mgr Jolanta Chobot
PSP nr 5 w Ostrowcu Świętokrzyskim
Karta pracy dla klasy III ( nr 1)
1. Wpisz brakujące wyrazy.
Ø W czasie wakacji byłem................... morzem.
Ø Często przebywałem............. plaży.
Ø Gdy padał deszcz, siedziałem........ domu i czytałem książkę.
2. Wymień poznane kwiatostany zbóż.
.........................................................................................................................................................
3. Uzupełnij.
§ Ze względu na czas wysiewu, zboża dzielimy na: .......................... i ..................................... .
§ Zboża siane wiosną to zboża................................ .
§ Zboża siane jesienią to zboża............................... .
4. Wpisz brakujące litery:
pieka... , młyna..., kucha...., maryna...., stola...., apteka...., druka... .
5. Nazwy zawodów z ćwiczenia 4 napisz w kolejności alfabetycznej:
6. Wstaw brakujące przecinki.
Na polach uprawnych rosną zboża ziemniaki buraki cukrowe len rzepak słonecznik i soja.
7. Podkreśl grupę wyrazów, w której znajdują się rzeczowniki rodzaju męskiego.
a) nauczycielka, zorza, imię,
b) pies, niebo, zając,
c) nauczyciel, sygnalizator, kot.
8. Określ rodzaj podanych rzeczowników, a następnie napisz je w liczbie mnogiej.
morze............................................................., dąb.........................................................................,
góra................................................................,jezioro.....................................................................,
wzgórze........................................................., las...........................................................................,
rzeka.............................................................., słońce.................................................................... .
9. Podkreśl zdanie pytające.
¨ Kto uratował Marcinka?
¨ Nie kąp się w miejscach niedozwolonych!
¨ Napiszemy artykuł do gazetki szkolnej.
Jolanta Chobot
1. Wstaw brakujące litery:
g....yby, b....ydko, uj....ał, g....ywa, zap....ęg, b....eg, d....ewo, k....ew, b....oza.
2. Do podanych rzeczowników dobierz z ramki czasowniki i określ ich liczbę:
len................................................................... , ptaki................................................................... ,
deszcze............................................................ , wiatr.................................................................. ,
morze............................................................... , rośliny............................................................... .
padają, szumi, ćwierkają, wieje, rosną, zakwitł
3. Dokończ.
a) Ziemniaki i buraki to rośliny.......................... .
b) Len i konopie to rośliny................................. .
c) Rzepak, słonecznik, soja, mak to rośliny..................................... .
gł...wka, l....dzie, pł...tno, chm....ra, wł....kno, dr....karnia, podr....ż, ż....łty .
5. Podkreśl tę grupę wyrazów, w której znajdują się tylko nazwy chwastów.
a) żyto, komosa, mak, słonecznik,
b) kąkol, ostróżka, ziemniaki, soja,
c) skrzyp, chaber, komosa, kąkol.
6. Podkreśl tę grupę wyrazów, w której znajdują się tylko rzeczowniki rodzaju żeńskiego.
¨ dąb, drzewo, dzięcioł, lipa,
¨ dróżka, jodła, ścieżka, brzoza,
¨ mech, sowa, liść, pień.
7. Wpisz nazwy roślin, które tworzą następujące piętra lasu:
- wysokie drzewa........................................................................................................................ ,
- podszyt..................................................................................................................................... ,
- runo leśne................................................................................................................................. ,
- ściółka...................................................................................................................................... .
8. Podkreśl tę grupę wyrazów, w której znajdują się tylko drzewa iglaste:
§ dąb, sosna, klon, świerk, brzoza,
§ sosna, leszczyna, jałowiec, olcha, buk,
§ jodła, świerk, sosna, modrzew.
9. Podkreśl tę grupę wyrazów, w której znajdują się tylko drzewa liściaste:
§ jodła, sosna, jarzębina, dąb, lipa,
§ brzoza, wierzba, kasztanowiec, buk, klon,
§ modrzew, jesion, modrzew, grab, sosna.
10. Z polecenia 8 i 9 wybierz i napisz rzeczowniki rodzaju żeńskiego:
...................................................................................................................................................................................
Karta pracy dla klasy III ( nr 3 )
wiewi...rka, kuk...łka, paź kr...lowej, r...sałka admirał, jaszcz...rka, jast...ąb, pająk k...y...ak, wr...bel.
2. Do podanych czasowników dopisz czasowniki z przeczeniem ,, nie’’:
śpiewa - ........................................................ , stuka - ................................................................. ,
poluje - ......................................................... , skacze - ............................................................... ,
ucieka - ......................................................... , zbiera - ............................................................... .
3. Podkreśl nazwy grzybów jadalnych:
borowik szlachetny, maślak, muchomor sromotnikowy, rydz, borowik szatański, kurka, podgrzybek, muchomor czerwony, koźlarz czerwony, gąska, opieńka.
4. Podkreśl zdanie rozkazujące.
· W lesie rosną różne grzyby.
· Czy znasz się dobrze na grzybach?
· Nie zbieraj grzybów, których nie znasz!
5. Podkreśl zdania, które określają znaczenie przyrodnicze lasu.
- Dostawca drewna. - Dostarcza zwierzyny.
- Chroni przed powodziami. - Wytwarza tlen.
- Gromadzi wodę. - Dostarcza grzybów.
- Oczyszcza powietrze. - Osłabia wiatry.
- Daje żywicę i korę. - Dostawca jagód i poziomek.
6. Nazwij podane grupy zwierząt:
a) wiewiórka, dzik, sarna, zając to ................................................... ,
b) rusałka admirał, chrząszcz jelonek, mrówka to ................................................. ,
c) dzięcioł, kukułka, sowa, jastrząb to ................................................. .
7. Podkreśl nazwy owoców leśnych:
porzeczka, malina, agrest, truskawka, jagoda, winogrono, jeżyna, orzech laskowy, poziomka, borówka.
8. Nazwy owoców leśnych napisz w kolejności alfabetycznej:
9. Z polecenia 6 i 7 wypisz rzeczowniki rodzaju męskiego:
10. Ułóż zdania z wyrazami: grzyby, drzewa, borówka.
.........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
11. Podkreśl grupę wyrazów, w której znajdują się tylko nazwy ssaków:
a) jeleń, łoś, jaskółka, wróbel, sowa, b) żubr, jeż, lis, wilk, sarna, zając.
Karta pracy dla kl. III ( nr 4)
1. Połącz strzałkami nazwy zabytków z nazwami miast.
Warszawa RATUSZ Z LWAMI
Gdańsk KATEDRA
Gniezno ZAMEK KRÓLEWSKI
2. Podane nazwy wpisz w odpowiednie rubryki:
Warta, Gniezno, Kruszwica, Gopło, Wisła, Kraków, Gdańsk, Śniardwy, Odra, Bug, Hańcza.
3. Określ rodzaj podanych związków wyrazowych:
piękny widok................ wieża ratuszowa............................. mały upominek.....................
czarne skrzydło............... srebrna trąbka......................... litościwe serce.....................
4....
aandzia12