Sylabizm.PDF

(13934 KB) Pobierz
20
STUDIA I ROPRASY
I
ukur^ratermin, jaki mu jest pot.zebny, nie zastarrawiajc si nad
tym, czy fzecz ta nie bya ju przed nim nazwana albo cfy nazwa'
ktIej wanie uyl, nie jest ju w tradycji naukowej flvizana
z innym jakim pojciem. Jeden autoI transakcentacj nazywa
p.zesunicie akcentu z miejsca wlaciwegogIamatycznie na miejsce
wiaciwe lytmicunie' Nastpny po nim, odwrotnie: wychodzc ze
stanowiska wiersza, nie jzyka, transakcentacj nazywa pos|awie-
nie akcentu na miejscu waciwyrn gIarnaiycznie wbrew schema-
towi rytmicznemu, ktry wymagaby plzesunicia plzycisku na
i.ne nriejsce. Do tumaczenia terminw nauki o wierszu z jzykw
obcych zabielaj si ludfie, ktlym n3jwidoczniejnie znana jet
polska literatura z iego zaklesu, i robi to w sposb dziki, nie
liczc si wcaie z istniejc ju tehiologi polsk, \'''JTn]^la.
jc na \/asnq, bardzo nieodpowiedziatna odpolviedzialno jakie
nowotwory telmino]ogiczne' najczciej dziwolgi. Jasklawym
przykadem takigo ',dzikiego', przekadu jest vydane w olrresie
midzywojennym przez Koo Polonistw w Poznau tumaczenie
Po'vk' Tomaszewskiego l. Iakiemu chaosowi [a przyszro mona
by zapobiec Przez wydanie odpowiedniego sownika' Do uoenia
go naley plzystpi jak najprdzej. w plzeciwn}'nl razie nasza
nauka o wierszu bdfie si wci potykaa i wyczerpywaa w ja-
owych dyskusjach, a przy czytaniu kadego autora placujcego
w dziedfinie wersyfikacji trzeb3 si bdzie osobno ama z tru-
dnociami opanowywania niezlozumiaego sownictwa specjalneso.
BV\.I
5ig *
sylabizm jest to system wersyfikacyjn]'. w ktrym jednostk
mialy jest sylaba' A zatem we.sami jednj miary lytmjcznej s
wemy o jednakovej liczbie sy]ab. Rwne rytmicznie s midzy so.
ba ll-zgloskowce lub 8-zgoskowceitd.' przy cfym nie bierze 5i
pod uwag wlaciwoci plozodyjnych poszczeglnych sylab' tego'
e s dugie lub kltkie' akcentowane lub nie akcentowane, -
nice si intonacj albo si nie ce. o rachunku ryhniczn}'m
dc-vduie sylabacja sama jako taka, co uniemoliwja np. zestpie-
nie dwch kltkich sylab jedn dug lub odwrotnie, gdy na to'
eby wersy tego systemu byy lwne ryticznie, musz mie ko-
niecznie jednakov/ ilo wielzchokw sylabicznych. sylabizm mo-
e by rnego stopnia' zazwyczaj, kiedy si mwi o sylabizmie
bez bliizychoklele,ma si na myii ylabizm cisy'
tj' taki' w kir}'rn nawet rnica o jdna sylab nalusza rwno.
wartowersw i powoduje zaamanie rytmu; w tym system'e
welsy 7-' 8. i g-zgoskot'e peciwstawiaj si sobie jako caostki
rnj miary' w mniej cisynsystemiezwanym sytabizmem
wzgtdnym trafiajq si od czasu do casuwd izosylabicz.
nych we*w wersy itieco krtsze llrb dusze _ zwykle o jedn
sylab - e nalusfaj one wnowartoci i nie powoduj zaa-
mania rytmu, wskutek czego wersy 7., 8. i g-goskowe (ebypo-
suysi poprfednim przykadem) nie przeciwstawiaj si sobie
l B. Tomasz.w3ki
Teofo litenfur!,
Poetgka' pvek'ad'
z,
Pjrwodlu: sdabi'n' (w:} Poetlka, zafus .1|'c!k|oped!czng. Dzia,
ur wersstikacjd, t Ill: Sdobi2tu, praca zbiorowa pod red. z. Kopczyn-
skiej i M. It. Mayenowej, Wroclaw 1950, s. ?-?2.
po.l led. p.o'. d! T. clabowskie8o;
plfkla.lu
dokonali:
c.
Gokoski,
T. t(owalska, I. szczygilska,
Pozna 1935.
917410125.002.png
23
22
Jal.o przyklad wiersza dNudzielnego' ale nie majceo slacj
redniwki, moe posuy utwr Hieronima Spiczyskigo z r. 1522
wtTe napomienie Pane Jez11so1,e' Utwr ten naley do ok.esu
sylabizmu wzgldnego' bliskiego ju sylabizmowi cisemu' w ca-
oci skada si z 18 weNw na pIzemian 16. i l3-zgloskowych'
z ktIych jeden tylko liczy 12 sylab famiast 13 Natoiast budo-
wa ivewntrzna wersw, ktre zgodnie ze sq-ojq dlugoci wszyst-
kie s dwlldzieine' wykazuje nielegularne asylabiczne lozczton-
kowanie' z utwolu tego podaj kilka wersw l3-zgoskowych olaz
w 12 zg}oskowy' pomijajc 16-zgoskowe' Miejsca wza dwudziel.
noci, ktre jeii nie s wyznaczone vylal1 granic skadniow'
ona by ustala dosy dowolnie, oznAczam pfzez +.
w oblbi jednego cigu stychicznego' w obrbie jednego stychi-
cznego utworu. Przeciwstawiaja si one sobie dopielo wiedy' kie-
dy kada z tych miar tanowi tlzon osobnego stychiczngo utworu'
a plzynajmiej dtuszegostychicznego cigu' bo wtedy przy trzo-
nie 7-zgloskowym najcustsze odmiany wersw bd miay dLF
go 6lub 8 sy]ab, przy trzonie 8-2goskow}'rn _ 7lub 9 sylab' przy
g-zgloskowym _ 8 sylab albo l0, bdzie wic w caociwyrana
rnica. Doda naley jeszcfe' ew sylabizmie wzgldnym mog si
tralia wahnicia nawet i wiksze ni o 1 sylab, ale to ju naley
do rzadkoci,i e o stopniu cisoci
sylabianu wzgldnego decy-
duje nie tylto rozpitoskali odstpstw sylabicznych od jednol!
tego ich tlzonu' ale take i procentowa ich ilo'U nas sylabizm
wzgldly w}sipowa w w. xv i piIwszej poovr'iexvl w.
jako system pIzejciowy pomidzy redniowiecznym asylabiz-
mem zdaniow}']n a grudtuj-acyrl si stopnioivo sy]abifmem ci-
sym.
we.s sylabiczny moe mie prsta lozczlonkowan lub nie loz.
czonkowan. JeIi jest bardzo ktki: 4-' 5-zgoskovry'to na loz-
czonko.wae nie ma miejsca, jeIijest dugi, poczynajc iu od
lo-zgoskowca' rozczodkowanie wewntrzne' posta co najmniej
dwudzielna, staje si prawie koniecznoci. Plzy wersach ledniej
mia.y, liczcych 7, 8 do s sylab, lozczo]<owae wewntrzne mo.
e w].stpi lub nie. w weffach rozczonkowanyh sylabizm rnoe
dotyczy caociwersu, ale nie jego lozczonkowania wewntzne-
go. Moemy mie np. 14-zgoskowce dwudzielne, ktrych poszcze.
glne wersy bd si rozpaday n3 ? + 7, 8 + 6, 9 + 5' 6 + 8 itd-
Mijsce wza dwudzieldoci nie bdzre grao !oli, byleby czony
w sumie miay nie mniej i nie wicej ni 14 sylab. Taka posta
w swojej budowi wewntIznej nosi jeszcze iadysylabizu wzgl.
dnego' sylabiz'! cisy natomiast odznacza si staoci lozczon-
kowania .lvewntlznego. Istot jego budowy wew1trznej jest ju
nie wzedwudelnoci wystpujcy w miejscu dowolny, zmien-
n}'al od weu do wersu, ale staa Iedniwka (jedna lub wicej)'
przypadajca zawsze po tej samej sytabie. w caLowicie skIysta-
lizowarr}Tn sylabirnie cisJ"rn14 (7 + 7) i 1{ (8 + 6) to, lnimo tej
samej globalnej Iiczby ylab, dwa ne fonnaty welsw. A ieli
wprowadzimy stae drobniejsze rozcfoakowanie: 14 (4 + + 6)'
to taki wers p.zeciwstavri si dwu poPednim jako jeszcze jeden,
iu t.zeci format 14.zgoskowca.
(? + 6) Jeli wiernie mjujesf + stwolf!'ciela twego'
i8 + 5) luusisz si odrfec sam siebie + i p.z}'jaciela,
(5 + 8) A laladowa + ywola mojgo dziara.
(6 + 6) fywot moj od ctowy + a do nog skrwawiti'
(7 + 6) frwot moj jesi wieczny chteb + zboru anjelskiego.
( + 8) Jedno lozmylaj + a miej ywot moj przy obie.
redniwkoivym
13-zgoskolvce o ciIe sy]abicznym
oto
A
Typ 7 + 6 (tu z dodatkowym
wewntlfnym.
Ip-
uksztatowaniu
daem 7-zgtosko\'ca na 4 + 3) - Khanowskiego
P'? v]J ksisi
pielwszej; t}T 8 + 5 -
tego P'e VIII ksigi pierwszej; wleszcle
4 + 4 + 5 -
pie ludowa wedug Ko]be.ga.
(i + 6) Tludna rada w tej mierze: + prfyjdfie sie rozjecha,
A plfef ien cuas wese1a .t i lulnie zaniecha.
wszystka moja dobla myl+ z tob precz odchodzi,
A f tego mi wifienia + nikt nie wyswobodzi,
Dokd ci za nie ujrf,+ pani wsfecb pikniejsza'
co ich koIwiek prfyniosla L chwila tera,nijsfa'
(J. Kochanowskl Pen,
yII, ks. \)
(8 + 5) szczliwy ja czlowiek' bych m8l f tak uy te8o,
Jakobych sie nie omylil, + co jest lepszego;
]-ecz jako na bldDym morfu, + nie tam, 8dzie chcerDy,
A]e gdzie las wiatly t1ios+ Plyn Eusiemy.
(ta'li!e'
VIII, k. l' zwr. 3)
917410125.003.png
l5
14 ' ] 5' Po,L;e m l' - malu]eku,
. serwer pod prog'
a niechese + mj kochanek+ nie ialza osirg.
Postaw.iemu, i matuleoku, sli ma|murowy,
a na stole+ marmurorrym+ obrus perlowy-
Na oblusie'+ na perowym, + talerz tocfony'
na talelru, + na tocronym,+ kaplon piecrony.
spytajc'e go, + matuleku,+ czyli ma n swj?
a jak nie ma + swego noa, + po]cie mu mj.
(o' Kolbelg Ld, xvl, inc' ,,Pocie mu, matuleku''',,,s. 40Hoi)
Kady 2 tych wieIszy leprezentuje inny wzorzec rytmiczny dwu-
albo nawet tljdzielny- faniechani ktrej ze redniwek w ty'
pie trjdzie]nym lub tylko p.zesunicie wza w kirymko]wiek
z trzech typw spowodowaoby zaa.nanie rytmu.
Poniewa mial welsu sytabicznego jest ticuba sylab, ilo
wielzchokw sylabicznych bez wzgldu na jakoc syiaby i bez ja-
kiegokolwiek po.zdkowania sylab wedug ich jakoi wewnt.z
we.su| istnieje plzeto molilvo, e nastpujce po sobie wersy
mogq si z sob zlewa i e np' majc plzed sob caoz 24 sy.
lab pIzy odpowiednio padajcych wewntlz granicach w}Tazw
moglibymy nie wiedzie, czy skada si ona z tlzech wersw po
8 sylab' cuy tez czterech 6-sylabowych, czy frai'e z dc]r.12-zg!o-
skowych' Zachodfi wic w wierszu sylabicznym konieczno posu-
giwania si czynnikiem dodaikowym' folmantem, ktry by jedno-
czy wers w cao' a jednocfen.ie odgTanicza go od irmych 1vef-
sw w sposb zauwaa]ny. czynniki uyte do tego celu mog by
rne' Intonacja (kadencja, antykadencja). wspb.zmienia nego
typu (rym kocowy tub pocztkowy, peny iub tylko asonans);sta-
bilizowanie jednego lub paru akcentw (cecha wprowa&ajca na
dlog ku sylabotonizmo$'i, ale nie c.yniaca jeszcze wielsza zupe.
nie sylabotonicznym); albo inne jeszcze, Eadziej wykorzystywane,
np' pewne Iodki styllstyczne: pala]etizmj epifo.a, anafora. w ka.
d}.rnlazie formant jaki jest niezbdny. jego zalodfaj slufy do
ch,arakterystvki wiersza sy1abicznego'Biolc pod uwag lrzy pier-
wsze iypy folmantw tu wymienionych - te bo\'{'iems w wer-
s}'fikacji polskiej najwaniejsfe - bdziemy rni wiersze sylabi-
czno-intonacyjne, sylabiczno_rJ,inowe i sytrabiczno-akcentowe.Eor_
mant Broe by wicej ni jeden i lv-tedy otlzymujemy wieffze
sylabicfne o korbinowalej charakterystyce: sylabiczne intona.
cyJno.zDon/e'
ny formantem: sytabiczne intonacyjno-akcentowo-Iymoe Je.li
wels nie jest dzielony wewntlznie, io do cakowania posfczesl-
nych welsw i lozglaniczenia ich midzy sob wystalcza formant
]ub grupa folmantw w jednym ty]ko punkcie welsu: w klauzuli,
czyli na kocu' albo te n]apocftku' w nagiosie wersu- Pielwsza
pozyJj jest niema] bezwyjtkowa w naczeJpoezjL i prawie po-
wsfechna w innych jzykach euIopejskich. Zdarza si jednak
u nas, chocia nieczsto' e oplcf fo.mantu k]aufulowego wyst-
puje i lolmani pocutkowy' e zatem wers tljty jest jakby v/ Ia-
m w {ormanty pocfqtkowe i kocowe' Splawa si komplikuje,
jee]i mamy do czynienia z wersem sylabicznvm dwudzielnym lub
t.jdzielnym. I to bez wzgldu' czy w eI wchodzi wze wewn.
irzny ruchomy' cTy stabilizowana Iedniwka. wtedy bowiem na
iej samej fasadzie, fgodnie z k1ra w caoci utlvolu sylabicznego
poirzebne s czynniki regulamie wystpujsce' kt.e by w spo-
sb zauwaalny lozczonkowyw3y go na wersy - tak samo
w obrbie kadegowelsu poilzebny jest jak {olmant wfgldnie
formanty, ktIe by go Iozczonkow}vay n3 dwie lub \,vicejcz-
ci'uwypu]rlajc w ninl w sposb chlaktelystyczny
wf}y dwu-
Komplikacja polega na tym, e for-
manty wewntlzne Iozczonkowujace wels nie mog by identy-
czne z lo.mantami lozglaniczajcymi welsy midzy sob. Gdyby
bowiem byy jednakowe' zamiast dugiegolozczo',kowanegoweIsu
otlzymalibymy dwa czy ty wersy k.tkie' l tylko pod t}'m wa-
Iunkiem' e formaty rozczlonkowania wewnijznego bd si
Iniy od formantu klauzr owego' wers nie u]egnie rozpadni-
ciu' Fo.mant czy {ormanty klaufulowe dzie] tekst na welsy'
a formaniy podziaLt wewntrznego wprawdzie dziel wels na
cftony' ale zarazem musz te czony jak gdyby spaja pfzez prze-
ciwstawienie formantowi klauzulowemu. spaja na tyle' aeby
nie dopucido rozpadu welsu. Jeeli wic klauzula wersu jest
inionacyjno-r}'rnowa, to rcdniwka moe by tylko intonacyjna
lub tylko rymowa, lub wleszcie moesi odznacza sta granic
zestroju akcentowego w tym miejscu, ltb moe miec inny jaki
|olmant, ale e moe by identyczna z k1auzul' Jeeli w klau-
zuli jest ustabilizowany akcent i .}'n eski, to rcdniwka moe
mie tylko akcent stabi]izowany bez rymu albo moe by mska,
albo wreszcie w przeciwstawieniu do akcentowo-rymowej klauzuli
moeby intonacyjna, a bezrymor^,a i bez stabilizowanego akcen-
dzielnociczy ie Iedni]^/ki.
il
l
sylabicne akcetowo.'mowe'
a nawet z poirj-
917410125.004.png
26
sTuDIA r RozPAwY
l
21
Iu' ale zawsze midzy folmaniami klauzuli a rediwki (lub ru-
chomego wzla dwudzielnoci) musi fachodzi rnica dostateczna
na to' eby 5i sobie plfeciwstawialy i nie ulegay zmiesz5niu' Ja-
xle rorrnanly ksztaltuj klauzule i redniw](i.lo rzecz, ktra sie
moe w histolii wirsza zmienia i zazwyczaj jest chamkte.ysty.
czna dla tego czy innego welsyfikacyjnego oklesu. zawsze ienat
' .Podobny. obraz prfedsrawiaj flagmenly z Pleni Kochanow-
sxrego. .w .klauzuli lym, akcent paroks}'toniczny
i wze intona-
' *tomiast wydob}"wa tylko wz inlonacyjny
:1]1l:-:::*.*.l
ni ten' ktry rozczlonkowylva wersy spiczynse-
go)' Nie rna \'niej ani ustabilizowanego akcentu, ani ryrnu.
Inny jest oblaz iytrnu trjdzielnego wiersza rudo;ego. Idzie
cz}nnikiem rzdzcym jest formant czy grupa fo.mantw rozg.a'
nlczaJcych welsy midzy sob. A wic w naszej wersyfikacji
rzqclz iohanty ktauzulowe, a dopiero w zalenoci od teg, jak
one si uksztatowa}y, ustalaj si loImanry .ozcz}onkowania we.
wnlrznego' fawsze dobrane tak, aeby si tamtym pfzeciwsta-
'.'.rla' cakowicie ]ub czciowo,byleby dostatecznie wylazicie'
.]esrr ten warunek nie jest dochowany, wers si rczpada' w naszej
poezJL zazwycfa] w klauzuli wystpuje rym' koniec zestrcju akcen-
towgo i jeszcze co najmniej jedel czynnik prozodyjny: czy to ko-
ruec zestrcju intonacyjnego (kadencja, antykadencja), czy tei.
akcenl stabilizowany. wze wewntIany jest fwykle bezI}Tlowy,
a pod wfgldem Fozodyjnym czsto ogranicza si do zakocze.
nla zestroju akcentowego, a w kad}'rnlazie sposb uycia w nim
ak!en'u' into]racji czy aawet !ym]u jest cakowicie zalerty o.l spo-
sobu uycia tych cfynnikw !' ktauadi i zawsze musi im bv
w jaki sposb przeciwstawiony.
Z' przytoczoDyfh powyej przykladw wiersz spiczyskiego ma
w, klauzuli skombinowane Lrzy form^nty: inlonacyjny, akcenrowy
lakcnl paloksytoniczny) i rym' wida lo' jeeli si wemie z nie.
go tlagment' nie eliminujc l6-29loskowcw
on'.jak i pie spiczyskiego, dystychami,
"*y.'zni""yii p'"""
l... ":: Y*:y nieparzyste kocz si antykadencja, a parzyste.siale
'taoencJ| ]czy. Je 1e, ze sob lym. Ale bIakuje ru ustabilizowa-
:lg:.-^i|,"i'.'
jest sylabiczny intonacyjno-ry-
"'|.entu:.wirsz
mowj'
^'ljwle redniwkj rni si od siebie' rierwsza jesi mnj
.
ma w rtiej staego akcentu l, staa jest gIanica ze-
:.:.",:.nle
-tutai
sEo]u aRcentovego, a co do intonacji, to przypadaj
naj.
::,::1"- '.:{""t**'."
intonacyjne: awierrantvkaaencje; an ea sre_
,:::
bardziej wyrazisla: nie tylko antykencje
::::,-i
:l."*"'"
stopnia, ale oprcz tego rna ona :eszcze je-
:^:.:]..:1 :]:l]""':c.
o-ensw.oJ vlasny Jormant. ktrego anl w klauzuli' ani w pierw-
|lu.:. ,s'eo-o*"e
nie byo: uskbilizowany akcent parcksytoniczny
hielarcN midzy $ed!'iwkamj i tormu tego
."..::i:.': -*"u
.-
oaaczy jako 13 J(4 + 4) J
5|' Tak si ten wzorz;
]]"i:T
-y czytaniu. -sdy marny teksr oderwany od muzyki i od
::^T"::"*:
lycn tormantow.i modyfikacji'jakie ona fe sob wnosi.
Nastpujcy fIagment z Kofied'a Justynq, i Konslonjej BieI-
skiego-(r. 1577) reprezentuje wiersz sylabiczn:r .y_o*o_irrtorr""Vi_
l"-.i f."'T':
]3 {7 - 6),w klrym akcenl nje;est ustaluizowany
l nre stanowi Iorm'ntu anj w klsLlzu]i, 3ni w redniwce.
(Md.o mwi)
Nie daj kIom pi wina,+ ta}ie i kstom,
By nie wuyyli plavra + nrlznym niebotom.
le daj ty, ktIzy s + n' wierki udrcz;niu,
By zapomnjeli ndfe' ] bdc w swyrn wizien'u'
Kto acznie, nie potrfebuje szuka+ poka.mu innego:
zywoi moj jest wiecfny cbleb+ fbolu aielskiego.
Icie ni pot.zeba jest wicej+ w t'Tl rnizelnym padol,
Jedno lofylaj + a miej ywotmoj prfy sobie.
w pfeciwiestwie do tego bo8actwa iormantw w kleuzuli.
w wcacb -dwudzielnoci nie Daroy ani r}mu, gni stabitizowanego
(Jlwo.f usta niememu + a sprawjduwo znaj,
A prawdziwej poMeci. miejsce kademu daj.
__:":.:y. " ar.cenru.
akceEtu. wystpuie w nim tylko 8T6nica zestroju akcentowelo
',:o:"J.
w pierweej
"9 kleuzulowej
zaznaczola granica zestloju intonacyjne_
*"o",.** ,,1*;"1"',';'ji],*
,"*"
go. slahiej'
gdy Erof jwe tu .s formy po||c'Ie
bo t'a hlauzule
q| wErsah aieparrysiych
Fzypadaj
-mv' "*"n,* -"i' "oi|..'o..
-
a]rryasdelrc'e' e w par'yslch
hadlrcje, gdy \|wae dwudzietnoci
aie "na lycb wllwoci, no i"su ^oz]i*" ':"ii r"t":"
l"..,'"::.q' !:Y:'l
,Y"-woc
t |n-sDj, |o * ostat!|to !',ersia albo Po||c.e.ml |mii,
wJsIe
ejczsciE
pntybadncia
albo i 'i!s'1tytadsacja'
albo po||c2.mu |mi _ awszez oksytonem na kocu.
917410125.005.png
STUDIA
I ROZFITAWY
I
- Tak sao rymowo-inionacyjne jest posowie 10 (4 + 6) do K'|
kle| Tozprd1la md,z! trzeme asobam'.' Re)a|
ze sob w nie upoudkowan rytmicznie cao'aby szelegi ich
czyysi w postaci rytmiczne i daway si we wlaciwy sposb
razgraiczy' Pomijajc spIaw eufonii, konst.uktywnie lnica
po]eea na iJ.:r' e wyIzekajc siq rymu, poeta wyrzeka si wal-
nego' baldfo wyrazistego Iozgraniczajceeo Iodkai musi albo go
zastqpi Iodkiemnowym' a]bo teIodkornstarym' zazwyczaj wy.
stepujcym w.az z rymem' nada wzmoonq wyrazisto,kt.a
by dostatecznie uwydatnia rytm, nie uwydatniany kocow wsp-
iwicznoci wersw' Jeeti poeta tego nie osiagnie, lviersz sia-
nie si prozaida]ny' wielki artysta' jakim by Kochanowski' Io-
zumia czy tei' cz! to bardzo dobrze. Jego inwencja rytmiczna
" w odpfaue pasu sza zarwno po linii szukania nowych for-
naniw' jak te w kierunkLl wzmoeniai uplastycznienia starych'
Najdoniotejszplb szukania nowych lormantw z|obil poeta
v ch.ze 1II' w ktrym po ..:z pielwszy w polskiej poefji kun-
sztownej wyzyska rozklad akcentw jako czynnik konstruktywny
rytmu' Tym samym jednak chI Ill p.zesta by vierszem syla.
biczn}m' a sta si wierszem-plekursoIem sylabotonicznego sysie-
mu. Nle tu wic miejsce na omawianie go- Inneco .odzaju prba
zosiaa dokonana w wieszczbie Kasandry; klauzule tam s konse.
kwentnie paroksytonicrne, Fzerzutnie nieliczne i niezbyt jaskra-
we, tok z duitoci kadencji i antykadencji w klauzulach i re-
dniwkach pozwala wyczu rozmial i fofinu welsw: 12 (? + 5)'
PIzy czym cao
A i dziwn e - w ]udzia.h rozne sprwy,
PIzy 1epszych sta + io jsi lozM
prwy.
Bo cokolwiek ^| ie n4 u/ieciedzjeje'
Ze vszego sie + k.otko czsu Bjeje'
s cnot, + t fwsze dworsrva ma
I po mielci t z siebie szydzi nie da-
(w. 212+-2129)
' Biegun
plzeciwny
stanowi
uycie folmantu
akcentoivego
bez
oDow]zu]cego folmantu intonacyjngo'
za o w o)czynie Danta io ooo]e
znalazm' I,ecf to lzecz jest tajemnicza.
o io bynajmniej nie dbam ! nie sioj,
Aby viedziano, czy moja dzrevrcza
Muza kochaa si rea]nie'o],
sni, iwo.f; halfy uywamlub bicfa
r io jesi moja poeiycrtra drosa _
Lecf z megoycjapoemai - dla Boca'
(J. sowacki Behiouski, II\ w. 33?_34.!)
ich jest zagvalantowana mniejsz l'y.azistoci
ledniwki: mniej bezwzgldn paroksytoneza' nieco czstszvmi
i jasklawszymi plzelzutniami' Te jdnak nolm:]ne Iodki zdaj
si nie \'r'ystarcza poecie p.zy braku r}mu. z\$!aszcz^e nie wy-
izeka si on cakowicie swobody intonacyjnej, nie cofa si do to-
ku Rejowego' gdzie plawie bef \Tjtku bya kadencja w klau.
zu1i, antykadencja w Iedniwcei gdzie nie b}'waowzw into-
nacyjnych w innych miejscach wercw. Ten nie dosy wyrazisty
kontur ryimiczny pota wzmacni uwypuklajc, zwaszcza w po.
cztkowej paItii monologu' nagosy wersw przez stosow,anieak-
centu inicjalnego' a t^ki pfzez wPrcr'adzenie przewaajcego
(800/0 welsw) uksftatowania s-akcentowego welsw'
Mamy tu do czynieDja z wierszem akcentowo_rymowym, co po_
fwala na uywanie przerzulni' jak !o w cyla.ie lvidli' Przy kon'
slancle ]nlonacyjnej przerzutrle sJ niemoliwe.Rze!z sama przez
otbrz}ania wikszo naszych wierszy sytabicfnych to wielsfe
zaopatrzone w. }ym. lslniej jednak w naszej poezji sylabi.znej
:i*
**"..y befr}.owe' tj. pisane a.ierszen t]k flvanym bia.
{ym. aradycja ich jesr stara i szacowna,bo po raz pierwsry !\,ier_
sza bezrymowego uyl Jan Kochanowski w odpraae poslU' lfe-
cficn !,o.rytmiki ich stosuje si wsrystko to' co i do rytmiki in-
nycn syhbowcw. Mi"a ich stanowi ilowierzcholkw sylabicz-
:T]
b":
:id":.":* rou lytmifujacej jakirnkolwiek szczegln},rn
cechoEr sylab' wobec tego miara wersu lub jego czonu.w'aciwy
1
Po co mi p.zno' slogi po1lo, tlapisz,
Kt.y, v'ieszczeao ducha dawszy, nie dae
wagi w slowiech' ale me *szvtki p.orocva
:.-= sylabiczDy, musi by ulTdat!'ioDa dodatkow1,m for.-
mantem lub for&alrtami' aby wersy i ich czlony nie zlewa-ty si
917410125.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin