plan docelowy.doc

(223 KB) Pobierz

 

Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej dla dzieci 4 i 5-letnich

 

 

 

 

Luty 2009

 

 

 

 

 

 

 

Tematyka

 

1.    To jestem ja.

2.    W sklepie.

3.    Kolorowy tydzień w naszym przedszkolu.

4.     Sporty zimowe.

 

 

 

 

 

 

 

 

Opracowała: Magda Babiuch

Temat tygodnia: To jestem ja.

 

Formy i środki realizacji.

 

 

Cele operacyjne, dziecko:

 

Podst.

progr.

Temat dnia:

P  O  N  I  E  D  Z  I  A  Ł  E  K

 

 

I Czystość to zdrowie­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­

 

 

 

 

 

1.Poznanie postaci Grzesia z wiersza Elżbiety Burakowskiej „Zmartwienie Grzesia” – wspólna wyprawa z Grzesiem do łazienki pokazanie Grzesiowi jak należy myć ręce. Przypomnienie o mydle, wodzie, ręczniku.

2. Zabawa ruchowa przy wierszu „Kotek” – pokazywanie ruchem oraz zabawa przy piosence Fasolek „Mydło lubi zabawę”.

3. Działania w grupach: pranie ubranek dla lalek, mycie samochodu.

4. Zajęcia ruchowe - Elementy dramy ,,Co robimy w łazience” – bez słów.

5. Działanie według wyboru: Ręczniki – projektowanie wzorów z figur geometrycznych; Dobieranie przyjaznych par – odrysowywanie, wycinanie, naklejanie na kolorowy karton.

6. Synteza słuchowa wyrazów – mydło, woda, pasta, kubek, szczotka – wspólne sylabizowanie, klaskanie oraz przeliczanie sylab.

7. Zajęcia muzyczno-słuchowo-ruchowe przy piosence „Mydło lubi zabawę” Fasolki.       

 

- wysłucha utworu literackiego,

- oceni postawę bohatera,

- wspólnie z rówieśnikami pokaże Grzesiowi jak myć ręce,

- poznaje wiersz „Kotek” oraz piosenkę Fasolek – bierze udział w zabawach,

- bierze udział w dramie – potrafi pokazać czynności wykonywane podczas mycia się,

- wykorzystuje wyobraźnię twórczą oraz odtwórczą – działa według poleceń N.

- sprząta miejsce pracy po jej ukończeniu,

- prawidłowo sylabizuje proste wyrazy,

- bierze aktywny udział w zajęciach rytmicznych,

- próbuje zapamiętać słowa nowej piosenki,

 

IV.2

 

II.2

III.10

II.5

 

I.8

 

II.8

III.6

 

 

 

II.10

 

 

 

 

I.11

 

II.8

 

I.8

 

 

 

 

Temat dnia:

 

W  T  O  R  E  K

 

 

II

To jestem ja.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wg E. Gruszczyk - Kolczyńskiej

 

1.Wysłuchanie wiersza A. Kamieńskiej „Ania” – ilustrowanie treści utworu pacynką dziewczynki.

2.Rozmowa na temat treści zawartych w wierszu. Zachęcanie dzieci do samodzielnych wypowiedzi związanych z wyglądem dziewczynki i ich samych.

3.Zabawa „Zgadnij, o kogo chodzi.” Jedno dziecko staje plecami do pozostałych, a ktoś inny (najpierw nauczycielka) opisuje jedno z dzieci z grupy. Dziecko stojące tyłem musi zgadnąć, o kogo chodzi. Kiedy zgadnie wybiera następną osobę, która ma się odwrócić. Trzeba pamiętać, aby opis dawał pozytywny obraz opisywanego dziecka.

4.Rozdanie lusterek dzieciom. Ustalanie koloru włosów i oczu:

- przyglądanie się swoim włosom w lusterku,

- określanie koloru,

- grupowanie dzieci ze względu na kolor włosów: bruneci, blondyni, szatyni, rudzi,

- oglądanie w lusterku swoich oczu,

- ustalanie ich koloru,

- grupowanie dzieci ze względu na kolor oczu.

5. Oglądanie w lusterku głowy i nazywanie części twarzy:

- głaskanie, dotykanie, określanie kształtu: czoła, brwi, powiek, rzęs, nosa, policzków, uszu, ust i brody.

6.Zwrócenie uwagi na symetrię twarzy:

- położenie obu dłoni na twarzy (dłonie stykają się na linii nosa),

- odsłonięcie jednej strony twarzy i spojrzenie w lusterko,

- ponowne zasłonięcie twarzy,

- odsłonięcie drugiej strony twarzy i popatrzenie w lusterko.

7.Oglądanie rąk i nazywanie wyróżnionych części: palce, dłoń, nadgarstek, przedramię, łokieć, ramię

8.Oglądanie nóg i nazywanie wyróżnionych części: stopa, palce, pięta, kostka, łydka, kolano, udo.

9.Oglądanie całej sylwetki człowieka i nazywanie wyróżnionych części: szyja, ramiona, pierś, brzuch, plecy, pośladki.

10. Niewerbalne porozumiewanie się: oglądanie min w lustrze, aby sprawdzić, czy są zgodne z intencją, odczytywanie gestów i komunikatów mimicznych.

 

- wysłucha utworu liter., pozna nowego bohatera,

- potrafi wyrazić własne zdanie na temat wyglądu postaci,

- bierze udział w zabawie, potrafi skojarzyć wiele elementów z jednym dzieckiem,

 

 

 

- bierze udział w zajęciach:

- określa kolor włosów,

 

- potrafi utworzyć grupę z dziećmi o podobnym kolorze włosów oraz oczu,

- określa kolor oczu,

 

- nazywa części twarzy,

 

 

 

 

- zauważy, iż prawa i lewa strona twarzy zbudowana jest tak samo,

 

 

- bierze udział w ćwiczeniach proponowanych przez N.

- nazywa części kończyn górnych,

- nazywa części ciała kończyn dolnych,

- nazywa pozostałe części ciała

 

- nazywa stany emocjonalne oraz gesty mimiczne im odpowiadające,

 

I.8

 

 

III.7

 

II.8

 

III.1

 

 

 

 

 

III.2

 

 

 

 

I.2

 

 

 

I.3

 

 

 

III.6

 

 

I.6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

III.3

 

Temat dnia:

Ś  R  O  D  A

 

 

 

III

Co lubię jeść

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wg W. Limont

 

 

 

 

 

 

Wg metody Weroniki Sherborne

1.Powitanie dzieci, które: lubią spacery, lubią jeść owoce i warzywa, lubią jeść mięso,

2.Ćwiczenia ortofoniczne – zapoznanie dzieci z krótkim wierszykiem: W kółeczku razem siadamy, zabawę zaczynamy. Będziemy razem ćwiczyli, żebyśmy razem mówili.

3.Zapoznanie z utworem Stanisława Jachowicza „Chory kotek”- ukazanie dzieciom skutków objadania się – pomoc kolorowych ilustracji.

4.Zabawa ruchowa „Pułapka na myszy” wg. Klausa W. Vopela „Witajcie uszy”. (str.40)

5.„Co lubię jeść?” – wykorzystanie teczki „Zdrowie i higiena” – wspólne nazywanie pokarmów (kolorowe kartoniki). Wspólne układanie pokarmów do uśmiechniętego i smutnego talerzyka – analizowanie dlaczego dzieci nie lubią pewnych potraw i dlaczego lubią inne? Przeliczanie potraw, które dzieci lubią oraz tych, których nie lubią. (dz.4 letnie – 5 elem. Dz 5 letnie 6 elem i więcej).

6.Zabawa dydaktyczna z użyciem wyobraźni „Jestem zupką pomidorową” (wg W. Limont)  – wcielanie się w wybrany pokarm – zareklamowanie go (zjedz mnie jestem smaczna i zdrowa).

7.Praca plastyczna – plakaty: I – „To służy zdrowiu” oraz II „To szkodzi zdrowiu” – wycinanie z gazet (dz. 5 letnie), malowanie, naklejanie (dz 4 letnie) , odrysowywanie własnego ciała na dużych kartach papieru. (4 i 5 letnie).

8. Ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała wg metody Weroniki Sherborne. z; (M. Bogdanowicz B. Krestel „Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka”. Str. 60)

8.Ewaluacja zajęć – dzieci otrzymują buźki uśmiechnięte i smutne, te dzieci, którym się podobało wyciągają buzie uśmiechnięte, komu się zajęcia nie podobały wyciągają buzie smutne.

- bierze udział w powitaniu – potrafi określić co lubi jeść,

- aktywnie uczestniczy w ćw. ortofonicznych, stara się zapamiętać wierszyk,

- wysłucha utworu liter.,

- zrozumie skutek nadmiernego objadania się,

- weźmie udział w zabawie ruchowej,

- potrafi nazwać wybrane pokarmy,

- wyraża własne zdanie na temat danej potrawy,

- przelicza elementy w zbiorach,

- potrafi wcielić się w nierealną sytuację i zareklamować wybrany pokarm,

 

- bierze udział z zajęciach plastycznych: prawidłowo trzyma nożyczki, prawidłowo nakleja elementy,

- bierze udział w ćwiczeniach i zajęciach ruchowych,

 

 

- wyraża własne zdanie na temat zajęć – potrafi określić emocje, które towarzyszyły mu podczas kolejnych zajęć.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin