Ziemia - planeta pełna tajemnic - scenariusz zajęć.pdf

(540 KB) Pobierz
!zycie9/04
praktyka szkolna
ci´stwa. Warunki sà trudne: mróz, Ênieg,
zadanie jednak trzeba wykonaç, bo zespó∏
czeka na wiadomoÊci, na decyzj´. Rodzi si´
poczucie obowiàzku, odpowiedzialnoÊci,
ofiarnoÊci i poÊwi´cenia dla grupy, poczucie
przynale˝noÊci do zespo∏u.
Podczas wykonywania çwiczeƒ w terenie
dzieci spotykajà wielu ludzi, majà okazj´ ze-
tknàç si´ z ich pracà, budzi si´ poczucie po-
szanowania cz∏owieka, jego pracy, wyników
tej pracy i dobra spo∏ecznego.
Dzieci nie pozostajà oboj´tne na pi´kno
przyrody. Poczucie pi´kna dzia∏a z nieodpar-
tà si∏à na psychik´ i uczucia dziecka. Mo˝e
tych uczuç na razie nie potrafi wyraziç s∏owa-
mi, ale zwielokrotnione drà˝à w jego psychi-
ce g∏´bokie Êlady wyra˝ajàce si´ w umi∏owa-
niu ojczystego kraju.
Mgr STANIS¸AW LIS
wicedyrektor Szko∏y Podstawowej nr 9
w ZamoÊciu
PIERWSZA NAGRODA W KONKURSIE „˚YCIA SZKO¸Y”
– planeta pe∏na tajemnic
Ziemia
Scenariusz zaj´ç przeprowadzonych w klasie II Szko∏y Podstawowej
w Stypu∏owie. Autorka otrzyma∏a za t´ prac´ pierwszà nagrod´ w konkursie
pod has∏em „Rozwijamy twórczà aktywnoÊç dziecka” og∏oszonym przez
redakcj´ „˚ycia Szko∏y” w grudniu ubieg∏ego roku.
MONIKA SZCZEPA¡SKA
– wie, ˝e w wyobraêni wszystko mo˝e si´
zdarzyç;
– potrafi dostrzec charakterystyczne cechy
wyglàdu i przedstawiç je Êrodkami malar-
skimi, stosuje ró˝ne techniki;
– dba o w∏asne zdrowie, ch´tnie uczestniczy
w zaj´ciach ruchowych;
– poprawnie odczytuje i zaznacza wskaza-
nia zegara;
– wykonuje mno˝enie dwóch czynników
w zakresie 30;
– potrafi wyraziç uczucia i emocje, ch´tnie
uczestniczy w grach dramowych;
– jest kreatorem w∏asnych muzycznych wy-
obra˝eƒ.
Kràg tematyczny: Ziemia planeta pe∏na ta-
jemnic
Temat dnia: Zwierz´ta mórz i oceanów
Cele operacyjne
Uczeƒ:
– dà˝y do rozwiàzania sytuacji proble-
mowej;
– wspó∏dzia∏a w zespole, organizuje miejsce
i materia∏y do pracy;
– poprawnie formu∏uje pytania;
– potrafi wybraç wa˝ne informacje z ró˝-
nych êróde∏ i zaprezentowaç je kolegom;
– umie zapisaç swobodny tekst, wyjaÊniç
poj´cia: wyspa, rozbitek, ocean, morze;
9/2004
599
23
61661651.002.png
praktyka szkolna
Metody: praktycznego dzia∏ania, s∏owna, od-
grywanie ról, problemowa i poszukujàca.
Formy: indywidualna zró˝nicowana, grupo-
wa zró˝nicowana, zbiorowa.
Przygotowanie sali:
W sali lekcyjnej przygotowana jest wyspa
z palma kokosowà. Na wyspie znajdujà si´ po-
numerowane pióra z papieru w czterech kolo-
rach, w liczbie równiej liczbie uczniów w klasie.
Na odwrocie napisana jest treÊç zadaƒ. Wysp´
otacza woda, w niej le˝y butelka z listem.
Na brzegu z piasku wysypana jest pla˝a, sà
muszelki, ˝ó∏w i imitacja ogniska, w którym
ukryty jest w´giel do rysowania. W kufrze znaj-
dujà si´ materia∏y do dzia∏aƒ plastycznych
i konstrukcyjno-technicznych. Na stoliku wy-
stawione sà encyklopedie, ksià˝ki i czasopi-
sma. Obok materia∏y papiernicze, kszta∏ty
zwierzàt oraz przybory do pisania i malowania.
Ka˝dy uczeƒ otrzymuje pióro z wycinanki
samoprzylepnej. Sà one w takich samych ko-
lorach i majà identyczne numery jak zadania
ZAJ¢CIA W KLASIE
Przebieg zaj´ç:
Pomoce:
1. Wypowiedzi na temat scenerii w klasie.
– Kaseta z nagraniem
– Samodzielne próby wyjaÊnienia poj´ç: wyspa, ocean, morze.
szumu morza,
– Wyszukiwanie i odczytywanie przez dzieci tych poj´ç
– encyklopedie, s∏owniki.
w encyklopedii.
2. „Zabawa w skojarzenia”
– Ma∏e karteczki w kolorze
– Dzieci podajà propozycje wyrazów zwiàzanych z okreÊleniem
˝ó∏tym, przybory do pisania,
wyspa i zapisujà na oddzielnych karteczkach.
– du˝y karton z napisem
– Dokonujà podzia∏u na oÊrodki tematyczne i nadajà tytu∏y, np.: zwierz´ta, roÊliny, owoce
WYSPA, klej,
egzotyczne, rzeczy, ludzie i wypoczynek, Êrodki transportu, bogactwa naturalne, pogoda itp.
– papier rysunkowy, w´giel
– Naklejajà posegregowane tematycznie wyrazy na du˝y karton,
rysunkowy, imitacja
na Êrodku którego widnieje napis WYSPA.
ogniska, muszelki.
3. Podanie i zapisanie propozycji uczniów dotyczàcych realizacji zaj´ç.
– Co chcieliby robiç w dzisiejszym dniu?
Uczniowie majà zapisaç propozycje na kawa∏ku papieru
wyrzuconym przez morze, ale nie majà przyborów do pisania.
Szukajà sposobu rozwiàzania problemu.
– Czym pisaç? Na pla˝y jest ognisko, w nim jest w´giel, którym mo˝na pisaç.
– Jaki jest ogieƒ? Ogieƒ si´ pali, jest goràcy, mo˝na si´ poparzyç, jest niebezpieczny.
– Jak rozwiàzaç ten problem? Na pla˝y le˝à muszelki, którymi mo˝na nabieraç wod´.
(NaÊladowanie czynnoÊci.)
4. ¸owienie butelki z listem od rozbitka Waldka (uczeƒ ciàgnie butelk´ za sznurek).
– List w butelce, termometr.
– Wys∏uchanie listu czytanego przez ucznia.
– WyjaÊnienie poj´cia: rozbitek.
– Rozwiàzanie zadania matematycznego: odczytanie temperatury na szkolnym termometrze,
obliczenie ró˝nicy.
– Analiza treÊci listu: dzieci z numerami parzystymi uk∏adajà pytania, koledzy z numerami
nieparzystymi odpowiadajà.
TreÊç listu:
Bezludna Wyspa, 3.02. 2004 r.
CzeÊç kole˝anki ikoledzy zklasy drugiej
Witam Was bardzo serdecznie, mam na imi´ Waldek. Jestem rozbitkiem, poniewa˝ statek, którym
p∏ywa∏em po oceanie zatonà∏ wczasie sztormu.Zamieszka∏em na bezludnej wyspie.
24
600
˚ycie Szko∏y
61661651.003.png
praktyka szkolna
Przebieg zaj´ç:
Pomoce:
Tutaj jest bardzo ciep∏o, temperatura wynosi 32°C, auWas? Ile wynosi ró˝nica mi´dzy
temperaturà na wyspie iwwaszej miejscowoÊci? Na poczàtku by∏o wspaniale, ciep∏o, spokojnie,
bardzo du˝o owoców, wiele interesujàcych zwierzàt ˝yjàcych wwodzie.Jednak najcudowniejsze
by∏y ptaki. Przylecia∏y tu, aby wciep∏ymklimacie sp´dziç zim´. Swoim Êpiewem przypomina∏y mi
oojczystym kraju.Niestety na wyspie zamieszka∏ z∏y duch, chce jà zatopiç
iwyp´dziç wszystkie ptaki. Nie mogà teraz wróciç do Polski, bo u
Was jest zima, zgin´∏yby zg∏odu imrozu. Krà˝à wi´c niespokojnienad wyspà. Czasami uda im si´
po kryjomu chwileczk´ odpoczàç, gdy duch zapada wsen.
Ptaki majà szans´ uratowaç wysp´, ale muszà wykonaç 3 zadania, które przygotowa∏ im
wróg. Pomó˝cie ptakom, liczà na waszà pomoc, ja tak˝e. Je˝eli b´dziecie mieli problemy zzadaniami,
poszukajcie informacji wksià˝kach lub poproÊcie opomoc Waszà Panià.
Na rozwiàzanie ka˝dego zadania macie 45 minut, czas rozpocz´cia izakoƒczenia zaznaczcie na
kartach zzegarami.Pierwsze zadania znajdujà si´ na piórach, które le˝à na wyspie.
Ale jak si´ tam dostaniecie, gdy doko∏a tyle wody?
Waldek
5. Budowanie tratw i statków.
– Walizka z: patykami, korà, rolkami
Podzia∏ uczniów na 4 grupy wg kolorów piór. Szukanie sposobu
po papierowych r´cznikach,
przedostania si´ przez ocean po zadania.
sznurki, druciki, gazety,
Wykorzystywanie do rozwiàzania zadania „wyrzuconych” przez
– 3 du˝e zegary bez
morze skarbów.
wskazówek na tablic´.
6. WyjaÊnienie zasad zaznaczania czasu na kartach z zegarami.
i karty z 3 zegarami
Uczeƒ otrzymuje kart´ z trzema zegarami, zaznacza na pierwszym
i tekstem do uzupe∏nienia
kolorem niebieskim indywidualny czas rozpocz´cia zadania, a czerwonym zakoƒczenia.
dla ka˝dego ucznia.
Uzupe∏nia zdania:
Jest godzina ……….. Zadanie zakoƒczy∏em (∏am) ogodzinie ……….
Min´∏o ………. minut.
Na tablicy znajdujà si´ 3 podobne zegary do oznaczenia czasu rozpocz´cia i zakoƒczenia
zadaƒ przez ca∏à klas´.
7. Rozwiàzywanie zadania nr 1
– Pióra z treÊcià zadaƒ, ksià˝ki
Odszukiwanie na wyspie piór z zadaniami (wg numerów piór,
i czasopisma o zwierz´tach mórz
które dzieci otrzyma∏y przed klasà).
i oceanów, przybory do
Zadania podzielone sà na trzy grupy:
pisania, malowania,
A. Wyszukiwanie informacji z ksià˝ek i czasopism na temat zwierzàt, sporzàdzenie notatek,
kszta∏ty zwierzàt, tekst z lukami.
malowanie kszta∏tów zgodnie z ilustracjami (uczeƒ zbiera informacje na temat jednego zwierz´cia).
– krab – rekin – p∏aszczka – rozgwiazda – ˝ó∏w – wà˝ morski – ma∏˝a – Êlimak morski – delfin
– oÊmiornica – meduza – konik morski
Polecenie:
Znajdê najciekawsze informacje na temat ……………………………(np. kraba),
które chcia∏byÊ przekazaç kolegom ikole˝ankom wklasie, zrób notatk´. Odszukaj kszta∏t
swojego zwierz´cia ipomaluj dowolnymi przyborami, zgodnie zilustracjà wksià˝ce.
Polecenie:
Znajdê iprzeczytaj informacje na temat ………………..(np. meduzy), które chcia∏byÊ przekazaç
kolegom ikole˝ankom wklasie.
Uzupe∏nij przygotowany tekst wyrazami zramki. Odszukaj kszta∏t swojego zwierz´cia ipomaluj
dowolnymi przyborami, zgodniezilustracjà wksià˝ce.
Tekst z lukami:
Koniki morskie
Koniki morskie to ……………, które ˝yjà wciep∏ych morzach. P∏ywajà wpozycji pionowej.
9/2004
601
25
61661651.004.png
praktyka szkolna
Przebieg zaj´ç:
Pomoce:
D∏ugoÊç ich …………… wynosi od 5cm do 20cm. Majà chwytny ………………., którym
przyczepiajà si´ do podwodnych …………………. ikoralowców.
M∏ode koniki wyl´gajà si´ z…………….…….. z∏o˝onych przez samic´ czyli ………………..
Przychodzà na Êwiat po 4 tygodniach. Przez ten czas nosi je w……………. na brzuchu ich
tata – samiec.
roÊlin mam´ ryby torbie cia∏a ogon jajek
Meduza
Meduza to …………………., które ˝yje we wszystkich oceanach na kuli ziemskiej.
Jej cia∏o przypomina przezroczystà ……………… Ma kszta∏t dzwonu.
Otaczajà go d∏ugie ………………. dochodzàce do 7m.
Pokryte sà parzyde∏kami zjadem, którym parali˝uje swoje …………
˚ywi si´ ………………ikrewetkami. Jad meduzy mo˝e byç tak˝e Êmiertelny dla ………………
ofiary galaretk´ rybami zwierz´ cz∏owieka ramiona
B. Tworzenie swobodnego tekstu.
Polecenie:
Dokoƒcz opowiadania, które zaprezentujesz swoim kolegom ikole˝ankom:
Na bezludnej wyspie sp´dza∏y zim´ ptaki z ró˝nych krajów.
By∏o tam ciep∏o i spokojnie, gdy nagle …………………….
C. Wprowadzenie g∏oski „w”, zapoznanie z budowà ryby.
Zadanie przeznaczone jest dla 2 uczniów drugorocznych, których umiej´tnoÊci dydaktyczne
sà na poziomie elementarzowym.
Polecenie:
Zadanie zrób zpanià iSebastianem (wariant dla drugiego ch∏opca podobny).
• Analiza s∏uchowa wyrazów: woda, wyspa, Waldek.
Dzielenie wyrazów na sylaby.
– Wymienianie kolejnych g∏osek, uk∏adanie muszelek.
– Muszelki.
– Wymienianie pierwszej g∏oski.
• Synteza s∏uchowa
Jedno dziecko wymienia kolejne g∏oski dowolnego wyrazu rozpoczynajàcego si´ g∏oskà „w”,
drugie odgaduje jaki to wyraz.
Potem nast´puje zmiana ról.
• Wprowadzenie litery „w, W”, drukowanej, pisanej, ma∏ej i wielkiej.
– Weso∏a szko∏a.
– S∏uchanie tekstu czytanego przez nauczyciela Raj nad wodà,
Podr´cznik kl. 1. s. 14.
Nauczanie zintegrowane.
– Udzielanie odpowiedzi na pytania dotyczàce treÊci czytanki,
Cz´Êç 2.
porównanie z ilustracjà i wystrojem klasy.
– Pokaz wzorów liter, odszukanie w ksià˝ce.
• Nauka pisania litery „w, W”
– Wzory liter „w, W”,
– pokaz z objaÊnieniem,
(drukowana, pisana,
– uk∏adanie z plasteliny,
ma∏a, wielka), plastelina,
– pisanie po Êladzie na pergaminie,
pergamin, liniatura z lite-
– pisanie w liniaturze z „wyspà”.
rami „w, W”.
• åwiczenia w tworzeniu i czytaniu sylab z g∏oskà „w”
– Ma∏˝e z literami do tworzenia
– sylabowe ma∏˝e.
sylab.
wa, wi, we, aw, ów….
• Zadanie integrujàce uczniów s∏abych z klasà:
– Rysunek ryby, przybory
Omówienie budowy ryby w ksià˝ce, malowanie szablonu
do malowania, karteczki
26
602
˚ycie Szko∏y
61661651.005.png
praktyka szkolna
Przebieg zaj´ç:
Pomoce:
dowolnymi przyborami, naklejanie napisów z cz´Êciami cia∏a ryby
z nazwami cz´Êci cia∏a ryby.
(praca pod kierunkiem nauczyciela).
Budowa ryby:
otwór g´bowy – oko – linia boczna – otwór skrzelowy – brzuch – p∏etwa grzbietowa
p∏etwa brzuszna – p∏etwa piersiowa – p∏etwa ogonowa – p∏etwa odbytowa
(Wyrazy trudne do odczytania dla tych uczniów nauczyciel g∏osuje, a uczniowie
dokonujà syntezy.)
Uwaga!
Uczniowie, którzy wykonujà zadania wczeÊniej mogà zagraç w domino
– Domino obrazkowo-wyrazowe
obrazkowo-wyrazowe lub obrazkowo-zdaniowe o zwierz´tach mórz i oceanów.
i obrazkowo-zdaniowe.
PrzejÊcie do sali komputerowej
8. Uzupe∏nienie wiadomoÊci o rybach i ssakach morskich w sali komputerowej
Wariant A:
– Multimedialna
– Wyszukiwanie informacji o przygotowywanych zwierz´tach
Encyklopedia przyrody,
w multimedialnej Encyklopedii przyrody.
Nowe Horyzonty, 1996
– Odszukanie na globusie nast´pujàcych miejsc: morza i wybrze˝a
Optimum Pascal
morskiego oraz rafy koralowej.
Multimedia S.A.
– Przy pomocy suwaka i ruchomej lupy odszukanie swojego
zwierz´cia w naturalnym Êrodowisku.
– S∏uchanie informacji czytanych przez lektora.
– Samodzielne czytanie wiadomoÊci.
– Oglàdanie sekwencji wideo, np. p∏ywajàce w stadzie orki i delfiny,
poruszanie si´ p∏aszczki, ryby tropikalne – napompowanie si´ naje˝ki itp.
Wariant B.
– Klik uczy czytaç,
åwiczenia z literà „w, W” w multimedialnym programie Klik uczy czytaç.
WSiP 1999.
9. Prezentacja zadaƒ i prac plastycznych na wyspie.
10. Analiza swobodnych tekstów.
– Zapisanie nazwisk autorów, tytu∏ów i odczytanie tekstów.
– Wybór najlepszego, uzasadnianie oraz g∏osowanie.
– Przepisanie utworu na tablic´, poprawienie b∏´dów ortograficznych, j´zykowych,
rzeczowych.
– Dyskusja nad treÊcià i kompozycjà.
przygotowane dla danego ucznia na wyspie.
Dzieci nie zabierajà do klasy tornistrów.
Sala gimnastyczna
Przybory: wstà˝ki, ma∏e kocyki, pi∏ka,
drabinki, ∏aweczka, folia przezroczysta (ma-
larska), ró˝ne rodzaje miar (krawieckie, sto-
larskie, drewniane, jednometrowe szkolne,
przybory uczniowskie do mierzenia), nagra-
nie szumu morza.
Przebieg zaj´ç:
Rozwiàzywanie zadania nr 2.
Przed wyjÊciem na sal´ gimnastycznà
dzieci ponownie oznaczajà na kartach
Fot.1 Zabawa w skojarzenia zakoƒczona podzia∏em wyrazów
naoÊrodki tematyczne
9/2004
603
27
61661651.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin