Sławomir Lippki Samobójstwa sakralne w nowych ruchach religijnych dziedzictwo czy konieczność.pdf

(359 KB) Pobierz
(Microsoft Word - S\263awomir Lippki Samob\363jstwa sakralne w nowych ruchach religijnych dziedzictwo czy konieczno\234\346)
SławomirLippki
InstytutReligioznawstwaUniwersytetJagielloński
NOMOS
32/33(2001)
SAMOBÓJSTWASAKRALNEWNOWYCHRUCHACH
RELIGIJNYCHDZIEDZICTWOCZYKONIECZNOŚĆ?
Samobójstwa,zwłaszczazbiorowe,popełnianeprzezczłonkówNowych
RuchówReligijnych(dalejNRR)sązjawiskiem,którejakdotądznajdowało
sięnamarginesiebadańreligioznawczych.Czymjestsamobójstwosakralnei
czyjestwspółczesnymwytworemtzw.sektdestrukcyjnych?Spróbujęod
powiedziećnapytanie,czyówfenomenjestcharakterystycznydlaczasów
obecnych, czy teŜ jest znany historykom religii. Trzeba jednak wyraźnie
zaznaczyć, Ŝe mówimy o samobójstwie sakralnym, tzn. takim, w którym
występujewyraźnaiczytelnamotywacjareligijna.PrzytakimzałoŜeniuz
oczywistychwzględównieinteresująnasprzypadkinp.samobójstwpopeł
nianychprzezrolników(członkówróŜnychKościołów)zpowodudługów.
Samobójstwosakralnestanowiciekawezagadnieniesocjologiczne,zwłaszcza
jeśliprzyjrzymysięmuzpunktuwidzeniaetiologiisamobójstwzapropono
wanejprzezE.Durkheima 1 .Badaniaprowadzoneprzezsocjologów,mimo
upływuwielulat,wzasadziepotwierdzająskonstruowanyprzezniegomodel 2 .
Samobójstwojeststałymelementemcywilizacjiludzkiej,jestzniąnie
rozerwalniezwiązane.Zarównoludyniepiśmienne,jakiwysokorozwinięte
kulturyniebyływolneodludzi,którzyzwłasnejwoliizróŜnychpowodów
1 E.Durkheim(1964,s.163)ustaliłtrzyzaleŜności.1.Samobójstwozmieniasię
wstosunkuodwrotnymdostopniaintegracjispołecznościreligijnej,2.Samobójstwozmienia
sięwstosunkuodwrotnymdostopniaintegracjispołecznościdomowej,3.Samobójstwo
zmieniasięwstosunkuodwrotnymdostopniaintegracjispołecznościpolitycznej.
Dobrymprzykłademnapotwierdzenietezydurkheimowskiejjestprzykładroku1981
wPolsce,kiedyodnotowanowpolskiejstatystycesamobójstw(atakŜeinnychzachowań
dewiacyjnych)zdecydowanyspadek(por.Jarosz1997:151).
107
721138716.002.png
odbieralisobieŜycie.Zbadańwynika,ŜejednymztychpowodówmoŜebyćtakŜe
religia.Coprawda,etnolodzywskazująnaniektóreludynieznającesamobójstwlub
gdziezdarzająsięonebardzorzadko,alesątowyjątki(Ślipko1978:389).Spotykamy
się takŜe ze zróŜnicowanym podejściem do problemu samobójstwa, przewaŜnie
jednakciałosamobójcybudzitrwogę(Girard1993:38)ipochówekbardzoczęstoma
innąformę,niŜwprzypadkuludzizmarłychśmierciąnaturalną 3 .Obokspołeczności,
którepotępiająsamobójstwowkaŜdejpostaci,występująludyocałkowicieinnym
nastawieniudotegozjawiska.Badaczeludówsyberyjskichodnotowali,Ŝechorzy
Czukczów,KodakówiNieńcówniechcieliumieraćwłasnąśmiercią,leczpopełniali
samobójstwolubprosiliprzyjaciółoskrócenieŜycia,Ŝebywtensposóbuwolnićsię
oddręczącegoichdemona.Samobójcówotaczanobowiemszacunkiemiwierzono,Ŝe
nadrugimświecieczekaichszczęśliweŜycie(Nawrocki1988:136).
Na Dalekim Wschodzie takŜe nie ustalono jednego stanowiska wobec
samobójców.Spotykamysięzpotępieniem:duszeludzi,którzyodebralisobieŜycie,
byłyuwaŜanezademonyzła,sprawcówchoróbiinnychnieszczęść(Wasiliew1974:
426). Z podobnym motywem spotykamy się takŜe w Polsce, gdzie demonologia
ludowajestbogatawopowieścioduszachsamobójców,któreprzewaŜniesązłymi
duchami (Pełka 1987: 53). MoŜna takŜe spotkać gloryfikację samobójstwa.
KlasycznymprzykłademsąsamobójstwaŜonpośmiercimęŜa.Wtymprzypadku
zachowanietakienietylkosięchwali,alewręczjestoczekiwane.DotyczytoChin,
aleprzedewszystkimIndii 4 .Mamnamyśliobrzęd któryjestnatyleciekawyi
złoŜony,Ŝedoczekałsięwieluopracowań(por.Wałkówska1967).
SzacunkiemdarzonotakŜeludzi,którzyodbieralisobieŜyciepośmierciwładcy.
Dotyczy to przede wszystkim Azji i Afryki. Z przykładami dotyczącymi Indii
moŜemysięzapoznaćwpopularnejwPolsceksiąŜce A.L.
IndianiezAlabamywrzucajązwłokidorzeki,wAfryceczęstozakopujesięciałobez
Ŝadnychceremonii.WXVIIwiecznejFrancji„aresztowano"trupaiwytaczanomuproces.
Jakuciwyrywalidrzewo,zktóregozdjęliwisielcaicałepalili.PodobnychprzykładówmoŜna
przytoczyćwiele.OwyŜejwspomnianychczytamyuSlipki(dz.cyt.:389;porteŜLeeuw,
vander1978:252,Delumeau1986:t.II,211;Szynkiewicz1984:166).
MotywsamobójstwŜonpośmiercimęŜawystępujewłaściwieprawiewszędzie.Przy
kładówdostarczam.in.mitologiagrecka.S.Piłaszewicz(1978:5051)wspominaomitycz
nymcoprawdaprzypadkuwksiąŜce A.Nawrocki(1988)
wspominaotakimzwyczajuwśródHunów.OtakimsamymzwyczajupiszeteŜL.Levy
Bruhl(1992:390).Początkówtegotypuzachowańdopatrujesiętenautorwzwyczaju
porzucanianapustyniwdów,gdyŜpośmiercimęŜabyłyŜonamiducha.
108
721138716.003.png
Bashama(1973:123,397).Korelujeztymświadectwopozostawioneprzezwłoskiego
podróŜnikaMarcaPolow którypisze:„...gdykrólpomrzeiciało
jegojestpalonenastosie,wówczaswszyscyowipanowie,którzywasalamijegobyli,
jakpowiedziałem,rzucająsięwogieńipłonąwrazzkrólem,abydotrzymaćmu
towarzystwanatamtymświecie"(Polo1954:424).MarcoPoloopisujetakŜezwyczaj,
który,mimobezpośredniegozwiązkuzosobąwładcy,wyraźniewskazujenasakralny
charaktersamobójstwa.
Gdyjakiśczłowiekpopełniprzestępstwo,zasądzonyinaśmierćprzezkrólajest
skazany, wówczas skazaniecten oświadcza gotowość popełnienia samobójstwa ku
czciiprzezmiłośćdojakiegośbóstwa.Ikrólzezwalanato.Wówczaswszyscykrewni
iprzyjacieleprzyszłegosamobójcybiorągo,wsadzająnawóz,dającmudwanaście
noŜyiwiozągoprzezcałemiasto,idącprzynimiwołając:„Ototendzielnyczłowiek
chcesięzabićprzezmiłośćdlatakiegoatakiegobóstwa".IwtensposóbwoŜągopo
całymmieście.Kiedyzaśprzybędąnamiejscekaźni,wówczasten,którymaumrzeć,
bierzenóŜwrękęiwielkimgłosemkrzyczy:„ZabijamsiędlamiłościtakiegoboŜka".
PotychsłowachwbijasobiedwanoŜewbiodro,poczymdwawramię,następnie
bierzeinneiwbijasobiewbrzuchidwawpiersi.IcóŜwamrzeknę?TylomanoŜami
sięprzebija,aŜsamsobieśmierćzadaje.WykrzykujeprzykaŜdejranie:„Zabijamsię
dlamiłościtegobóstwa".ItakwraziwszysobiewszystkienoŜe,bierzeostrzeodwóch
rączkach,podobnedotegojakimobrabiasiękoło,kładziejesobienakarkuimocnoku
sobieciągnąc,szyjęucina,nóŜbowiemjestbardzoostry.Gdysięzabije,krewnipalą
ciałozwielkąradością.śonazaśjegorzucasięnatychmiastwogieńdlamiłościmęŜa
(dz.cyt.:425).
Ten rodzaj samobójstwa jurydycznego (sanskr.
był w Indiach często
praktykowany.
MoŜnaoczywiściepodwaŜaćszczerośćsamobójstwaczłowiekaskazanegona
śmierć.WaŜnyjednakwtymwypadkujestfakt,Ŝeśmierćsamobójczaoczyszczai
posiada wartość. Jest ofiarą, co automatycznie umiejscawia człowieka w sferze
Obszarem,naktórymsamobójstwobyłozjawiskiemczęstospotykanym,była
Japonia. W średniowiecznej Japonii śmierć wasala w śladzapanem była
zjawiskiemnagminnym(Kotański1990:43). popełnianepośmiercipana
nosiło nazwę albo Nazwa pochodzi z późniejszego okresu
(Spiewakowski 1989: 12). Obrzęd rozcięcia brzucha był dość szeroko
rozpowszechnionywewczesnychokresachhistoriiludówDalekiegoWschoduizostał
przejęty przez Japończyków. Jako materiał porównawczy wskazuje się obrzęd
rozcięciabrzuchauAjnóworazjedenzesposobówsamobójstwaaborygenówWysp
Japońskich,polegającytakŜenarozcięciujamybrzusznejonazwie (dz.cyt.:12).
DlaJapończykówźródła
109
721138716.004.png
tegoobrzędutkwiąwsferze Traktująonibrzuchjakowewnętrzne
źródłoemocjonalnejegzystencji,aotwarciegometodą oznaczajak
gdybyodsłonięciewłasnychszczerychiprawdziwychuczuć.Wedługpojęć
samurajskich jestostatecznymusprawiedliwieniemsięwobecniebai
ludziizawierawsobiewięcejsymbolikiniŜzwykłesamobójstwo(dz.cyt.:26).
WskazywaliśmyjuŜnasamobójstwoocharakterzejurydycznym.Pełniłoono
takąrolęm.in.wIndiach,Japoniiiwwieluspołecznościachniepiśmiennych,
gdzieczasamiprzypominałoswoimcharakterem„sądboŜy".Wliteraturze
religioznawczejspotykamysięzopisemsamobójstwbędącychkonsekwencją
złamania Przypomnijmykrótko,ŜeJ.G.FrazeruwaŜał,iŜ„całateoria
tabu, a przynajmniej znaczna jej część, jest, jak się zdaje, jedynie
szczególnymzastosowaniemmagiisympatycznej"(Frazer1978:47).G.van
derLeeuwpodpojęciem rozumieobdarzonemocąprzedmioty,osoby,
okresyczasu,miejscaiczynności. oznaczato,cowyraźnienazwane,
wyłączone,czasownik znaczy„czynićświętym".Jesttopewnegoro
dzajuostrzeŜenie:„Uwaga!Wysokienapięcie"(Leeuw,vander1978:79).
Naogółjestlubstajesię kaŜdyprzedmiot,czynnośćlubosoba,którama
wsobiejakąśsiłę(Eliade1966:21).Freudrozumieprzez kaŜdyzakaz
zawarty w zwyczajach czy obyczajach lub w wyraźnie sformułowanych
prawach(Freud1967:29).Naruszenie niepowodujewymierzeniakary,
leczuruchamiamoc,któradoprowadzadoróŜnychskutków,np.samobójstwa.
Rzeczdotyczyoczywiściespołeczeństw,gdziewystępujemyśleniewkate
goriach MoŜna dyskutować czy istnieją społeczeństwa, a zwłaszcza
grupyocharakterzereligijnym,takŜetewspółczesne,gdzieniemaŜadnego
Wtymmiejscumusinamwystarczyćstwierdzenie,Ŝesamobójstwo
mogłobyćreakcjąnazłamanie,częstobezwiedne,określonego Najczę
ściejchodzioseks,któryodgrywałniezwykleistotnąrolęnietylkowspo
łecznościachtzw.pierwotnych,alejesttakŜejednymzgłównychtematów,
wokółktórychskupiasiękrytykaniektórychNRR.PaulRicoeurpisze:„...do
minującarolazakazówseksualnychjestczymśzupełniezdumiewającym,jeśli
porównaćjązdwiemaopisanymiwyŜejcechami:objęciemzakazamiczynów
moralnieobojętnychimilczeniemtychsamychkodeksówwodniesieniudo
kłamstwa,kradzieŜy,aniekiedyzabójstwa"(Ricoeur1986:2930).Przykłady
opisanegopowyŜejmechanizmupochodzązliteraturyocharakterzemitolo
gicznym(Indie,Grecja,fińskiepos leczznamytakŜeprzykłady
historyczne.PoklęsceRzymianpodKannaminastrojewmieścieopanował
FabiuszMaximus,którydoprowadziłdoskazanianaśmierćdwiewestalki,
110
721138716.005.png
którym udowodniono winę nierządu. Jedną z nich zakopano Ŝywcem, druga zaś
popełniłasamobójstwo(Jaczynowska1987:59).
WtensposóbwróciliśmydoEuropy,gdzieistniejebogatarefleksjanatemat
samobójstwa. Nie ma tu miejsca na skrótową choćby próbę podsumowania
wielowiekowejdyskusji,któratoczysięwłaściwiedoczasówdzisiejszych.Nieulega
jednakwątpliwości,Ŝemimodominacjichrześcijaństwa,którepotępiasamobójców,
pojawiałysięinadalpojawiajągłosybroniąceprawadoodebraniasobieŜycia.Trzeba
jednak przypomnieć, Ŝe staroŜytne kanony dopuszczają jeden jedyny wypadek
samobójstwa:wraziegdybydziewicyzagraŜałozgwałcenie(Evdokimow1986:127).
Euzebiusz,ChryzostomiHieronimtakŜedopuszczalitakiewyjątki.Jesttojednak
margines i ortodoksyjne chrześcijaństwo konsekwentnie potępia samobójstwo,
tłumaczącjeróŜnymiprzyczynami.W1686r.wLondynieukazałasięksiąŜka,której
autorsugerował,Ŝeprzyczynązwiększonejliczbysamobójstwjestkoniunkcjadwóch
planet, Saturna i Jowisza (Cavendish 1975: 80). Podobnie zresztą tłumaczono
epidemiezXIVw.,atakŜepojawieniesięsyfilisuwEuropiewXVw.(dz.cyt.:198).
Demoniczny charakter samobójstwa mógł potwierdzać fakt, Ŝe wiele kobiet
oskarŜonychoczaryodbierałosobieŜyciewwięziennychcelach(Levack1991:27).
Podobnie Luter uwaŜał, Ŝe to szatan doprowadza do samobójstwa. Według Lutra
samobójców „przymusza moc szatańska tak jak zabójca morduje kogoś w lesie"
(Friedenthal1991:301).W
DiabełstaleczyhananaszaŜycieiwyładowujenanasswązłość,powodując
wszelkiewypadkiiniedomaganiacielesne.Jednymłamiekarklubodbierarozum,
innychtopiwwodzie,jeszczeinnychdoprowadzadosamobójstwalubdoinnych
nieszczęść(Delumeau1986:219).
GłoswsprawiesamobójstwazabrałtakŜeSobórWatykańskiII:
[...]wszystko,cogodziwsamoŜycie,jakwszelkiegorodzajuzabójstwa[...],eutanazja
idobrowolnesamobójstwo;[...]sączymśhaniebnym,zakaŜająccywilizacjęludzką
[...]isąjaknajbardziejsprzecznezczciąnaleŜnąStwórcy 5 .
WprzypadkuróŜnychKościołówuwaŜanychzanieortodoksyjnesprawaniejestjuŜ
takoczywista.Jednymzbardziejznanychprzykładówsądonatyścinazwapochodzi
odimieniakartagińskiegobiskupaDonata(313355).
s.558.
111
z1529r.pisał:
721138716.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin