ZN_Wykad_1.pdf

(1821 KB) Pobierz
ZESPOŁY NAPĘDOWE I
Wprowadzenie do napędów lotniczych i
rakietowych
Dr inż. Jan Kindracki
Pok. 306b, konsultacje czwartek 14 15 -15 00
904734456.049.png 904734456.059.png 904734456.064.png 904734456.065.png 904734456.001.png 904734456.002.png 904734456.003.png 904734456.004.png 904734456.005.png
 
Zalecana literatura do przedmiotu
•Dzierżanowski, Paweł, “Turbinowe silniki śmigłowe i śmigłowcowe” 1985. --
263 s. ; 24 cm.
•Dzierżanowski, Paweł, “Turbinowe silniki odrzutowe” 1983.
•Dzierżanowski, Paweł, “Silniki tłokowe” 1981
•Balicki, Włodzimierz Jerzy “Historia i perspektywy rozwoju napędów lotniczych”
2005
•Torecki, Stanisław “Silniki rakietowe” 1984
•Cichosz, Edmund “Charakterystyka i zastosowanie napędów” 1980
•Mattingly, Jack “Aircraft engine design” 2002
•Orkisz, Marek “Turbinowe silniki lotnicze w ujęciu problemowym” 2000
2
904734456.006.png 904734456.007.png 904734456.008.png 904734456.009.png 904734456.010.png 904734456.011.png 904734456.012.png 904734456.013.png 904734456.014.png
 
Program zajęć
Termin zajęć
Godzin
a zajęć
24.02
03.03
10.03
17.03
24.03
31.03
07.04
21.04
28.04
05.05
12.05
19.05
26.05
02.06
09.06
15 15 -
16 00
W
(Kolokwium)
W
W
W
W
W
W
W
W
W
W
W
W
W
W
16 15 -
17 00
W
(maraton)
W
W
C
W
C
C
W
W
C
C
W
C
C
W
17 15 -
18 00
W
(kolokwium)
W
(maraton)
W
W
C
C
C
C
W
W
C
C
W
C
C
W - wykład
Ćwiczenia:
C - ćwiczenia
Grupa 1 - sala T5
Grupa 2 - sala T310
Grupa 3 - sala T311
Podział na grupy ze względu na korekty dziekańskie zostanie podany na wykładzie 10 marca
3
904734456.015.png 904734456.016.png 904734456.017.png 904734456.018.png 904734456.019.png 904734456.020.png 904734456.021.png 904734456.022.png 904734456.023.png 904734456.024.png 904734456.025.png 904734456.026.png 904734456.027.png 904734456.028.png 904734456.029.png 904734456.030.png 904734456.031.png 904734456.032.png 904734456.033.png 904734456.034.png 904734456.035.png 904734456.036.png 904734456.037.png 904734456.038.png 904734456.039.png 904734456.040.png 904734456.041.png 904734456.042.png 904734456.043.png
Warunki zaliczenia przedmiotu
Zaliczenie dwóch kolokwiów w ciągu semestru,
punktowanych każde po 50ptk . W sumie można zdobyć
100ptk
Możliwość poprawy każdego z kolokwiów na maratonie
przeprowadzonym na ostatnich zajęciach
Zasady oceniania:
0-50ptk - 2.0
51-60 - 3.0
61-70 - 3.5
71-80 - 4.0
81-90 - 4.5
91-100 - 5.0
Ocenę „N” można zdobyć pod warunkami:
1. Obecność na ćwiczeniach (dopuszczalna tylko 1 nieobecność i 1 usprawiedliwiona);
2. Obecność na obydwu kolokwiach i zdobycie minimum 30punktów z całości.
904734456.044.png 904734456.045.png 904734456.046.png 904734456.047.png 904734456.048.png 904734456.050.png 904734456.051.png 904734456.052.png 904734456.053.png
 
Kamienie milowe w rozwoju silników lotniczych
14 –12 -1903 - pierwszy lot samolotu silnik t ł okowy jako nap ę d
1903 –1939 - pierwsze prace badawcze na wszystkimi rodzajami nap ę dów :
silniki t ł okowe , silniki odrzutowe , ramjet y (1908), silniki pulsacyjne (prof. Oderfeld),
silniki rakietowe (Goddard),
1930
- pierwszy patent na silnik odrzutowy dla Frank Whittle ( Anglia )
- silniki t ł okowe osi ą gaj ą limit swych osi ą gów
1940 -1950
- pierwszy lot samolotu nap ę dzanego silnikiem turboodrzutowym
27 -08 –1939
HeinkelHe 178
14 –10 –1947 - pierwszy lot nadd ź wi ę kowy samolotu Bell X-1 z silnikiem
rakietowym
27 –07 -1949 - pierwszy lot samolotu pasa ż erskiego z silnikiem
turboodrzutowym de Havilland Comet
25 -05 -1953
- pierwszy lot nadd ź wi ę kowy z silnikiem odrzutowym samolotem
F-100 Super Sabre.
06 –04 -1962 - pierwszy lot samolotu z silnikiem typu ramjet SR-71 Blackbird
02 –03 –1969 - pierwszy lot nadd ź wi ę kowego samolotu pasa ż erskiego Concord
1960 –teraz
- rozwój silników PDE (Pulsacyjnych Silników detonacyjnych)
- rozwój silników o wysokim stopniu dwuprzep ł ywowo ś ci
1960 –teraz
- rozwój silników przyjaznych ś rodowisku naturalnemu
1990 –teraz
5
904734456.054.png 904734456.055.png 904734456.056.png 904734456.057.png 904734456.058.png 904734456.060.png 904734456.061.png 904734456.062.png 904734456.063.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin