Grudzień 1.doc

(73 KB) Pobierz
Grudzień

6

 

Grudzień

Tematy kompleksowe

 

I. Jesteśmy częścią kosmosu.

II. Zanim błyśnie pierwsza gwiazdka.

 

Zadania wychowawcze

 

1.     Budzenie zainteresowania Wszechświatem. Przybliżenie dzieciom postaci Mikołaja Kopernika oraz dziedziny, w której się wsławił.

2.     Tworzenie więzi uczuciowej z rodziną i środowiskiem, w którym dziecko wzrasta.

3.     Zapoznanie z tradycjami związanymi ze Świętami Bożego Narodzenia. Wytworzenie nastroju oczekiwania na nadejście świąt

 

Temat dnia

Cele

Uwagi

Jesteśmy częścią kosmosu

„Ziemia – błękitna pla­neta”

-          formułują  wypowiedzi słowne jako odpo­wiedź na pytanie: Co to jest Zie­mia?

-          z zainteresowaniem obserwują glo­bus, opi­sują kształt Ziemi, rozpoznają na podstawie barw: lądy, morza i oce­any, poznają nazwy kontynentów;

-          porównują wygląd globusa z wyglą­dem Ziemi przedstawionej na zdjęciu satelitar­nym;

-          potrafią wyjaśnić, dlaczego Ziemię na­zy­wamy „błękitną planetą”;

-          słuchają piosenki pt. „Kołysz nas Zie­mio”;

-          zestaw ćwiczeń gimnastycznych: wzmacnia­nie odcinka lędźwiowego kręgo­słupa

 

„Słoneczna rodzina”

-          słuchają opowiadania n-lki o Kosmo­sie;

-          oglądają film pt. „Kosmos”;

-          dzielą się zdobytą wiedzą, spostrzeże­niami i wrażeniami;

-          rozpoznają i nazywają planety przed­sta­wione na zdjęciu satelitar­nym;

-          rysują kredkami świecowymi gwiazdy i pla­nety, zamalowują po­wierzchnię kartki nie­bieską farbą, oceniają efekty pracy.

W czasie prze­znaczo­nym na zabawy do­wolne:

-          wspólne konstru­owanie gry - opo­wiadania„Kosmiczna podróż”- dz. tworzą fabułę, wykorzystują kartki z nazwami planet, wykonują od­powiednie rysunki, ustalają reguły; roz­grywają partie prze­strzegając zasad gry.

-          słuchają wierszy W. Chotomskiej z książki pt „Dzieci Pana Astro­noma” oraz opowiadań Jefrema Lewitana pt. „Historia niezwykłe o gwiazdach i pla­netach.

„Czym polecimy w Ko­smos?”

-          wypowiadają się na temat wiersza D. Gell­ner pt. „Sto pytań w Kosmos”;

-          wykazują inicjatywę i inwencję twór­czą w zabawie integracyjnej: „Dzień dobry, co u pana słychać?”;

-          poznają literę r R (rakieta, Romek);

-          ilustrują ruchem treść piosenki pt. „Gwiazdka”, dostosowują ruch do tempa i rytmu melodii;

-          starannie wykonują ćwiczenia w ABC. Książce sześciolatka

„Wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię”

-          potrafią wyjaśnić  pojęcie astronom;

-          przy zdjęciach przedstawiających Mi­kołaja Kopernika  słuchają opowiada­nia n-lki o wielkim astronomie;

-          układają z rozsypanki literowej pod­pis: Mi­kołaj Kopernik;

-          umieszczają w odpowiednich miej­scach na obrazie napisy do globalnego czytania: gwiazdy, Księżyc, Słońce, or­bita jako odpowiedź na pytanie: „Co obserwował Mikołaj Kopernik?”

-          w zabawie ruchowej: „Zabawmy się w Kometę” utrwalają wiedzę na temat ru­chu planet w Układzie Słonecznym.

 

„Gwiezdne konste­lacje”

-          rozszerzanie zakresu liczenia,

-          przybliżanie dzieciom regularności układu pozycyjnego: dz. układają licz­many – gwiazdki w oddzielonych od­stępami gromadkach i liczą je

-          ćwiczą umiejętność liczenia po dzie­sięć (dziesięć, dwadzieścia, trzydzieści itd.) z pokazywaniem na palcach;

-          zestaw ćwiczeń gimna­stycznych pro­wa­dzonych metodą gimna­styki twórczej R. Labana: rozwijanie inwen­cji twór­czej, kształtowanie motoryki w zakresie siły, zwinności, reago­wanie na sygnały.

 

Zanim błyśnie pierwsza gwiazdka

Osłuchanie z wier­szem przeznaczo­nym do nauki pt. „Przed Gwiazdką”   J. Ficowskiego

 

-          potrafią wymienić zwiastuny nadcho­dzą­cych Świąt Bożego Narodze­nia,

-          ilustrują ruchem treść wiersza,

-          powtarzają indywidualnie wybrane frag­menty wiersza.

-          „świąteczne ozdoby” – ćwiczenia gra­fomoto­ryczne: rysują „po śladach” bez odrywania ręki;

-          starannie kolorują rysunek według okre­ślo­nego kodu liczbowego.

 

„Worek Świętego Mi­kołaja” – wpro­wadzenie litery w W.

 

 

-          uważnie słuchają piosenki pt. „Miko­łaj”, wypowiadają się na jej temat;

-          dokonują analizy i syntezy słuchowo-wzro­kowej wyrazu worek;

-          modelują z plasteliny litery w W i na­klejają na kartkę , rysują kredkami pre­zenty od Mikołaja – przed­mioty, któ­rych nazwa zaczyna się głoską w (np. wrotki, wózek, wazon, wisiorek, war­caby, wędka, wiatraczek, wywrotka, wróżka itp.)

 

„Ciasteczka na choinkę”

 

-          samodzielnie przygotowują „ciasto” – masę solną zabarwioną temperą;

-          wykrawają ciastka przy pomocy fore­mek;

-          sprzątają swoje miejsce pracy po jej zakończeniu;

-          zestaw ćwiczeń gimna­stycznych nr III (wg K. Wlaźnik): doskonalenie skoku rozkroczno – zwartego „skok pajaca”,

-          wyrabianie spostrzegawczości i orien­tacji w czasie biegu w zespole.

 

„List do Świętego Mikołaja”

 

-          ustalają kolejność obrazów historyjki- określają następstwo zdarzeń;

-          układają opowiadanie o 3-częściowej strukturze: wstęp, rozwinięcie, zakoń­czenie z uwzględnieniem czasu i miej­sca akcji oraz postaci bohaterów;

-          słuchają piosenki pt. „Wigilijny wie­czór”;

-          określają jej nastrój i charakter;

-          śpiewają pierwszą zwrotkę i refren.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin