Mechanika lotu
Biegunowa prędkości samolotu
Łukasz Krawczyk
III MDL B1 C1
indeks: 113442
1. Cel:
Celem projektu było wyznaczenie biegunowej prędkości dla wybranego samolotu, którym był PZL 110 Kolber 160A dla trzech wysokości lotu.
2. Obliczenia:
a) Obliczenia wykonano dla następujących danych:
· m=950[kg]
· Cx0=9,561*10-3
· Λe=7,01
b) Wysokości dla których wykonano obliczenia to:
I. 0[m],
II. 1750[m]
III. 3500[m].
c) Do obliczeń wykorzystano następujące wzory:
· prędkość:
V=2mgρS*1Cz
· prędkość opadania:
W=2mgρS*Cx2Cz3
· prędkość optymalna:
VOPT=2mgρSπΛeCx0
· optymalna prędkość opadania:
WOPT=8mgCx0ρS(πΛe)3
· prędkość ekonomiczna:
VEK=2mgρS3πΛeCx0
· minimalna prędkość opadania:
WMIN=32mgCx0ρS(3πΛe)3
3. Tabele przedstawiające wyniki obliczeń:
H [m]
VEK [m/s]
WMIN[m/s]
VOPT[m/s]
WOPT[m/s]
0
38,89
1,87
51,18
2,13
1750
42,37
2,04
55,76
2,32
3500
46,33
2,23
60,98
2,54
Cz
Cx
1Cz2+Cx2
Cx2Cz2+Cx2
γ [˚]
VI [m/s]
WI [m/s]
VII [m/s]
WII [m/s]
VIII [m/s]
WIII [m/s]
1,7
0,141
0,766
0,063
4,74
26,59
-2,20
28,97
-2,40
31,68
-2,62
1,65
0,133
0,777
4,62
26,99
-2,18
29,40
-2,37
32,15
-2,60
1,6
0,126
0,789
0,062
4,50
27,41
-2,16
29,86
-2,35
32,65
-2,57
1,55
0,119
0,802
0,061
4,38
27,84
-2,13
30,34
scrapek.crw