wszystko o cenach (7 str).doc

(47 KB) Pobierz
Miernikiem służącym do określenia wpływu dochodów na popyt jest wskaźnik elastyczności dochodowej popytu, który wyraża się wzorem:

CENA

 

Cena definicja

 

Wartość przedmiotu wymiany, zarówno dla sprzedawcy jak i nabywcy, wyrażona zazwyczaj w jednostce pieniężnej. Cena jest cechą każdej transakcji bez względu na jej rodzaj, choć może przybierać różne formy: czynszu, składki, wynagrodzenia, honorarium, stopy procentowej, prowizji, odsetek.

 

 

Decyzje planistyczne dotyczące cen:

·       określenie celów polityki cen;

·       określenie podstawowych kierunków polityki cen;

·       wybór podstawy ustalania cen;

·       wybór sposobów wdrożenia polityki cen;

·       dostosowywanie cen do zmian zachodzących na rynku.

 

ELASTYCZNOŚĆ CENOWA POPYTU

 

Stosunek względnej (procentowej) zmiany wielkości popytu na dane dobro do względnej (procentowej) zmiany jego ceny:



 

 

 


W normalnych sytuacjach wskaźniki elastyczności cenowej są ujemne i mogą osiągać następujące poziomy:

Ed < -1                            popyt doskonale elastyczny, reagujący w stopniu więcej niż proporcjonalnym na zmianę cen; dotyczy artykułów luksusowych, tj. futra, meble, samochody, sprzęt turystyczny itp.;

Ed = -1                            popyt proporcjonalny, reagujący na zmianę cen w stopniu wprost proporcjonalnym (w takim samym stopniu, w jakim zmienia się cena); dotyczy artykułów standardowych (markowych), tj. tytoń, herbata;

-1 < Ed < 0              popyt mało elastyczny, reagujący w stosunku mniej niż proporcjonalnym na zmianę cen; dotyczy artykułów pierwszej potrzeby, głównie żywności,

Ed = 0              popyt sztywny, niereagujący na zmiany cen; dotyczy dóbr podstawowych, najbardziej niezbędnych w życiu codziennym, tj. sól, mąka, chleb, itp.,

Ed > 0              popyt odwrotnie elastyczny, reagujący na zmianę cen w tym samym kierunku, co cena; dotyczy paradoksów.

 

Wskaźnik elastyczności cenowej mówi w przybliżeniu o procentowych zmianach popytu przy jednoprocentowych zmianach ceny. Jego wartość jest zwykle mniejsza od zera, chociaż zdarzają się sytuacje, że przyjmuje również wartości dodatnie.

Paradoks Giffena - polega na wzroście popytu na artykuły stanowiące podstawę egzystencji uboższej ludności (np. chleb) przy wzroście cen tych artykułów. Uboga ludność w przypadku wzrostu cen artykułów podstawowych jest zmuszona wydawać większe kwoty na ich zakup, co pociąga za sobą konieczność ograniczenia spożycia innych artykułów, a powstałą stąd lukę w spożyciu musi uzupełniać zwiększonym zakupem tych właśnie podstawowych artykułów.

 

Paradoks Veblena – polega na wzroście zakupu artykułów kosztownych i zbytkowych przy wzroście ich cen. U podstaw tego paradoksu leży snobistyczna chęć wyróżnienia się i wykazania swojej wyższej pozycji. Wzrost cen podkreśla jeszcze bardziej ekskluzywny charakter takiej konsumpcji.

 

Efekt spekulacji – polega na wstrzymywaniu się od zakupów przy spadku cen w oczekiwaniu na dalszy ich spadek i na zwiększaniu zakupów przy wzroście cen w oczekiwaniu na dalszy ich wzrost.

 

Efekt cenowy – efekt towarzyszący obniżce ceny na produkt, polegający na cząstkowej zmianie wartości sprzedaży tego produktu, wynikającej ze zmiany ceny.

 

Efekt ilościowy – efekt towarzyszący zmianie ceny na produkt, polegający na cząstkowej zmianie wartości sprzedaży tego produktu, wynikającej z zmiany ilości sprzedawanego produktu.

POLITYKA CENOWA

 

Ustalanie cen według strategii zbierania śmietanki – ustalanie wysokiej ceny nowy produkt w celu zebrania maksymalnych zysków z kolejnych segmentów skłonnych zapłacić tą cenę: sprzedaż firmy jest wtedy mniejsza, lecz bardziej zyskowna

 

Penetracja cenowa rynku – ustalanie niskiej ceny na nowy produkt w celu przyciągnięcia znacznej liczby kupujących i uzyskania dużego udziału w rynku

 

Ustalanie cen dla linii produktów - ustalanie odstępów cenowych miedzy poszczególnymi produktami z linii

 

Ustalanie cen dla linii produktów – ustalanie cen dla różnych produktów wchodzących w skład linii produktów na podstawie różnic kosztów tych produktów, oceny ich cech przez klientów i cen konkurentów

 

Opcjonalne ustalanie cen - ustalanie cen na opcje produktu lub produkty dodatkowe (akcesoria) w wraz z głównym produktem

 

Ustalanie cen na produkty komplementarne – ustalanie cen na produkty, który muszą być używane łącznie z głównym produktem, np.: ostrza do maszynek do golenia, filmy do aparatów.

 

Ustalanie cen systemem dwuczęściowym – strategia ustalenia cen usług w której cena jest podzielona na części. Stałą należność i zmienną należność za użytkowanie.

 

Strategia cen nowych produktów:

·       strategia cen wysokich;

·       strategia cen niskich;

·       strategia cen neutralnych.


RABATY I DYSKONTA

 

Dyskonto gotówkowe - obniżka cenny klientów, którzy bezzwłocznie regulują swoje rachunki

 

Dyskonto ilościowe - obniżka ceny dla nabywców kupujących większe ilości

 

Dyskonto funkcjonalne - obniżka ceny oferowana przez sprzedawcę tym członkom kanału dystrybucyjnego, którzy wykonują określone funkcje takie jak sprzedaż magazynowanie i prowadzenie rachunkowości

 

Dyskonto sezonowe - obniżka ceny dla nabywców, którzy kupują towary lub usługi poza sezonem

 

Rabat wymienny - obniżka ceny udzielana za oddanie starego przedmiotu przy zakupie nowego

 

Rabat promocyjny - zaplata lub obniżka ceny będąca wynagrodzeniem dealera za udział reklamie i programach wspierania sprzedaży

 

7

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin