RESOCJALIZACJA W PRACY SOCJALNEJ
WYKŁADY
WYKŁAD 1 18.09.2010
· Geneza powstania pracy socjalnej
LITERATURA:
1) K. Marzec- Holka „Pracownicy socjalni i wolontariusze a możliwość reformy pomocy społecznej”, Bydgoszcz 1998
2) L. Pytka „ Pedagogika resocjalizacyjna”, Warszawa 2000
3) „System penitencjarny i postpenitencjarny” red. T. Bulenda, Warszawa 2003
4) P. Stępniak „Środowisko otwarte jako alternatywa dla więzienia- z doświadczeń francuskich”, Poznań 1997
5) G. Szczygieł „Społeczna readaptacja skazanych w polskim systemie penitencjarnym”, 2002
TEMAT: SCHEMATY DZIAŁANIA W PRACY SOCJALNEJ
RODZAJE SCHEMATÓW DZIAŁANIA:
¾ Biurokratyczne realizacja nie jest sztywno związana z osobą
wychowawcy, a z interpretacją problemu klienta
¾ Profesjonalne
DZIAŁANIA PRACOWNIKA SOCJALNEGO:
¾ Misja pomagania
¾ Szczególna bliskość- drugiego człowieka klienta, jego problemów
¾ Kontakt- wieloletni, biograficzny, całościowy
¾ Duża ilość pracy oraz konieczność poświęcania olbrzymiej ilości energii każdemu klientowi- uniemożliwia podchodzenie do wszystkich spraw z profesjonalnym zaangażowaniem.
Specyficzny charakter pracy wyklucza bycie wyłącznie urzędnikiem socjalnym !!!!!
BIUROKRATYCZNY SCHEMAT DZIAŁANIA
· Ograniczenie obszaru działalności związanej z osobowym, indywidualnym podejściem do klienta- pracy nad kontaktem, info, odczuciami
· Dominująca rola- praca nad dokumentacją połączona z pracą nad formalnymi dowodami (część pracy nad informacjami)
· Działania pracowników socjalnych:
¾ Traktują prawo jako najwyższą instancję
¾ Nie stosują interpretacji (różnych)
¾ Bezkrytycznie przyjmują formalne kryteria
¾ Kierują się zasadą ekonomiczności
¾ Starają się wykonywać tylko formalnie powierzone obowiązki
¾ Wkładają minimum wysiłku
¾ Nie podejmują żadnej gry z instytucją
· Zachowania pracownika socjalnego:
¾ Chłodność urzędnicza
¾ Wstrzemięźliwość
¾ Formalny dystans
¾ Usztywnienie postawy wobec klienta
¾ Konfrontacyjny format kontaktów
¾ Pomijanie negocjacyjnych faz
· Wiedza o kliencie:
¾ Zmienia się skokowo po uzyskaniu odpowiednich dokumentów
¾ Rytm zmian wyznaczany jest przez obowiązkowo ponawiany wywiad uzupełniający
¾ Dokumenty formalne zwykle nie zawierają info o źródłach problemu- opisują jedynie stan faktyczny w danym czasie (często nie faktyczny lecz dokumentarny)
PROFESJONALNE SCHEMATY DZIAŁAŃ:
· To realizacja idei pomocy społecznej
· Dążenie do rzeczywistego, a nie „papierkowego” załatwiania spraw klienta
· Działanie poprzez dużą wiedzę (na temat) szeroko rozumianymi kompetencjami oraz doświadczeniem
· Znaczenie zyskują typy pracy, które podkreślają osobowy charakter klienta:
¾ Praca nad uczuciami praca nad dokumentami przestaje
¾ Praca nad kontaktem mieć centralne znaczenie
· Podstawa profesjonalnego schematu działania- DOBRA INFO O KLIENCIE
Kompetencje własne można uzupełnić poprzez:
¾ Kursy
¾ Treningi
¾ Literaturę
¾ Warsztaty
· Ważny element w pracy socjalnej
1) CZAS
¾ Nie fizyczny
¾ Nie rytm biurokratycznej procedury
2) CZAS BIOGRAFICZNY
· Profesjonalne działanie pracownika socjalnego:
¾ Różne sposoby interpretacji wstępnej diagnozy
¾ Prywatne teorie dotyczące zarówno zagadnień ogólnych- poparte własnym doświadczeniem
¾ Praca nad kontaktem- manipulacja przestrzenią
· KATEGORYZACJA KLIENTA
¾ Oparta jest na niewymiernych, osobowościowych jego cechach
¾ Ma znaczny wpływ na wybór odpowiedniej dla danego przypadku odmiany profesjonalnego schematu działania !!!!!
SCHEMAT WSPIERAJĄCY- klienta nie poddaje się i robi wszystko, co w jego mocy aby uporać się z problemem.
FUNKCJE:
¾ Praca nad odczuciami (forma pocieszenia, współczucia, zrozumienia, biograficznego wsparcia- relacje niemal osobiste)
SCHEMAT MOBILIZUJĄCY- wymuszanie na kliencie realizacji jego zobowiązań określonych w planie pomocy.
Bliski, emocjonalny kontakt utrudnia mobilizację klienta, celowo należy profesjonalnie popsuć kontakt (np.: instrumentalne użycie postawy urzędnika !!!!!
Sposoby strategicznego kierowania kontraktem w schemacie mobilizującym:
¾ Kolokwializacja podejmowane są w celu nakłonienia
¾ Formalizacja klienta do podjęcia określonych działań
WYKŁAD 2 28.11.2010
SCHEMAT KONTROLNY
WĄTPLIWOŚCI
SKUTKI
Czy pomoc trafia rzeczywiście tam, gdzie powinna
Rośnie ranga pracy nad info- maleje zaufanie pracownika socjalnego do klienta
Wiedza profesjonalisty:
¾ Jest niezupełna
¾ Rodzi zjawisko profesjonalnej ciekawości
DEFICYT WIEDZY:
1) Wykorzystane są każde sytuacje by zdobyć nowe informacje
2) Mnożone są nowe kanały komunikacyjne
3) Pozyskiwane są nowe źródła
Obraz sytuacji klienta a potrzeby dokumentacji:
¾ Tworzony wizerunek ma gwarantować uzyskanie dla klienta planowanej pomocy
¾ Separować informacje
¾ Podkreśla info, które uzasadniają proponowane wsparcie.
PROFESJONALNY SCHEMAT DZIAŁANIA- WNIOSKI:
· Są elastyczne
· Dogłębna znajomość przypadku umożliwia różne sposoby przetwarzania wiedzy o kliencie.
Mechanizmy przetwarzania wiedzy o kliencie:
¾ MISTYFIKACJA: deformowanie dokumentacji wytwarzanej (celowe)
¾ NACIĄGANIE:
· działanie zgodne z prawem
· działania nieformalne
· dotyczące planów pomocy- przyznawanych zasiłków (mogą wymagać dodatkowej obrony).
Perspektywy profesjonalnego schematu działania
↓ ↓
Świat potoczny (rzeczywistość) zorganizowana instytucja działająca w określ celu
REALIZAJCA profesjonalnego schematu działania:
· optyka osobowa lub urzędowa
· ujawnienie problemu innym pracownikom
· wsparcie się innymi opiniami
· spontaniczna, zespołowa praca z przypadkiem
· poczucie zawodowe, satysfakcji
· określone oczekiwania pracownika socjalnego wobec klienta.
↓
· współpraca z klientem
· umowa o współdziałaniu
à ograniczenia profesjonalnego schematu działania:
· biograficzne zbliżenie
· zderzenie z drastycznymi wydarzeniami w życiu klienta
· utrata profesjonalnego dystansu i samoświadomości
· przewaga perspektywy osobowej
· użycie reguł potocznych- utrata strategicznego charakteru
· wykluczenie perspektywy urzędnika poza nawias interakcji.
àograniczenia biurokratycznego schematu działania:
¾ redukcja negocjacyjnego charakteru kontraktu.
TEMAT: PRACOWNIK SOCJALNY
PODMIOTEM PRACY SOCJALNEJ JEST CZŁOWIEK, zepchnięty na margines, niezaradny, potrzebujący, uzależniony, z problemami rodzinnymi, nie potrafiący realizować przeciętnego stylu życia, uzależniony od instytucji pomocowych.
NIEATRAKCYJNE CECHY KLIENTA:
1) nie jest traktowany jako pełnoprawny podmiot społeczny:
¾ jest kimś obok
¾ nie do końca uczestniczący w życiu społecznym
¾ osoba zmarginalizowana
¾ outsider- bezdomni, byli więźniowie, śmietnikowi szperacze
2) nie jest zakorzeniony społecznie:
¾ nie posiada znaczącego statusu
¾ dla innych jest nikim
¾ nie posiada rodziny, lub nie utrzymuje z nią kontaktu
3) jest wyizolowany ze wspólnoty komunikacyjnej:
¾ nie jest atrakcyjnym partnerem rozmowy
¾ ...
gandzia29