ruby. programowanie ebook.pdf

(7467 KB) Pobierz
708492703 UNPDF
Ruby. Programowanie
Autor: David Flanagan, Yukihiro Matsumoto
TĀumaczenie: ÿukasz Piwko
ISBN: 978-83-246-1767-8
Format: 168x237, stron: 408
Wydawnictwo Helion
ul. Koľciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
Poznaj moŃliwoľci Ruby!
Zaprojektowany i stworzony w 1995 roku jķzyk Ruby dziķki swym unikalnym moŃliwoľciom
zdobywa sobie coraz wiķksze uznanie programistw na caĀym ľwiecie. Jak udaĀo mu siķ
wkupiě w Āaski tego nieufnego ľrodowiska? PrzyczyniĀa siķ do tego miķdzy innymi prosta
skĀadnia z wbudowanymi w niĴ wyraŃeniami regularnymi, automatyczne oczyszczanie
pamiķci i przeciĴŃanie operatorw. Dodatkowo ogromna i chķtna do pomocy spoĀecznoľě
sprawia, Ńe to rozwiĴzanie staje siķ jeszcze bardziej atrakcyjne. Uwaga! Jednym z autorw
tej ksiĴŃki jest sam Yukihiro Matsumoto Ï twrca jķzyka Ruby!
KsiĴŃka stanowi kompletny zbir informacji na temat jķzyka Ruby. Jeľli naprawdķ chcesz
zrozumieě ten jķzyk, oto obowiĴzkowa pozycja do przeczytania! W trakcie lektury zapoznasz
siķ z bogatym API, pozwalajĴcym na przetwarzanie tekstu; zrozumiesz techniki zwiĴzane
z wykonywaniem dziaĀaĺ na liczbach, implementacjĴ kolekcji, operacjami wejľcia-wyjľcia
oraz pracĴ wspĀbieŃnĴ i operacjami sieciowymi. Ponadto znajdziesz tu elementy dostķpne
powszechnie w jķzykach programowania, takie jak instrukcje warunkowe, pķtle czy teŃ
operatory logiczne. Dziķki ksiĴŃce â Ruby. Programowanie Ò wykorzystanie metod i obiektw
klasy Proc oraz stosowanie platformy Ruby nie bķdzie stanowiĀo dla Ciebie najmniejszego
problemu!
¤ Wprowadzenie do jķzyka Ruby
¤ Sposoby uruchamiania programw napisanych w Ruby
¤ Dostķpne typy danych
¤ Zastosowanie wyraŃeĺ i operatorw
¤ Sterowanie przepĀywem
¤ Wykorzystanie iteratorw oraz enumeratorw
¤ ObsĀuga wyjĴtkw
¤ Zastosowanie wspĀbieŃnoľci
¤ UŃycie domkniķě
¤ Cykl Ńycia obiektw
¤ Refleksje oraz metaprogramowanie
¤ Liczby w Ruby
¤ UŃywanie wyraŃeĺ regularnych
¤ Kolekcje
¤ Operacje na dacie i godzinie
¤ Tablice jedno- oraz wielowymiarowe
¤ ObsĀuga plikw oraz katalogw
¤ Programowanie sieciowe
¤ ObsĀuga ľrodowiska Ruby
¤ Gwarancja bezpieczeĺstwa
Wykorzystaj elastycznoľě i moŃliwoľci jķzyka Ruby!
708492703.003.png 708492703.004.png 708492703.005.png 708492703.006.png
Spis treci
Wstp ........................................................................................................................................ 7
1. Wprowadzenie ............................................................................................................. 11
1.1. Krótki kurs jzyka Ruby
12
1.2. Wypróbuj jzyk Ruby
20
1.3. Ksika — informacje
24
1.4. Program rozwizujcy sudoku
25
2. Struktura i uruchamianie programów Ruby ............................................................... 31
2.1. Struktura leksykalna
32
2.2. Struktura syntaktyczna
39
2.3. Struktura plików
40
2.4. Kodowanie znaków
41
2.5. Wykonywanie programu
43
3. Typy danych i obiekty ..................................................................................................45
3.1. Liczby
46
3.2. Tekst
50
3.3. Tablice
66
3.4. Tablice asocjacyjne
68
3.5. Zakresy
70
3.6. Symbole
72
3.7. Sowa kluczowe true, false i nil
73
3.8. Obiekty
73
4. Wyraenia i operatory .................................................................................................85
4.1. Literay i literay sów kluczowych
86
4.2. Odwoania do zmiennych
87
4.3. Odwoania do staych
88
3
708492703.001.png
4.4. Wywoania metod
89
4.5. Przypisania
91
4.6. Operatory
99
5. Instrukcje i przepyw sterowania .............................................................................. 115
5.1. Instrukcje warunkowe
116
5.2. Ptle
124
5.3. Iteratory i obiekty przeliczalne
126
5.4. Bloki
136
5.5. Kontrola przepywu sterowania
141
5.6. Wyjtki i ich obsuga
148
5.7. Instrukcje BEGIN i END
158
5.8. Wtki, wókna i kontynuacje
159
6. Metody, obiekty klasy Proc, lambdy i domknicia ................................................... 165
6.1. Definiowanie prostych metod
167
6.2. Nazwy metod
170
6.3. Nawiasy w metodach
172
6.4. Argumenty metod
174
6.5. Obiekty proc i lambda
181
6.6. Domknicia
188
6.7. Obiekty klasy Method
191
6.8. Programowanie funkcyjne
192
7. Klasy i moduy ............................................................................................................ 201
7.1. Definiowanie prostej klasy
202
7.2. Widoczno metod — publiczne, chronione i prywatne
218
7.3. Tworzenie podklas i dziedziczenie
220
7.4. Tworzenie i inicjacja obiektów
227
7.5. Moduy
232
7.6. Funkcje load i require
236
7.7. Metody singletonowe i klasa eigenclass
240
7.8. Wyszukiwanie metod
242
7.9. Wyszukiwanie staych
244
8. Refleksja i metaprogramowanie .............................................................................. 247
8.1. Typy, klasy i moduy
248
8.2. Wykonywanie acuchów i bloków
250
8.3. Zmienne i stae
252
8.4. Metody
254
8.5. Metody zwrotne
258
8.6. ledzenie
259
4
Spis treci
8.7. Moduy ObjectSpace i GC
261
8.8. Niestandardowe struktury sterujce
262
8.9. Brakujce metody i stae
264
8.10. Dynamiczne tworzenie metod
267
8.11. Tworzenie acuchów aliasów
269
8.12. Jzyki do wyspecjalizowanych zastosowa
274
9. Platforma Ruby .......................................................................................................... 279
9.1. acuchy
280
9.2. Wyraenia regularne
285
9.3. Liczby i matematyka
295
9.4. Data i godzina
299
9.5. Kolekcje
300
9.6. Pliki i katalogi
320
9.7. Wejcie i wyjcie
325
9.8. Programowanie sieciowe
335
9.9. Wtki i wspóbieno
340
10. rodowiskoRuby ....................................................................................................... 355
10.1. Uruchamianie interpretera Ruby
356
10.2. rodowisko najwyszego poziomu
360
10.3. Praktyczne skróty do ekstrakcji i raportowania
368
10.4. Wywoywanie systemu operacyjnego
370
10.5. Bezpieczestwo
374
Skorowidz ............................................................................................................................ 379
Spis treci
5
ROZDZIA 2.
Struktura i uruchamianie
programów Ruby
31
708492703.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin