zagadnienia 36-40.doc

(64 KB) Pobierz
36

36. Proszę określić elementy listu emisyjnego skarbowego papieru wartościowego.

 

Art. 90, ustęp 4 List emisyjny zawiera w szczególności:

1)       datę emisji;

2)       powołanie podstawy prawnej emisji;

3)       cenę zbycia lub sposób jej ustalenia;

4)       stopę procentową lub sposób jej obliczania;

5)       określenie sposobu i terminów wypłaty należności głównej oraz należności ubocznych;

6)       datę, od której nalicza się oprocentowanie skarbowych papierów wartościowych tej emisji;

7)       termin wykupu oraz zastrzeżenia w przedmiocie możliwości wcześniejszego wykupu.

 

 

37. Proszę omówić formy organizacyjno-prawne jednostek sektora finansów publicznych

 

 

 

Dział I, rozdział III Ustawy o finansach publicznych.

 

1.      Jednostki sektora finansów publicznych tworzone na podstawie przepisów ustawy budżetowej:

 

a)      Jednostki budżetowe- to jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego

-działają na podstawie statutu określającego w szczególności ich nazwę, siedzibę i przedmiot działalności

 

 

Jednostki budżetowe, z zastrzeżeniem odrębnych przepisów, tworzą, łączą, przekształcają w inną formę organizacyjno-prawną i likwidują:

 

·          ministrowie, kierownicy urzędów centralnych, wojewodowie oraz inne organy działające na podstawie odrębnych przepisów - państwowe jednostki budżetowe;

·          organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego - gminne, powiatowe lub wojewódzkie jednostki budżetowe.

 

ü      Tworząc jednostkę budżetową organ nadaje jej statut oraz określa mienie przekazywane tej jednostce w zarząd.

ü      Przekształcenie jednostki budżetowej w inną formę organizacyjno-prawną wymaga uprzednio jej likwidacji

 

b)     Zakłady budżetowe- to jednostki sektora finansów publicznych, które:

- odpłatnie wykonują wyodrębnione zadania;

- pokrywają koszty swojej działalności z przychodów własnych

 

Zakłady budżetowe tworzą, łączą, przekształcają w inną formę organizacyjno-prawną i likwidują:

 

·         ministrowie, kierownicy urzędów centralnych, wojewodowie oraz inne organy działające na podstawie odrębnych przepisów - państwowe zakłady budżetowe;

·          organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego - gminne, powiatowe lub wojewódzkie zakłady budżetowe

 

Tworząc zakład budżetowy organ określa:

ü      nazwę i siedzibę;

ü      przedmiot działalności;

ü      właściwą część budżetu, z którą zakład będzie się rozliczał;

ü      źródła przychodów własnych;

ü      stan wyposażenia w środki obrotowe oraz składniki majątkowe przekazane w użytkowanie zakładowi

 

Przekształcenie zakładu budżetowego w inną formę organizacyjno-prawną wymaga uprzednio jego likwidacji.

 

c)      Gospodarstwo pomocnicze jednostki  budżetowej- wyodrębniona z jednostki budżetowej, pod względem organizacyjnym i finansowym, część jej podstawowej działalności lub działalność uboczna.

-gospodarstwo pomocnicze pokrywa koszty swojej działalności z uzyskiwanych przychodów własnych

 

Gospodarstwo pomocnicze tworzy, przekształca w inną formę organizacyjno-prawną i likwiduje kierownik jednostki budżetowej, po uprzednim uzyskaniu zgody:

 

·         właściwego ministra, kierownika urzędu centralnego, wojewody - w przypadku gospodarstw pomocniczych państwowych jednostek budżetowych;

·         zarządu jednostki samorządu terytorialnego - w przypadku gospodarstw pomocniczych gminnych, powiatowych i wojewódzkich jednostek budżetowych

Tworząc gospodarstwo pomocnicze kierownik jednostki budżetowej określa nazwę i siedzibę gospodarstwa pomocniczego, nazwę i siedzibę jednostki budżetowej, przedmiot działalności wyodrębnionej z zakresu działalności jednostki budżetowej oraz składniki majątkowe przydzielone gospodarstwu przez jednostkę budżetową.

 

2.      Jednostki sektora finansów publicznych, tworzone na podstawie odrębnych ustaw:

 

·         państwowe osoby prawne

·         samorządowe osoby prawne

·         państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej

 

38. Proszę wskazać elementy obligatoryjne i fakultatywne w uchwale budżetowej jednostki samorządu terytorialnego.

 

 

Art. 184 Uchwała budżetowa jednostki samorządu terytorialnego określa:

 

1.      prognozowane dochody jednostki samorządu terytorialnego według źródeł i działów klasyfikacji w podziale na dochody: bieżące i majątkowe;

2.      wydatki budżetu jednostki samorządu terytorialnego w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji wydatków, z wyodrębnieniem:

a)      wydatków bieżących, w tym w szczególności:

·         wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń,

·         dotacji,

·         wydatków na obsługę długu jednostki samorządu terytorialnego,

·         wydatków przypadających do spłaty w danym roku budżetowym, zgodnie z zawartą umową, z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez jednostkę samorządu terytorialnego,

b)     wydatków majątkowych;

3.      źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenie nadwyżki budżetu jednostki samorządu terytorialnego;

4.      przychody i rozchody budżetu jednostki samorządu terytorialnego;

5.      wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi, z wyodrębnieniem wydatków na finansowanie poszczególnych programów;

6.      wydatki na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej albo z innych źródeł zagranicznych;

7.      plany przychodów i wydatków zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych i dochodów własnych jednostek budżetowych;

8.      plany przychodów i wydatków funduszy celowych;

9.      limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych;

10.  upoważnienia dla zarządu jednostki samorządu terytorialnego do zaciągania zobowiązań:

a)      na finansowanie wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne

b)     z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i termin zapłaty upływa w roku następnym

11.  zakres i kwoty dotacji przedmiotowych;

12.  zakres i kwoty dotacji celowych na finansowanie kosztów realizacji inwestycji, o których mowa w art. 24 ust. 5;

13.  dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych jednostce samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami;

14.  dotacje inne niż określone w punktach 11 i 12, przekazywane na podstawie odrębnych przepisów, związane z realizacją zadań jednostki samorządu terytorialnego;

15.  dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego.

Uchwała budżetowa jednostki samorządu terytorialnego może zawierać:

1.      upoważnienie dla zarządu jednostki samorządu terytorialnego do zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego deficytu budżetu jednostki samorządu terytorialnego;

2.      upoważnienie dla zarządu jednostki samorządu terytorialnego do dokonywania zmian w budżecie

3.      inne postanowienia dotyczące wykonywania budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

39. Proszę wymienić rezerwy tworzone w budżecie jednostek samorządu terytorialnego.

 

 

 

Art. 173 W budżecie jednostki samorządu terytorialnego mogą być tworzone rezerwy celowe i rezerwa ogólna.

 

1.      Rezerwy celowe są tworzone na wydatki, których szczegółowy podział na pozycje klasyfikacji budżetowej nie może być dokonany w okresie opracowywania budżetu.

·         rezerwami celowymi dysponuje zarząd jednostki samorządu terytorialnego

·         suma rezerw celowych nie może przekroczyć 5 % wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego

2.      Rezerwa ogólna nie może być wyższa niż 1 % wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

 

 

40. Proszę scharakteryzować dochody i wydatki w budżecie jednostek samorządu terytorialnego.

 

Art. 167

 

1.      Wydatki budżetów jednostek samorządu terytorialnego są przeznaczone na realizację zadań określonych w odrębnych przepisach, w szczególności na:

a)      zadania własne jednostek samorządu terytorialnego;

b)     zadania z zakresu administracji rządowej i inne zadania zlecone jednostkom samorządu terytorialnego ustawami;

c)      zadania przejęte przez jednostki samorządu terytorialnego do realizacji w drodze umowy lub porozumienia;

d)     zadania realizowane wspólnie z innymi jednostkami samorządu terytorialnego;

e)      pomoc rzeczową lub finansową dla innych jednostek samorządu terytorialnego, określoną przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego odrębną uchwałą

 

2.      Źródła dochodów jednostek samorządu terytorialnego określa odrębna ustawa.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin