Podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z zakresu diagnozy zaburzeń integracji sensoryczne.doc
(
48 KB
)
Pobierz
Podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z zakresu diagnozy zaburzeń integracji sensorycznej
Podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z zakresu diagnozy zaburze
ń
integracji sensorycznej.
Perspektywa historyczna oraz podstawy neurobiologiczne
n
Jean Ayres (1920-1988) - twórczyni teorii
n
krótka definicja:
,, sensoryczna integracja to proces roz
poznawania, segregowania, interpretowania i scalania wra
ż
e
ń
zmys
ł
owych aby mog
ł
y by
ć
u
ż
yte w celowym dzia
ł
aniu’’
n
podstawowe za
ł
o
ż
enia teorii SI ( Ayres 1972):
q
trudno
ś
ci w przetwarzaniu i integracji informacji sensorycznej wp
ł
ywaj
ą
na zachowanie i uczenie
si
ę
dzieci
q
przebieg rozwoju zmys
ł
owo-ruchowego jest istotnym elementem w procesach rozwoju wy
ż
szych czynno
ś
ci nerwowych (mowa czynna i rozumienie, pami
ęć
, uwaga, percepcja wzrokowa, s
ł
uchowa, lateralizacja, zdolno
ść
do czytania, liczenia, kontrola emocji
i zachowania)
q
interakcja dziecka ze
ś
rodowiskiem kszta
ł
tuje rozwój mózgu
q
uk
ł
ad nerwowy posiada plastyczno
ść
q
aktywno
ść
sensoryczno- motoryczna jest silnym mediatorem plastyczno
ś
ci
(wspó
ł
czesne badania potwierdzaj
ą
mo
ż
liwo
ść
strukturalnych, molekularnyc
h i komórkowych zmian w funkcjach nerwowych pod wp
ł
ywem znacz
ą
cych oddzia
ł
ywa
ń
terapeutycznych – McKenzie i wsp. 2003 )
Koncepcja sekwencyjno
ś
ci rozwoju
n
Hipotetyczny model przebiegu procesów integracji zmys
ł
owej – 4 stadia (Ayres 1972, 1974, 1991)
Ø
fun
kcjonowanie najwcze
ś
niej dojrzewaj
ą
cych uk
ł
ady zmys
ł
ów:
-
proprioceptywnego
-
przedsionkowego
-
dotykowego
stanowi podstaw
ę
dla rozwoju integracji zmys
ł
owej
Lokalizacja narz
ą
dów przedsionkowych w uchu
ś
rodkowym:
ł
agiewka i woreczek, kana
ł
y pó
ł
koliste
Uk
ł
a
d przedsionkowy
Podstawowe funkcje:
n
Kontrolowanie ruchów zwi
ą
zanych z przyspieszeniami liniowymi i k
ą
towymi dzia
ł
aj
ą
cymi na organizm cz
ł
owieka
n
Odbieranie informacji zwi
ą
zanych z dzia
ł
aniem si
ł
y grawitacji i poczuciem bezpiecze
ń
stwa grawitacyjnego
n
Orient
acja w po
ł
o
ż
eniu cia
ł
a w stosunku do powierzchni ziemi. Informowanie OUN o po
ł
o
ż
eniu g
ł
owy w relacji do szyi i reszty cia
ł
a oraz otaczaj
ą
cej przestrzeni
n
Podtrzymywanie prawid
ł
owego napi
ę
cia mi
ęś
niowego
n
Wyzwalanie odruchów niezb
ę
dnych do utrzymania pozyc
ji cia
ł
a w spoczynku
n
Wp
ł
yw na odruch b
łę
dnikowo – oczny, koordynacj
ę
pracy obu oczu, p
ł
ynne ruchy ga
ł
ek ocznych
n
Zabezpieczanie prawid
ł
owej organizacji wokó
ł
ś
rodkowej linii cia
ł
a (rozwój koordynacji obustronnej)
n
Wp
ł
yw na przetwarzanie s
ł
uchowo – j
ę
zyko
we (bliskie powi
ą
zania anatomiczne z uk
ł
adem s
ł
uchowym)
n
Wp
ł
ywa na autonomiczny uk
ł
ad nerwowy
UK
Ł
AD PRZEDSIONKOWY C.D.
n
Funkcjonowanie systemu przedsionkowego ma wi
ę
c wp
ł
yw na utrzymywanie równowagi, koordynacji oraz p
ł
ynno
ś
ci ruchów cia
ł
a i ga
ł
ek ocznych
. Ma to swoje odzwierciedlenie w mo
ż
liwo
ś
ciach ruchowych dziecka ( w zakresie du
ż
ej i ma
ł
ej motoryki ), zachowaniu prawid
ł
owej postawy podczas ruchu ale i zabaw przy stole, tak
ż
e w lepszej koncentracji i mniejszej m
ę
czliwo
ś
ci.
UK
Ł
AD PRZEDSIONKOWY C.D.
n
Au
tomatyczne skoordynowane ruchy s
ą
mo
ż
liwe tylko wtedy gdy o
ś
rodkowy uk
ł
ad nerwowy koordynuje wra
ż
enia przedsionkowe z innymi doznaniami sensorycznymi.
ANATOMICZNE I FUNKCJONALNE POWI
Ą
ZANIA UK
Ł
ADU PRZEDSIONKOWEGO Z INNYMI UK
Ł
ADAMI ZMYS
Ł
OWYMI I STRUKTURAMI
OUN:
n
Uk
ł
ad proprioceptywny
n
Mó
ż
d
ż
ek
n
Mi
ęś
nie reguluj
ą
ce ruchy ga
ł
ek ocznych
n
Mi
ęś
nie reguluj
ą
ce napi
ę
cie mi
ęś
ni szyi
n
Uk
ł
ad s
ł
uchowy
UK
Ł
AD PRORPIOCEPTYWNY
(czucie w
ł
asnego cia
ł
a w pozycjach statycznych i w ruchu bez udzia
ł
u wzroku)
LOKALIZACJA RECEPTORÓW
n
W
ś
ci
ę
gnach, mi
ęś
niach i okolicach stawów
n
W narz
ą
dach wewn
ę
trznych
n
W uchu
ś
rodkowym (
ś
cis
ł
e powi
ą
zanie uk
ł
adu proprioceptywnego z przedsionkowym)
n
Cz
ęść
receptorów ma po
łą
czenia z oczami (u
ł
atwiaj
ą
poruszanie si
ę
i przyjmowanie pozycji w przestrzeni)
UK
Ł
AD PROPRIOCEPTYWNY
Podstawowe funkcje:
n
Poczucie cielesnej obecno
ś
ci cia
ł
a, odczuwanie ci
ęż
aru cia
ł
a i poszczególnych jego cz
ęś
ci w przestrzeni.
n
Wytwarzanie odruchów prostowania i równowagi, które s
ł
u
żą
prawid
ł
owej motoryce i przyczyniaj
ą
si
ę
do przec
iwdzia
ł
ania sile grawitacji.
n
Poruszenie poszczególnymi cz
ęś
ciami cia
ł
a bez kontroli wzroku
n
Swobodne wykonywanie ruchów precyzyjnych.
n
Percepcj
ę
kszta
ł
tów drobnych przedmiotów.
n
Percepcj
ę
po
ł
o
ż
enia narz
ą
dów jamy ustnej podczas mówienia.
n
Tworzenie somatognozji.
n
Tworzenie lateralizacji.
UK
Ł
AD PROPRIOCEPTYWY C.D.
Aktywno
ść
ruchowa dziecka z zaburzeniami propriocepcji staje si
ę
chaotyczna gdy dziecko nie mo
ż
e kontrolowa
ć
wzrokiem, ruchów swojego cia
ł
a.
...
Plik z chomika:
alex1962
Inne pliki z tego folderu:
Autyzm_wczesnodzieciecy_Jaklewicz_ocr.pdf
(41051 KB)
Delacato Carl H. - Dziwne, niepojęte. Autystyczne dziecko(1).pdf
(90761 KB)
Usprawnianie wychowanie i nauczanie osób z głebszym uposledzeniem umysłowym - Jan Pilecki.pdf
(63351 KB)
Kinezjologia edukacyjna dla dzieci ( P_ E_ Dennison, G_ Dennison ).pdf
(7867 KB)
innowacja - Laparello.doc
(22371 KB)
Inne foldery tego chomika:
ADHD
Autyzm
Mózgowe porażenie dziecięce
Pedagogika resocjalizacyjna
Surdopedagogika--pedagogika niedosłyszących
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin