Z POKAZYWANIEM
Sroczka kaszkę warzyła.
Bierzesz w swoją dłoń rączkę dziecka i mówisz: „Tu, tu, tu sroczka kaszkę warzyła, dzieci swoje karmiła. Temu dała do dzbanuszka, temu dała do garnuszka, temu dała na miseczkę, temu dała na łyżeczkę. A temu nic nie dała, tylko – frrrr – odleciała”. Przy słowach „tu, tu, tu” kreślisz kółka we wnętrzu dłoni dziecka, możesz też delikatnie w nią stukać. Potem, przy słowach: „Temu dała do dzbanuszka, temu dała do garnuszka...” masujesz poszczególne paluszki – przeciągasz po nich swoimi palcami, delikatnie ugniatasz itd. Gdy robisz „frrrr”, przebierasz palcami w powietrzu (jakbyś grała na pianinie) i przesuwasz rękę jak najdalej, naśladując ptaszka.Dotykanie wnętrza dłoni dziecka uwrażliwia je i sprawia, że coraz częściej rozluźnia zaciśnięte piąstki. A gdy dotykasz paluszków maluszka, powoli buduje w umyśle mapę swojego ciała. Próbując Cię naśladować, uczy się jednocześnie panować nad własnymi rękami.
Bierzemy muchy w paluchy (szczypiemy powietrze przed sobą - 3 razy)Robimy z muchy placuchy (klepiemy otwartą łapką o łapkę - 3 razy)Kładziemy muchy na blachy (klepiemy łapkami o brzuszek - 3 razy)I mamy radochy po pachy (wypowiadane jak najszybciej, rączki podkurczamy pod paszki i "wiercimy" ciałkiem).
Leci, leci pszczoła do …….. czoła.. ………….. śpi.Leci, leci osa do ………… nosa.. ……….śpi.Leci, leci mucha do ………… ucha... ……….. śpi.Leci bąk tłuściutki - bzzzz!do …………… bródki... -A tuś mi!
ta mała
Rączki robią klap, klap, klapNóżki robią tup, tup, tup.Tutaj swoją główkę mamI po brzuszku bam, bam, bam.Buzia robi am, am, amOczka patrzą tu i tam.Tutaj swoją główkę mam,I na nosku sobie gram.Oczywiście pokazujesz części ciała zgodnie z tekstem, po brzuszku się klepiesz itp.
W leśniczówce za lasem,Spoglądając przez okno,szmer usłyszał leśniczyzajączek puka w drzwio, o pomóż mi,bo mnie inny zastrzeli,choć zajączku tu do mnieja ciebie obronię
Murzynek malutkioczka ma błyszczące (pokazujemy na oczka)kręcą mu się loczki(pokazujemy na włoski zakręcając je)do góry sterczące (postawiamy je)buzia cala czarna ,jak ta czekolada (pokazujemy buzie)mały nasz murzynek po murzyńsku gada
Chodź do nas Murzynku, podaj rączki swe Zrobimy kółeczko, zabawimy się. (tu chyba wiadomo co należy czynić ;)Hej dalej, dalej, kręćmy się w kółeczko,Jak się zabawimy wypijemy mleczko (udajemy, że pijemy ze złożonych rąk)
Tu paluszek, tu paluszek,kolorowy mam fartuszek, Tu jest rączka, a tu druga,tutaj oczko do mnie mruga.Tu jest buźka, tu ząbeczki,tu wpadają cukiereczki.Tu jest nóżka i tu nóżkachodź, zatańczysz jak kaczuszka.
tu jedną mam rączkę a tu drugą mamjak praczki piorą pokażę ja wamtak piorą, tak piorą przez cały boży dzieńtak praczki piorą przez cały boży dzień.
Tu ma Dawidek rączki, tu ma Dawidek nóżki.To jest Dawidka brzuszek, a to paluszki.Na buzi jest oczko, uszko, nosek, minka,Z tyłu są plecki, a na głowie czuprynka!
Rączki robią: klap, klap, klap. Nóżki tupią: tup, tup, tup,Tutaj swoją główkę mam,a na brzuszku: bam, bam, bam.Buzia robi: am, am, am, oczy patrzą tu i tam. Tutaj swoje uszy mam, a na nosku sobie gram.
Raz mały wróbelek miał mały werbelek werbelek wróbelkamiał mały felerekfelerek werbelkamałego wróbelkafelerek werbelka Bęc!
INSTRUKCJA:na słowo:mały -składasz dłonie jak byś w nich trzymała piłeczkęwróbelek -machasz dłońmi jak skrzydełkamiwerbelek - udajesz że pukasz palcami wskazującymi w bębenekfelerem - strząchasz dłonią jakby ci się coś do niej przykleiłoBęc - klaśnięcie w dłonieśpiewa się to rytmicznie dość wolno za pierwszym razem a po każdym Bęc co raz szybciej aż do znudzenia...
KominiarzIdzie kominiarz po drabinieFiku - miku już jest w kominie.
SroczkaSroczka kaszkę warzyła. Dzieci swoje karmiła.Temu dała - na łyżeczce,Temu dała - na miseczce, Temu dała - na spodeczku, I dla tego? Nic nie miała! Frr ! - po więcej poleciała.
CzaplaChodziła tu czaplaNa wysokich nogach,Chodziła po desce...Opowiadać ci jeszcze?Opowiadać ci jeszcze?
Kto z Państwa ma (pokazujesz palcem, jakby było dokoła dużo ludzi)rozmienić mi 20 złotych (gest jaki wykonujemy gdy pokazujemy, że chodzi o pieniądze i piszemy w powietrzu 20)muszę zadzwonić, muszę zadzwonić (przykładamy rękę do ucha, jakbyśmy trzymali słuchawkę telefoniczną)pociąg mój odjeżdża zaraz (robimy ruch rękoma jak tłoki w lokomotywie)peron pięć (pokazujemy wszystkie 5 palców)
Zorro, Zorro (rysujemy na twarzy maskę dwoma palcami - jak Travolta w PULP Fiction ;-) )Emocji będzie sporo, sporo (zataczamy ogromny okrąg rękoma)Bo w czarnej masce Zorro (rysujemy na twarzy maskę dwoma palcami - jak Travolta w PULP Fiction ;-) )Po nocach mi się śni (przykładamy dłonie do policzków i udajemy że śpimy)Na konia wsiada, wsiada (udajemy, że jedziemy konno)a w rękach błyszczy szpada, szpada (wymachujemy "szpadą")I za drzewami znika, znika (machamy ręką, jakbyś mówiła "tam hen daleko")Już taki jego los (rozkładamy ręce wzruszając ramionami)Sierżant Garsija, sija (pokazujemy duży brzuch)Od Zorra dostał w ryja, w ryja (tu dzieciaki się śmieją do rozpuku ;-) a my pokazujemy, jak to pięścią dajemy w ryja - ależ to niewychowawcze !!!)A teraz leży w łóżku, w łóżku (zakładamy ręce za głowę, jakbyśmy w łóżku oglądali TV)I klepie się po brzuszku (klepiemy się po brzuszku)
Patrzcie dzieci jak się kotek myjeŁapki/ udajemy mycie po kolei/buzie uszy szyję..........wedle uznania możemy rozszerzaćBy dzieci też się myły / grozimy paluszkiem/i jak kotek czyste były/pokazujemy czyste rączki/
Rączka ( piosenka ) Pięć paluszków rączka ma - 2 razy Jedna robi pa, pa, pa, Druga robi pa, pa, pa. Nóżka tupie tup, tup, tup - 2 razy jeden skok i drugi skok teraz na dół hop, hop, hop. ( wykonujemy odpowiednie ruchy ) Jeden palec drugi, trzeci, tak umieją liczyć dzieci. Czwarty, piąty palec mam widzisz umiem liczyć sam. ( z Kubusia Puchatka ) Policzymy co się ma: mam dwie ręce, łokcie dwa, dwa kolana, nogi dwie. Wszystko pięknie zgadza się. Dwoje uszu, oczki dwa no i buzię też się ma, A ponieważ buzia je chciałbym buzie mieć też dwie.
Oczka są zmęczone, oczka chcą już spać, tyle dziś patrzyły, że aż się zmęczyły... Każdy z nas je zna, oczka mamy dwa. Rączki się zmęczyły, rączki chcą iść spać, tyle się bawiły, że się utrudziły, każde dziecko wie, rączki mamy dwie. Nóżki są zmęczone, nóżki chcą już spać, tyle dziś chodziły, że już się zmęczyły, każde dziecko wie, że nóżki ma dwie. Buzia jest zmęczona, buzia chce iść spać, tyle gaworzyła, że już się męczyła, tak ziewała strasznie a po całusie zaśnie...
Grota misia Tu jest grota. (pokaż pięść) W środku miś (zegnij kciuk i wsadź pod złożone palce) Proszę, misiu, na dwór wyjdź (zastukaj w pięść) O! Wyszedł miś. (wysuń kciuk)
Idzie myszka Idzie myszka do braciszka (prowadzimy palce po ręce dziecka) Tu wskoczyła (szybko wsuwamy palec za kołnierz lub pod koszulkę) Tu się skryła. (wsuwamy rękę w rękaw)
Rodzina (W. Puffke)
Ten pierwszy to nasz dziadziuś - chwytamy kciuk dziecka A obok babunia - prostujemy palec wskazujący dziecka Największy - to tatuś - wielki palec A przy nim – mamusia - serdeczny palec A to jest – dziewczynka mała - mały palec A to twoja rączka cała - podnosimy rękę dziecka do góry
Sroczka Sroczka kaszkę gotowała - zakreślamy kółeczka w półotwartej dłoni dziecka Temu dała – na łyżeczce - chwytamy czubek małego palca Temu dała – na miseczce - chwytamy czubek serdecznego palca Temu dała – na spodeczku - chwytamy czubek dużego palca Temu dała – w garnuszeczku - chwytamy czubek palca wskazującego A dlatego? – nic nie miała Frrr !!! – po więcej poleciała - chwytamy i odzywamy się od czubka kciuka Udając odfrunięcie”
Pisze Pani na maszynie
Dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym jedną za drugimi „piszą” palcami na plecach kolegi wierszyk – „Pisze pani na maszynie (palcami uderza po plecach),Stop, przecinek (pociąga lekko za ucho prawe),Stop, przecinek (pociąga lekko za ucho lewe),Świeci słońce ( masaż całą dłonią po plecach),Idą konie ( lekkie uderzenia pięściami po plecach),Biegną konie po betonie ( bokiem dłoni uderzają po plecach),Płynie sobie kręta rzeczka (bokiem dłoni krętą linią przesuwamy wzdłuż kręgosłupa ,Idą panie na szpileczkach (palcami wskazującymi uderzamy po plecach),Pada, pada drobny deszczyk ( wszystkimi paluszkami lekko uderzmy po plecach),Czujesz dreszczyk? (lekki chwyt za szyję ).
· Kosi, kosi łapci.Bierzesz rączki malca w swoje dłonie i łączysz je w rytm piosenki: „Kosi, kosi łapci, pojedziem do babci, babcia da nam mleczka, a dziadek ciasteczka”. Przy tej zabawie pokazujesz dziecku, że ma ręce i może robić z nich użytek. Gdy samodzielnie zaczyna klaskać, doskonali koordynację. Uczy się również mówić (rymy!).
· Trumf, trumf Misia Bela.Z dwu-, trzyletnim dzieckiem możesz się bawić także w „Trumf, trumf Misia Bela, Misia Kasia Konfacela. Misia a, Misia be, Misia Kasia Kon-Fa-Ce”. Sadzasz malca na kolanach tyłem do siebie i trzymasz jego ręce. Pomagasz mu „wcelować” w dłonie siedzącego naprzeciwko taty. Przy słowach „trumf, trumf” tata i maluch (z Twoją pomocą) dwukrotnie klaszczą w dłonie, a potem na przemian łączą swoje ręce (prawa z prawą, lewa z lewą, zupełnie tak, jakby przybijali „piątkę”).
· Jedzie, jedzie pan, pan...Sadzasz malca na kolanach przodem do siebie. Trzymając go, recytujesz tekst: „Jedzie, jedzie pan, pan, na koniku sam, sam. Przez góry, przez góry, przez lasy, przez lasy, róóóów!”. Rytmicznie, ale lekko podrzucasz go na kolanach. Przy słowie „rów” rozłączasz swoje nogi, by maluszek mógł „wpaść” w powstałą w ten sposób przestrzeń (oczywiście przez cały czas trzymasz go pod paszkami). Zabawa doskonali zmysł równowagi i jest ważna dla rozwoju układu nerwowego dziecka.
Rodzina
"Ten pierwszy to nasz dziadziuś, a obok babunia. Największy to tatuś, a przy nim mamunia. A to jest dziecinka mała, tralalala la la. A to moja rączka cała, tralalala la la." Pokazujemy dziecku kolejno palce, zaczynając od kciuka, a na końcu całą dłoń.
Sroczka
"Sroczka kaszkę warzyła, dzieci swoje karmiła" - dwoma palcami mieszamy kaszkę w zagłębieniu dłoni - "Temu dała na łyżeczce" - łapiemy za najmniejszy palec - "Temu dała na miseczce" - łapiemy za czwarty palec - "Temu dała na spodeczku" - łapiemy środkowy palec - "A dla tego nic nie miała, frrr... po więcej poleciała" - łapiemy palec wskazujący, a potem naśladujemy ręką lot ptaka.
Kółko małe, kółko duże,głowa prosto, ręce w górze,najpierw w prawo, potem w lewotak się w lesie trzęsie drzewo.Sz,sz,sz,sz,sz....
Tutaj są zajączka uszy. (Podnosimy zajęcze uszy. Po pewnym czasie, gdy dziecko osłucha się już z wierszykiem zachęcamy je by nas naśladowało.)A tu jego nos. (Dotykamy swojego kciuka. Potem dotykamy noska dziecka lub prosimy aby nam pokazało, gdzie go ma.)W taki sposób kica, (Zginamy i wyprostowujemy kilkakrotnie rękę w nadgarstku. Prosimy dziecko, aby też tak spróbowało.)Gdziekolwiek się znajduje.W taki sposób przymila się, (Przytulamy zajączka do swojej brody, głaszczemy palcami policzek dziecka i zachęcamy je, aby odwzajemniało ten czuły gest.)Zamyka oczy i idzie spać, (Zamykamy swoje oczy. Prosimy by dziecko zrobiło to samo co zajączek.)Ze schowanymi łapkami. (Głaszczemy zajączka. Chowamy rączki dziecka pod kołderkę. Całujemy serdecznie dziecko. )
„Wiosenna burza”.
Pada deszczyk, pada, pada,(Uderzamy palcem o podłogę.)coraz prędzej z nieba spada. (Przebieramy wszystkimi palcami.)Jak z konewki woda leci, (Uderzamy całymi dłońmi o podłogę.)A tu błyskawica świeci... ( Prostujemy się i klaszczemy w dłonie nad głową.)Grzmot !!!(Tupiemy stopami o podłogę.)
Zabawy paluszkowe w parach
Szedł świerszcz po ścianieW czerwonym żupanie,A świerszczyka po drzwiczkachW żółtych rękawiczkach.(dotyk palcami po ręce),,,,,,,,,,,,,,,,,,,,Idzie rak nieborak,Jak uszczypnie będzie znak.(dotyk dłonią po ręce, nodze; zabawę kończy łaskotanie),,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,Idzie myszka do braciszkaTu wskoczyła, tu się skryła.(ruch podobny do ruchów raczka; na słowa "tu wskoczyła, tu się skryła" dziecko chowa rękę pod pachę, a następnie za kołnierz towarzysza zabawy),,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,Szedł chłop przez bór,Niósł ze sobą wór.Pytałem go o grosz,A on mnie cap za nos.(dotyk dłoni po ciele; na słowa "A on mnie cap za nos" chwytanie za nos swojego towarzysza zabawy),,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,Idzie myszka po ścianie,Niesie złote pierścienie,Jak się pierścień zachwieje,To się myszka zaśmieje.(dotyk palcami po całym ciele)Dodatkową atrakcją tych zabaw może być pacynka, np. raka, myszki, która założona na rękę, wędruje po ciele dziecka.
BabuniaDzieci powtarzają za prowadzącą wierszyk z równoczesnym nazywaniem poszczególnych palców:Ten pierwszy – to dziadziuś.A obok – babunia.Największy – to tatuś.A przy nim – mamunia.A to jest- dziecinka mała! Tralalala la la…A to – moja rączka całą! Tralalala la la…
RęceMam pięć paluszków u ręki lewejI pięć paluszków u prawej.Pięć to niedużo, ale wystarczyDo każdej pracy i do zabawy. Kciuk, wskazujący, potem środkowy, Po nim serdeczny, na końcu mały. Pierwszy i drugi, trzeci i czwarty, Na końcu piąty – trochę nieśmiały.
Pokaż proszę”
– prawidłowe wskazywanie poszczególnych części ciała:
Pokaż, proszę, gdzie masz oko?
Gdzie masz ucho?, gdzie masz nos?
Pokaż rękę, pokaż nogę
Gdzie na głowie rośnie włos?
Podnieś rękę, tupnij nogą
Kiwnij głową – tak lub nie
Klaśnij w ręce, skocz do góry
Teraz zabawimy się!
Ence – pence”
– ilustrowanie ruchem wiersza w dużym kole w parach. Orientowanie się w schemacie własnego ciała oraz w schemacie ciała partnera (wersja trudniejsza).
Ence – pence, ence – pence,
W której ręce?, w której ręce?
W prawej ręce, w lewej ręce,
Ence – pence, ence – pence.
Ence – roga, ence – roga,
Która noga?, która noga?
Prawa noga, lewa noga
Ence – roga, ence – roga.
Ence – moko, ence – moko,
Które oko?, które oko?
Prawe oko, lewe oko
Ence – moko, ence – moko.
Ence – puszko, ence – puszko,
Które uszko?, które uszko?
Prawe uszko, lewe uszko
Ence – puszko, ence – puszko.
Rodzina”
– wskazywanie i nazywanie palców dłoni począwszy od kciuka.
Ten pierwszy to dziadziuś
Tuż obok babunia
...
agu-agu