ZN_Wykad_1.pdf
(
1821 KB
)
Pobierz
ZESPOŁY NAPĘDOWE I
Wprowadzenie do napędów lotniczych i
rakietowych
Dr inż. Jan Kindracki
Pok. 306b, konsultacje czwartek 14
15
-15
00
Zalecana literatura do przedmiotu
•Dzierżanowski, Paweł, “Turbinowe silniki śmigłowe i śmigłowcowe” 1985. --
263 s. ; 24 cm.
•Dzierżanowski, Paweł, “Turbinowe silniki odrzutowe” 1983.
•Dzierżanowski, Paweł, “Silniki tłokowe” 1981
•Balicki, Włodzimierz Jerzy “Historia i perspektywy rozwoju napędów lotniczych”
2005
•Torecki, Stanisław “Silniki rakietowe” 1984
•Cichosz, Edmund “Charakterystyka i zastosowanie napędów” 1980
•Mattingly, Jack “Aircraft engine design” 2002
•Orkisz, Marek “Turbinowe silniki lotnicze w ujęciu problemowym” 2000
2
Program zajęć
Termin zajęć
Godzin
a zajęć
24.02
03.03
10.03
17.03
24.03
31.03
07.04
21.04
28.04
05.05
12.05
19.05
26.05
02.06
09.06
15
15
-
16
00
W
(Kolokwium)
W
W
W
W
W
W
W
W
W
W
W
W
W
W
16
15
-
17
00
W
(maraton)
W
W
C
W
C
C
W
W
C
C
W
C
C
W
17
15
-
18
00
W
(kolokwium)
W
(maraton)
W
W
C
C
C
C
W
W
C
C
W
C
C
W - wykład
Ćwiczenia:
C - ćwiczenia
Grupa 1 - sala
T5
Grupa 2 - sala
T310
Grupa 3 - sala
T311
Podział na grupy ze względu na korekty dziekańskie zostanie podany na wykładzie 10 marca
3
Warunki zaliczenia przedmiotu
•
Zaliczenie dwóch kolokwiów w ciągu semestru,
punktowanych każde po
50ptk
. W sumie można zdobyć
100ptk
•
Możliwość poprawy każdego z kolokwiów na maratonie
przeprowadzonym na ostatnich zajęciach
Zasady oceniania:
0-50ptk - 2.0
51-60 - 3.0
61-70 - 3.5
71-80 - 4.0
81-90 - 4.5
91-100 - 5.0
Ocenę
„N”
można zdobyć pod warunkami:
1. Obecność na ćwiczeniach (dopuszczalna tylko 1 nieobecność i 1 usprawiedliwiona);
2. Obecność na obydwu kolokwiach i zdobycie minimum 30punktów z całości.
Kamienie milowe w rozwoju silników lotniczych
14 –12 -1903 -
pierwszy lot samolotu
–
silnik t
ł
okowy jako nap
ę
d
1903 –1939 -
pierwsze prace badawcze na wszystkimi rodzajami nap
ę
dów
:
silniki t
ł
okowe
,
silniki odrzutowe
, ramjet
y
(1908),
silniki pulsacyjne
(prof. Oderfeld),
silniki rakietowe
(Goddard),
1930
-
pierwszy patent na silnik odrzutowy dla
Frank Whittle (
Anglia
)
-
silniki t
ł
okowe osi
ą
gaj
ą
limit swych osi
ą
gów
1940 -1950
-
pierwszy lot samolotu nap
ę
dzanego silnikiem turboodrzutowym
27 -08 –1939
HeinkelHe 178
14 –10 –1947 -
pierwszy lot nadd
ź
wi
ę
kowy samolotu
Bell X-1
z silnikiem
rakietowym
27 –07 -1949 -
pierwszy lot samolotu pasa
ż
erskiego z silnikiem
turboodrzutowym
de Havilland Comet
25 -05 -1953
-
pierwszy lot nadd
ź
wi
ę
kowy z silnikiem odrzutowym samolotem
F-100 Super Sabre.
06 –04 -1962 -
pierwszy lot samolotu z silnikiem typu ramjet
SR-71 Blackbird
02 –03 –1969 -
pierwszy lot nadd
ź
wi
ę
kowego samolotu pasa
ż
erskiego
Concord
1960 –teraz
-
rozwój silników PDE (Pulsacyjnych Silników detonacyjnych)
-
rozwój silników o wysokim stopniu dwuprzep
ł
ywowo
ś
ci
1960 –teraz
-
rozwój silników przyjaznych
ś
rodowisku naturalnemu
1990 –teraz
5
Plik z chomika:
scrapek.crw
Inne pliki z tego folderu:
ZN_Wykad_9.pdf
(8048 KB)
ZN_Wykad_7.pdf
(6572 KB)
ZN_Wykad_4.pdf
(5333 KB)
ZN_Wykad_8.pdf
(6200 KB)
ZN_Wykad_6.pdf
(5514 KB)
Inne foldery tego chomika:
Wykłady 1
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin