Edukacja i rehabilitacja osób głuchoniewidomych - Tadeusz Majewski.txt

(537 KB) Pobierz

         TADEUSZ   MAJEWSKI  
 
     EDUKACJA I REHABILITACJA 
      OS�B G�UCHONIEWIDOMYCH 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

         WARSZAWA   1995 
 
 
 
   SPIS  TRE�CI 
 
   WST�P  
 
I. ZAGADNIENIA   OG�LNE  G�UCHO�LEPOTY 
   1. Znaczenie wzroku i s�uchu w �yciu cz�owieka  
     1.1. Znaczenie wzroku w �yciu cz�owieka 
     1.2. Znaczenie s�uchu w �yciu cz�owieka 
   2. Zakres poj�cia g�ucho�lepoty 
     2.1. Definicje g�ucho�lepoty 
     2.2. Medyczne kryteria g�ucho�lepoty  
       2.2.1. Uszkodzenie narz�du wzroku  
       2.2.2. Uszkodzenie narz�du s�uchu .  
     2.3. Spo�eczne kryteria g�ucho�lepoty 
     2.4. Poj�cie g�ucho�lepoty 
   3. Przyczyny g�ucho�lepoty 
     3.1.Przyczyny r�wnoczesnego uszkodzenia wzroku i s�uchu  
     3.2. Przyczyny uszkodzenia wzroku  
     3.3. Przyczyny uszkodzenia s�uchu 
  4. Charakterystyka populacji os�b g�uchoniewidomych 
 
     4.1. Podzia� os�b g�uchoniewidomych  
     4.2. Osoby z  g�ucho�lepot� wrodzon� 
     4.3. Osoby z g�ucho�lepot� nabyt� 
     4.4. Osoby z g�ucho�lepot� cz�ciow� 
  5. Podstawowe potrzeby os�b g�uchoniewidomych 
II. ZAGADNIENIA EDUKACYJNE I REHABILITACYJNE OS�B      
G�UCHONIEWIDOMYCH 
  1. Poznawanie rzeczywisto�ci przez osoby g�uchoniewidome  
    1.1. Procesy poznawcze u cz�owieka 
    1.2. Procesy sensoryczne u os�b g�uchoniewidomych   
      1.2.1. Zmys� dotyku, zmys� kinestetyczny i zmys� r�wnowagi 
      1.2.2. Zmys� w�chu 
      1.2.3. Zmys� smaku 
      1.2.4. Zmys� wibracji 
      1.2.5. Zachowany szcz�tkowo zmys� wzroku 
      1.2.6. Zachowany szcz�tkowo zmys� s�uchu 
      1.2.7. Polisensoryczne poznawanie rzeczywisto�ci przez              osoby g�uchoniewidome 
    1.3. Procesy percepcyjne u os�b g�uchoniewidomych  
    1.4. Zachowanie dotychczasowego do�wiadczenia poznawczego 
  2. Porozumiewanie si� os�b g�uchoniewidomych z otoczeniem  
    2.1. G�ucho�lepota a porozumiewanie si� z otoczeniem  
    2.2. Metody porozumiewania si� os�b g�uchoniewidomych  
 
      2.2.1. Metody uniwersalne  
 
        2.2.1.1. Kre�lenie na d�oni liter drukowanych  
        2.2.1.2. Alfabet punktowy do d�oni 
        2.2.1.3. Pos�ugiwanie si� brajlowsko-czarnodrukow�                  tabliczk�  
      2.2.2. Metody specjalne  
        2.2.2.1. J�zyk migowy  
          2.2.2.1.1. Dotykowy odbi�r alfabetu  palcowego 
          2.2.2.1.2. Adaptacja znak�w ideograficznych j�zyka                     migowego dla dzieci 
g�uchoniewidomych 
        2.2.2.2. Jednor�czny brajl do palc�w  
        2.2.2.3. Dwur�czny brajl do palc�w  
    2.3. Rozw�j porozumiewania si� u dzieci g�uchoniewidomych  
      2.3.1. Rozw�j porozumiewania si� przedj�zykowego  
      2.3.2. Rozw�j porozumiewania si� j�zykowego  
      2.3.3. Porozumiewanie si� totalne 
    2.4. Porozumiewanie si� os�b z g�ucho�lepot� nabyt�  
    2.5. T�umacze-przewodnicy os�b g�uchoniewidomych 
    2.6. Pomoce techniczne u�atwiaj�ce  porozumiewanie si� z           otoczeniem 
 
  3. Orientacja i poruszanie si� os�b g�uchoniewidomych w  
     przestrzeni 
  
    3.1.Skutki g�ucho�lepoty w zakresie orientacji i poruszania         si� w przestrzeni  
    3.2. Orientacja przestrzenna u os�b g�uchoniewidomych  
    3.3. Poruszanie si� os�b g�uchoniewidomych w przestrzeni  
      3.3.1. Nauka  poruszania si� w przestrzeni  
      3.3.2. Samodzielne poruszanie si� os�b g�uchoniewidomych  
        3.3.2.1. Pos�ugiwanie si� lask�  
        3.3.2.2. Korzystanie z psa-przewodnika  
        3.3.2.3. Elekroniczne przyrz�dy do poruszanie si�  
        3.3.2.4. Zwracanie si� o pomoc w czasie drogi 
        3.3.2.5. Korzystanie z publicznych �rodk�w komunikacji  
      3.3.3. Poruszanie si� z widz�cym przewodnikiem 
 
  4. Przygotowanie  os�b g�uchoniewidomych do �ycia 
    4.1. Skutki g�ucho�lepoty w sferze czynno�ci �ycia         codziennego 
    4.2. Model przygotowania os�b g�uchoniewidomych do �ycia     4.3. Realizacja programu 
przygotowania os�b           g�uchoniewidomych do �ycia 
    4.4. Og�lne zasady wykonywania czynno�ci �ycia codziennego  
         przez osoby g�uchoniewidome 
 5. Przygotowanie do pracy i zatrudnienie os�b g�uchoniewidomych  
    5.1. Skutki g�ucho�lepoty w sferze zawodowej  
    5.2. Mo�liwo�ci zawodowe os�b g�uchoniewidomych  
    5.3. Przygotowanie do pracy os�b g�uchoniewidomych  
      5.3.1. Modele szkolenia zawodowego os�b g�uchoniewidomych  
      5.3.2. Formy szkolenia zawodowego os�b g�uchoniewidomych  
        5.3.2.1. Szkolenie w zak�adach dla os�b                  g�uchoniewidomych  
        5.3.2.2. Indywidualne szkolenie w zwyk�ych zak�adach                   pracy  
        5.3.2.3. Grupowe szkolenie  w zwyk�ych zak�adach pracy  
        5.3.2.4. Szkolenie w zak�adach pracy chronionej  
        5.3.2.5. Szkolenie w o�rodkach dziennego pobytu  
    5.4. Zatrudnienie os�b g�uchoniewidomych  
      5.4.1. Zatrudnienie w zak�adach pracy chronionej  
      5.4.2. Zatrudnienie wspomagane  
      5.4.3. Zatrudnienie na zwyk�ych warunkach 
      5.4.4. Zatrudnienie w domu  
  6. Zagadnienia psychologiczne os�b g�uchoniewidomych  
    6.1. Jako�� �ycia os�b g�uchoniewidomych  
    6.2. Samotno�� os�b g�uchoniewidomych  
    6.3. Kierowanie w�asnym �yciem przez osoby g�uchoniewidome  
    6.4. Problemy zachowania si� os�b g�uchoniewidomych  
    6.5. Zagadnienie depresji u os�b g�uchoniewidomych 
  7. Zaj�cia rekreacyjne dla os�b g�uchoniewidomych  
    7.1. Potrzeba i znaczenie zaj�� rekreacyjnych dla os�b          g�uchoniewidomych  
    7.2. Rodzaje zaj�� rekreacyjnych dla os�b g�uchoniewidomych  
    7.3. Organizacja zaj�� rekreacyjnych dla os�b          g�uchoniewidomych 
 
III. ORGANIZACJA EDUKACJI I REHABILITACJI OS�B G�UCHONIEWIDOMYCH  
 1. Pomoc dla rodzic�w ma�ych  dzieci g�uchoniewidomych  
  1.1. Problemy rodzic�w dzieci g�uchoniewidomych 
  1.2. Formy pomocy dla rodzic�w dzieci g�uchoniewidomych  
    1.2.1. Pomoc specjalist�w dla rodzic�w dzieci            g�uchoniewidomych 
    1.2.2. Szkolenie rodzic�w dzieci g�uchoniewidomych  
    1.2.3. Stowarzyszenia rodzic�w dzieci g�uchoniewidomych 
 2. Programy edukacyjne dla dzieci g�uchoniewidomych  
  2.1. Historia edukacji dzieci g�uchoniewidomych  
  2.2. Formy organizacyjne edukacji dzieci g�uchoniewidomych  
    2.2.1. Szkolnictwo specjalne dla dzieci g�uchoniewidomych  
      2.2.1.1.Oddzia� dla Dzieci G�uchoniewidomych w Aalborgu  
      2.2.1.2. Oddzia� dla Dzieci G�uchoniewidomych w Condover  
    2.2.2. Dzieci g�uchoniewidome w zwyk�ych szko�ach  
 2.3. Adaptacja �rodowiska dziecka g�uchoniewidomego  
3.Formy organizacyjne rehabilitacji  doros�ych g�uchoniewidomych  
 3.1. Zak�ady rehabilitacji dla doros�ych g�uchoniewidomych 
 3.2. Kursy rehabilitacyjne dla doros�ych g�uchoniewidomych  
 3.3. Rehabilitacja domowa doros�ych g�uchoniewidomych 
IV. MODELE �YCIA DOROS�YCH G�UCHONIEWIDOMYCH  
  1. Formy usamodzielnienia absolwent�w g�uchoniewidomych  
  2. Pomoc usamodzielnionym absolwentom g�uchoniewidomym  
  3. Dob�r opiekun�w dla os�b g�uchoniewidomych  
  4. Doro�li g�uchoniewidomi w domach pomocy spo�ecznej  
  5. Adaptacja miejsca zamieszkania dla osoby g�uchoniewidomej  
  6. Organizacje os�b g�uchoniewidomych 
  Z A K O � C Z E N I E 
B I B L I O G R A F I A  
 
  
  
                      W  S  T  �  P  
     W ka�dym spo�ecze�stwie istniej� osoby z r�wnoczesnym uszkodzeniem zmys��w wzroku i 
s�uchu czyli g�uchoniewidome. Stanowi� one stosunkowo ma�� grup� w�r�d os�b 
niepe�nosprawnych, dlatego przeci�tny cz�owiek  rzadko ma mo�liwo�� spotkania si� z nimi i 
poznania ich problem�w. Wprawdzie up�yn�o ju� ponad 150 lat od momentu obj�cia systematyczn� 
opiek� pedagogiczn� pierwszej g�uchoniewidomej dziewczynki w Stanach Zjednoczonych  Laury 
Bridgeman, to jednak rozw�j edukacji dzieci, a tym bardziej rehabilitacji doros�ych 
g�uchoniewidomych na �wiecie nie nast�puje zgodnie z oczekiwaniami. Dzisiaj niewiele jest kraj�w, 
kt�re stworzy�y szerokie programy edukacyjne czy rehabilitacyjne dla wszystkich os�b 
g�uchoniewidomych dostarczaj�ce jednocze�nie okazji do przeprowadzania odpowiednich bada� 
naukowych. W zwi�zku z tym brakuje kompleksowych opracowa� dotycz�cych zagadnie� 
edukacyjnych i rehabilitacyjnych os�b g�uchoniewidomych. 
     Pierwsz� prac� na ten temat pt. Zagadnienia rehabilitacyjne os�b g�uchoniewidomych 
opublikowa�em w 1979 r. Jak sam tytu� wskazuje, zawiera�a ona om�wienie podstawowych 
zagadnie� zwi�zanych z rehabilitacj� os�b g�uchoniewidomych a tak�e rezultaty pierszych bada� 
dotycz�cych ustalenia liczby os�b z r�wnoczesnym uszkodzeniem wzroku i s�uchu w naszym kraju 
oraz ich potrzeb edukacyjnych i rehabilitacyjnych. Od tego czasu up�yn�o prawie 20 lat. Przyzna� 
trzeba, �e w tym okresie nast�pi� post�p w surdotyflopedagogice - edukacji dzieci 
g�uchoniewidomych. W mniejszym  stopniu nast�pi� post�p w rehabilitacji os�b z g�ucho�lepot� 
nabyt� w p�niejszym okresie �ycia, natomiast zupe�nie ma�o zrobiono na rzecz os�b 
g�uchoniewidomych w wieku starszym. 
      W Polsce zacz�to r�wnie� tworzy� programy dzia�ania  na rzecz os�b g�uchoniewidomych. W 
Bydgoszczy przy Szkole Specjalnej dla Dzieci Niewidomych powsta� Oddzia� dla Dzieci 
G�uchoniewidomych; Polski Zwi�zek Niewidomych organizuje kursy rehabilitacyjne dla dzieci i 
doros�ych os�b g�uchoniewidomych;powsta�o Towarzystwo Pomocy G�uchoniewidomym a w jego 
ramach Sekcja Rodzic�w Dzieci G�uchoniewidomych z szerokim programem dzia�ania. Obecnie  w 
rejestrach Towarzystwa Pomocy G�uchoniewidomym znajduje si� oko�o 1.500 nazwisk os�b 
g�uchoniewidomych, w tym oko�o 140 dzieci. Por�wnuj�c dane statystyczne z innych kraj�w w 
Polsce szacunkowo powinno by� od 5.000 do 7.000 os�b g�uchoniewidomych. 
     Praca pt. "Edukacja i rehabilitacja os�b g�uchoniewidomych" jest pr�b� zebrania i 
przedstawienia pogl�d�w, do�wiadcze� i osi�gni�� w zakre...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin