wielkanoc.doc

(56 KB) Pobierz
Opracowała: Marzanna Mazurek

                                                                                          Opracowała: Marzanna Mazurek

 

                  Tygodniowe opracowanie książki  „Wielkanoc”.

 

Cel ogólny: zapoznanie z tradycjami, zwyczajami, symbolami Świąt

                   Wielkanocnych: pisanki, zajączek, kurczątko, baranek….

 

Temat  tygodnia: „Święta  Wielkanocne”

 

Zagadnienia do kręgu dyskusyjnego:

1. Z czym kojarzą nam się Święta Wielkanocne?

2. Symbole Świąt Wielkanocnych: baranek, zajączek, kura, kurczątko…,

     co oznaczają?

3. Symbole Świąt Wielkanocnych: pisanki, kruszonki. Jakie znamy techniki

    zdobienia jajek?

4. Co to jest Śmigus – Dyngus?

5. Kartka wielkanocna – oglądanie, porównywanie.

 

                                  OBSZARY   EDUKACYJNE

 

    I   Poznawanie  i  rozumienie  siebie  i  świata

 

Edukacja  przyrodnicza

1. Obserwowanie przyrody wiosną i dzielenie się spostrzeżeniami i przeżyciami.

   Cel operacyjny: - dziecko zauważa zmiany zachodzące w świecie roślin,

                                 zmiany w pogodzie…

           Piotruś, Mikołaj, Adaś – jak wyżej

 

Działalność matematyczna:

1. Tworzenie rytmicznych układów wg własnego pomysłu.

     Cel operacyjny: - dziecko ozdabia pisanki w szlaczki tworząc

                                   układy graficzne

         Piotruś, Mikołaj, Adaś – jak wyżej

 

Edukacja w zakresie mowy i myślenia:

1. Opowiadanie i układanie historyjki obrazkowej złożonej z 4 elementów.

      Cel operacyjny: - dziecko przewiduje kolejne sytuacje, potrafi ułożyć

                                     historyjkę obrazkową pt. „Przygoda zajączka”

       Piotruś, Mikołaj, Adaś – układają Aktywność pomocą naucz.

 

 

 

 

 

 

Aktywność językowa:

1.Rozmowy w kręgu dyskusyjnym :

  *  Z czym kojarzą nam się Święta Wielkanocne?

   *   Symbole Świąt Wielkanocnych: baranek, zajączek, kura, kurczątko…,

        co oznaczają?

   *   Symbole Świąt Wielkanocnych: pisanki, kruszonki. Jakie znamy techniki

        zdobienia jajek?

   *   Co to jest Śmigus – Dyngus?

   *   Kartka wielkanocna – oglądanie, porównywanie.

   Cel operacyjny: - dziecko doskonali mowę komunikatywną i uczy się

                                 sztuki dyskutowania

        Piotruś, Adaś – z pomocą naucz.

        Mikołaj – jak wyżej

 

2. Poszukiwanie na ilustracji tego, co ma w swojej nazwie określoną głoskę.

   Cel operacyjny: - dziecko dokonywać procesu analizy i syntezy głoskowej.

       Piotruś, Mikołaj, Adaś – wykonują zadanie przy pomocy dodatkowych 

                                                wskazówek

 

Edukacja w zakresie przygotowania do pisania i czytania:

1. Składanie obrazków pociętych na części o treści związanej ze Świętami

    Wielkanocnymi

    Cel operacyjny: dziecko potrafi składać obrazek pocięty na części.

            Adaś, Mikołaj, Piotruś – z pomoca naucz.

 

Program pisania: ( z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności )

1.Pisanie swojego imienia samodzielnie lub z wizytówką.

  Cel operacyjny: - dziecko potrafi samodzielnie lub korzystając z wizytówki

                                 napisać swoje imię.

        Adaś – jak wyżej

        Mikołaj, Piotruś – z pomocą naucz.

 

2.Uzupełnianie kart pracy z pomocą nauczycielki lub samodzielnie.

   P: karty pracy do kącików edukacyjnych: czytania, pisania, alfabetycznego,

       matematycznego…uwzględniające indywidualizację i stopniowanie trudności.

  Cele operacyjne:

  - dziecko potrafi pisać po śladzie wyrazy: pisanka, zajączek…

  - dziecko potrafi połączyć litery w  wyrazy: baranek, pisanka…

  - dziecko umie wpisać brakujące litery w wyrazach związanych

    z tematem kompleksowym,

  - dziecko potrafi napisać wyrazy: kura, kurczątko… samodzielnie lub

     z pomocą nauczycielki. 

     Piotruś, Mikołaj, Adaś – karty pracy dostosowane do ich możliwości

 

Program czytania: (z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności)

1.Czytanie z całą grupą, w parach, indywidualnie, przez dziewczynki i chłopców, od tyłu, każdej strony przez inne dziecko...samodzielnie  lub ze wsparciem nauczycielki książki „Wielkanoc” oraz innych książeczek ze Słonecznej Biblioteki.

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi przeczytać książkę „Wielkanoc

                                 samodzielnie lub z pomocą nauczycielki.

 

2.Analiza i synteza wzrokowo-słuchowa, dźwiękowa i sylabowa wyrazów:

   pisanka, zajączek, baranek...

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi dokonywać analizy i syntezy wzrokowo-

                                 słuchowej, dźwiękowej i sylabowej wyrazów: pisanka,

                                   zajączek …

3. Oglądanie książek ze Słonecznej Biblioteki. Wyszukiwanie w tekście łatwych

    do odczytywania wyrazów.

      Piotruś, Mikołaj, Adaś – na miarę swoich możliwości

 

Edukacja zdrowotna:

1. Dbanie o własne zmysły i higienę układu nerwowego.

    Cel operacyjny: - dziecko próbuje negocjować w sytuacjach trudnych.

 

 

II    Nabywanie  umiejętności  poprzez działanie

    

Aktywność muzyczna:

1. Nauka piosenki „Zając malowany”. Ćwiczenia ruchowo – słuchowe przy

    piosence:

   a) Wystukiwanie rytmu piosenki : pięścią, wewnętrzną stroną dłoni, zewnętrzną stroną dłoni brzegiem dłoni.

   Cel  operacyjny: -   dziecko potrafi zaśpiewać I zwrotkę i refren  piosenkę.

  Mikołaj – jak wyżej

  Piotruś, Adaś – z pomocą naucz.

 

Aktywność plastyczna i wrażliwość estetyczna:

1. „Wielkanoc, wielkanoc” – aktywność plastyczna – technika dowolna

    P: papier kolorowy, farby, mazaki, bibuła, plastelina, kredki …

    Cel operacyjny: - dziecko samodzielne maluje otaczającą rzeczywistość.

    Piotruś, Mikołaj, Adaś – na miarę swoich możliwości, z pomocą naucz.

 

Aktywność ruchowa:

1.Zestaw ćwiczeń gimnastycznych – załącznik

2.Zabawy ruchowe: „Kury i kogut” – orientacyjno-porządkowa,

                                „Zajączki” – improwizacja.

3.Zabawy swobodne na podwórku przedszkolnym.

4.Spacery i wycieczki do lasu, do ogródków działkowych, na pobliskie osiedle.

 

 

    III      Odnajdywanie  swojego  miejsca w grupie rówieśniczej,

               wspólnocie.

 

Edukacja społeczno – moralna:

1. Zapoznanie ze zwyczajami i tradycjami Świat Wielkanocnych.

    Cel operacyjny:  - dziecko wie , że pisanki, święconka, baranek,

                                  kurczątko…  to symbole Świąt Wielkanocnych,

                                  aktywnie uczestniczy w  przygotowaniu do Świąt

                                  Wielkanocnych, samodzielnie   wykonuje ozdoby

                                  świąteczne.

      Mikołaj, Piotruś, Adaś – jak wyżej                           

                                  

IV  Budowanie  systemu  wartości

1. Aktywne obserwowanie otaczającego świata – podziwianie ozdób w oknach

    prywatnych i na wystawach sklepowych

   Cel operacyjny: - dziecko poznaje piękno jako wartość.

 

Zabawy:

1. „Tradycje Wielkanocne" -malowanie pisanek; zabawy z wykorzystaniem 

        jajka (kiedy jest surowe... (zabawa badawcza)

2. „Wybierz jajko” – nauczycielka przygotowuje pisanki papierowe po dwie takie same. Rozkłada je przed sobą. Zadaniem dzieci jest wybranie sobie pisanek i zawieszenie ich na szyi. Następnie gra muzyka, dzieci z pisankami na szyi spacerują po sali, gdy muzyka milknie, wówczas należy dobrać się w pary.

             (zabawa ruchowa)

3. Zabawa  stymulująca  rozwój  językowy:

     - "Do czego służy?''- określanie podstawowych funkcji przedmiotów

                                      codziennego użytku. Pytamy dziecko do czego służy,

                      np.

                  *  mydło

                  *  ręcznik

                  *  długopis

                  *  młotek…

   4. Zabawa ortofoniczna:

    - „Szeleścimy” - dzieci powtarzają za nauczycielem tekst (zasada echa),

                                przy  wypowiadaniu wyrazu z literą sz mają klasnąć

                                w dłonie.

         Szymon ma na szyi szary szalik.

        Mama Szymona szyje na maszynie koszulę.

         Pod poduszką mieszka szara myszka.

        Do moich skarbów w szufladzie biurka dołożę dzisiaj kawałek

                                sznurka.

       Dołożę muszlę, kasztanki, drewniane szpulki, szyszkę

            i szklaną kulę Urszulki.

   5.Zabawy konstrukcyjne:

-            „Budowle dowolne”   P: klocki z kącika konstrukcyjnego.

Cel operacyjny:   -   dziecko potrafi rozbudzić swoją wyobraźnię,

                                   potrafi współpracować.

   6.Zabawy swobodne w kącikach edukacyjnych i tematycznych.

      -   dziecko potrafi samodzielnie decydować o swojej zabawie

           oraz pomocach  do tej zabawy.

   7. Ćwiczenia relaksacyjne:

     -  „Rozpędzanie chmurek”- dzieci leżą na podłodze na plecach. Nogi ugięte w kolanach, swobodnie, oparte całymi stopami o podłogę, ręce leżą wzdłuż ciała. Dzieci wciągają powietrze nosem, płynnym ruchem kolistym unoszą ręce - "rozpędzając chmurki" i kładąc je na podłodze za głową. Ponieważ ręce nie "rozpędziły chmurek, teraz przy powrocie rąk do pozycji wyjściowej dzieci pomagają sobie dmuchaniem "rozpędzać chmurki", wydychając powietrze.

8. Zabawa dramowa:

      - ,,Policzek – nos”- dzieci dobierają się w pary i siadają  na krzesłach

  naprzeciwko siebie; nauczycielka wystukuje na tamburynie dowolny

  rytm i mówi np. ,,twój nos”; każdy wystukuje ten rytm paluszkiem na

swoim nosie; następnie mówi: np. moja ręka, moje udo, mój policzek,

a uczestnicy wystukują paluszkiem podany rytm pokazując

wymienioną część ciała; potem bawimy się w parach: mój nos

        (koleżanka), twoje udo (ja), itd.     

  9. Zabawa dydaktyczna:

   - „Symbole Wielkanocy” – ćwiczenia na zapamiętywanie.

 

Załączniki:  

-  zestaw ćwiczeń gimnastycznych, karty pracy, karty alfabetyczne,

   karta poetycka.

 

Literatura:

1…………..– „Wielkanoc

2.K.Wlaźnik – „Wychowanie fizyczne w przedszkolu”

3. „ABC...Program wychowania przedszkolnego XXI w.”

4. A.Adamiec - "Zabawy badawcze" W:"Wychowanie w przedszkolu" 6/1993

5. M. Marciniak- „Tańce grupowe i gry ruchowe-KLANZA"

6. Bajki i baśnie.

 

 

Tygodniowe opracowanie jest zgodne z Podstawą Programową Wych. Przedszk. Dla przedszkoli

i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych (Dz.U.nr 2 z 17 stycznia 2002 r., poz 18)

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin