KOMUNIKACJA WERBALNA.doc

(167 KB) Pobierz
KOMUNIKACJA WERBALNA – EMISJA, IMPOSTACJA

KOMUNIKACJA WERBALNA – EMISJA, IMPOSTACJA

I HIGIENA GŁOSU ORAZ PRAWIDŁOWA ARTYKULACJA

(materiały dydaktyczne)

mgr Monika Połącarz

Stowarzyszenie Pilotów Wycieczek w Poznaniu

Mówienie jest aktem psychosomatycznym. Fizyczność natury mówienia to skoordy−

nowane działanie narządów oddechowych, narządów generujących dźwięk i artykulatorów.

Aktem psychicznym jest proces przekładania myśli i emocji na płaszczyznę, której domeną

jest działanie fizyczne. Jeśli jesteś szybki, gwałtowny, impulsywny i dominujący w kon−

taktach towarzyskich, energiczny i świetnie zorganizowany, to prawdopodobnie nie mó−

wisz cicho, rozwlekle i z namysłem, ale dynamicznie i energicznie. Czy jednak nie

bełkotliwie? Czy nie ścinasz całych sylab i nie demolujesz samogłosek? Czy nie ustawiasz

głosu na najwyższy poziom natężenia, co w rezultacie sprawia wrażenie bębnienia dźwię−

kami? Czy sądzisz, że łatwiej jest rozlazłemu i powolnemu przyspieszyć, niż gwałtowne−

mu i szybkiemu zwolnić? Zapewniam Cię: jeden diabeł. A mowa znerwicowana?

Nieopanowana, chaotyczna, przyspieszająca, błąkająca się po peryferiach niemożności

wysłowienia się? Aktów psychiczno−intelektualnych nie sposób oddzielić od procesów

fizycznych. Miej to na uwadze, tworząc zmysłowy wizerunek słowa.

Kształtując swoją wypowiedź w sposób prawidłowy i estetyczny, musisz brać pod

uwagę również środki ekspresji, które wydają się oczywiste, a wcale takimi nie są. Kazi−

mierz Wierzyński o ekspresji słowa mówi:

„Chciałbym pisać jak najprościej,

By każdy mnie rozumiał,

Gdy powiem: las,

By wiatr w nim gałęziami szumiał,

Gdy powiem: noc,

By ciemność stanęła u domu,

Gdy powiem: rozpacz,

Bym wyjął spod serca ją komu,

Gdy powiem: lecę,

Byście skrzydła wysokie przypięli…”

Stawiając pytanie o wagę treści „co?” mówić, czy „jak?” mówić opowiadam się za tym

drugim, albowiem umysł ludzki jest w stanie przyswoić więcej, gdy będzie to „oprawio−

ne” właściwym słowem, a przede wszystkim emocją. Aby głos dobywany był zdrowy,

— 112 — PILOTAŻ I PRZEWODNICTWO – NOWE WYZWANIA

należałoby wskazać na prawidłowe funkcjonowanie narządów oddechowych, artykulacyj−

nych i fonacyjnych w ich pełnej korelacji. Jednak oprócz tej fizycznej strony jakościowo

zdrowego dobywania głosu, stoi przed przekazującym treści, czyli owe „co”, jeszcze jed−

no zadanie, skutecznie przekazać, dokonać transferu myśli, czyli zachęcić, wskazać, za−

interesować, utrwalić poprzez powtarzanie (tak mówią, między innymi, psychologiczne

aspekty uczenia się odnośnie procesów, jakimi jest uwaga i pamięć). Zatem od umiejęt−

ności nadawcy zależy skuteczny odbiór. Słowa, argumenty, przykłady, nawet demonstra−

cje i prezentacje zależą na przykład od takiej cechy głosu, jaką jest siła.

Będąc bowiem w roli mówcy, należy mówić na tyle wyraźnie i na tyle głośno, aby

publiczność mogła nas słyszeć. Są osoby ze skłonnością do cichego mówienia lub uży−

wania wysokich tonów, co znacznie obniża jakość prezentacji, a niektóre głosy wysokie

kobiece mogą nawet „drażnić ucho”. W myśl zasady, iż treść z czasem umyka, pozostają

jedynie filary informacji, lecz forma wygłoszonej treści pozostanie, jeśli wywrze na od−

biorcy wrażenie, opowiadam się za jakością przekazywanych komunikatów. Dlatego kształ−

tując swoją wypowiedź w sposób prawidłowy i estetyczny, należy brać pod uwagę również

takie środki ekspresji, które wydają się oczywiste, a wcale takimi nie są. Należą do nich

tempo mówienia, od którego zależy wyraźność i wyrazistość wypowiedzi, a także wydol−

ność wydechowa, czyli umiejętność właściwego gospodarowania powietrzem. Brak wy−

dolności wydechowej charakteryzuje się zanikaniem głosu pod koniec zdania lub frazy,

w rezultacie czego słuchacz stara się zrekonstruować poprzednie zdanie, zamiast słuchać

dalszej wypowiedzi. Ton i brzmienie głosu powinno być przez cały czas trwania wypo−

wiedzi kontrolowane i modulowane. Stały, monotonny głos – usypia słuchaczy, nie przy−

nosząc oczekiwanych rezultatów. Zmianą natężenia głosu oraz pauzą można zwrócić czyjąś

uwagę, podkreślić ważniejsze treści, czy wreszcie wywrzeć wrażenie na słuchaczach.

Przytoczę w tym miejscu wypowiedź B. Toczyskiej z książki „Łamańce z dedykacją, czyli

makaka ma Kama”: „(...) Zatęsknisz i będziesz szukał dźwięcznego piękna słów w tek−

stach poetów, którzy »polszczyznę« nazywali »ojczyzną«! Najważniejsze, żebyś do resz−

ty nie zerwał kontaktu z tamtymi czasami, z tamtą literaturą, żebyś na dobre nie utonął

w zalewającej nas powodzi kiczu i bylejakości. Słowa są piękne same w sobie, w swym

dźwięku i muzyce. Jeśli ośmielamy się wycinać je, obrabiać, wyodrębniać z niezbędnego

kontekstu, to czynimy tak dla dobra całości. Dla ocalenia jej przed pleniącym się barba−

rzyństwem wymawianiowym, tak pod względem akcentu, jak i melodii, frazy, intonacji

i artykulacji. Bo, aby »język giętki powiedział wszystko, co pomyśli głowa« (J. Słowac−

ki), trzeba by nie stawał on kołkiem, deprecjonując szlachetną treść marną formą. Wy−

ciągamy ją więc jak ekstrakt z ziół – z wierszy – i uszlachetniamy, by dźwięczniała

i zachwycała uszy swoją urodą. Co się bowiem zasieje i troskliwie wypielęgnuje – ma szan−

sę wzrośnięcia, co się zaniedba i zachwaści – zginie marnie. Tak i z naturą słowa. (...)”.32

Dalsze wskazówki do tego „jak?” mówić podaje Toczyska we wdzięcznej formie skon−

struowanych pytań i udzielanych na nie odpowiedzi, które przytaczam w tym miejscu:

„Czego nie należy opuszczać w mówieniu? Samogłosek. Co to są dźwięki spółgłoskowe?

Są to mięśnie mowy, w których tkwi siła, kształt i rysunek dźwięku. Co daje głoskom siłę?

Połączenie dwóch lub więcej spółgłosek. Co daje głoskom dźwięk i delikatność? Skoja−

rzenie dwu samogłosek. Co jest odpowiednikiem metaforyki określeń: rzeźba, plastyka,

cyzelatorstwo, szlif? Artykulacja. Co to jest monotonia? Operowanie głosem na jednym

32) Toczyska B., Łamańce z dedykacją, czyli makaka ma Kama, Gdańsk 2003, s. 5.

MATERIAŁY Z II FORUM PILOTAŻU I PRZEWODNICTWA — 113 —

tonie, bez różnicowania intonacyjnego. Co to jest intonacja? Jest giętkością głosu. Jest to

różnicowanie wysokości brzmienia dźwięków w mowie, zależnie od budowy gramatycz−

nej oraz rozkładu akcentów: logicznych lub emocjonalnych, które modyfikują intonację

składniową i uwydatniają znaczenie. Co to jest akcent według Konstantego S. Stanisław−

skiego? Palec wskazujący w sztuce żywego słowa. Co to jest melodia mowy? Ruch wy−

sokości tonów, polegający na stopniowym wznoszeniu się i zniżaniu kolejno po sobie

wymawianych samogłosek i dźwięcznych spółgłosek, ruch, przerywany przez pauzy i spół−

głoski bezdźwięczne. Co to jest pauza? Przestanek – głosu zawieszenie. Ile znaczeń może

mieć wyraz? Wyraz może mieć nieskończoną liczbę znaczeń. Intonacja określa istotny sens

w danym wypadku.”

„Wartość wiersza leży w pięknym dźwięku” – głoszą słowa pisarza hellenistycznego

Herakleodora. Walory głosowe, takie jak: rodzaj, gęstość, barwa głosu mają dla twojego

mówienia znaczenie pierwszorzędne; głos matowy, piskliwy, suchy, ostry, monotonny,

a także słaby, zanikający – nie nadaje się do wystąpień publicznych. Jeśli nie dysponu−

jesz bogatymi zasobami głosowymi otrzymanymi wyłącznie od natury, powinieneś popra−

cować nad tym, co posiadasz: efekty mogą być zaskakujące!

Technika wymowy

Technika mowy jest jednym z elementów kultury żywego słowa (sztuki żywego słowa),

czyli nauki o wygłaszaniu utworów literackich w sposób artystyczny, a także o „artystycz−

nym” – wzorcowym mówieniu w życiu codziennym, tzn. starannie, z wyraźną artykulacją,

z odpowiednimi akcentami wyrazowymi i zdaniowymi, z odpowiednią intonacją, poprawnie,

sugestywnie i bez męczenia się. Staramy się tak mówić, gdy przemawiamy publicznie.

Kultura żywego słowa obejmuje poza techniką wymowy również wiadomości o ope−

rowaniu środkami ekspresji (wyrazu) oraz wiadomości o dokonywaniu analizy tekstów.

Do środków ekspresji zaliczamy: frazowanie, akcent logiczny, siłę i wysokość głosu.

Technika wymowy dotyczy tylko strony fizjologicznej wymowy, czyli oddychania, fona−

cji i artykulacji.

A więc jaka wiedza jest potrzebna do doskonalenia sposobu wymowy, którym posłu−

gujemy się w życiu codziennym? Jest to:

• prawidłowe oddychanie,

• dobrze postawiony głos,

• dobra dykcja, czyli wymowa (a także znajomość prawideł poprawnej wymowy),

• odpowiednie tempo mówienia,

• prawidłowe frazowanie,

• odpowiednie akcentowanie (modulowanie siły głosu),

• odpowiednia intonacja (modulowanie wysokości głosu).

Do najczęstszych wad czytania czy mówienia należą:

a) zbyt szybkie tempo,

b) zbyt długie frazy, tzn. za mało pauz, pauzy zbyt krótkie,

c) brak modulacji wysokości głosu i siły głosu (głos monotonny),

d) niewyróżnianie wyrazów mających zasadnicze znaczenie, czyli brak akcentów

logicznych.

— 114 — PILOTAŻ I PRZEWODNICTWO – NOWE WYZWANIA

Podane niżej ćwiczenia mają na celu wyrobienie sprawności i precyzji ruchów odde−

chowych, fonacyjnych i artykulacyjnych.

W początkowym okresie ćwiczenia powinny być wykonywane ze świadomością

i uwagą, aż ruchy powtarzane ulegną stopniowo automatyzacji i udział świadomości bę−

dzie coraz mniejszy, ćwiczący przestanie myśleć o zasadach.

Ćwiczenia należy wykonywać systematycznie, ma to większe znaczenie niż wykony−

wanie ich dłużej, ale rzadko.

Ćwiczenia oddechowe

Prawidłowe oddychanie jest podstawą dobrej wymowy, a przede wszystkim silnego

i dobrze postawionego głosu – wydech jest nosicielem głosu. Oddychanie „do mówienia”

jest dynamiczne, obejmujące mięśnie całej klatki piersiowej, aktywizujące mięśnie ścia−

ny brzusznej i przepony. Stosując odpowiednie ćwiczenia usprawniające aparat oddecho−

wy, można:

• zwiększyć pojemność płuc,

• nauczyć się ekonomicznego zużywania powietrza w czasie mówienia,

• wzmocnić mięśnie biorące udział w oddychaniu,

• utrzymać płuca w dobrej formie.

Zalecenia:

1) Ćwiczenia oddechowe należy wykonywać rano i wieczorem w przewietrzonym

pokoju lub przy otwartym oknie, czy też w czasie spaceru.

2) Bezpośrednio po jedzeniu praca narządów oddechowych jest utrudniona, dlate−

go ćwiczenia należy wykonywać przed jedzeniem lub około 2–3 godzin po je−

dzeniu. Przepona porusza się wtedy swobodnie, bez przeszkód.

3) Przy ćwiczeniach trzeba zwrócić szczególną uwagę zarówno na wdech, jak i na

wydech. W czasie snu i milczenia oddychamy przez nos, natomiast podczas mó−

wienia – przez usta (a nie – jak mylnie niektórzy zalecają – przez nos), gdyż,

aby nie było dłuższych przerw, musimy szybko nabrać dużą ilość powietrza.

Droga powietrza wdychanego przez usta jest krótsza, ilość jego większa. W cza−

sie milczenia należy oddychać przez nos, gdyż powietrze zostaje wtedy ogrza−

ne i oczyszczone z kurzu.

4) Ćwiczenia oddechowe powinno się wykonywać systematycznie raz lub dwa razy

w ciągu dnia po około 5 minut. Po każdym ćwiczeniu konieczny jest krótki od−

poczynek (można obserwować efekty hiperwentylacji – lekkie zawroty głowy).

5) Ćwiczenia należy wykonywać w różnych pozycjach ciała (leżącej, siedzącej, sto−

jącej).

6) Należy pamiętać, aby w czasie ćwiczeń mięśnie szyi, rąk i tułowia były rozluź−

nione a postawa ciała swobodna.

7) W czasie wydechu nie należy pozbywać się „na siłę” wszystkiego powietrza,

pewna jego część powinna pozostać w płucach. Mówienie aż do całkowitego zu−

życia powietrza jest złym nawykiem, gdyż końcowe sylaby tracą na wyrazisto−

ści i zwiększa się przy tym tempo mowy, a przede wszystkim napięcie mięśni.

Nie należy też podczas mówienia nabierać zbyt dużo powietrza – wdech powi−

nien być głęboki, ale bez przesady.

MATERIAŁY Z II FORUM PILOTAŻU I PRZEWODNICTWA — 115 —

Zaburzenia w oddychaniu

Częstym zaburzeniem jest oddech płytki, niepełny, z krótką fazą wydechową, co po−

woduje zwiększenie częstości oddechów. Nieprawidłowe jest także robienie pauz na wde−

chu w połowie frazy.

Zakłócenie rytmu oddychania, a także płynności mowy może być spowodowane przez

zaburzenia napięcia mięśni.

Sprawdź:

• czy pobierasz powietrze (wdychasz), uruchamiając rozsuwające się na boki dol−

ne żebra,

• czy masz uczucie wypełniania się powietrzem w dolnej partii klatki piersiowej

i okolicy splotu słonecznego,

• czy odczuwasz „ruch w plecach” – rozszerzanie się klatki piersiowej i – na zmianę

– zapadanie się jej przy wydechu?

• czy po pobraniu powietrza nie odczuwasz gniecenia w klatce piersiowej, rozdy−

mania jej środkowej części przy jednoczesnym statycznym zachowaniu się dol−

nych żeber i ściany brzucha (od pępka w górę),

• czy podczas pobierania powietrza nie unosisz skrzydełek obojczyków, czy nie

masz uczucia, że twoje łopatki ulatują w górę?

Celem ćwiczeń oddechowych jest wyrobienie:

• oddechu przeponowego lub pełnego,

• długiej fazy wydechowej,

• równomierności siły wydechu,

• ekonomicznego zużywania powietrza,

• umiejętności synchronizowania pauz oddechowych (tzn. wdechu) z treścią wypo−

wiedzi.

Ćwiczenie oddechu przeponowego lub pełnego

Oddychanie przeponowe lub przeponowo−piersiowe, w którym uczestniczą wszystkie

części płuc, ale bez widocznego unoszenia ramion, uważane jest za najkorzystniejsze, jako

najbardziej wydajne i higieniczne. Umożliwia ono dostanie się do płuc większej porcji

powietrza, dzięki czemu lepsze jest zaopatrzenie organizmu w tlen, lepsze krążenie, a więc

tym samym lepiej pracuje serce i mózg, mniej się męczymy. Oddech powinien być wy−

raźnie zróżnicowany w obu fazach: wdechowej i wydechowej:

wdech szybki, niesłyszalny, niedostrzegalny i – do dna kielicha klatki piersiowej,

czyli aktywizujący mięśnie przepony i brzuszne,

wydech oszczędny, powolny, regulowany spokojnym i równomiernym rytmem pra−

cy mięśni przepony i brzucha.

1) Oddychania brzuszno−przeponowego najłatwiej się nauczyć w pozycji leżącej.

Ruchy brzucha i klatki piersiowej można kontrolować ręką lub położyć na brzu−

chu np. książkę. Przepona, przesuwając się przy wdechu do dołu, wywiera na−

cisk na brzuch, który się uwypukla; przy wydechu przepona wraca do swego

położenia poprzedniego, tzn. unosi się, a brzuch opada. Aby zarejestrować le−

piej te ruchy, można również położyć się na brzuchu (wtedy przy wdechu wy−

raźne będzie parcie powłok brzusznych na podłoże).

— 116 — PILOTAŻ I PRZEWODNICTWO – NOWE WYZWANIA

Ćwiczenie powtarzamy 3 razy, wydmuchując powietrze między zbliżonymi war−

gami i dla kontroli wymawiając długo głoskę s lub f. Ręka leżąca na brzuchu po−

winna się unosić, a leżąca na piersiach – poruszać w znacznie mniejszym stopniu.

2) Należy wykonać 3 oddechy brzuszno−przeponowe w pozycji stojącej. Ćwiczący

może kontrolować ruchy dolnej części klatki piersiowej, obejmując dłońmi jej

boki tak, aby kciuki były zwrócone do tyłu. Dłońmi naciska dolną część klatki

piersiowej i przy wdechu pokonuje opór palców.

3) Powtórzyć powyższe ćwiczenia w pozycji siedzącej. Należy siedzieć prosto, trzy−

mając ręce na kolanach lub na biodrach, czy też z tyłu.

Ćwiczenia oddechowe można łączyć z ruchami rąk i tułowia; w ten sposób oddycha−

nie pogłębia się, zwiększa się pojemność płuc i różne ich partie biorą kolejno udział

w czynności oddychania.

1) Wykonać wdech z jednoczesnym szybkim wzniesieniem rąk do boku, a wydech

z powolnym przesuwaniem rąk do przodu, aż do zupełnego ich skrzyżowania.

2) Wykonać wdech z jednoczesnym wzniesieniem rąk bokiem do góry, a następ−

nie ręce wolno opuszczać, wydychając powoli powietrze.

3) Położyć dłonie na karku, przy wdechu przesunąć łokcie silnie do tyłu, przy wy−

dechu łokcie powoli wracają do przodu, aż do ich zetknięcia się.

4) Wykonać szybki wdech, skręcając jednocześnie tułów w bok; w czasie powol−

nego wydechu następuje powrót do normalnej postawy.

5) Pochylić tułów do przodu, ręce swobodnie zwisają, następnie przy prostowaniu

tułowia i unoszeniu rąk w górę wykonać wdech, a potem powoli powtarzając

skłon, wykonać wydech.

Podparciem oddechowym (appoggio) określamy taki sposób oddychania, przy którym

w czasie wydechu klatka piersiowa pozostaje w pozycji wdechowej około 6–8 sekund, na−

tomiast przepona traci swoje napięcie i powoli unosi się.

W ten sposób uzyskujemy także przedłużenie fazy wydechowej. Ciśnienie powietrza

znajdującego się poniżej wiązadeł głosowych zwiększa się, wiązadła są dobrze napięte,

dzięki czemu głos staje się silniejszy, równiejszy i pełniejszy.

Wyrabianie długiej fazy wydechowej

Wydłużenie fazy wydechowej umożliwia wypowiadanie dłuższych fraz (jeśli zajdzie

konieczność) bez wysiłku, bez zmniejszenia wyrazistości i głośności elementów końco−

wych oraz bez zwiększenia tempa mowy. Aby to osiągnąć, należy wykonać podane niżej

ćwiczenia, zwiększając stopniowo wydech do 5, 8, 10 sekund i dłużej. Pamiętaj, że pod−

czas każdej czynności mówieniowej nie wydychamy powietrza do utraty tchu. Ćwiczenie

ma być naturalne i swobodne, a nie wysiłkowe.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin