MATHCAD
Wyrażenia arytmetyczne
Nacisnąć po kolei klawisze:
3,+,5,*,2,spacja,spacja,/,72,spacja,-3,=
2,*,\,15,spacja,spacja,+,3,/,4, spacja,spacja,spacja,/,2,*,10,^,2, spacja,spacja,-,1,spacja,spacja, spacja,=
Definiowanie zmiennych
Nacisnąć klawisze:
t,:,10
„t” jest nazwą zmiennej, 10 jest jej wartością.
Jest to definicja zmiennej lokalnej, która obowiązuje od miejsca, w którym została zdefiniowana do końca dokumentu (na prawo i w dół)
Litery greckie wprowadzamy albo z palety, albo pisząc odpowiednik polski litery greckiej i naciskając CTRL+G.
y=17
Definicja zmiennej globalnej.
Należy nacisnąć klawisze:
Zmienna globalna obowiązuje w całym dokumencie (również powyżej miejsca jej zdefiniowania).
Definicja lokalna zawsze przysłania definicję globalną.
M1:=34
Nazwa zmiennej z dolnym indeksem.
Definiowanie funkcji
Funkcja jednej zmiennej. „x” jest argumentem funkcji.
Przy wywołaniu funkcji podajemy aktualny argument (nazwę, która może być inna niż x, lub wartość) np.:
f(2.3)=15.87
Funkcja dwóch zmiennych. Wywołanie np.:
a:=2.4
g(a,a)=21.6
g(1,2*a)=31.8
Definicja funkcji globalnej, obowiązującej w całym dokumencie. (Symbol º wstawiamy naciskając klawisz ~ (tylda)).
Zmienna iterowana
Zmienna „k” przyjmuje kolejne wartości 10, 11 itd. co 1 do
20.
Symbol dwukropka wprowadza się z palety lub naciskając klawisz ;(średnik).
Wszystkie wartości zmiennej „k” otrzymamy pisząc k=
Zakres zmienności zmiennej „dt” obejmuje liczby od 0 do 1 co 0.01.
Zastosowanie zmiennej iterowanej
Wyrażenie a*t^2/2 zostanie obliczone dla każdej wartości t z zakresu 10 .. 20.
Wykresy
Jedną krzywą tworzą punkty (yk,xk), drugą krzywą tworzą punkty (zk,xk). Za wyrażeniem określającym rzędne lub odcięte pierwszej krzywej należy wpisać przecinek (,) aby podać wyrażenie określające rzędne lub odcięte drugiej krzywej.
Definiowanie macierzy
Aby utworzyć macierz (wektor), należy wskazać kursorem
początkowy punkt i nacisnąć klawisze CTRL+M lub skorzystać z menu.
W okienku należy podać liczbę wierszy (rows=3) i kolumn (columns=1), następnie wypełniać poszczególne komórki.
Standardowo wiersze i kolumny są numerowane od zera (można to zmienić). Aby odwołać się do elementu A[2,3] naciskamy klawisze:
Macierz można również utworzyć przez nadanie wartości jej poszczególnym elementom.
Macierz zerową najprościej utworzyć przez utworzenie jej ostatniego elementu. Pozostałe, niezdefiniowane elementy będą miały domyślną wartość zerową.
Macierz jednostkową wprowadzamy wywołując wbudowaną funkcję identity(n), gdzie n oznacza wymiar macierzy.
Macierz można utworzyć z podmacierzy korzystając z wbudowanych funkcji augment i stack.
Działania i operacje na macierzach
Macierz odwrotna.
Symbol „-1” można wprowadzić korzystając z palety lub
wpisując z klawiatury
Transpozycja macierzy.
Symbol „T” można wprowadzić korzystając z palety lub
CTRL+1
Odwoływanie się do kolumn i wierszy macierzy
A<0> - kolumna „0”
(AT)<0> - wiersz „0”
Symbol „<0>” można wprowadzić korzystając z palety lub
wpisując z klawiatury CTRL+6
Rozwiązywanie nieliniowych równań algebraicznych
Aby rozwiązać nieliniowe równanie algebraiczne f(x)=0, należy podać początkową wartość x=x0 (punkt startowy).
Funkcja root znajduje pierwiastek równania f(x)=0 najbliższy podanemu punktowi startowemu.
Wykorzystywana jest metoda siecznych. Funkcja ta nie znajduje wszystkich pierwiastków. O obecności innych pierwiastków można się przekonać, wykreślając wykres funkcji:
Poniżej rozwiązano równanie x3-10x+2=0
Rozwiązywanie układu liniowych równań algebraicznych
Rozwiązać układ równań liniowych: 3x+6y=9
2x+0.54y=4
Aliawser