_Lekcja8.pdf

(42 KB) Pobierz
Lekcja8
Lekcja8
file:///G:/Kurs%20na%20keyboard/Keyboard%20kurs/Keyboard%20...
LEKCJA 8
Na dzisiejszej lekcji poznamy co to jest akord oraz jego zastosowanie
podczas gry na keyboardzie.
Najpro ś ciej mo Ŝ na by powiedzie ć , Ŝ e akord jest to równoczesne brzmienie
kilku ró Ŝ nych d ź wi ę ków.
Popatrzmy na poni Ŝ sze przykłady.
To jest d ź wi ę k „c1”
To jest dwud ź wi ę k zło Ŝ ony z „c1” i „e1”
To jest trójd ź wi ę k zło Ŝ ony z d ź wi ę ków „c1” - „e1” – „g1”
I TO JU ś JEST WŁA Ś NIE AKORD
Posłuchaj jak brzmi .
Spróbuj na swoim klawiszu uderzy ć te trzy d ź wi ę ki równocze ś nie.
Akordy b ę dziemy u Ŝ ywa ć głównie w lewej r ę ce, b ę dzie ona grała tzw. akompaniament,
który zawsze towarzyszy melodii granej w prawej r ę ce, przez co bardzo wzbogaca
utwór. Niebawem si ę o tym przekonasz.
W muzyce rozró Ŝ niamy wiele rodzajów akordów. Na razie musisz wiedzie ć o dwóch.
Jedne s ą wesołe, drugie smutne. Wesołe b ę dziemy nazywa ć – DUROWYMI, a smutne
MOLOWYMI.
Posłuchaj ró Ŝ nicy.
durowy
molowy
Na przykładzie tych d ź wi ę ków, które poznali ś my zobaczmy czym ró Ŝ ni si ę w zapisie
akord durowy od molowego.
W zapisie akord durowy wygl ą da tak:
1 z 2
2006-07-14 14:08
19972247.003.png 19972247.004.png 19972247.005.png 19972247.006.png
 
Lekcja8
file:///G:/Kurs%20na%20keyboard/Keyboard%20kurs/Keyboard%20...
Akord molowy tak:
Wida ć zatem mał ą Ŝ nic ę w zapisie. Ten znaczek, który jest przy d ź wi ę ku „e1”
powoduje wła ś nie t ę zmian ę , któr ą słycha ć . Z akordu wesołego robi si ę smutny.
O znaku tym dowiemy si ę dopiero w cz ęś ci II.
Teraz wró ć my do akordów. Przeprowadzimy mał ą zabaw ę słuchow ą .
Za chwil ę zagram ci kilka akordów.
Twoim zadaniem jest rozpozna ć czy jest to akord durowy czy molowy.
Na zwykłej kartce zapisz skrótami: je ś li usłyszysz akord wesoły – dur, je ś li molowy – moll.
Zaczynamy (8 akordów).
Słuchaj.
Je ś li nie wysłyszałe ś za pierwszym razem, spróbuj jeszcze raz.
A tak powinny by ć napisane odpowiedzi – sprawd ź .
ZADANIE
Powtórz wszystkie utwory od lekcji 5 do 7 i spróbuj zagra ć je w tempie 100.
Zapami ę taj wiadomo ś ci o akordzie, bo w kolejnej lekcji zaczniemy ju Ŝ gra ć
lew ą r ę k ą .
POWRÓT DO SPISU TRE Ś CI
POWRÓT DO POCZ Ą TKU LEKCJI
LEKCJA 9
2 z 2
2006-07-14 14:08
19972247.001.png 19972247.002.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin