Ustawa o regionalnych izbach obrachunkowych.doc

(273 KB) Pobierz
USTAWA

USTAWA

z dnia 7 października 1992 r.

o regionalnych izbach obrachunkowych.

(tekst jednolity)

Rozdział 1

Przepisy ogólne

Art. 1. 1. Regionalne izby obrachunkowe, zwane dalej "izbami", są państwowymi organami nadzoru i kontroli gospodarki finansowej podmiotów, o których mowa w ust. 2.

2. (1) Izby sprawują nadzór nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego w zakresie spraw finansowych określonych w art. 11 ust. 1 oraz dokonują kontroli gospodarki finansowej i zamówień publicznych:

1) Art. 1 ust. 2 zdanie wstępne zmienione przez art. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 24 lipca 2003 r. (Dz.U.03.149.1454) zmieniającej nin. ustawę z dniem 29 listopada 2003 r.

  1)   jednostek samorządu terytorialnego,

  2)   związków międzygminnych,

  3)   stowarzyszeń gmin oraz stowarzyszeń gmin i powiatów,

  4)   związków powiatów,

  5)   stowarzyszeń powiatów,

  6)   samorządowych jednostek organizacyjnych, w tym samorządowych osób prawnych,

  7)   innych podmiotów, w zakresie wykorzystywania przez nie dotacji przyznawanych z budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

3. (2) Izby opracowują raporty, analizy i opinie w sprawach określonych ustawami.

2) Art. 1 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 24 lipca 2003 r. (Dz.U.03.149.1454) zmieniającej nin. ustawę z dniem 29 listopada 2003 r.

4. (3) Izby w zakresie objętym nadzorem i kontrolą prowadzą działalność informacyjną, instruktażową oraz szkoleniową. Działalność informacyjna i szkoleniowa może być prowadzona odpłatnie.

3) Art. 1 ust. 4 zmieniony przez art. 16 pkt 1 ustawy z dnia 25 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U.04.273.2703) z dniem 1 stycznia 2005 r.

Art. 2. 1. (4) Nadzór nad działalnością regionalnych izb obrachunkowych sprawuje minister właściwy do spraw administracji publicznej na podstawie kryterium zgodności z prawem.

4) Art. 2 ust. 1 zmieniony przez art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2001 r. o zmianie ustawy o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów, ustawy o działach administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U.01.154.1800) z dniem 1 stycznia 2002 r.

2. W razie powtarzającego się naruszania przez izbę prawa, Prezes Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej może rozwiązać kolegium izby, określając jednocześnie termin - nie dłuższy niż 3 miesiące - dla powołania kolegium w nowym składzie. Rozwiązanie kolegium jest równoznaczne z odwołaniem prezesa i zastępcy prezesa izby.

3. Prezes Rady Ministrów w sytuacji przewidzianej w ust. 2 wyznacza, na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej, tymczasowego prezesa, który do czasu utworzenia kolegium w nowym składzie pełni funkcję tego organu.

4. Prezes Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej, po zasięgnięciu opinii sejmików województw, określi, w drodze rozporządzenia, siedziby izb, zasięg terytorialny ich działania, siedziby zespołów zamiejscowych, szczegółową organizację izb, liczbę członków kolegium w każdej z nich i tryb postępowania w sprawach określonych w ustawie.

akty wykonawcze z Dz.U. i M.P.

orzeczenia sądów

Art. 3. Dla podmiotów, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 2-7, właściwa jest izba obejmująca swoim zasięgiem działania siedzibę tych podmiotów.

Art. 4. (5) Izby są państwowymi jednostkami budżetowymi.

5) Art. 4 zmieniony przez art. 16 pkt 2 ustawy z dnia 25 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U.04.273.2703) z dniem 1 stycznia 2005 r.

Rozdział 2

Zadania regionalnych izb obrachunkowych

Art. 5. 1. Izby kontrolują gospodarkę finansową, w tym realizację zobowiązań podatkowych oraz zamówienia publiczne podmiotów, o których mowa w art. 1 ust. 2, na podstawie kryterium zgodności z prawem i zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.

2. Kontrola gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego w zakresie zadań administracji rządowej, wykonywanych przez te jednostki na podstawie ustaw lub zawieranych porozumień, dokonywana jest także z uwzględnieniem kryterium celowości, rzetelności i gospodarności.

Art. 6. (skreślony).

Art. 7. 1. Izby przeprowadzają co najmniej raz na cztery lata kompleksową kontrolę gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego.

2. (6) Izby mogą również przeprowadzać kontrolę:

6) Art. 7 ust. 2 zmieniony przez art. 38 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U.05.64.565) z dniem 21 lipca 2005 r.

  1)   podmiotów, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 6 i 7 - na wniosek jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków,

  2)   podmiotów, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1-6 - na wniosek organów administracji rządowej, agencji lub funduszy celowych w przypadku przekazania środków publicznych na rzecz tych podmiotów.

3. (skreślony).

Art. 7a. (7) 1. O zakresie i terminie rozpoczęcia kontroli prezes izby lub osoba przez niego upoważniona powiadamia kierownika jednostki kontrolowanej, a w przypadku kontroli podmiotów, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 6 i 7, również właściwy organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego. Powiadomienia o terminie kontroli kompleksowej dokonuje się nie później niż na 7 dni przed jej rozpoczęciem.

7) Art. 7a dodany przez art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 24 lipca 2003 r. (Dz.U.03.149.1454) zmieniającej nin. ustawę z dniem 29 listopada 2003 r.

2. Kierownik jednostki kontrolowanej jest obowiązany zapewnić warunki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli.

3. Inspektor do spraw kontroli gospodarki finansowej, zwany dalej "inspektorem", podlega wyłączeniu od czynności kontrolnych, jeżeli on lub członkowie jego rodziny pozostają w takich stosunkach prawnych z jednostką kontrolowaną lub osobistych z jej pracownikami, które nasuwają wątpliwości co do bezstronności inspektora. Wyłączenie następuje z urzędu, na wniosek inspektora lub na wniosek zgłoszony przez kierownika jednostki kontrolowanej odpowiednio uzasadniony.

4. Prezes izby może zarządzić sprawdzenie wykonania wniosków pokontrolnych w odrębnej kontroli.

Art. 8. 1. (8) W związku z wykonywaną kontrolą inspektorzy mają prawo:

8) Art. 8 ust. 1 zdanie wstępne zmienione przez art. 1 pkt 3 lit. a) tiret pierwsze ustawy z dnia 24 lipca 2003 r. (Dz.U.03.149.1454) zmieniającej nin. ustawę z dniem 29 listopada 2003 r.

  1)   żądania niezbędnych informacji dotyczących działalności kontrolowanych jednostek, w szczególności ich gospodarki finansowej z zakresu realizacji budżetu oraz gospodarki finansowej,

  2)   wstępu na teren i do pomieszczeń jednostek kontrolowanych,

  3)   wglądu w dokumentację związaną z dysponowaniem środkami pieniężnymi, łącznie z kontrolą stanu kasy,

  4)   wglądu w dokumentację związaną z gospodarką środkami rzeczowymi,

  5)   wglądu w dokumentację związaną z gospodarką finansową kontrolowanej jednostki,

  6)   zabezpieczania dokumentów i innych dowodów,

  7)   wglądu w indywidualną dokumentację podatkową podmiotów ponoszących ciężary publiczne na rzecz jednostek samorządu terytorialnego,

  8)   dostępu do danych osobowych dotyczących kwalifikacji i uposażenia pracowników samorządowych,

  9)   (9) sporządzania lub zlecania sporządzenia niezbędnych do kontroli odpisów oraz wyciągów z dokumentów.

9) Art. 8 ust. 1 pkt 9 dodany przez art. 1 pkt 3 lit. a) tiret drugie ustawy z dnia 24 lipca 2003 r. (Dz.U.03.149.1454) zmieniającej nin. ustawę z dniem 29 listopada 2003 r.

2. (10) Realizując zadania wynikające z ust. 1 pkt 7, inspektorzy związani są tajemnicą skarbową, o której mowa w art. 293 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 i Nr 160, poz. 1083, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 1999 r. Nr 11, poz. 95 i Nr 92, poz. 1062, z 2000 r. Nr 94, poz. 1037, Nr 116, poz. 1216, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1315, z 2001 r. Nr 16, poz. 166, Nr 39, poz. 459, Nr 42, poz. 475, Nr 110, poz. 1189, Nr 125, poz. 1368 i Nr 130, poz. 1452, z 2002 r. Nr 89, poz. 804, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 169, poz. 1387 oraz z 2003 r. Nr 130, poz. 1188 i Nr 137, poz. 1302).

10) Art. 8 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. b) ustawy z dnia 24 lipca 2003 r. (Dz.U.03.149.1454) zmieniającej nin. ustawę z dniem 29 listopada 2003 r.

3. (11) Pracownicy jednostki kontrolowanej obowiązani są do udzielenia inspektorowi wyjaśnień ustnych lub pisemnych w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli w zakresie wynikającym z powierzonych im czynności służbowych.

11) Art. 8 ust. 3 dodany przez art. 1 pkt 3 lit. c) ustawy z dnia 24 lipca 2003 r. (Dz.U.03.149.1454) zmieniającej nin. ustawę z dniem 29 listopada 2003 r.

Art. 9. 1. (12) Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół, który podpisują inspektor i kierownik kontrolowanej jednostki oraz skarbnik (główny księgowy) lub ich zastępcy.

12) Art. 9 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. a) ustawy z dnia 24 lipca 2003 r. (Dz.U.03.149.1454) zmieniającej nin. ustawę z dniem 29 listopada 2003 r.

1a. (13) Kierownik jednostki kontrolowanej lub jego zastępca może odmówić podpisania protokołu, składając w ciągu 3 dni od daty jego otrzymania pisemne wyjaśnienie co do przyczyn tej odmowy. Uprawnienie takie przysługuje również skarbnikowi (głównemu księgowemu) lub jego zastępcy.

13) Art. 9 ust. 1a dodany przez art. 1 pkt 4 lit. b) ustawy z dnia 24 lipca 2003 r. (Dz.U.03.149.1454) zmieniającej nin. ustawę z dniem 29 listopada 2003 r.

1b. (14) Odmowę podpisania protokołu i złożenie wyjaśnień, o których mowa w ust. 1a, inspektor odnotowuje w protokole.

14) Art. 9 ust. 1b dodany przez art. 1 pkt 4 lit. b) ustawy z dnia 24 lipca 2003 r. (Dz.U.03.149.1454) zmieniającej nin. ustawę z dniem 29 listopada 2003 r.

1c. (15) Odmowa podpisania protokołu kontroli przez osoby wymienione w ust. 1a nie stanowi przeszkody do podpisania protokołu przez inspektora i realizacji ustaleń kontroli.

15) Art. 9 ust. 1c dodany przez art. 1 pkt 4 lit. b) ustawy z dnia 24 lipca 2003 r. (Dz.U.03.149.1454) zmieniającej nin. ustawę z dniem 29 listopada 2003 r.

2. (16) Na podstawie wyników kontroli izba kieruje do kontrolowanej jednostki wystąpienie pokontrolne, wskazując źródła i przyczyny nieprawidłowości, ich rozmiary, osoby odpowiedzialne oraz wnioski zmierzające do ich usunięcia i usprawnienia badanej działalności. Wystąpienie pokontrolne przekazuje się kontrolowanej jednostce nie później niż w terminie 60 dni od dnia podpisania protokołu kontroli.

16) Art. 9 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. c) ustawy z dnia 24 lipca 2003 r. (Dz.U.03.149.1454) zmieniającej nin. ustawę z dniem 29 listopada 2003 r.

3. Kontrolowana jednostka jest obowiązana w terminie 30 dni od dnia doręczenia wystąpienia zawiadom...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin