Cele organizacji: - naukowa organizacja pracy i stanowiska. - metody usprawnień wykorzystywania pracy - analiza czasu pracy. - organizacja przebiegu procesów produkcji, usług i handlu. - podział pracy i struktura organizacji. - metodyka badań w odniesieniu do podm. - normy techniczne czasu pracy - racjonalne wykorzystywanie środków przedsiębiorstwa - określenie roli funkcji i wymagania w stosunku do menadżerów. - badanie rozwojowe i usprawnienia - zasady zarządzania strategicznego. Grupy: techniczno-produkcyjne, ekonomiczne, cząstkowe. Cele- nadrzędne, podstawowe, cząstkowe. Cele Społeczne- które mają charakter wewnętrzny i wyrażają si ę w tworzeniu miejsc pracy, pomnażanie majątku narodowego, zaspokajan iu potrzeb społecznych poprzez wpłaty do budżetu: Cele przedsiębiorstwa: Zwiększanie rynku, poprawa rentowności, poszerzenie rynku, zwiększeni e sprzedaży Cele indywidualne uczestników przedsiębiorstwa jak wzrost wynagrodzeń , udział w zyskach, poprawa warunków pracy, utrzymanie miejsca pracy, k orzyści dodatkowe Cel I rzędu: maksymalizacja zysku Cel II rzędu: maksymalizacja produkcji Cel III rzędu: efektywne wykorzystanie wszystkich czynników produkcji Cel IV rzędu: działania prowadzące do wzrostu wydajności poszczeg ólnych wymienionych czynników Cel V: ten zaś z kolei składa się z czynności, zabiegów aż do r uchów roboczych. Cel nadrzędny- jest formułowany w jego misji Cel główny(podst)- gdy zysk staje się celem głównym Misja- deklarowany przez przedsiębiorstwo służebny cel w stosunku do otoczenia, który ma być realizowany przez dłuższy czas. Foyol-14 zasad Podział pracy, autorytet, dyscyplina, jedność rozkazodawstwa, jednoli tość kierownictwa, porządkowanie interesu osobistego interesom ogó łu, wynagrodzenie personelu, centralizacja, hierarchia, ład, ludzkie tr aktowanie pracowników, stabilizacja personelu, inicjatywa, Esprit de Corp s. Funkcja produkcyjna. Związane z realizacją techniczno-produkcyjna, czyli z wytwarzaniem i zb ytem dóbr materialnych zaspokajających określone potrzeby społeczne (otoczenia) Funkcja pozaprodukcyjna Związana jest głównie ze świadczenia na rzecz pracowników pewnych usług w dziedzinie zbiorowego żywienia, ochrony zdrowia, rekreacji, ku ltury. Funkcja zarządzania Planowania, organizowania, motywowania, kontrolowania. Zadania w podejmowaniu decyzji. - poprawnie zdefiniowanie sytuacji decyzyjnej. - opracowanie wariantów decyzji - ocena wariantów - wykaz wariantów - ocena wyników. Nowa Fala - skłonność do działania - Bliski kontakt z klientem -samodzielność i przedsiębiorczość - wydajność i efektywność ludzi - koncentracja na wartościach - trzymaj się tego co umiesz - prosta struktura, niewielki sztab. 7 elementów s współczesnego. - strategia działania w której uznano że każda firma musi mieć pr zemyślane długoterminowe strategie działania. - struktura formalna stanowi model, wzorzec - -personel(pracownik)w tym systemie nowej fali pracownik jest najważniejsz y. - styl kultura zarządzania: aby uzyskać wcześniejsze efekty, kultura zarządzania polega na przestrzeganiu zasad, pielęgnowanie relacji miedz y pracownikiem a pracodawcą. - seils: kwalifikacje i umiejętności menadżera: musi posiadać wiedz e, talent do dobrego ponadprzeciętnego realizowania zadań - podstawowe wartości i cele wpajane pracownikom: sukces firmy jest sukce sem pracownika. Umiejętności kierownicze - umiejętności koncepcyjne - umiejętności poprawnego zachowania stosunków międzyludzkich. - umiejętności techniczno-organizacyjne, profesjonalna wiedza w które j działa Funkcja horyzontalana: zalicza się funkcje przedp.prod, handlowe, osób, administracji F. wertykalna zalicza się generalnie z grupy; f. Zarządzania komunikacj a, planami org. F. Wykonawcze: związane z realizacją czynności zabezp iecz. Fazy cyklu życia przeds. I- faza- faza założycielska ( utworzenie przeds i rozpoczęcie dział alności II-faza wzrostu i rozwoju( przeds realizuje wzrost ilościowy, jakościow y, zmiana w systemie zarządzania charakter łagodny wzrost przez jakiś czas. III-faza- schyłkowa( zakończenie działalności) zabieg o charakterze uzdrowienia. Fizyczna likwidacja, sprzedaż firmy Proces strategii zarządzania - rozpozac obecna misje, cele i strategie organizacji - przeprowadzić analizę otoczenia - rozpoznać okazje i zagrożenia przeprowadzić analizę zasobów organizacji - rozpoznać silne i słabe strony - zweryfikować misje i cele organizacyjne - sformułować strategie - wdrążyć strategie - ocenić wyniki. Rodzaje strategii - strategia dzielenia-łaczenia -str rozszerzenia rozmiarów i różnorodności działań(dywersyfika cja) -str. Wyróżniania działalności, generalne, wzrostu, stabilizacji, r edukcji, konkurencji, czołowej pozycji kosztowej, zróżnicowania, konc entracji Poziomy budowy strategii przedsiębiorstw - opis misji - skanowanie otoczenia - okazje i zagrożenia - mocne i słabe strony - analiza SWOT Funkcje przedsiębiorstw - podstawowe, stanowiące główny przedmiot działalności firm, jak produkcja, usługi, handel - pomocnicze lub wspomagające, jak zaopatrzenie, logistyka, zatrudnienie, rozwój technologii. Liczba funkcji podstawowych i ich znaczenie zalezą od charakteru przedsi ębiorstwa, natomiast funkcje wspomagające są w zasadzie takie same we wszystkich przedsiębiorstwach. Fazy działania przeds. - faza wprowadzania produktu na rynek w której wzrost sprzedaży jest po wolny i osiągany przy dużym wysiłku firmy zmierzającym do wzmocnien ia jego pozycji na rynku. - faza wzrostu sprzedaży(rozwój produktu), w której wzrasta liczba na bywców i rozszerza się sieć dystrybucji. - faza dojrzałości produktu kiedy następuje nasycenie rynku a sprzeda ż osiąga maksimum i stabilizuje się by zacząć maleć - faza spadku sprzedaży, kiedy szybko maleje sprzedaż i zysk a popyt pr zenosi się na nowe substytucje produkty Zarządzanie strategiczne: Cechy; - przedstawi cele generalne i podstawowe( zwane strategiczne) a więc te k tóre rozstrzygają o tworzeniu, funkcjonowaniu rozwoju przedsiębiorstw a jako całości - jest wyrażona w formie programów i planów dotyczących działalno ści globalnej przedsiębiorstwa - podlega ocenie przez zastosowanie określonych kryteriów jakości - uwzględnia poziom organizacyjno- techniczny i zasoby konkurencji. - jest zdeterminowana przez otoczenie i przez czynniki wewnętrzne, -jest określona w bliskim i perspektywicznym horyzoncie działania gospo darczego. Typy strategii zarządzania: defensywna, zachowawcza, naprawcza, rozwojowa . Zadania: -ciągłe badania otoczenia w celu identyfikacji i analizy trendów oraz zmian które mogą stanowić dla przedsiębiorstwa szanse lub zagroż enie - analiza silnych i słabych stron przedsiębiorstwa w celu ujawnienia po tencjalnych i rzeczywistych możliwości przedsiębiorstwa. - wyboru i realizacji strategii Znaczenie: obejmuje nast. elementy: - misja przedsiębiorstwa - wizja strategiczna - cele i zadania - strategia działań
WEST_zespol_muzyczny