Sylabizm.PDF
(
13934 KB
)
Pobierz
20
STUDIA I ROPRASY
I
ukur^ratermin, jaki
mu
jest pot.zebny,
nie zastarrawiajc si
nad
tym,
czy fzecz
ta nie bya
ju
przed nim nazwana
albo cfy nazwa'
ktIej wanie
uyl, nie
jest
ju
w tradycji naukowej flvizana
z innym
jakim
pojciem.
Jeden autoI transakcentacj nazywa
p.zesunicie
akcentu z miejsca wlaciwegogIamatycznie na
miejsce
wiaciwe
lytmicunie' Nastpny po
nim, odwrotnie:
wychodzc
ze
stanowiska
wiersza, nie jzyka,
transakcentacj nazywa
pos|awie-
nie
akcentu na miejscu
waciwyrn
gIarnaiycznie
wbrew schema-
towi
rytmicznemu,
ktry wymagaby plzesunicia plzycisku
na
i.ne nriejsce.
Do tumaczenia
terminw nauki o wierszu z
jzykw
obcych
zabielaj si ludfie,
ktlym n3jwidoczniejnie
znana
jet
polska
literatura
z iego zaklesu, i robi
to w
sposb
dziki, nie
liczc
si wcaie
z istniejc
ju
tehiologi polsk,
\'''JTn]^la.
jc
na \/asnq,
bardzo nieodpowiedziatna
odpolviedzialno
jakie
nowotwory
telmino]ogiczne'
najczciej dziwolgi.
Jasklawym
przykadem
takigo
',dzikiego',
przekadu
jest
vydane
w olrresie
midzywojennym
przez
Koo Polonistw w Poznau tumaczenie
Po'vk'
Tomaszewskiego
l.
Iakiemu chaosowi [a przyszro
mona
by zapobiec
Przez
wydanie
odpowiedniego sownika'
Do uoenia
go
naley plzystpi jak
najprdzej.
w
plzeciwn}'nl
razie nasza
nauka
o wierszu
bdfie si
wci
potykaa
i wyczerpywaa w
ja-
owych
dyskusjach,
a przy
czytaniu kadego autora placujcego
w dziedfinie
wersyfikacji
trzeb3 si bdzie osobno
ama z tru-
dnociami
opanowywania
niezlozumiaego
sownictwa specjalneso.
BV\.I
5ig
*
sylabizm
jest
to system wersyfikacyjn]'. w ktrym
jednostk
mialy
jest
sylaba' A zatem we.sami
jednj
miary lytmjcznej
s
wemy o
jednakovej
liczbie sy]ab. Rwne rytmicznie s midzy
so.
ba ll-zgloskowce
lub 8-zgoskowceitd.' przy cfym nie bierze 5i
pod
uwag wlaciwoci
plozodyjnych poszczeglnych sylab' tego'
e s dugie lub kltkie' akcentowane lub nie akcentowane,
-
nice si
intonacj albo si nie ce. o rachunku ryhniczn}'m
dc-vduie
sylabacja
sama
jako
taka, co
uniemoliwja np. zestpie-
nie dwch kltkich sylab
jedn
dug lub odwrotnie,
gdy na to'
eby
wersy tego systemu byy lwne ryticznie, musz mie
ko-
niecznie
jednakov/
ilo
wielzchokw
sylabicznych. sylabizm mo-
e by rnego stopnia'
zazwyczaj,
kiedy si mwi
o sylabizmie
bez bliizychoklele,ma si na myii ylabizm cisy'
tj' taki' w kir}'rn nawet rnica o
jdna
sylab nalusza rwno.
wartowersw i powoduje zaamanie rytmu; w tym system'e
welsy 7-' 8. i
g-zgoskot'e
peciwstawiaj si sobie
jako
caostki
rnj miary' w mniej cisynsystemiezwanym
sytabizmem
wzgtdnym
trafiajq si od czasu do casuwd izosylabicz.
nych we*w wersy
itieco
krtsze llrb
dusze
_
zwykle o
jedn
sylab
-
e nalusfaj one wnowartoci i nie powoduj zaa-
mania
rytmu,
wskutek czego wersy
7., 8. i
g-goskowe
(ebypo-
suysi
poprfednim przykadem)
nie
przeciwstawiaj
si sobie
l
B.
