karty_pracy_dla_klasy_III.doc

(410 KB) Pobierz
Karta pracy dla klasy III

mgr Jolanta Chobot

PSP nr 5 w Ostrowcu Świętokrzyskim

 

Karta pracy dla klasy III  ( nr 1)

 

1.        Wpisz brakujące wyrazy.

Ø     W czasie wakacji byłem................... morzem.

Ø     Często przebywałem............. plaży.

Ø     Gdy padał deszcz, siedziałem........  domu i czytałem książkę.

2.        Wymień poznane kwiatostany zbóż.

.........................................................................................................................................................

3.        Uzupełnij.

§        Ze względu na czas wysiewu, zboża dzielimy na: .......................... i ..................................... .

§        Zboża siane wiosną to zboża................................  .

§        Zboża siane jesienią to zboża...............................  .

4.        Wpisz brakujące litery:

pieka... ,     młyna...,       kucha....,       maryna....,        stola....,        apteka....,        druka...   .

5.        Nazwy zawodów z ćwiczenia 4 napisz w kolejności alfabetycznej:

.........................................................................................................................................................

6.        Wstaw brakujące przecinki.

Na polach uprawnych rosną zboża ziemniaki buraki cukrowe len rzepak słonecznik i soja.

7.        Podkreśl grupę wyrazów, w której znajdują się rzeczowniki rodzaju męskiego.

a)     nauczycielka, zorza, imię,

b)    pies, niebo, zając,

c)     nauczyciel, sygnalizator, kot.

8.        Określ rodzaj podanych rzeczowników, a następnie napisz je w liczbie mnogiej.

morze............................................................., dąb.........................................................................,

góra................................................................,jezioro.....................................................................,

wzgórze........................................................., las...........................................................................,

rzeka.............................................................., słońce....................................................................  .

9.        Podkreśl zdanie pytające.

¨     Kto uratował Marcinka?

¨     Nie kąp się w miejscach niedozwolonych!

¨       Napiszemy artykuł do gazetki szkolnej.

 

Jolanta Chobot

                                                                             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Karta pracy dla klasy III ( nr 2)

1.        Wstaw brakujące litery:

g....yby,    b....ydko,    uj....ał,    g....ywa,    zap....ęg,    b....eg,    d....ewo,    k....ew,    b....oza.

2.        Do podanych rzeczowników dobierz z ramki czasowniki i określ ich liczbę:

len................................................................... , ptaki................................................................... ,

deszcze............................................................ , wiatr..................................................................  ,

morze............................................................... , rośliny...............................................................  .

padają,   szumi,   ćwierkają,   wieje,   rosną,   zakwitł

3.      Dokończ.

a)      Ziemniaki i buraki to rośliny..........................   .

b)     Len i konopie to rośliny.................................   .

c)      Rzepak, słonecznik, soja, mak to rośliny.....................................   .

4.      Wpisz brakujące litery:

gł...wka,    l....dzie,    pł...tno,    chm....ra,    wł....kno,    dr....karnia,    podr....ż,    ż....łty  .

5.      Podkreśl tę grupę wyrazów, w której znajdują się tylko nazwy chwastów.

a)         żyto, komosa, mak, słonecznik,

b)        kąkol, ostróżka, ziemniaki, soja,

c)         skrzyp, chaber, komosa, kąkol.

6.      Podkreśl tę grupę wyrazów, w której znajdują się tylko rzeczowniki rodzaju żeńskiego.

¨      dąb, drzewo, dzięcioł, lipa,

¨      dróżka, jodła, ścieżka, brzoza,

¨      mech, sowa, liść, pień.

7.      Wpisz nazwy roślin, które tworzą następujące piętra lasu:

-          wysokie drzewa........................................................................................................................ ,

-          podszyt.....................................................................................................................................  ,

-          runo leśne.................................................................................................................................  ,

-          ściółka......................................................................................................................................  .

8.      Podkreśl tę grupę wyrazów, w której znajdują się tylko drzewa iglaste:

§         dąb, sosna, klon, świerk, brzoza,

§         sosna, leszczyna, jałowiec, olcha, buk,

§         jodła, świerk, sosna, modrzew.

9.      Podkreśl tę grupę wyrazów, w której znajdują się tylko drzewa liściaste:

§         jodła, sosna, jarzębina, dąb, lipa,

§         brzoza, wierzba, kasztanowiec, buk, klon,

§         modrzew, jesion, modrzew, grab, sosna.

10.  Z polecenia 8 i 9 wybierz i napisz rzeczowniki rodzaju żeńskiego:

...................................................................................................................................................................................

Jolanta Chobot

Karta pracy dla klasy III ( nr 3 )

1.      Wstaw brakujące litery:

wiewi...rka,  kuk...łka,  paź kr...lowej,  r...sałka admirał, jaszcz...rka, jast...ąb, pająk k...y...ak, wr...bel.

2.      Do podanych czasowników dopisz czasowniki z przeczeniem ,, nie’’:

śpiewa - ........................................................  , stuka - ................................................................. ,

poluje - .........................................................  , skacze - ............................................................... ,

ucieka - .........................................................  , zbiera - ...............................................................  .

3.      Podkreśl nazwy grzybów jadalnych:

borowik szlachetny, maślak, muchomor sromotnikowy, rydz, borowik szatański, kurka, podgrzybek, muchomor czerwony, koźlarz czerwony, gąska, opieńka.

4.      Podkreśl zdanie rozkazujące.

·         W lesie rosną różne grzyby.

·         Czy znasz się dobrze na grzybach?

·         Nie zbieraj grzybów, których nie znasz!

5.      Podkreśl zdania, które określają znaczenie przyrodnicze lasu.

-          Dostawca drewna.                                             -   Dostarcza zwierzyny.

-          Chroni przed powodziami.                                -   Wytwarza tlen.

-          Gromadzi wodę.                                                -   Dostarcza grzybów.

-          Oczyszcza powietrze.                                        -   Osłabia wiatry.

-          Daje żywicę i korę.                                            -   Dostawca jagód i poziomek.

6.      Nazwij podane grupy zwierząt:

a)      wiewiórka, dzik, sarna, zając to ................................................... ,

b)     rusałka admirał, chrząszcz jelonek, mrówka to ................................................. ,

c)      dzięcioł, kukułka, sowa, jastrząb to .................................................  .

7.      Podkreśl nazwy owoców leśnych:

porzeczka, malina, agrest, truskawka, jagoda, winogrono, jeżyna, orzech laskowy, poziomka, borówka.

8.      Nazwy owoców leśnych napisz w kolejności alfabetycznej:

...................................................................................................................................................................................

9.      Z polecenia 6 i 7 wypisz rzeczowniki rodzaju męskiego:

...................................................................................................................................................................................

10.  Ułóż zdania z wyrazami: grzyby, drzewa, borówka.

.........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

11.  Podkreśl grupę wyrazów, w której znajdują się tylko nazwy ssaków:

a) jeleń, łoś, jaskółka, wróbel, sowa,                       b) żubr, jeż, lis, wilk, sarna, zając.

Jolanta Chobot

 

Karta pracy dla kl. III ( nr 4)

 

1.      Połącz strzałkami nazwy zabytków z nazwami miast.

 

Poznań                                             WAWEL

Warszawa                                        RATUSZ Z LWAMI

Kraków                                            RATUSZ Z KOZIOŁKAMI

Gdańsk                                             KATEDRA

Gniezno                                            ZAMEK KRÓLEWSKI

 

2.      Podane nazwy wpisz w odpowiednie rubryki:

Warta, Gniezno, Kruszwica, Gopło, Wisła, Kraków, Gdańsk, Śniardwy, Odra, Bug, Hańcza.

 

MIASTO

RZEKA

JEZIORO

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.      Określ rodzaj podanych związków wyrazowych:

piękny widok................     wieża ratuszowa.............................      mały upominek.....................

czarne skrzydło...............         srebrna trąbka.........................         litościwe serce.....................

4....

Zgłoś jeśli naruszono regulamin