Egzamin z architektury XX w dr Wróbel.doc

(1111 KB) Pobierz

1. Rodzaje tradycji wg Jencksa

2. Cechy miasta przemysłowego

3. Podać jakiś budynek autortwa Gerrita Riettvelda: np. Willa Schroeder w Utrechcie, 1920

4. Czy Adolf Meyer był dyrektorem Bauhausu? Nie, Hannes Meyer był.

5. Wymienić 3 nurty w architekturze III Rzeszy:

a. Heimatstil (ojczyźniany), b. Pół-modernizm, c. Neoklasycyzm.

6. Napisać o bloku Marsylskim Le Corbusiera

7. Wpływy szkoły amsterdamskiej

8. Najważniejsze punkty teorii Khana

9. 5 cech nowoczesnej architektury wg Le Corbusiera

10. Wymień architektów kubistycznych:

Pavel Janák , Josef Gočár, Emil Králíček, Josef Chochol, Otakar Novotný

11. 3 etapy nauczania w Bauhausie

12. Podaj nazwisko dyrektora czeskiej wystawy Baba. Pavel Janák

13. Czy Joost Schmidt był „mistrzem” w Bauhausie? Tak, w warsztacie drukarskim.

14. Padaj przykłady kontrastów w architekturze „De Stijl”.

pion-poziom, abstrakcja-geometria, kolory podstawowe – „niekolory” (biały, szary i czarny),

15. Opisz, możliwie wyczerpująco, dom pani Farnsworth

 

16. slajdy:

Budynek firmy Larkin w Buffalo - F.L.Wright

Bank Legii Czechosłowackiej w Pradze J. Gocar

Fabryka Fagus – Walter Gropius i Alfred Meyer

Pawilon radziecki na wystawie w Paryżu Mielnikov

Palazzo della Civiltà Italiana, Giovanni Guerrini, 1938-43, Rzym.

Jencks wyróżnia 6 tradycji architektonicznych:

 

1. idealizmu

2.  samoświadomości

3. intuicji

4. logiki

5. podświadomości

6. aktywistyczna

 

2. CECHY MIASTA PRZEMYSŁOWEGO

Tony Garnier –pokazał swoje projekty w 1904 r., ale przeszły bez echa (opublikowane plansze w 1918)

·          wizja miasta (typ, a nie jakieś konkretne): nad rzeką, obok złóż mineralnych, lekko pochyły teren;

·          funkcjonalne zróżnicowanie stref miasta (monokulturowe dzielnice); wprowadzenie formy o charakterze starego miasta

·          dzielnica mieszkaniowa związana z dworcem, część rekreacyjno – sanatoryjna, przemysłowa

·          chciał  aby głównym budulcem tworzącym miasto był żelbet

·          postulował tworzenie prefabrykatów (związane z szybkością realizacji jak i z niskimi kosztami)

·          budownictwo mieszkalne wyzbyte elementów dekoracyjnych (także związane ze stosunkowo niskimi kosztami)

·          każda sypialnia przynajmniej z jednym oknem na południe ;)

 

6. JEDNOSTKA MIESZKANIOWA W MARSYLII 1946 – 51

Ojcem blokowisk jest czołowy urbanista modernizmu, Le Corbusier. Chcąc zapewnić ubogim robotnikom godziwe miejsce do życia, wśród zieleni, światła słonecznego i porządku stworzył tzw. "maszyny do mieszkania", czyli właśnie wielkie zespoły mieszkaniowe. Pierwszy i najbardziej znany budynek tego rodzaju został zbudowany w latach 1947-1952 w Marsylii.

Inspiracja: Budynek mieszkalny Narkomfin w Moskwie (Moisei Ginzburg)

·          Marsylski budynek, zaprojektowany we współpracy z Shadrachem Woodsem i Georges'em Candilisem, składa się ze 337 mieszkań o różnym metrażu - opartych na module, rozmieszczonych na 12 kondygnacjach

·          wspiera się na dużych słupach (tzw. pilotis).

·          na 8 piętrze zlokalizowano dwukondygnacyjną ulicę handlową. W budynku znajdują się też, miejsca do uprawiania sportu, pomieszczenia medyczne, edukacyjne, przedszkole i hotel.- idealna maszyna do mieszkania, spełnia potrzeby współczesnego człowieka

·          Płaski dach został zaprojektowany jako przestrzeń publiczna z wylotami wentylacji w formie rzeźbiarskiej oraz basenem.

·          wzniesiony z surowego betonu, ponieważ w czasach niedoboru materiałów po II przewidywany stalowy szkielet okazał się zbyt drogi.

·          W chwili oddania był to największy budynek świata

·          władze boją się rozsadzenia tkanki miejskiej, bo budynek jest bardzo duży, poza tym jest szpetny i nie pasuje; ale jest higieniczny i zdrowy

·          Budynek ten wywarł duży wpływ na architekturę i jest często wymieniany jako znacząca inspiracja dla stylu i filozofii brutalizmu.

 

7. ŹRÓDŁA SZKOŁY AMSTERDAMSKIEJ –

ü        Grupa Architectura et Amicitia (m.in. Michel de Klerk, Pieter Kramer, Johan Van der May)

ü        Pracownia Edwarda Cuypersa (zachęcał swoich studentów do eklektycznych połączeń; jakby ojciec szkoły amsterdamskiej)

ü        odwoływała się do teorii Berlage’go - zainteresowanie ścianą + zamiłowanie do cegły (zarówno w konstrukcji jak i dekoracji).

ü        holenderska kolonia – egzotyczna flora Indonezji również miała istotny wpływ.

 

8. LOUIS KAHN:

W budownictwie jednorodzinnym zdradza tendencję do dzielenia przestrzeni na prywatną i publiczną. Wyodrębnia dwie przestrzenie: obsługującą i obsługiwaną.

 

Kahn sprzeciwia się traktowaniu architekta jako stwórcy. Wysuwa tezę, że rolą architekta jest odkrywanie architektury, że ona istnieje, a arch. powinien ją wydobyć z niebytu; W chwili pojawienia się pomysłu jest już idea budynku: praforma, która sama nadaje sobie kształt. Budynek "wie" czym chciałby być.  Rolą architekta jest odkrycie praformy i doprowadzenie jej do formy.
Forma to ostatecznym obrazem, realizacją architektury. Trzeba dokonać odpowiednich procesów, żeby przejść od praformy do formy.

Przykład: Kościół Unitarian w Rochester, 1959-1967. Zaczyna zadawać pytania: kim są unitarianie, czym się zajmują. Uważał, że poszukiwanie odpowiedzi jest istotą budynku.

 

9. PIĘĆ CECH ARCH. WG CORBUSIERA (koniec lat 20) Villa Savoy, Poissy, 1929

Architektura powinna być oparta na systemie dom – ino (o konstrukcji żelbetowej, płytowo-słupowej)

1. konstrukcja słupowa - Pilotis (w architekturze modernizmu określenie słupów unoszących bryłę budynku ponad powierzchnię otaczającego terenu, na wysokość odpowiadającą co najmniej jednej kondygnacji i nadających jej optyczne wrażenie lekkości. Zostało wprowadzone przez Le Corbusiera.

2. szeroki pas okien na cały moduł- ściana pozbawiona funkcji konstrukcyjnej pozwala przeszklić pasem okien całą szerokość ściany.

3. wolny plan – jeśli mamy same podpory przestrzeń może być dowolnie kształtowana

4. wolna elewacja o funkcji jedynie parawanowej.

5. płaski dach z możliwością zagospodarowania go ogrodem, tarasem itd.

 

11. NAUCZANIE W BAUHAUSIE

1) 6-miesięczny KURS WSTĘPNY Delikwent otrzymywał po ukończeniu tego kursu tytuł TERMINATORA

2) NAUKA W WARSZTATACH - Trzy lata kształcenia w wybranym warsztacie (nasz delikwent otrzyma po ukończeniu tytuł CZELADNIKA)

3) Kolejnym etapem był roczny Mistrzowski Kurs Architektoniczny i dawał tytuł MISTRZA.

 

 

 

 

 


Dom_pani_Farnsworth

 

 

 

 

Dom składa się z dwóch płaszczyzn: podłogi i dachu, połączonych 8 słupami (pilotis)… itd.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Dom_pani_Farnsworth

Zgłoś jeśli naruszono regulamin