................91
ZAŁĄCZNIKI . .......................................................................................................92
Top Ten Web Design Mistakes of 2005 . ......................................................................92
LITERATURA . .......................................................................................................97
POLECAM . ...........................................................................................................98
SZCZEGÓLNĄ POMOC W PROMOWANIU I TWORZENIU KURSU
ODGRYWAJĄ .......................................................................................................99
agencją interaktywną. Jak
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin