PrzeSP-2009-07.pdf

(6193 KB) Pobierz
250777385 UNPDF
przegląd
ISSN 1897-8444
NA CZYM
SZKOLIĆ?
str. 19
EUROPEJSKA GRUPA LOTNICZA (EUROPEAN AIR GROUP – EAG) str. 4 |
PERSPEKTYWY ROZWOJU STRATEGICZNEGO LOTNICTWA BOMBOWEGO str. 41
sił powietrznych
MIESIĘCZNIK | LIPIEC 2009 | NR 7 (025)
przegląd
przegląd
250777385.012.png 250777385.013.png 250777385.014.png 250777385.015.png
SZTUKA OPERACYJNA I TAKTYKA
str. |11
Kiedy 15 stycznia 1991 roku
wygasło ultimatum
Organizacji Narodów Zjednoczonych dotyczące
wycofania wojsk irackich z Kuwejtu,
siły koalicyjne zdecydowały się
na interwencję zbrojną.
Satelity w konfl iktach
(cz. II)
DOŚWIADCZENIA
str. | 30
INNE ARMIE
str. | 41
Perspektywy rozwoju
strategicznego lotnictwa
bombowego
Amerykańskie
bazy w Europie
DOŚWIADCZENIA
str. |37
Krzyk o hałas samolotów
Część społeczeństwa, nieposiadająca należytej wiedzy
o nowoczesnym sprzęcie lotniczym, z determinacją wyraża niezadowolenie z powodu dźwięków
emitowanych przez nowoczesne statki powietrzne.
250777385.001.png 250777385.002.png 250777385.003.png 250777385.004.png
¢ TRENDY
przegląd
sił powietrznych
Europejska Grupa Lotnicza (European Air Group – EAG),
mjr dypl. Robert K. Łukawski ...................................................................... 4
LIPIEC 2009 | NR 7 (025)
¢ SZTUKA OPERACYJNA I TAKTYKA
Satelity w konfliktach (cz. II),
mjr Bartosz Olbryś .................................................................................. 11
Szanowni Czytelnicy!
Numer otwiera arty-
kuł, w którym autor
omawia historię
Europejskiej Grupy
Lotniczej. Początki
jej powstania sięgają
francusko-brytyjskie-
go szczytu, na którym m.in. wyrażono chęć
utworzenia wspólnej jednostki wojskowej
pod nazwą Franco-British European Air
Group (FBEAG). Misją Europejskiej Grupy
Lotniczej (European Air Group – EAG) jest
wkład w budowę i wzmacnianie
Europejskiego Systemu Obrony oraz wspie-
ranie europejskich członków Sojuszu
Północnoatlantyckiego. Zgodnie z założe-
niami ma to dotyczyć następujących obsza-
rów: wspólnego porozumienia, kooperacji
członków, interoperacyjności jednostek,
harmonizacji wysiłków i przedsięwzięć oraz
budowaniu wspólnych możliwości. W kolej-
nym artykule podjęto problematykę wyko-
rzystania satelitów w operacji „Desert
Storm”. Po zakończeniu działań wojennych
ocenia się, że najbardziej widocznym przy-
kładem wsparcia działań amerykańskich
oddziałów podczas operacji „Desert Storm”
był system GPS. Siły powietrzne skorzystały
z możliwości systemu w różny sposób.
Bombowce B-52 uzyskały zdolność lotu
w każdych warunkach pogodowych; F-16
wykorzystywały GPS do biernego nawigo-
wania początkowego punktu zrzutu bomb.
System nawigacji uwolnił pilota od koncen-
trowania się na nawigowaniu szczególnie
w złych warunkach atmosferycznych
i umożliwiał skuteczne zastosowanie syste-
mów uzbrojenia.
Zachęcam także Państwa do lektury pozo-
stałych artykułów.
¢ SZKOLENIE I BEZPIECZEŃSTWO LOTÓW
Na czym szkolić?,
ppłk w st. spocz. dr inż. Jerzy Garstka ..................................................... 19
AKTUALNOŚCI ......................................................................................... 26
¢ DOŚWIADCZENIA
Amerykańskie bazy w Europie,
płk w st. spocz. pil. doc. dr hab. Bronisław Galoch ................................. 30
Krzyk o hałas samolotów,
mjr w st. spocz. dr inż. Kazimierz Janusiak ............................................3 7
¢ INNE ARMIE
Perspektywy rozwoju strategicznego lotnictwa bombowego,
dr hab. Jerzy Gotowała ............................................................................ 41
Zespół redakcyjny
Dyrektor Redakcji Wojskowej
redaktor naczelny: Marek Sarjusz-Wolski
tel.: CA MON 845-365, 845-685; faks: 845-503
Zastępca dyrektora: ppłk Lech Mleczko
tel.: CA MON 845-685,
e-mail: lech.mleczko@redakcjawojskowa.pl
Redaktor prowadzący: dr Roman Szustek
tel.: CA MON 845-186,
e-mail: przeglad-sz@redakcjawojskowa.pl
Redaktor merytoryczny: mjr Grzegorz Predel
dr Jan Brzozowski tel.: CA MON 845-186
Opracowanie stylistyczne:
Katarzyna Kocoń, Urszula Zdunek,
Teresa Wieszczeczyńska
Skład i łamanie: Daniela Bartkiewicz
Kolportaż i reklamacje: Bellona SA
(0-22) 457-04-37, 687-90-41, CA MON 879-041
Informacje o kolportażu: Elżbieta Toczek
tel.: CA MON 840 400, (022) 684 04 00
Zastępca dyrektora, sekretarz redakcji
„Polski Zbrojnej”: Wojciech Kiss-Orski
tel.: CA MON 840-222, (0-22) 684-02-22;
e-mail: wko@redakcjawojskowa.pl
Reklama: reklama@redakcjawojskowa.pl
Zdjęcie na okładce: Jarosław Wiśniewski
Druk: Drukuj Tanio.com
ul. Ludźmierska 29, 34-400 Nowy Targ
„Przegląd Sił Powietrznych” ukazuje się od listopada 1928 r.
Aleje Jerozolimskie 97, 00-909 Warszawa, tel.: CA MON 845 365, 022 6845365,
022 6845685, www.polska-zbrojna.pl, e-mail: sekretariat@redakcjawojskowa.pl,
ppłk rez. nawig. dr
Roman Szustek,
redaktor prowadzący
Treści numeru są dostępne na stronie internetowej www.polska-zbrojna.pl
2009/07
przegląd sił powietrznych
250777385.005.png 250777385.006.png
TRENDY Nowa jakość
mjr dypl. RobeRt
K. ŁuKawsKi
Dowództwo
Komponentu sił
Powietrznych Nato
Do ubiegłego roku
był pracownikiem
Dowództwa Sił
Powietrznych.
Obecnie pracuje
w Sekcji Działań
Ofensywnych A3
(Offensive Air Ops)
w CC-Air HQ
Ramstein. Ukończył
NATO Conventional
Targeting Course
w szkole NATO
w Oberammergau.
Europejska Grupa
Lotnicza (European
Air Group – EAG)
Stałe powiązanie sił powietrznych siedmiu państw członkowskich
NATO przynosi wymierne efekty szkoleniowe. Stanowi także
podstawę do tworzenia realnych możliwości współdziałania
w działaniach operacyjnych.
S iły powietrzne Francji oraz
Wielkiej Brytanii po raz pierw-
szy nawiązały współpracę pod-
czas wojny w Zatoce Perskiej
w 1991 roku w ramach koalicji anty-
irackiej. Jednostki lotnicze tych krajów
kontynuowały wspólne działania w cza-
sie operacji ONZ w byłej Jugosławii,
a następnie w Bośni i Hercegowinie.
Francja i Wielka Brytania postanowi-
ły wykorzystać wspólne doświadcze-
nia bojowe swoich sił powietrznych –
zaczęły poszukiwać stałego rozwiąza-
nia, które pozwoliłoby na zwiększenie
interoperacyjności ich wojsk.
od FbeaG do eaG
Na francusko-brytyjskim szczycie mię-
dzyrządowym, który odbył się 18 listopa-
da 1994 roku w Chartres we Francji, wy-
rażono chęć utworzenia wspólnej jednost-
ki wojskowej pod nazwą Franco-British
European Air Group (FBEAG). Oficjal-
ną deklarację o utworzeniu FBEAG ogło-
szono na spotkaniu w Londynie 27 czerw-
ca 1995 roku. Jeszcze we wrześniu tego
przegląd sił powietrznych
2009/07
250777385.007.png 250777385.008.png
samego roku odbyła się pierwsza odprawa grupy
roboczej FBEAG, z udziałem m.in. zastępcy dyrek-
tora grupy lotniczej (Deputy Director), szefa szta-
bu oraz zastępcy szefa sztabu jednostki, poświęco-
na sprawom organizacyjnym. W zorganizowanej
30 października 1995 roku uroczystości inauguru-
jącej działalność FBEAG uczestniczyli prezydent
Francji Jacques Chirac oraz premier Wielkiej Bry-
tanii John Major.
W drugim roku funkcjonowania grupy lotniczej
zacieśniono wzajemne relacje oraz wypracowano
trwałe i zarazem elastyczne zasady funkcjonowa-
nia jednostki. Uzgodniono, że grupa nie będzie her-
jęcie pozostałych państw obserwatorów jako sta-
łych i pełnoprawnych członków EAG (rys. 1).
W lipcu 1999 roku na posiedzeniu Steering Gro-
up w Rzymie przedstawiciele rządów Belgii, Nie-
miec, Holandii i Hiszpanii podpisali dodatkowy
protokół do porozumienia IGA. Obecnie w skład
EAG wchodzą przedstawiciele sił powietrznych
siedmiu państw.
Funkcjonowanie eaG
Misją Europejskiej Grupy Lotniczej jest wzmac-
nianie europejskiego systemu obrony oraz wspie-
ranie europejskich członków Sojuszu Północno-
atlantyckiego. W artykule 2 porozumie-
nia IGA zapisano, że celem działania
EAG jest zwiększanie możliwości ope-
racyjnych sił powietrznych państw
członkowskich w prowadzeniu operacji
powietrznych mających na celu zabezpieczenie
wspólnych interesów – osiągnięcie interoperacyj-
ności wojsk. Zgodnie z założeniami cele EAG ma-
ją być osiągane w takich obszarach, jak: wspólne
porozumienia, kooperacja członków, interopera-
cyjność jednostek, harmonizowanie wysiłków
i przedsięwzięć oraz tworzenie wspólnych moż-
liwości. Osiągnięciu tych celów mają sprzyjać:
opracowywanie i wdrażanie wspólnych procedur
działania, przygotowywanie i prowadzenie wspól-
NOTATKA
Idea utworzenia Europejskiej Grupy Lotniczej EAG krystalizowała się
w związku z doświadczeniami z konfliktów zbrojnych i operacji pokojowych
lat 90. XX wieku.
metyczną i jedynie bilateralną strukturą, ale orga-
nizacją otwartą, grupującą państwa chcące współ-
pracować w gronie międzynarodowym i podnosić
wartość bojową swoich jednostek lotniczych.
Pierwszym państwem, które wyraziło wolę przy-
stąpienia do projektu grupy lotniczej były Włochy.
Na początku 1997 roku status państwa obserwato-
ra uzyskały Niemcy, czynnie uczestniczące
w przedsięwzięciach przygotowywanych i prowa-
dzonych przez FBEAG. W listopadzie tego same-
go roku komitet kierujący grupy (Steering Group,
SG) zaprosił do udziału w projekcie jako obserwa-
torów siły powietrzne Belgii, Holandii i Hiszpanii.
Zaangażowanie innych państw europejskich w pro-
ces kształtowania jednostki oraz w przedsięwzię-
cia FBEAG wymusiło zmianę dotychczasowej na-
zwy – od 1 stycznia 1998 roku jednostka nosi mia-
no Europejskiej Grupy Lotniczej (European Air
Group – EAG). Siedzibę EAG wybudowano
w High Wycombe w Wielkiej Brytanii. Otwarcia
budynku dokonał brytyjski sekretarz obrony Geo-
rge Robertson 16 czerwca 1998 roku.
6 lipca 1998 roku na pierwszej sesji Steering
Group przedstawiciele francuskiego i brytyjskie-
go rządu podpisali porozumienie – Inter-Govern-
mental Agreement (IGA), stanowiące oficjalny
dokument organizacyjny Europejskiej Grupy Lot-
niczej. We wrześniu tego samego roku do grupy
zostały przyjęte siły powietrzne Włoch jako jej
stały członek. Naturalną koleją rzeczy było przy-
Rys. 1. Logo Europejskiej Grupy Lotniczej
2009/07
przegląd sił powietrznych
250777385.009.png 250777385.010.png 250777385.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin