prezentacja.doc

(83 KB) Pobierz

 

Elektroniczna forma czynności prawnej ze szczególnym uwzględnieniem podpisu elektronicznego

 

B. Wasilewski

 

1.              Elektroniczna forma czynności prawnej

 

              koniecznym  elementem każdej czynności prawnej (cywilnoprawnej) jest oświadczenie woli (por.: Art 60 KC, oraz orz. SN z 22.06.2006 r., OSN 2007 poz. 59)

              elektroniczna forma czynności prawnych – podejmowanie czynności prawnych za pomocą ŚKE środków komunikacji elektronicznej i za pośrednictwem ENI elektronicznych nośników informacji

              podpis jako element konstytutywny (i konieczny) formy pisemnej oświadczenia woli (nie samego oświadczenia woli, które może być wyrażone poprzez jakiekolwiek działanie osoby uprawnionej, które pozwala zidentyfikować jego wolę)

              * pozwala zidentyfikować osobę składającą oświadczenie woli;

              * pozwala ustalić, że złożenie oświadczenia woli zostało stanowcze i zakończone (tj dokonane);

              forma pisemna (jako szczególna forma oświadczenia woli) może być ustawowo zastrzeżona pod rygorem nieważności (art 73 KC)

              na mocy art 54 stawy  z dnia 18.09.2001 o podpisie elektroniczym (Dz.U. Nr 130 poz. 1450 (dalej: PodpisElektrU) zmiana Art 60 KC (poprzez dodanie w tym również przez ujawnienie tej woli w postaci elektronicznej) i dodanie nowego przepisu art 78 § 2 KC w brzmieniu: Oświadczenie woli złożone w postaci elektronicznej opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu jest równoważne z oświadczeniem woli złożonym w formie pisemnej.              

              * równoważność zwykłej formy pisemnej i elektronicznej; ale nie równoważność między podpisem a podpisem elektronicznym (podpis z podpisem elektronicznym łączy to samo, co konia z koniem mechanicznym – Z. Radwański);

              * obwarowanie warunkami: podpis musi być bezpieczny i weryfikowalny za pomocą certyfikatu (problem kosztów);

              prawo polskie wcześniej znało elektroniczną formę czynności prawnej – por. dematerializacja papierów wartościowych. Art. 7 ustawy z 21.8.1997  Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz.U. Nr 118, poz. 754), również niektóre artykuły prawa bankowego. (Art 7 Prawa Bankowego)

 

2.              Podpis a podpis elektroniczny

 

              już w orzeczeniu z 17.04.1967r. (orz. SN z 17.04.67, II PZ 22/67) SN wskazał, że nie jest podpisem napis (napisy) sporządzony maszyną do pisania, a więc i inne fascymile a więc na przykład ten napis: Bartek Wasilewski nie jest podpisem (niespełniony wymóg własnoręczności), choć trzeba zaznaczyć, że np. treść maila może być oświadczeniem woli (art. 60 KC)

              żadna ustawa nie definiuje terminu podpis (czyni to doktryna). Podpis elektroniczny jest natomiast zdefiniowany w Art 3. pkt 1 PodpisElektrU. dane w postaci elektronicznej, które wraz z innymi danymi, do których zostały dołączone lub z którymi są logicznie powiązane, służą do identyfikacji osoby składającej podpis elektroniczny.  Definicja wzorowana na art. 2 pkt 1 Dyrektywy UE z 13.12.1999 (Dyrektywa 1999/93/EC);

              podpis elektroniczny tym głównie różni się od podpisu, że wymaga dodatkowych zabezpieczeń, gwarantujących, że został on złożony przez uprawnionego (brak fizycznego związku między składającym podpis a podpisem) stąd: instytucja certyfikacji (por. m.in. art 5 ust.2 PodpisElektrU)

              certyfikowany podpis elektroniczny jako szczególny element formy elektronicznej oświadczenia woli pełni też funkcje dowodowe, tak samo jak zwykły podpis; uwaga! Zwykły, to jest nie będący bezpiecznym, podpis elektroniczny nie pełni takich funkcji dowodowych.

              poświadczenie daty w formie pisemnej (art. 81 KC) to odpowiednik znakowania czasem w formie elektronicznej

 

3.              Podpis elektroniczny i jego konstrukcja technologiczna

 

              zajmiemy się tylko bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowalnym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu (bo on ma najbardziej doniosłe prawnie znaczenie)

              mechanizm:

              a) tworzenia, nadawania i podpisywania dokumentu elektronicznego

             

              Nadawca szyfruje dokument według klucza publicznego adresata . Poza tym tworzy skrót dokumentu (ze skrótu nie można odtworzyć dokumentu!). Za pomocą algorytmu powiązanego ze swoim kluczem prywatnym  (certyfikowanym przez Public Key Infratructure – potem) wiąże ten skrót ze swoim podpisem elektronicznym. Podpis+zaszyfrowany dokument jest przesyłką.

             

             

             

              b) odbieranie i weryfikowanie dokumentu elektronicznego

             

              Odbiorca otrzymuje przesyłkę. Deszyfruje dokument za pomocą prywatnego klucza. Otrzymawszy dokument jawny, tworzy skrót tak jak nadawca – za pomocą algorytmu SHA1, jednocześnie z podpisu odtwarza skrót dokumentu. Jeśli skrót=skrót, to świadczy to o tym, że podpis był złożony pod przesłanym dokumentem.

             

              Certyfikacja – jednoznaczne przyporządkowanie klucza publicznego, powiązanego z kluczem prywatnym, do konkretnej osoby fizycznej. Dane indywidualizujące podmiot posługujący się nim, sam certyfikat, wystawcę certyfikatu. Certyfikat zawiera też klucz publiczny.

              Bezpieczny podpis elektroniczny  tym różni się od zwykłego, że jest przyporządkowany wyłącznie osobie składającej, sporządzony za pomocą bezpiecznych urządzeń (algorytmy kryptograficzne asymetryczne) i powiązany z danymi, do których został dołączony.

              Kwalifikowany podpis elektroniczny  – bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowalny przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu. Kwalifikowany certyfikat zawierający klucz publiczny jest dołączany do podpisu cyfrowego.

 

4.              Podpis elektroniczny – wady i zalety

             

              szybkość i oszczędność

              ale: duże koszty certyfikatu.

 

 

 

Appendix: Forma elektroniczna deklaracji podatkowych i inne kazusy

 

              Deklaracja podatkowa nie jest formą czynności prawnej (definicja legalna deklaracji – art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 29.08.1997 Ordynacja podatkowa Dz.U. Nr 137, poz. 926), dlatego też nie wymaga opatrzenia bezpiecznym podpisem elektronicznym. Jest oświadczeniem wiedzy, a nie woli.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin