{0}{74}movie info: XVID 720x480 25.0fps 1.44mb MB|/SubEdit b.4056 (http://subedit.com.pl)/ {966}{1038}CzyToPrawda przedstawia|"Ekscytuj�ce wie�ci" {1041}{1087}Czy to koniec rozwodu? {1091}{1187}Czy duchowo�� i nauk�|zn�w po��cz� wi�zy? {1192}{1288}Czy Ko�ci� i laboratorium|m�wi� to samo? {1290}{1312}Od zamierzch�ej staro�ytno�ci {1317}{1389}poszukiwanie bosko�ci|i wiedzy o wszech�wiecie {1391}{1437}sz�y rami� w rami�. {1441}{1513}W staro�ytnej Sumerii|by� b�g astronomii, {1516}{1612}b�g ogrodnictwa, b�g irygacji, {1616}{1688}kap�ani �wi�tynni byli|skrybami i technologami {1691}{1737}badaj�cymi te dziedziny wiedzy. {1741}{1861}Staro�ytna Grecja - filozofowie|pytaj�, dlaczego tu jeste�my, {1866}{1986}zajmuj� si� teori� atomu,|ruchami cia� niebieskich i etyk�. {1990}{2036}�redniowieczna Europa - {2041}{2087}zachodni Ko�ci�|staje si� prawdziw� pot�g�. {2091}{2187}Wybiera kr�l�w, posiada|ziemi� i g�osi prawd� - {2192}{2288}Ko�ci� uzna� si� za wszechwiedz�cy. {2290}{2336}Dogmat stanowi� prawo. {2340}{2412}Jednak nauka posz�a dalej {2415}{2511}i zaprzeczy�a dogmatowi, �e Ziemia|stanowi centrum wszech�wiata. {2516}{2636}Kopernik, Bruno i Galileusz|poczuli ci�k� r�k� Ko�cio�a. {2640}{2686}Tragedia! {2691}{2763}Nie mog�c d�u�ej t�umi� nauki {2765}{2837}Ko�ci� i nauka podzieli�y|wiedz� i ludzki wysi�ek. {2842}{2888}Kartezjusz wymy�li� dualizm. {2890}{2936}Ko�ci� mia� to, co niewidzialne, {2940}{2986}nauka to, co widzialne. {2990}{3081}I narodzi� si� materializm. {3091}{3137}Nie�atwy rozejm. {3141}{3187}Ju� nie kr�powano naukowc�w, {3192}{3238}kt�rzy postanowili si� zem�ci�. {3240}{3312}To, co niewidzialne jest|fantazj�, urojeniem. {3316}{3388}Jeste�my ma�ymi maszynami,|pracuj�cymi w przewidywalnym|wszech�wiecie maszyn, {3391}{3437}w kt�rym panuj� sztywne|i niezmienne zasady. {3441}{3487}Ko�ci� si� zrewan�owa�. {3491}{3563}Bezduszni naukowcy zostali pot�pieni! {3566}{3638}Darwin kontratakuje. |Stw�rca nie istnieje. {3640}{3686}Jeste�my wynikiem przypadkowych mutacji, {3691}{3763}zwyk�ymi no�nikami DNA, |doszukuj�cymi si� znaczenia {3765}{3837}w chaotycznym wszech�wiecie. {3842}{3938}A tymczasem, tak nauka jak|religia natrafiaj� na mur. {3940}{4036}Je�li �wiat jest mechaniczny, |a B�g �wi�tym Stw�rc�, {4041}{4113}to co ma robi� cz�owiek? {4115}{4187}Nauka jeszcze bardziej zag��bi�a si�|w nieo�ywiony wszech�wiat {4192}{4283}i natkn�a si� na tajemnic�. {4290}{4362}W zakamarkach przestrzeni i czasu {4367}{4439}naukowcy odkryli niezrozumia�� energi� {4441}{4487}i osza�amiaj�ce tajemnice. {4491}{4563}Tajemnice sugeruj�ce, �e wszyscy|jeste�my ze sob� po��czeni, {4566}{4662}�e istota �wiata fizycznego|jest nie-fizyczna. {4667}{4739}Czas i przestrze� to tylko twory {4741}{4787}powsta�e z tej nie-materii. {4791}{4911}A dzi� odtr�ceni naukowcy|spotykaj� si� z przyw�dcami religijnymi. {4916}{5012}Odbywaj� si� konferencje, |na kt�rych spotykaj� si� nauka i duch. {5017}{5113}Tak jak wiek dwudziesty szeroko otworzy�|drzwi dla obrazu mechanistycznego, {5115}{5187}czy wiek dwudziesty pierwszy zburzy �elazny mur {5192}{5264}dziel�cy Ko�ci� i laboratorium? {5266}{5386}Wasz reporter CzyToPrawda? |dzi�kuje za uwag�. {5842}{5914}Kr�licza nora i to, jak g��boko|i jak daleko chcemy w ni� wej��, {5916}{6060}zale�y od tego, jak bardzo chcemy|odkry� sw� prawdziw� natur�. {6091}{6163}Alicja wesz�a do kr�liczej nory, |w kt�rej spotka�a Szalonego Kapelusznika. {6165}{6211}Kapelusznik by� szalony. {6216}{6336}A rzecz w tym, �e gdy ju�|wejdziesz do kr�liczej nory,|to chcesz z niej wyj��. {6340}{6386}Nauka dzieli si� wi�c na dwa etapy. {6391}{6487}Jest cz�� szalona,|gdy wchodzisz w kr�licz� nor�, {6491}{6611}a tak�e ta cz��, w kt�rej|weryfikujesz szale�stwo swoich idei {6616}{6736}poddaj�c je rygorystycznemu|i sztywnemu procesowi, dzia�aj�cemu|jak kaftan bezpiecze�stwa. {6741}{6813}My�l�, �e ciekaw� spraw� w nauce, {6815}{6861}ciekaw� spraw� w fizyce, {6865}{6961}jest ca�kowicie nowy i �wie�y spos�b, {6966}{7012}w jaki pr�buje ona zrozumie� �wiat. {7017}{7127}Metoda eksperymentu, tak wa�na w fizyce, {7141}{7237}jest czym� zupe�nie innym,|ni� metoda objawienia, {7242}{7314}czy metoda medytacji|albo czego� podobnego. {7316}{7412}Nie uwa�am za mo�liwe,|�eby, na przyk�ad, {7415}{7487}zwolennicy buddyzmu, {7491}{7587}mogli zmieni� swe przekonania {7590}{7710}w oparciu o wyniki|eksperyment�w z elektronami. {7791}{7863}Dlaczego ten pozorny rozd�wi�k|mi�dzy Ko�cio�em a nauk�, {7865}{7937}albo mi�dzy nauk� i religi�,|pojawi� si� w dzisiejszych czasach? {7940}{8012}Przyczyny si�gaj� bardzo g��boko, {8017}{8113}bo prawdopodobnie|wywodz� si� z przekonania, {8115}{8161}�e niekt�re ksi�gi pism, {8165}{8261}jak Ksi�ga Rodzaju, opisuj�ca pocz�tki, {8266}{8338}naprawd� m�wi� o pocz�tku �wiata. {8340}{8386}Obecnie ka�dy znawca Biblii powie wam, {8391}{8463}�e w Ksi�dze Rodzaju {8465}{8561}nigdy nie chodzi�o o pocz�tek �wiata. {8566}{8662}Jednak wielu ludzi Ko�cio�a|wierzy�o, �e ta ksi�ga {8666}{8762}przekazywa�a co� w rodzaju|wiadomo�ci na �ywo, jak CNN, {8765}{8811}na temat pocz�tk�w stworzenia. {8815}{8887}I st�d historia pe�na jest ludzi, {8892}{8988}takich jak s�ynny|irlandzki arcybiskup James Ussher, {8990}{9062}kt�ry w 1650 roku przeliczy� wiek|wszystkich patriarch�w wstecz {9067}{9139}i ku swej satysfakcji stwierdzi�, {9141}{9187}�e stworzenie �wiata mia�o miejsce {9192}{9331}w roku 4004 przed Chrystusem,|w dniu 17 wrze�nia o dziewi�tej rano. {9417}{9513}My�l�, �e musi istnie� naukowe|wyja�nienie duchowo�ci. {9515}{9587}Do niedawna �adne z nich|nie by�o wystarczaj�ce. {9590}{9662}Dla mnie, jedynym sensownym|wyja�nieniem jest to, {9666}{9762}�e proto�wiadomo��, warto�ci|plato�skie, dobro, prawda, {9765}{9861}istniej� na tym fundamentalnym|poziomie geometrii czasoprzestrzennej, {9865}{9937}mog� wp�ywa� na nasze dzia�ania,|je�li b�dziemy na nie otwarci {9940}{10012}i ��cz� nas z wszystkimi|innymi istotami, {10016}{10100}z ca�ym wszech�wiatem. {10242}{10321}CO MY, U DIASKA, WIEMY? {10362}{10441}CO U DIASKA! W G��B KR�LICZEJ NORY. {10465}{10537}Nauka tworzy scenariusze,|wed�ug kt�rych �yjemy, {10542}{10614}a jej przekaz jest bardzo ponury. {10616}{10712}Nauka twierdzi, �e jeste�my czym�|w rodzaju b��du genetycznego, {10717}{10837}�e mamy geny, kt�re si� nami pos�uguj�,|by mog�y by� przekazane nast�pnemu pokoleniu, {10841}{10887}i �e podlegamy przypadkowej mutacji. {10892}{10938}Twierdzi, �e znajdujemy si�|poza wszech�wiatem, {10940}{11012}�e jeste�my sami i oddzieleni od siebie, {11016}{11088}�e jeste�my osamotnionym b��dem {11091}{11163}na osamotnionej planecie|w osamotninonym wszech�wiecie. {11165}{11237}I to kszta�tuje nasze|postrzeganie �wiata {11242}{11314}i postrzeganie siebie samych. {11316}{11388}A teraz u�wiadamiamy|sobie, �e to postrzeganie {11391}{11463}oparte na odr�bno�ci {11465}{11511}jest jedn� z najbardziej|destruktywnych rzeczy. {11515}{11630}To ono tworzy wszystkie|problemy na �wiecie. {11690}{11786}A teraz u�wiadamiamy sobie, �e ten|paradygmat jest b��dny, �e wcale|nie jeste�my oddzieleni od siebie. {11791}{11863}Wszyscy tworzymy jedno��. {11865}{11985}Na najg��bszym poziomie istnienia|jeste�my ze sob� po��czeni. {11990}{12069}Pr�bujemy zrozumie� {12091}{12163}wynikaj�ce z tego konsekwencje. {12165}{12211}Co to naprawd� oznacza|dla mnie i mojego �ycia? {12215}{12287}Potrzebujemy nowego|�rodowiska duchowego, {12290}{12386}nowego duchowego rozumienia|natury cz�owiecze�stwa. {12390}{12462}Dawne sposoby, dawne mitologie, {12465}{12511}dawny w�adca, kr�l, b�g {12515}{12635}i dawne naukowe sposoby|dzia�ania s� ju� martwe. {12640}{12712}Trzeba je pogrzeba�. Potrzebujemy|nowego kr�lestwa, nowej wizji. {12717}{12789}Uwa�am, �e jedynie fizyka kwantowa {12791}{12837}mo�e pom�c nam zrobi� krok|we w�a�ciwym kierunku. {12841}{12913}S�dz�, �e sednem nowego paradygmatu, {12916}{12988}przynajmniej w medycynie,|kt�ra jest moj� domen�, {12990}{13110}jest to, �e �wiadomo�� jest|rzeczywista i ma moc oddzia�ywania. {13115}{13187}Musimy wykroczy� poza zmys�y, {13191}{13213}�eby stworzy� nowy paradygmat. {13215}{13311}Ca�kiem mo�liwe, �e to w�a�nie|dzieje si� w naszym wn�trzu, {13316}{13388}w m�zgu, w uk�adzie nerwowym,|w samej naturze obserwacji, {13390}{13462}dzia�ania pami�ci, dzia�ania umys�u. {13465}{13537}Ca�kiem mo�liwe, �e|wszystko, co si� tam dzieje {13542}{13638}stanowi rodzaj powi�zania|mi�dzy obserwatorem i materi�, {13640}{13712}kt�re sprawia, �e �wiat|jest dla nas rzeczywisty, {13717}{13789}wp�ywaj�c na spos�b,|w jaki go postrzegamy. {13791}{13837}Nie chodzi o zmian�|rzeczywisto�ci zewnetrznej. {13841}{13913}Nie zmieniasz wielkich|krzese�, ci�ar�wek, {13916}{13988}buldo�er�w czy startuj�cych rakiet. {13990}{14036}Nie zmieniasz ich. {14040}{14086}Ale zmieniasz swoje|postrzeganie rzeczywisto�ci, {14091}{14113}sw�j spos�b my�lenia o niej, {14115}{14161}i odczuwania �wiata. {14165}{14237}Niesko�czone informacje, {14242}{14314}kt�re m�zg przetwarza|w ka�dej sekundzie, {14316}{14436}�wiadcz� o tym, �e �wiat|to co� wi�cej, ni� nam si� zdaje. {14441}{14513}Jednak za ka�dym razem, {14515}{14587}kiedy w pe�ni do�wiadczamy|czego� wszystkimi zmys�ami, {14592}{14688}wzrokiem, w�chem, smakiem, dotykiem, {14690}{14810}poprzez zmys�y|zanurzamy si� w rzeczywisto�ci. {14815}{14861}Nic nie wiemy o rzeczywisto�ci, {14865}{14961}a ca�e nasze poczucie tak zwanej|rzeczywisto�ci zewn�trznej {14966}{15060}filtrujemy narz�dami zmys��w. {15091}{15187}M�zg przetwarza 400 miliard�w|bit�w informacji na sekund�, {15191}{15263}ale zaledwie 2000 dociera|do naszej �wiadomo�ci. {15266}{15400}To znaczy, �e rzeczywisto��|dzieje si� w m�zgu ca�y czas. {15592}{15664}Powinna� spr�bowa�. {15666}{15712}Sk�d b�d� wiedzia�a, co robi�? {15716}{15814}Ja i ten wazon tworzymy jedno��. {15841}{15913}Tobie te� pomog�oby to w pracy. {15916}{15998}Ja �yj� poprzez oczy. {16242}{16314}Zajmuj� si� rzeczywisto�ci�. {16316}{1638...
Aematris