Tomasz.w3ki
Teofo
litenfur!,
Poetgka' pvek'ad'
z,
Pjrwodlu:
sdabi'n' (w:} Poetlka,
zafus
.1|'c!k|oped!czng. Dzia,
ur wersstikacjd, t Ill: Sdobi2tu,
praca
zbiorowa
pod
red. z. Kopczyn-
skiej i M. It. Mayenowej, Wroclaw 1950,
s. ?-?2.
po.l
led. p.o'.
d!
T. clabowskie8o;
plfkla.lu
dokonali:
c.
Gokoski,
T.
t(owalska,
I. szczygilska,
Pozna 1935.
23
22
Jal.o
przyklad
wiersza
dNudzielnego' ale
nie majceo slacj
redniwki,
moe
posuy
utwr
Hieronima Spiczyskigo z
r. 1522
wtTe
napomienie Pane Jez11so1,e' Utwr
ten naley do ok.esu
sylabizmu
wzgldnego'
bliskiego
ju
sylabizmowi
cisemu' w ca-
oci
skada si z 18 weNw na
pIzemian 16. i l3-zgloskowych'
z ktIych
jeden
tylko liczy 12 sylab famiast
13 Natoiast
budo-
wa ivewntrzna
wersw, ktre zgodnie ze sq-ojq dlugoci
wszyst-
kie
s dwlldzieine'
wykazuje nielegularne asylabiczne
lozczton-
kowanie' z
utwolu tego
podaj kilka wersw l3-zgoskowych olaz
w
12 zg}oskowy'
pomijajc 16-zgoskowe' Miejsca
wza dwudziel.
noci,
ktre
jeii
nie s
wyznaczone vylal1
granic skadniow'
ona
by ustala dosy dowolnie,
oznAczam
pfzez
+.
w oblbi
jednego
cigu stychicznego'
w obrbie
jednego
stychi-
cznego utworu. Przeciwstawiaja si
one sobie dopielo
wiedy' kie-
dy kada
z tych miar tanowi
tlzon osobnego
stychiczngo utworu'
a plzynajmiej
dtuszegostychicznego
cigu' bo
wtedy przy trzo-
nie 7-zgloskowym najcustsze odmiany
wersw
bd miay dLF
go
6lub
8 sy]ab,
przy
trzonie
8-2goskow}'rn
_
7lub 9 sylab'
przy
g-zgloskowym
_
8 sylab albo l0, bdzie
wic w
caociwyrana
rnica. Doda naley
jeszcfe'
ew sylabizmie
wzgldnym
mog si
tralia
wahnicia nawet i wiksze
ni o 1 sylab,
ale to
ju
naley
do
rzadkoci,i e o stopniu cisoci
sylabianu wzgldnego
decy-
duje nie tylto rozpitoskali odstpstw
sylabicznych od
jednol!
tego ich
tlzonu' ale take i
procentowa ich
ilo'U nas sylabizm
wzgldly
w}sipowa w w.
xv i
piIwszej poovr'iexvl w.
jako
system
pIzejciowy pomidzy redniowiecznym
asylabiz-
mem zdaniow}']n a
grudtuj-acyrl
si
stopnioivo
sy]abifmem ci-
sym.
we.s sylabiczny moe
mie
prsta lozczlonkowan
lub nie loz.
czonkowan.
JeIi
jest
bardzo
ktki: 4-'
5-zgoskovry'to na loz-
czonko.wae
nie ma miejsca,
jeIijest
dugi,
poczynajc
iu
od
lo-zgoskowca' rozczodkowanie wewntrzne'
posta
co
najmniej
dwudzielna, staje si prawie koniecznoci.
Plzy wersach ledniej
mia.y, liczcych 7,
8 do s sylab,
lozczo]<owae
wewntrzne mo.
e w].stpi
lub nie. w weffach
rozczonkowanyh
sylabizm rnoe
dotyczy
caociwersu, ale nie
jego
lozczonkowania wewntzne-
go.
Moemy mie np. 14-zgoskowce
dwudzielne, ktrych
poszcze.
glne
wersy bd si rozpaday n3 ?
+ 7, 8 + 6, 9 + 5' 6 + 8
itd-
Mijsce wza
dwudzieldoci nie
bdzre
grao
!oli, byleby czony
w sumie
miay nie mniej i nie wicej
ni 14 sylab. Taka
posta
w swojej budowi wewntIznej nosi
jeszcze
iadysylabizu wzgl.
dnego' sylabiz'! cisy
natomiast
odznacza
si staoci lozczon-
kowania
.lvewntlznego.
Istot
jego
budowy wew1trznej
jest ju
nie
wzedwudelnoci wystpujcy w
miejscu dowolny,
zmien-
n}'al od weu do wersu, ale staa Iedniwka
(jedna lub wicej)'
przypadajca
zawsze po
tej
samej sytabie. w caLowicie
skIysta-
lizowarr}Tn sylabirnie
cisJ"rn14
(7 + 7) i 1{
(8
+ 6) to, lnimo
tej
samej globalnej
Iiczby ylab, dwa ne
fonnaty welsw. A
ieli
wprowadzimy
stae drobniejsze rozcfoakowanie:
14
(4
+ + 6)'
to taki
wers
p.zeciwstavri
si dwu
poPednim jako
jeszcze jeden,
iu
t.zeci format 14.zgoskowca.
(? +
6)
Jeli wiernie mjujesf + stwolf!'ciela
twego'
i8
+ 5)
luusisz si odrfec sam siebie + i
p.z}'jaciela,
(5
+ 8) A
laladowa + ywola mojgo dziara.
(6
+ 6) fywot
moj od
ctowy
+ a do nog skrwawiti'
(7
+ 6) frwot
moj
jesi
wieczny chteb + zboru
anjelskiego.
(
+ 8) Jedno lozmylaj
+ a miej ywot moj
przy
obie.
redniwkoivym
13-zgoskolvce
o ciIe sy]abicznym
oto
A
Typ
7 + 6
(tu
z dodatkowym
wewntlfnym.
Ip-
uksztatowaniu
daem 7-zgtosko\'ca
na 4 + 3)
-
Khanowskiego
P'? v]J ksisi
pielwszej; t}T
8 + 5
-
tego
P'e
VIII ksigi
pierwszej;
wleszcle
4 + 4 + 5
-
pie
ludowa wedug
Ko]be.ga.
(i
+ 6) Tludna
rada
w
tej mierze: +
prfyjdfie
sie rozjecha,
A
plfef
ien cuas wese1a
.t
i
lulnie
zaniecha.
wszystka
moja
dobla myl+ z tob
precz odchodzi,
A f tego mi wifienia + nikt nie wyswobodzi,
Dokd ci za nie ujrf,+
pani
wsfecb
pikniejsza'
co
ich koIwiek
prfyniosla
L
chwila tera,nijsfa'
(J.
Kochanowskl Pen,
yII,
ks.
\)
(8
+ 5) szczliwy
ja
czlowiek' bych m8l f tak uy te8o,
Jakobych sie nie omylil, + co
jest
lepszego;
]-ecz
jako
na bldDym morfu, + nie tam,
8dzie
chcerDy,
A]e
gdzie
las wiatly t1ios+
Plyn
Eusiemy.
(ta'li!e'
VIII, k. l' zwr.
3)
l5
14
'
]
5' Po,L;e
m l'
-
malu]eku,
.
serwer
pod prog'
a niechese +
mj kochanek+
nie ialza osirg.
Postaw.iemu,
i matuleoku, sli
ma|murowy,
a na
stole+ marmurorrym+ obrus
perlowy-
Na oblusie'+ na perowym,
+
talerz tocfony'
na talelru,
+ na tocronym,+ kaplon
piecrony.
spytajc'e go,
+ matuleku,+ czyli ma n swj?
a
jak
nie ma + swego
noa,
+
po]cie
mu mj.
(o'
Kolbelg
Ld, xvl,
inc'
,,Pocie
mu,
matuleku''',,,s. 40Hoi)
Kady
2 tych wieIszy
leprezentuje inny wzorzec
rytmiczny
dwu-
albo
nawet tljdzielny-
faniechani ktrej ze redniwek w ty'
pie
trjdzie]nym
lub tylko p.zesunicie wza
w
kirymko]wiek
z trzech
typw spowodowaoby
zaa.nanie
rytmu.
Poniewa
mial welsu
sytabicznego
jest
ticuba sylab, ilo
wielzchokw
sylabicznych
bez wzgldu na
jakoc
syiaby i bez
ja-
kiegokolwiek
po.zdkowania
sylab wedug ich
jakoi
wewnt.z
we.su| istnieje plzeto
molilvo,
e nastpujce
po
sobie wersy
mogq si
z sob zlewa
i e np' majc plzed sob caoz 24 sy.
lab pIzy
odpowiednio padajcych
wewntlz
granicach
w}Tazw
moglibymy
nie
wiedzie,
czy
skada
si ona z tlzech wersw
po
8 sylab' cuy
tez czterech
6-sylabowych, czy frai'e z dc]r.12-zg!o-
skowych'
Zachodfi wic
w wierszu sylabicznym konieczno
posu-
giwania
si czynnikiem
dodaikowym'
folmantem,
ktry by
jedno-
czy wers w cao'
a
jednocfen.ie
odgTanicza
go
od irmych
1vef-
sw w sposb
zauwaa]ny.
czynniki uyte do tego celu mog by
rne' Intonacja (kadencja,
antykadencja).
wspb.zmienia nego
typu (rym
kocowy
tub
pocztkowy,
peny
iub tylko asonans);sta-
bilizowanie jednego
lub paru
akcentw (cecha wprowa&ajca na
dlog ku sylabotonizmo$'i,
ale nie c.yniaca
jeszcze
wielsza
zupe.
nie sylabotonicznym);
albo inne
jeszcze,
Eadziej wykorzystywane,
np' pewne
Iodki
styllstyczne: pala]etizmj
epifo.a, anafora. w ka.
d}.rnlazie formant jaki jest
niezbdny.
jego
zalodfaj slufy do
ch,arakterystvki
wiersza
sy1abicznego'Biolc pod
uwag lrzy
pier-
wsze
iypy folmantw
tu wymienionych
-
te bo\'{'iems w wer-
s}'fikacji
polskiej
najwaniejsfe
-
bdziemy rni wiersze sylabi-
czno-intonacyjne,
sylabiczno_rJ,inowe
i sytrabiczno-akcentowe.Eor_
mant Broe
by wicej
ni
jeden
i lv-tedy otlzymujemy wieffze
sylabicfne
o korbinowalej
charakterystyce: sylabiczne
intona.
cyJno.zDon/e'
ny formantem: sytabiczne intonacyjno-akcentowo-Iymoe
Je.li
wels nie
jest
dzielony wewntlznie,
io do cakowania
posfczesl-
nych welsw i lozglaniczenia ich midzy sob wystalcza
formant
]ub
grupa
folmantw
w
jednym
ty]ko punkcie
welsu: w klauzuli,
czyli na kocu'
albo te
n]apocftku'
w nagiosie wersu- Pielwsza
pozyJj
jest
niema] bezwyjtkowa w naczeJpoezjL
i
prawie po-
wsfechna w innych
jzykach
euIopejskich.
Zdarza si
jednak
u
nas,
chocia
nieczsto'
e
oplcf
fo.mantu k]aufulowego wyst-
puje
i lolmani
pocutkowy'
e zatem wers
tljty
jest jakby
v/ Ia-
m
w
{ormanty
pocfqtkowe
i kocowe'
Splawa si komplikuje,
jee]i
mamy do czynienia z wersem sylabicznvm
dwudzielnym
lub
t.jdzielnym. I to bez wzgldu' czy w
eI
wchodzi
wze wewn.
irzny ruchomy'
cTy
stabilizowana
Iedniwka. wtedy bowiem na
iej samej fasadzie, fgodnie z k1ra w
caoci
utlvolu sylabicznego
poirzebne s czynniki regulamie
wystpujsce' kt.e by w spo-
sb zauwaalny
lozczonkowyw3y go
na wersy
-
tak samo
w obrbie kadegowelsu
poilzebny jest jak
{olmant wfgldnie
formanty, ktIe by
go
Iozczonkow}vay
n3 dwie lub \,vicejcz-
ci'uwypu]rlajc w ninl w sposb chlaktelystyczny
wf}y dwu-
Komplikacja polega na tym, e for-
manty wewntlzne Iozczonkowujace wels nie mog
by
identy-
czne z lo.mantami lozglaniczajcymi welsy
midzy sob. Gdyby
bowiem
byy
jednakowe'
zamiast dugiegolozczo',kowanegoweIsu
otlzymalibymy dwa czy ty wersy k.tkie' l tylko pod
t}'m
wa-
Iunkiem' e formaty rozczlonkowania wewnijznego
bd
si
Iniy od formantu klauzr owego'
wers nie u]egnie rozpadni-
ciu' Fo.mant czy
{ormanty
klaufulowe dzie] tekst na welsy'
a formaniy
podziaLt
wewntrznego wprawdzie
dziel wels
na
cftony' ale zarazem musz te
czony
jak
gdyby
spaja
pfzez prze-
ciwstawienie formantowi klauzulowemu. spaja na tyle' aeby
nie dopucido rozpadu welsu. Jeeli
wic klauzula wersu
jest
inionacyjno-r}'rnowa,
to rcdniwka moe by tylko intonacyjna
lub tylko
rymowa,
lub wleszcie moesi odznacza sta granic
zestroju akcentowego w tym miejscu, ltb
moe miec inny
jaki
|olmant, ale e moe by
identyczna z k1auzul' Jeeli w klau-
zuli
jest
ustabilizowany akcent i .}'n eski,
to
rcdniwka moe
mie tylko akcent stabi]izowany
bez
rymu
albo moe by mska,
albo wreszcie w
przeciwstawieniu
do akcentowo-rymowej klauzuli
moeby intonacyjna, a bezrymor^,a
i bez stabilizowanego akcen-
dzielnociczy ie Iedni]^/ki.
il
l
sylabicne
akcetowo.'mowe'
a nawet z
poirj-
26
sTuDIA r RozPAwY
l
21
Iu' ale
zawsze
midzy
folmaniami klauzuli a rediwki
(lub
ru-
chomego
wzla
dwudzielnoci)
musi fachodzi rnica
dostateczna
na to'
eby
5i sobie plfeciwstawialy
i nie ulegay
zmiesz5niu'
Ja-
xle
rorrnanly
ksztaltuj
klauzule
i redniw](i.lo rzecz,
ktra sie
moe
w histolii
wirsza
zmienia i zazwyczaj
jest
chamkte.ysty.
czna
dla tego
czy innego
welsyfikacyjnego
oklesu. zawsze
ienat
' .Podobny.
obraz prfedsrawiaj
flagmenly
z Pleni
Kochanow-
sxrego.
.w
.klauzuli
lym,
akcent paroks}'toniczny
i wze
intona-
'
*tomiast
wydob}"wa
tylko
wz
inlonacyjny
:1]1l:-:::*.*.l
ni ten'
ktry rozczlonkowylva
wersy
spiczynse-
go)'
Nie rna
\'niej
ani ustabilizowanego
akcentu,
ani ryrnu.
Inny jest
oblaz iytrnu
trjdzielnego
wiersza
rudo;ego.
Idzie
cz}nnikiem
rzdzcym jest
formant czy
grupa
fo.mantw
rozg.a'
nlczaJcych
welsy
midzy
sob.
A
wic
w naszej wersyfikacji
rzqclz
iohanty
ktauzulowe,
a dopiero w zalenoci
od teg,
jak
one
si uksztatowa}y,
ustalaj si loImanry .ozcz}onkowania
we.
wnlrznego'
fawsze dobrane
tak, aeby
si tamtym
pfzeciwsta-
'.'.rla'
cakowicie
]ub
czciowo,byleby dostatecznie
wylazicie'
.]esrr
ten
warunek
nie
jest
dochowany, wers si rczpada'
w naszej
poezJL
zazwycfa]
w klauzuli
wystpuje rym' koniec
zestrcju
akcen-
towgo
i
jeszcze
co najmniej jedel
czynnik prozodyjny:
czy
to ko-
ruec zestrcju
intonacyjnego
(kadencja,
antykadencja),
czy
tei.
akcenl
stabilizowany.
wze wewntIany
jest
fwykle bezI}Tlowy,
a pod
wfgldem
Fozodyjnym czsto ogranicza si
do zakocze.
nla
zestroju
akcentowego,
a w kad}'rnlazie sposb
uycia
w nim
ak!en'u'
into]racji
czy
aawet !ym]u
jest
cakowicie
zalerty
o.l spo-
sobu
uycia
tych cfynnikw
!' ktauadi
i zawsze musi
im bv
w
jaki
sposb
przeciwstawiony.
Z' przytoczoDyfh
powyej
przykladw
wiersz
spiczyskiego
ma
w,
klauzuli
skombinowane
Lrzy form^nty:
inlonacyjny,
akcenrowy
lakcnl paloksytoniczny)
i rym' wida
lo'
jeeli
si
wemie z nie.
go
tlagment'
nie
eliminujc
l6-29loskowcw
on'.jak
i pie
spiczyskiego,
dystychami,
"*y.'zni""yii
p'"""
l...
"::
Y*:y
nieparzyste
kocz
si
antykadencja,
a parzyste.siale
'taoencJ|
]czy.
Je
1e, ze sob
lym.
Ale
bIakuje
ru ustabilizowa-
:lg:.-^i|,"i'.'
jest
sylabiczny
intonacyjno-ry-
"'|.entu:.wirsz
mowj'
^'ljwle
redniwkj
rni
si
od siebie'
rierwsza jesi
mnj
.
ma
w rtiej
staego
akcentu
l,
staa
jest
gIanica
ze-
:.:.",:.nle
-tutai
sEo]u aRcentovego,
a co do
intonacji,
to przypadaj
naj.
::,::1"-
'.:{""t**'."
intonacyjne:
awierrantvkaaencje;
an
ea
sre_
,:::
bardziej
wyrazisla:
nie
tylko antykencje
::::,-i
:l."*"'"
stopnia,
ale oprcz
tego
rna ona
:eszcze
je-
:^:.:]..:1 :]:l]""':c.
o-ensw.oJ
vlasny
Jormant.
ktrego
anl w
klauzuli'
ani w pierw-
|lu.:.
,s'eo-o*"e
nie
byo:
uskbilizowany
akcent parcksytoniczny
hielarcN
midzy
$ed!'iwkamj
i tormu
tego
."..::i:.': -*"u
.-
oaaczy jako
13
J(4
+
4)
J
5|'
Tak si
ten wzorz;
]]"i:T
-y
czytaniu.
-sdy
marny
teksr oderwany
od muzyki
i od
::^T"::"*:
lycn
tormantow.i
modyfikacji'jakie
ona fe sob
wnosi.
Nastpujcy
fIagment
z Kofied'a
Justynq,
i
Konslonjej
BieI-
skiego-(r.
1577)
reprezentuje
wiersz
sylabiczn:r
.y_o*o_irrtorr""Vi_
l"-.i
f."'T':
]3
{7
-
6),w
klrym
akcenl
nje;est
ustaluizowany
l nre
stanowi
Iorm'ntu
anj w
klsLlzu]i,
3ni w
redniwce.
(Md.o
mwi)
Nie daj
kIom pi
wina,+ ta}ie
i kstom,
By nie
wuyyli plavra
+ nrlznym
niebotom.
le
daj ty,
ktIzy
s +
n' wierki udrcz;niu,
By
zapomnjeli
ndfe'
]
bdc
w swyrn
wizien'u'
Kto acznie,
nie
potrfebuje
szuka+ poka.mu innego:
zywoi
moj
jest
wiecfny
cbleb+ fbolu aielskiego.
Icie
ni
pot.zeba
jest
wicej+ w t'Tl rnizelnym padol,
Jedno
lofylaj
+
a miej ywotmoj
prfy
sobie.
w
pfeciwiestwie
do
tego bo8actwa iormantw
w kleuzuli.
w wcacb
-dwudzielnoci
nie Daroy ani r}mu,
gni
stabitizowanego
(Jlwo.f
usta niememu
+ a
sprawjduwo
znaj,
A
prawdziwej
poMeci.
miejsce kademu
daj.
__:":.:y.
"
ar.cenru.
akceEtu.
wystpuie
w
nim tylko
8T6nica
zestroju akcentowelo
',:o:"J.
w pierweej
"9
kleuzulowej
zaznaczola
granica
zestloju intonacyjne_
*"o",.**
,,1*;"1"',';'ji],*
,"*"
go.
slahiej'
gdy
Erof
jwe
tu
.s
formy po||c'Ie
bo t'a
hlauzule
q|
wErsah aieparrysiych
Fzypadaj
-mv'
"*"n,*
-"i'
"oi|..'o..
-
a]rryasdelrc'e'
e w
par'yslch
hadlrcje, gdy
\|wae dwudzietnoci
aie
"na
lycb
wllwoci,
no
i"su ^oz]i*"
':"ii
r"t":"
l"..,'"::.q' !:Y:'l
,Y"-woc
t
|n-sDj,
|o * ostat!|to
!',ersia
albo
Po||c.e.ml
|mii,
wJsIe
ejczsciE
pntybadncia
albo i 'i!s'1tytadsacja'
albo po||c2.mu
|mi _
awszez oksytonem
na kocu.
STUDIA
I ROZFITAWY
I
-
Tak
sao
rymowo-inionacyjne
jest
posowie
10
(4
+ 6)
do K'|
kle|
Tozprd1la
md,z!
trzeme
asobam'.'
Re)a|
ze sob w nie upoudkowan rytmicznie
cao'aby szelegi
ich
czyysi w
postaci
rytmiczne i daway si
we wlaciwy sposb
razgraiczy' Pomijajc spIaw
eufonii, konst.uktywnie
lnica
po]eea na
iJ.:r' e wyIzekajc siq
rymu,
poeta wyrzeka
si wal-
nego' baldfo wyrazistego Iozgraniczajceeo
Iodkai musi
albo
go
zastqpi
Iodkiemnowym' a]bo teIodkornstarym'
zazwyczaj wy.
stepujcym w.az z rymem' nada wzmoonq
wyrazisto,kt.a
by dostatecznie uwydatnia
rytm,
nie uwydatniany kocow
wsp-
iwicznoci
wersw'
Jeeti
poeta
tego nie osiagnie,
lviersz sia-
nie si
prozaida]ny'
wielki artysta'
jakim
by Kochanowski' Io-
zumia czy tei' cz! to bardzo
dobrze. Jego inwencja rytmiczna
"
w odpfaue
pasu
sza zarwno po linii szukania nowych
for-
naniw'
jak
te w kierunkLl wzmoeniai uplastycznienia
starych'
Najdoniotejszplb szukania nowych
lormantw z|obil
poeta
v ch.ze 1II' w ktrym po ..:z pielwszy
w polskiej poefji
kun-
sztownej wyzyska
rozklad akcentw
jako
czynnik konstruktywny
rytmu' Tym samym
jednak
chI Ill p.zesta
by vierszem syla.
biczn}m' a sta si wierszem-plekursoIem
sylabotonicznego sysie-
mu. Nle tu wic miejsce
na omawianie go- Inneco .odzaju prba
zosiaa dokonana w wieszczbie Kasandry;
klauzule tam s konse.
kwentnie
paroksytonicrne,
Fzerzutnie
nieliczne i niezbyt
jaskra-
we, tok z duitoci
kadencji i antykadencji w klauzulach
i
re-
dniwkach
pozwala
wyczu rozmial i fofinu
welsw: 12
(?
+ 5)'
PIzy czym cao
A i dziwn
e
-
w ]udzia.h
rozne sprwy,
PIzy
1epszych
sta
+ io
jsi
lozM
prwy.
Bo
cokolwiek
^|
ie
n4 u/ieciedzjeje'
Ze vszego
sie +
k.otko czsu Bjeje'
s
cnot, +
t fwsze
dworsrva ma
I
po
mielci
t z siebie
szydzi nie da-
(w.
212+-2129)
'
Biegun
plzeciwny
stanowi
uycie folmantu
akcentoivego
bez
oDow]zu]cego
folmantu
intonacyjngo'
za o
w o)czynie
Danta io ooo]e
znalazm'
I,ecf
to lzecz
jest
tajemnicza.
o io
bynajmniej
nie
dbam ! nie sioj,
Aby viedziano,
czy moja
dzrevrcza
Muza
kochaa
si
rea]nie'o],
sni, iwo.f;
halfy
uywamlub bicfa
r
io
jesi
moja
poeiycrtra
drosa
_
Lecf z
megoycjapoemai -
dla Boca'
(J.
sowacki Behiouski,
II\
w. 33?_34.!)
ich
jest
zagvalantowana
mniejsz l'y.azistoci
ledniwki: mniej bezwzgldn paroksytoneza'
nieco
czstszvmi
i
jasklawszymi
plzelzutniami'
Te
jdnak
nolm:]ne
Iodki zdaj
si nie \'r'ystarcza
poecie p.zy
braku r}mu.
z\$!aszcz^e nie wy-
izeka si on cakowicie swobody intonacyjnej,
nie cofa si do to-
ku
Rejowego'
gdzie
plawie
bef \Tjtku bya kadencja
w
klau.
zu1i, antykadencja w Iedniwcei
gdzie
nie
b}'waowzw into-
nacyjnych w innych miejscach
wercw. Ten nie dosy wyrazisty
kontur
ryimiczny
pota
wzmacni uwypuklajc, zwaszcza
w
po.
cztkowej
paItii
monologu' nagosy
wersw
przez
stosow,anieak-
centu inicjalnego' a t^ki pfzez
wPrcr'adzenie
przewaajcego
(800/0
welsw) uksftatowania s-akcentowego
welsw'
Mamy
tu
do czynieDja
z wierszem akcentowo_rymowym,
co
po_
fwala
na uywanie
przerzulni'
jak
!o
w
cyla.ie lvidli' Przy
kon'
slancle
]nlonacyjnej
przerzutrle
sJ niemoliwe.Rze!z sama przez
otbrz}ania
wikszo
naszych
wierszy
sytabicfnych to wielsfe
zaopatrzone
w. }ym.
lslniej jednak
w naszej poezji sylabi.znej
:i*
**"..y
befr}.owe'
tj. pisane
a.ierszen t]k
flvanym bia.
{ym.
aradycja
ich
jesr
stara
i szacowna,bo po
raz
pierwsry
!\,ier_
sza bezrymowego
uyl Jan
Kochanowski
w
odpraae
poslU'
lfe-
cficn
!,o.rytmiki
ich stosuje
si
wsrystko to'
co i do rytmiki in-
nycn syhbowcw.
Mi"a
ich
stanowi ilowierzcholkw
sylabicz-
:T]
b":
:id":.":*
rou lytmifujacej jakirnkolwiek
szczegln},rn
cechoEr
sylab'
wobec
tego
miara
wersu lub
jego
czonu.w'aciwy
1
Po co mi
p.zno'
slogi
po1lo, tlapisz,
Kt.y, v'ieszczeao ducha
dawszy, nie dae
wagi w slowiech' ale
me *szvtki
p.orocva
:.-=
sylabiczDy,
musi
by ulTdat!'ioDa
dodatkow1,m
for.-
mantem
lub
for&alrtami'
aby wersy
i ich czlony nie
zlewa-ty si
Plik z chomika:
kate0011
Inne pliki z tego folderu:
Antywiersz.PDF
(4622 KB)
Dłuska - Wiersz.PDF
(5259 KB)
Kopczyńska - Przerzutnia.PDF
(3297 KB)
Kopczyńska - Średniówka.PDF
(3908 KB)
Kopczyńska, Pszczołowska - Strofa.PDF
(3224 KB)
Inne foldery tego chomika:
Dwudziestolecie Miedzywojenne
Epoki literackie i formacje kulturowe (UMCS)
Historia jezyka polskiego
Językoznawstwo ogólne (UMCS)
Oświecenie
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin