wyklad9_2008_tekst.pdf

(104 KB) Pobierz
262661617 UNPDF
Wykład8.Przedziałyufno±ciitestowaniehipotez
Agdynieznamywariancji 2 ?
Załó»my,»e X marozkładnormalny,alenieznamywarto±ciani m ani 2 .Jakwtedyszacowa¢warto±¢
±redni¡ m ?
Przypomnijmy,»e
ˆ S 2 = 1
n 1
n X
( X i X ) 2
i =1
Wtedystatystyka
X m
ˆ S
p n
ma rozkład t -Studenta o n 1stopniachswobody.
U»ywa¢ S czy ˆ S ?
Okre±lili±mydwie,bardzopodobnestatystyki:
S = 1 p n
t
n X
( X i X ) 2 , ˆ S = 1
p n 1
t
n X
( X i X ) 2 .
i =1
i =1
Statystyka X m
S
p n 1te»ma rozkład t -Studenta
o n 1stopniachswobody.
Uwaga:Oczywi±cie p nS =
p
n 1 ˆ S ,wi¦c
X m
ˆ S
p n = X m
S
p
n 1 .
KimbyłStudent?
Pracanatemattegorozkładuzostałaopublikowanawczasopi±mie Biometrika w1908roku.
Dlaczegopracapodpisanabyłapseudonimem?
Londyn—najwa»niejszyo±rodekstatystykina±wiecie.
KarlPearson(1857-1936)wprowadziłnp.termin odchyleniestandardowe ,test 2 -Pearsonaitp.
EgonPearson(1895-1980)współpracowałzJerzymSpław¡-Neymanem,byłsynemKarlaPearsona.
WilliamGosset„Student”.
Rozkład t -Studenta
RozkładStudentajest(napierwszyrzutoka)podobnydorozkładunormalnego,majednak„ci¦»kieogony”.
Tablice:np.winternecie(Studentt-distribution).
Kształtjegog¦sto±cizale»yodliczbystopniswobody.
Dla n =1maniesko«czon¡warto±¢oczekiwan¡.
Gdy n !1 ,torozkładStudentazbli»asi¦dorozkładunormalnegotak,»e
dla n> 30ró»nicapomiedzytymirozkładamijestniewielka.
TablicerozkładuStudentapodaj¡zwykletylkowarto±cidla n ¬ 30stopniswobody.
1
262661617.009.png 262661617.010.png 262661617.011.png 262661617.012.png 262661617.001.png
Zadanie
Znajd¹dwiesymetrycznewarto±ci t i t takie,»emi¦dzynimizawierasi¦0,95masyrozkładuStudenta
z11stopniamiswobody.
Rozwi¡zanie.
Niech T k oznaczazmienn¡orozkładziestudentaz k stopniamiswobody.
Szukamytakiego t ,dlaktórego
P ( T 11 <t )=0 , 975 .
Ztablic t =2 , 2010.
Odpowied¹: t = 2 , 2010, t =2 , 2010.
Zadanie
Wytrzymało±¢pewnegomateriałubudowlanegomarozkładnormalny N ( m, 2 ).
Pi¦cioelementowapróbawylosowanychsztuktegomateriałudaławyniki:¯ x =20 , 8 N/cm 2 s =2 , 8 N/cm 2 .
Napoziomieufno±ci0,99zbudujprzedziałufno±cidla±redniejm.
Rozwi¡zanie
Nieznamywarto±ciparametru ,apróbamaliczebno±¢ n< 30,wi¦cmusimyu»y¢rozkładu t -Studenta.
Wiemy,»e
X m
ˆ S
p
n 1
marozkładStudentao4stopniachswobody.
Dlapoziomuufno±ci0,99i4stopniswobodyodczytujemyztablic t =4 , 6041
Zatem
p n 1 < 4 , 6041
!
4 , 6041 < X m
P
ˆ S
=0 , 99 ,
codajeprzedział(14 , 36;27 , 24).
Aje±liprzedziałjestzbytszeroki?
Zwi¦kszaj¡cliczb¦pomiarówwpróbie,mo»emyzmniejszy¢długo±¢przedziałuufno±ci.
Gdystosujemyrozkład t -Studentapowinni±myzwraca¢baczn¡uwag¦na:
liczb¦stopniswobody,
rodzajstatystyki,jak¡stosujemy: S czyte» ˆ S .
Je±lijestwi¦cejni»30obserwacjiwpróbie,tokorzystamyztablicrozkładunormalnego.
Przedziałyufno±cidlafrakcjiwpopulacji
Przypu±¢my,»echcemyoszacowa¢prawdopodobie«stwowyst¡pieniapewnegozdarzenia.Dlaprzykładu
rozwa»myniesymetryczn¡monet¦(lubkostk¦).Jakiejestprawdopodobie«stwo p uzyskaniaorławjednym
rzucie?
Szukamytutajprawdopodobie«stwa p sukcesuwpróbachBernoulliego.
Mogliby±myskorzysta¢zrozkładuBernoulliego,alewymagałobytouci¡»liwychrachunków.
Korzystamyzprzybli»eniarozkładuBernoulliegorozkłademnormalnym:
2
262661617.002.png 262661617.003.png
gdy Y marozkładBernoulliego B ( n,p )i n jestdu»e,wtedy Y mawprzybli»eniurozkład
normalny N ( np, ( p np (1 p )) 2 ).
Zmienna Y
n =cz¦sto±¢wyst¡pieniazdarzeniaw n próbach
q p (1 p )
n
2 !
mawprzybli»eniurozkładnormalny N
p,
.
Musimyjaunormowa¢,odejmuj¡c±redni¡ p idziel¡cprzezodchyleniestandardowe
n .Statystyka
n p
q p (1 p )
n
mawprzybli»eniurozkład N (0 , 1)(dladostateczniedu»ejliczbyobserwacji n ).
Przykład
Spo±ródstałychmieszka«cówpewnegomiastawylosowanoprób¦prost¡zło»on¡z400osóbiokazałosi¦,»e
w±ródnichjest320osób,któresi¦wtymmie±cieurodziły.
Zbudujprzedziałufno±cinapoziomie0,95dlanieznanegowska¹nikastrukturyˆ p osób,mieszkajacychwtym
mie±cieitamurodzonych.
Rozwi¡zanie
Niech Y b¦dzieliczb¡tychosóbwpróbie,któreurodziłysi¦wtymmie±cie.Poniewa» n =400jestdosta-
teczniedu»e(rz¦dukilkuset),wi¦czmienna
n p
q p (1 p )
n
mazcałkiemdobrymprzybli»eniemrozkład N (0 , 1).
Szukamytakiego z ,aby P ( z <Z<z )=0 , 95.
Ztablicrozkładunormalnegoodczytujemy z =1 , 96 .
Rozwi¡zanie-c.d.
Zatem
0
1
400 p
P
@ 1 , 96 <
q p (1 p )
400
< 1 , 96
A =0 , 95 ,
sk¡d,poprzekształceniach—długich,aleniezbyttrudnych,botorównaniekwadratowe,
otrzymujemyszukanyprzedziałufno±ci
(0 , 754;0 , 836) .
Wzoryprzybli»onenagraniceprzedziałuufno±ci
Gdy n jestdu»e,toprzedziałufno±cidla p magranice(przybli»one!)
Y
n ± z
t
Y
n
1 Y n
n .
Rozkład 2
Niech X 1 ,X 2 ,...,X n b¦d¡niezale»nymizmiennymilosowymiojednakowymrozkładzienormalnym N (0 , 1).
Wtedyzmienna
3
q p (1 p )
Y
Y
320
U n = X 2 1 + X 2 2 + ... + X 2 n
ma rozkład 2 n (czyt.:chi-kwadrat) o n stopniachswobody .
262661617.004.png 262661617.005.png 262661617.006.png 262661617.007.png 262661617.008.png
Rozkładtenjeststabelaryzowany.
Gdy n !1 ,tozmienna U n marozkładasymptotycznienormalny N ( k, (
p
2 k ) 2 ).
Tabelezawieraj¡zwykledanedlaliczbystopniswobodyod1do30.
Rozkładwariancjizpróby
Niech X 1 ,X 2 ,...,X n b¦dzieci¡giemniezale»nychzmiennychlosowychojednakowymrozkładzie N ( m, 2 ).
Zwyklenieznamyani m ,ani ,dlategozamiast 2 u»yjemystatystyki S 2 = 1 n P n i =1 ( X i ¯ X ) 2 .
Wówczaszmiennalosowa
nS 2
2
marozkład 2 n 1 o( n 1)stopniachswobody.
Zadanie(abstrakcyjne)
Zbudowa¢przedziałufno±cidlanieznanejwariancjirozkładunormalnegonapoziomieufno±ci1 .
Budowaprzedziałuufno±cidlawariancji
Załó»my,»epobierzemyprób¦liczebno±ci n ,niech X 1 ,X 2 ,...,X n b¦d¡wynikamitejpróby.
Wiemy,»ezmiennalosowa nS 2
2 marozkład 2 n 1 o( n 1)stopniachswobody.
Dlazadanegopoziomuufno±ciszukamywtablicachtakichdwóchliczb u 1 oraz u 2 ,aby
u 1 ¬ nS 2
!
P
2 ¬ u 2
=1 .
Takichparliczbjestniesko«czeniewiele,zwyklewybieramyjetak,aby
P (0 <U<u 1 )=
2 oraz P ( u 2 <U< 1 )=
2 .
Mamywi¦c
u 1 ¬ nS 2
!
P
2 ¬ u 2
=1 ,
sk¡d
nS 2
u 2 ¬ 2 ¬ nS 2
!
P
=1 .
u 1
Szukanymprzedziałemufno±cijestwi¦cprzedział
nS 2
u 2 ; nS 2
!
.
u 1
Konkretnyprzykład
Zpopulacjiorozkładzienormalnympobranoprób¦prost¡iotrzymanowyniki:
3,23,74,13,53,0.
Napoziomieufno±ci0,9zbudujprzedziałufno±cidlanieznanejwariancjitegorozkładu.
Rozwi¡zanie
Obliczamy:
4
 
5 =17 , 5 / 5=3 , 5
S 2 = 1 5 ((3 , 2 3 , 5) 2 +(3 , 7 3 , 5) 2 +(4 , 1 3 , 5) 2 +
+(3 , 5 3 , 5) 2 +(3 3 , 5) 2 )=0 , 74 / 5=0 , 148 .
Ztablicrozkładu 2 4 zczteremastopniamiswobodyodczytujemy,»e P (0 , 711 < 2 4 < 9 , 488)=0 , 9 .
St¡dprzedziałemufno±cidla 2 jest
9 , 488 ¬ 2 ¬ 5 · 0 , 148
0 , 711 czyli0 , 28 ¬ ¬ 1 , 02 .
Testowaniehipotez
Idea:
Chcemyodpowiedzie¢napytaniedotycz¡cepewnej(lubpewnych)populacji.
Decyzj¦podejmujemywoparciuoprób¦-dysponujemyinformacj¡fragmentaryczn¡.
Wrezultaciemo»emypopełni¢bł¡dprzypodejmowaniudecyzji.
Chcemyzminimalizowa¢prawdopodobie«stwobł¦du.
Typowepytania
Pytaniaowarto±ciparametrówwrozkładzie.
DlapopulacjiorozkładzieBernoulliego:Czyprawdopodobie«stwosukcesuwynosi1/2?(„Czymoneta
jestsymetryczna?”)
Dlarozkładunormalnego:Czy±redniawpopulacjiwynosi0?Czy±redniawpopulacjiwynosi m ?
Typowepytania
Pytaniaoposta¢rozkładu.
Czytenrozkładjestrozkłademnormalnym?
Amo»ejestrozkłademwykładniczym?
Amo»etojestrozkładBernoulliego?
Pytanieoniezale»no±¢
Czydanedwiecechys¡niezale»ne?
Naprzykładwagaiwzrost.
Albowzrostiocenywszkole.
Albo...
Sposóbformułowaniaodpowiedzi
Nawi¦kszo±¢zpowy»szychpyta«s¡dwiemo»liweodpowiedzi–takalbonie(prawdaalbofałsz).
Pytaniadotycz¡całejpopulacji,doktórejnaogółniemamydost¦pu.Naszadecyzja,któr¡podejmujemyw
oparciuoprób¦,jestzagro»onabł¦dem.
Zamiast:„Prawda”mówimy:„Woparciuot¦prób¦niemo»emywykluczy¢postawionejhipotezy”.
Przykład:„Przeprowadzonebadanianiepotwierdzaj¡,»ebadanepopulacjemaj¡ró»ny±rednipoziom
badanejcechy.”(Aleniemo»nawykluczy¢,»eniemaró»nicy).
5
¯ X = 3 , 2+3 , 7+4 , 1+3 , 5+3 , 0
5 · 0 , 148
Zgłoś jeśli naruszono regulamin