Przegląd sił powietrznych nr 03-2012.pdf

(5459 KB) Pobierz
przegląd
MIESIĘCZNIK
MARZEC 2012
NR 03 (057)
sił powietrznych
przegląd
przegląd
Poprawa
bezpieczeństwa
lotów
W Siłach Powietrznych podjęto zdecydowane działania
mające na celu poprawę stanu bezpieczeństwa,
ukierunkowane przede wszystkim na kompleksowe
rozwiązania systemowe.
str. 19
800015998.039.png 800015998.040.png 800015998.041.png 800015998.042.png 800015998.001.png 800015998.002.png 800015998.003.png 800015998.004.png 800015998.005.png 800015998.006.png 800015998.007.png
Zakładka: Miesięczniki na portalu: www.polska-zbrojna.pl
SpIS TREŚCI
TRENDY
INNE ARMIE
PPłk dyPL. PiL. RobeRt weiSSgeRbeR
PPłk SławomiR bieRdzińSki
mjR dyPL. PiL. miRoSław nawRoCki
mjR zbigniew Piłat
Operacja
powietrzna
„Zjednoczony
obrońca 2011”
PPłk w St. SPoCz. dR inŻ. jeRzy gaRStka
Samoloty i śmigłowce
amerykańskich sił specjalnych
Konflikty wojenne po drugiej wojnie światowej,
szczególnie te ostatnie w Iraku i Afganistanie,
wykazują, jak ważne w działaniach bojowych
stają się operacje specjalne.
W setną rocznicę po
odnotowaniu w 1911 roku
pierwszego, bojowego użycia
samolotu w wojnie włosko-
-otomańskiej o kontrolę Libii
niebo nad tym rozległym krajem
znów wypełniły bojowo latające
samoloty.
str.12
str. 51
Płk Rez. tadeUSz wnUk
Lotnicza logistyka
Od 2007 roku zaopatrzeniem lotniczo-
-technicznym lotnictwa Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej zajmuje się
Oddział Zaopatrzenia Lotniczo-Technicznego
w Szefostwie Techniki Lotniczej
Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych.
str. 32
Aleje Jerozolimskie 97,
00-909 Warszawa
Redaktor prowadzący:
ppłk rez. dr ROMAN SZUSTEK
tel.: CA MON 845 186,
e-mail: przeglad-sz@zbrojni.pl
Redaktor merytoryczny:
mjr GRZEGORZ PREDEL
Opracowanie stylistyczne:
MARIA JANOWSKA, tel.:
CA MON 845 184
Skład i łamanie:
JOLANTA MUSZYŃSKA
Kolportaż i reklamacje:
TOPLOGISTIC
tel.: 22 389 65 87, kom.: 500 259 909
email: biuro@toplogistic.pl
www.toplogistic.pl
Zdjęcie na okładce:
DAMIAN FIGAJ
Druk: Drukarnia Trans-Druk spółka jawna.
Kraśnica k. Konina
Nakład: 1600 egzemplarzy.
Dyrektor:
MAREK SARJUSZ-WOLSKI
tel.: CA MON 845 365, 845-685, faks: 845 503
Sekretarz redakcji ,,Polski Zbrojnej”
WOJCIECH KISS-ORSKI
sekretariat@zbrojni.pl
„Przegląd Sił Powietrznych” ukazuje się od listopada 1928 roku.
Treści numeru są dostępne na stronie internetowej www.polska-zbrojna.pl
2
2012/03
800015998.008.png 800015998.009.png 800015998.010.png 800015998.011.png 800015998.012.png 800015998.013.png 800015998.014.png 800015998.015.png 800015998.016.png 800015998.017.png 800015998.018.png 800015998.019.png 800015998.020.png 800015998.021.png 800015998.022.png
 
SpIS TREŚCI
przegląd
sił powietrznych
MARZEC 2012 | NR 03 (057)
TRENDY
Działania w środowisku elektronicznym (cz. V)
ppłk dypl. STANISŁAW CZESZEJKO .........................................................................................4
Szanowni
Czytelnicy!
Operacja powietrzna ,,Zjednoczony obrońca 2011”
ppłk dypl. pil. ROBERT WEISSGERBER, ppłk SŁAWOMIR BIERDZIŃSKI,
mjr dypl. pil. MIROSŁAW NAWROCKI, mjr ZBIGNIEW PIŁAT ...................................................12
W artykule, który otwiera ten numer, w dal-
szym ciągu zgłębiano niezwykle interesu-
jącą problematykę podejścia do walki
elektronicznej. Szczególną uwagę zwró-
cono na działania w sieciach informacyj-
nych prowadzone w operacjach połączo-
nych. Omówiono, na przykład, dokument
„NATO Electronic Warfare Policy MC
0064/10” z 2008 roku, który jest wykład-
nią polityki przyjętej w NATO w tej dziedzi-
nie. Jest to już kolejna, piąta publikacja
tego samego autora, który rozwija tę pro-
blematykę.
Ciekawe też spostrzeżenia zawarto w kolej-
nym artykule. Zaprezentowano w nim wy-
siłek lotnictwa NATO włożony w operację
powietrzną „Zjednoczony obrońca 2011”,
przeprowadzoną nad Libią od marca do
października 2011 roku. Przedstawiono kil-
ka cech, które czyniły ją wyjątkową. Jej oso-
bliwość polegała, na przykład, na dalekim
rozmieszczeniu baz lotnictwa od terytorium
Libii, braku koordynacji z operacjami pro-
wadzonymi na lądzie i bezwzględnym uni-
kaniu strat wśród ludności cywilnej. Zda-
niem autorów, wnioski z tej operacji
powinny zostać uwzględnione w tworzeniu
naszego systemu dowodzenia Siłami
Powietrznymi.
Jak zwykle przedstawiamy też artykuły zwią-
zane z naszą specyfiką lotniczą. Tym razem
więcej na temat poprawy bezpieczeństwa lo-
tów, szczególnie o statusie HEAD, i uregulo-
wań prawnych w tej dziedzinie po katastrofie
Tu-154M. Ważne jest, aby były to rozwiąza-
nia systemowe, a nie doraźne reagowanie na
zdarzenia lotnicze.
Zachęcam do zapoznania się z pozosta-
łymi artykułami, w których poruszono
inne ciekawe tematy, jak również przedsta-
wiono warte uwagi nowinki techniczne.
SZKOLENIE I BL
Poprawa bezpieczeństwa lotów
gen. dyw. pil. dr LESZEK CWOJDZIŃSKI .................................................................................19
DOŚWIADCZENIA
Lotnictwo amerykańskie kontra wietnamskie środki obrony przeciwlotniczej
mjr SEBASTIAN MAŚLANKA ..................................................................................................24
LOGISTYKA
Lotnicza logistyka
płk rez. TADEUSZ WNUK ........................................................................................................32
pRAWO I DYSCYpLINA
Zwalczanie przestępczości
por. MACIEJ FIJAŁKA ..............................................................................................................42
INNE ARMIE
Z kabiny pilota i nawigatora
płk dypl. rez. nawig. inż. JÓZEF MACIEJ BRZEZINA .................................................................47
Samoloty i śmigłowce amerykańskich sił specjalnych
ppłk w st. spocz. dr inż. JERZY GARSTKA ................................................................................51
Docelowy silnik dla PAK FA (cz. II)
mgr inż. MACIEJ ŁUGOWSKI ..................................................................................................57
ppłk rez. nawig. dr
ROMAN SZUSTEK
redaktor prowadzący
3
800015998.023.png 800015998.024.png 800015998.025.png 800015998.026.png 800015998.027.png 800015998.028.png 800015998.029.png 800015998.030.png
 
Zakładka: Miesięczniki na portalu: www.polska-zbrojna.pl
TRENDY
Zapewnić przewagę
ppłk dypl.
StaniSław CzeSzejko
Dowództwo Sił Powietrznych
Działania w środowisku
elektronicznym (cz. V)
Dowódcę Sił Połączonych w sojuszniczej operacji połączonej wspierają
w koordynowaniu, planowaniu i prowadzeniu walki elektronicznej dwie
funkcjonujące w NATO komórki organizacyjne: Komórka Koordynacji WE
i Centrum Operacji Walki Elektronicznej.
I
mplementacja postanowień, które
obejmują poszczególne rodzaje dzia-
łań elektronicznych, zawarte we
wszelkich strategiach, koncepcjach,
dokumentach doktrynalnych opracowywanych przez
natowskie komitety, grupy i zespoły, jest wykonywa-
na w operacjach połączonych przez komórki wyko-
nawcze, rozwijane w dowództwach sojuszniczych na
wszystkich szczeblach (strategicznym, operacyjnym,
taktycznym).
wE w opEracjach połączonych
W dokumencie NATO Electronic Warfare Policy MC
0064/10 z roku 2008 zawarto wykładnię polityki przy-
jętej w NATO w dziedzinie walki elektronicznej
(Electronic Warfare – EW). Określa on dowódcom
przegląd sił powietrznych
2012/03
800015998.031.png 800015998.032.png 800015998.033.png 800015998.034.png
 
Zakładka: Miesięczniki na portalu: www.polska-zbrojna.pl
Zapewnić przewagę
TRENDY
NATO wszystkich szczebli kompleksowy sposób
podejścia do walki elektronicznej. Reguluje podejście
personelu zaangażowanego w rozwój zdolności doty-
czących jej prowadzenia we wsparciu wojsk sojuszni-
czych. Jest także wykładnią dla oficerów ze składu szta-
bów odpowiedzialnych za planowanie działań oraz dla
wojsk w operacjach prowadzonych przez NATO. Obej-
muje swoimi regulacjami również wojska reprezentują-
ce NATO. Wskazano w nim także, że odpowiedzial-
ność za prowadzenie walki elektronicznej spoczywa na
wszystkich państwach członkowskich sojuszu i powin-
na być również realizowana w aspekcie narodowym.
W MC 0064/10 zawarto zapis, że dowódcy NATO na
wszystkich szczeblach muszą dysponować wojskami, ma-
jącymi zdolność do prowadzenia walki elektronicznej sto-
sownie do intensywności i skali operacji 1 . Te zdolności
powinny być zapewnione dzięki wsparciu wojsk przez
systemy walki elektronicznej w przeciwstawianiu się no-
wym zagrożeniom, takim jak konflikty asymetryczne
i działania antyterrorystyczne. Aby zapewnić takie zdol-
ności, z uwzględnieniem wyjątkowej trudności we wła-
ściwym określaniu kierunków rozwoju systemów walki
elektronicznej i ich odpowiedniego zastosowania,
w NATO w trakcie ich tworzenia bardziej użyteczne jest
uwzględnianie założeń opartych na efektach niż tych zo-
rientowanych na wykonywanie określonych zadań.
W dokumencie tym określono również odpowie-
dzialność Dowództwa Strategicznego (oraz niższych,
podległych szczebli dowodzenia), dotyczącą planowa-
nia, organizowania i prowadzenia operacji (w tym ope-
racji połączonych) na wszystkich jej etapach. Odpowie-
dzialność ta, obejmująca prowadzenie działalności
związanej z walką elektroniczną, nakłada na te dowódz-
twa wiele zadań. Dotyczą one 2 :
– zorganizowania w Dowództwie Strategicznym
oraz w pozostałych podległych dowództwach sztabów
walki elektronicznej oraz uruchomienia odpowiednich
interfejsów do właściwego ich zasilania informacyjne-
go danymi pochodzącymi z rozpoznania;
– zintegrowania zorganizowanych sztabów walki
elektronicznej ze stosownymi komórkami operacyj-
nymi w Dowództwie Strategicznym oraz w pozostałych
podległych dowództwach;
– rozwijania, koordynowania i aktualizowania kon-
cepcji, procedur oraz innych związanych z tym poglą-
dów dotyczących prowadzenia walki elektronicznej na
szczeblu strategicznym, wpływających na jej planowa-
nie i realizację;
– rozwijania, wdrażania, doskonalenia procedur
wymiany informacji pochodzących z prowadzonej wal-
ki elektronicznej;
– rozwijania długofalowych wytycznych do pla-
nowania związanych z walką elektroniczną, zgodnie
z MC 0299 Guidance for Defence Planning , i ich wdra-
żania. Wytyczne należy traktować jako podstawę
do definiowania wymagań długofalowych w tej dzie-
dzinie;
– rozwijania zasad użycia siły (Rules of Engagement
– ROE) oraz środków ostrożności (Precautionary
Measures – PM) związa-
nych z walką elektro-
niczną, zatwierdzanych
przez Komitet Wojskowy
NATO;
– uczestnictwa w pra-
cach grup roboczych zwią-
zanych z prowadzeniem
walki elektronicznej, pod-
legających Komitetowi
Narodowych Dyrektorów
ds. Uzbrojenia (Conferen-
ce of National Armaments
Directors – CNAD);
– pozyskiwania i dystrybuowania informacji odno-
szących się do walki elektronicznej oraz ich wymiany
z innymi dowództwami i władzami narodowymi, zgod-
nie ze stosownymi wytycznymi;
– zorganizowania mechanizmu zbierania i aktuali-
zowania oceny potencjalnego przeciwnika pod kątem
jego zdolności do prowadzenia walki elektronicznej
i wrażliwości na oddziaływanie ze strony innych pod-
miotów;
– monitorowania rozwoju zdolności narodowych
krajów członkowskich NATO do tego rodzaju
walki;
– rozwijania standardów szkolenia i zapewnienia ich
zgodności z systemem szkolenia i prowadzenia ćwiczeń
przyjętym w NATO;
– wnoszenia swojego wkładu w opracowywanie
doktryn, stałych procedur operacyjnych i niezbędnych
środków w celu aktywizacji działalności Centrum
Operacji Walki Elektronicznej i SIGINT (SEWOC/
EWCC).
Dowódcy i planiści muszą
określić oczekiwane efekty
w każdej konkretnej sytuacji,
a specjaliści wskazać, jakie za-
soby są potrzebne, aby te efek-
ty uzyskać, nawet wtedy, gdy
analiza będzie wykraczać poza
tradycyjny sposób myślenia.
Nawet, gdy nowe zadania będą
przekraczać możliwości syste-
mów podległych dowódcy, lub
w ogóle istniejących – chodzi
w razie potrzeby o tworzenie
sprzętu kolejnej generacji.
1 MC 0064/10 – NATO Electronic Warfare Policy. NEWAC 2008, s. 2.
2 Ibidem, s. 13–14.
2012/03
przegląd sił powietrznych
800015998.035.png 800015998.036.png 800015998.037.png 800015998.038.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin