GAZETA PRAWNA z 19 sierpnia 11 (nr 160).pdf
(
2715 KB
)
Pobierz
dgp040_k01_jedynka.qxd
Kiedy funkcjonariusz służb mundurowych ma prawo do urlopu
|
B10
Piątek – niedziela
19 – 21 sierpnia 2011 | nr 160 (3046)
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Opieka nad dziećmi
| B5
Samorządy utrudniają wypłatę dotacji
dla osób, które chcą założyć żłobek
Procedury podatkowe
| B11
Jak zgłosić do opodatkowania nowo
kupione mieszkanie, dom lub działkę
W poniedziałek
Co zrobić, gdy otrzymamy
wezwanie do urzędu
skarbowego
OŚWIATA Obowiązki dyrektorów szkół
Uczniowie wciąż będą
nosić ciężkie tornistry
Zmarnowane miliardy
na walkę z bezrobociem
ZATRUDNIENIE
Tylko co drugi bezrobotny po stażu znajduje pracę. Odsetek ten
jest taki sam od lat i nie rośnie mimo zwiększenia wydatków na aktywizację
Samorządy nie mają pienię-
dzy na zakup szafek, w któ-
rych uczniowie mogliby prze-
chowywać podręczniki. Tym-
czasem tornistry ważą nawet
po kilkanaście kilogramów.
Od września uczniowie
klas trzecich szkół podsta-
wowych i gimna-
zjalnych zyskają
prawo do pozosta-
wiania podręczni-
ków i przyborów
w szkołach. W po-
przednim roku
z tego udogodnie-
nia mogły korzy-
stać dzieci z młod-
szych oddziałów.
Takie rozwiąza-
nie wprowadziło rozporzą-
dzenie ministra edukacji
narodowej i sportu z 25
sierpnia 2009 r. w sprawie
bezpieczeństwa i higieny
w publicznych i niepu-
blicznych szkołach i pla-
cówkach (Dz.U. nr 139,
poz. 1130). Zobowiązuje
ono placówki oświatowe do
zabezpieczenia pozosta-
wionych przez uczniów po-
dręczników przed kradzie-
żą. Jeśli gmina nie ma
środków na zakup szafek,
może dostarczyć kartony.
Dyrektorzy szkół nie mogą
przerzucić tego obowiązku
na rodziców
i domagać się od
nich pieniędzy na
ten cel.
– Za ciężkie torni-
stry często odpowia-
dają nauczyciele.
Zmuszają uczniów
do noszenia ksią-
żek nawet w te dni,
kiedy z nich nie ko-
rzystają. Stawiają
też negatywne oceny za ich
brak – mówi Elżbieta Ilonek,
kierownik Oddziału Orto-
pedii Kliniki Rehabilitacji
Pediatrycznej w Warszawie.
Podkreśla, że liczba dzie-
ci z dolegliwościami krę-
gosłupa od lat utrzymuje
się na tym samym pozio-
mie.
Idzie
rok
szkolny
Paweł Jakubczak
pawel.jakubczak@infor.pl
Ministerstwo Pracy i Poli-
tyki Społecznej zbadało efek-
tywność instrumentów ak-
tywizujących bezrobotnych.
Okazało się, że mimo prze-
znaczenia w 2010 roku na
ten cel rekordowo dużych
pieniędzy, bo aż 6,4 mld zł,
dzięki udziałowi w stażach,
szkoleniach czy w pracach in-
terwencyjnych zatrudnienie
znalazł tylko co drugi bezro-
botny. Podobnie było w po-
przednich latach, choć wte-
dy na ten cel przeznaczono
zdecydowanie mniej środ-
ków (3 mld zł w 2008 roku).
Wskaźnik efektywności
aktywizacji zawodowej od
kilku lat utrzymuje się na
poziomie około 50 proc.
Dzieje się tak niezależnie od
sytuacji gospodarczej kraju
i kwoty przeznaczonej na ten
cel w Funduszu Pracy. Jest on
niższy niż w innych krajach
Unii Europejskiej, gdzie wy-
nosi około 70 proc. Ciekawe
jest to, że państwa unijne
mają lepszą efektywność
w znajdowaniu pracy bezro-
botnym, choć stosują te sa-
me instrumenty jak polskie
urzędy pracy. Są to szkolenia,
staże, dotacje i refundacje dla
firm, które stworzą miejsce
pracy dla bezrobotnego.
Zdaniem prof. Elżbiety
Kryńskiej z Uniwersytetu
Łódzkiego dane te potwier-
dzają małą skuteczność urzę-
dów pracy i pracujących
w nich doradców. Zbyt rzad-
ko stosują oni na przykład in-
dywidualne plany aktywiza-
cji wobec bezrobotnych.
– Dla każdego z nich powin-
ny być opracowane progra-
my określające drogę dojścia
do zatrudnienia. To jednak
wymaga zwiększenia liczby
pośredników pracy i dorad-
ców zawodowych – tłuma-
czy prof. Elżbieta Kryńska.
Wiktor Wojciechowski z Fo-
rum Obywatelskiego Rozwo-
ju uważa, że dane resortu są
zbyt optymistyczne i mogą
być zawyżone.
– Resort wskazuje odsetek
bezrobotnych, którzy podję-
li pracę w okresie do
trzech miesięcy od ukończe-
nia szkolenia lub stażu. To
za krótko, aby rzetelnie oce-
nić skuteczność aktywiza-
cji. Po roku wiele z tych osób
znów może być bez pracy
– przekonuje Wiktor Wojcie-
chowski.
Według Juliana Zawistow-
skiego z Instytutu Badań
Strukturalnych staże czy
szkolenia, które mają akty-
wizować bezrobotnych, czę-
sto przynoszą odwrotny sku-
tek. Bywa bowiem i tak, że
negatywnie wpływają na sy-
tuację na rynku pracy.
– Zdarza się, że przedsię-
biorcy zwalniają pracowni-
ka, by na jego miejsce przy-
jąć bezrobotnego na staż finan-
sowany przez urząd pracy –
uważa Julian Zawistowski.
n
artur.radwan@infor.pl
DZIŚ W GP
PIT Podsumowanie Ministerstwa Finansów dotyczące rozliczeń podatku za 2010 rok
Dochody z inwestycji wzrosły o połowę
PODATKI
n
Firmy szkoleniowe i uczelnie
mają problemy z rozliczaniem
VAT
| B2
n
Porównanie projektów akcyzy
na węgiel i koks
| B3
n
Firmy źle ustalają obowiązek
w VAT
| B4
n
Opłata za opóźnioną spłatę
długu nie jest kosztem
| B4
Rozliczenia dochodów kapita-
łowych za rok 2010 przyniosły
zdecydowany wzrost liczby
składanych zeznań PIT-38
i deklarowanego w nich do-
chodu. Ten trend raczej się nie
utrzyma w 2011 roku.
Wpływy budżetowe z tytu-
łu dochodów ze zbycia papie-
rów wartościowych lub po-
chodnych instrumentów fi-
nansowych wzrosły w 2010
roku w porównaniu z rokiem
2009 o blisko 50 proc. i wy-
niosły ponad 1,1 mld zł. We-
dług Michała Grzybowskie-
go, doradcy podatkowego,
partnera w Ernst & Young,
do tak istotnego zwiększenia
tego typu dochodów Skarbu
Państwa przyczynił się
wzrost notowań spółek GPW
w 2010 roku.
– Zmotywowani korzyst-
nym kursem inwestorzy in-
dywidualni decydowali się
na sprzedaż posiadanych
rynkach upłynniają swoje
aktywa finansowe nawet
wtedy, gdy na tym tracą.
Michał Grzybowski uważa
za wątpliwe, aby trend wzro-
stowy wpływów budżeto-
wych z tytułu podatku od
dochodów kapitałowych
utrzymał się w tym roku.
– Zapewne są inwestorzy,
którzy zamknęli swoje pozy-
cje przed ostatnimi zawiro-
waniami walutowymi i gieł-
dowymi. Istotna jednak ich
część nie zdecydowała się na
to i nie zamierza sprzedawać
posiadanych walorów w tym
roku. Oczywiście jeśli sytu-
acja na rynkach finanso-
wych nie ustabilizuje się
szybko – uważa Michał
Grzybowski.
W takiej sytuacji potencjal-
ne wpływy z opodatkowania
tych transakcji przeniosą się
na kolejne lata podatkowe.
ewa.matyszewska@infor.pl
PRACA
n
Dowóz uczniów do szkoły
wciąż ograniczony
| B6
n
Szpitale tracą na leczeniu
nieubezpieczonych
| B6
n
Studentom będzie trudniej
przenieść się na inne uczelnie
| B6
PRAWO
n
Firmy zatrudniające saperów
zapłacą wojsku za rozbrojenie
niewypału
| B7
n
Mała firma transportowa
dostanie mniejszą karę
| B8
n
Większe kary za znęcanie się
nad czworonogami
| B8
n
440 zł za odholowanie auta
| B8
n
Przedwojenne obligacje są
nic niewarte
| B9
n
Nowe wzory kart pobytu
cudzoziemców
| B9
walorów, inkasując zysk z in-
westycji, a w konsekwencji
opodatkowując go – tłuma-
czy Michał Grzybowski.
Grzegorz Grochowina, eks-
pert w firmie doradczej
KPMG, dodaje, że wielu in-
westorów, bojąc się powtór-
ki z poprzednich lat, wola-
ło zbyć swoje instrumenty
finansowe, nie czekając na
ewentualny ich wzrost w ko-
lejnych latach. W szczegól-
ności dotyczyło to jednostek
funduszy inwestycyjnych.
– Powodów wzrostu nale-
ży szukać także w tym, że
mieliśmy kilka dużych pry-
watyzacji. Przyciągnęły one
na parkiet niedzielnych in-
westorów, dla których szyb-
ka odsprzedaż papierów
wartościowych okazała się
krótkotrwałą inwestycją
– stwierdza Grzegorz Gro-
chowina.
Dodaje jednocześnie, że
planowanie wpływów z po-
datków od zysków na gieł-
dzie jest bardzo trudne, bo
niełatwo przewidzieć, jak
będą się zachowywali inwe-
storzy. Niektórzy nawet
w przypadku dekoniunktu-
ry nie obawiają się strat
i wolą przetrzymać gorszy
okres, nie pozbywając się
walorów. Inni inwestorzy
w przypadku kłopotów na
KALENDARIUM ROZLICZENIOWE
n
22 SIERPNIA
termin wpłaty składki na Pań-
stwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepeł-
nosprawnych i złożenie deklaracji DEK-I-O,
DEK-I-a, DEK-I-b, DEK-II, DEK-II-a, DEK-W
US
n
22 SIERPNIA
termin wpłaty zaliczek na po-
datek dochodowy od pracowników za-
trudnionych na umowę o pracę oraz z ty-
tułu umów-zleceń i umów o dzieło
n
22 SIERPNIA
termin wpłaty przez podmioty pro-
wadzące działalność gospodarczą mie-
sięcznych zaliczek na podatek dochodowy
od osób fizycznych i od osób prawnych
n
22 SIERPNIA
termin
wpłaty ryczałtu od
przychodów ewi-
dencjonowanych
ZUS
B
2
PODATKI
GP
| 19 – 21 sierpnia 2011 |
nr 160 (3046)
|
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Fiskus chce VAT
Zagraniczne fundusze będą zwolnione
Sejm rozpoczął prace
nad rządowym projektem
nowelizacji ustawy o fun-
duszach inwestycyjnych
oraz ustawy o CIT. Celem
projektu jest zmiana zasad
nadzoru nad zamknięty-
mi funduszami inwesty-
cyjnymi emitującymi wy-
łącznie certyfikaty inwe-
stycyjne. W konsekwencji
zostaną wprowadzone
zmiany w art. 6 ust. 1 pkt
10a ustawy o CIT. Dzięki
nim zwolnione z podatku
będą też zagraniczne fun-
dusze, które nie są ofero-
wane w drodze oferty
publicznej ani dopuszczo-
ne do obrotu na rynku re-
gulowanym, ani wprowa-
dzone do alternatywnego
systemu obrotu.
za unijne wykłady
MGM
WIĘCEJ
www.sejm.gov.pl
Szwecja rezygnuje z obniżek
n
Usługi kształcenia sfinansowane ze środków publicznych są zwolnione z VAT
n
Fiskus: jeśli z dopłaty nie korzysta otrzymujący pomoc, trzeba zapłacić podatek
n
Eksperci: interpretacja niektórych urzędników skarbowych jest nieprawidłowa
Szwedzki premier Fredrik
Reinfeldt i minister finan-
sów Anders Borg poinfor-
mowali, że planowane ob-
niżki podatków nie zostaną
przeprowadzone ze wzglę-
du na niepewność co do
strefy euro. Ogłoszone w li-
stopadzie 2010 roku propo-
zycje obniżki podatków dla
emerytów i osób o niskich
i średnich dochodach nie
będą realizowane.
EM
Ewa Matyszewska
ewa.matyszewska@infor.pl
Kłopoty firm szkolenio-
wych i uczelni z rozlicza-
niem VAT zdają się nie mieć
w tym roku końca. Po spo-
rze o to, kiedy można mówić
o zwolnionych z VAT przy
usługach kształcenia i wy-
chowywania osób („DGP”
67/2011), teraz przyszła ko-
lej na wynagrodzenia wy-
kładowców finansowane ze
środków publicznych. Do
tych ostatnich zalicza się
przede wszystkim pienią-
dze, które firmy świadczące
usługi edukacyjne otrzymu-
ją z budżetu państwa czy
np. Europejskiego Fundu-
szu Społecznego (EFS). Do-
tychczas wszyscy byli prze-
konani, że takie wypłaty są
zwolnione z VAT. Tak wyni-
ka bowiem z przepisów. Fi-
skus ma jednak na ten te-
mat inne zdanie i żąda za-
płaty 23-proc. VAT.
Na własnej skórze przeko-
nała się o tym jedna z uczel-
ni. Otrzymała 85 proc. środ-
ków z EFS i 15 proc. z bu-
dżetu państwa na sfinan-
sowanie usługi kształcenia.
W tym przypadku były to
wykłady dotyczące opodat-
kowania przedsiębiorstw.
Uczelnia wykładowcom
zapłaciła z pieniędzy otrzy-
manych z budżetu i EFS.
Z przepisów o VAT wynika,
że w takiej sytuacji wyna-
grodzenie dla wykładowcy
jest zwolnione z podatku, bo
pochodzi ze środków pu-
blicznych. Uczelnia chcia-
ła się jednak zabezpieczyć
i wystąpiła o potwierdze-
nie tego w interpretacji po-
datkowej. Odpowiedź była
mocno rozczarowująca.
Dyrektor Izby Skarbowej
w Bydgoszczy w interpreta-
cji z 4 sierpnia 2011 r. (nr
ITPP2/443-750/11/AW)
stwierdził, że w opisanym
przypadku wypłaty dla wy-
kładowców nie są środkami
publicznymi, bo finanso-
wane są z prywatnych pie-
niędzy uczelni. Według izby
jest tak dlatego, że to nie wy-
kładowca otrzymał dofinan-
sowanie. Zatem świadczo-
ne usługi powinny być opo-
datkowane podstawową
stawką VAT.
Eksperci nie mają wątpli-
wości. Interpretacja izby
jest błędna, a wypłaty dla
nauczycieli są zwolnione
zVAT.
– To więcej niż nadinterpre-
tacja przepisów – zdecydo-
wanie stwierdza Andrzej
Nikończyk, doradca podat-
kowy, partner w KNDP.
Nie uzasadnia jej nic po-
za profiskalnym nastawie-
niem urzędników. Dlatego
minister finansów, w imie-
niu którego interpretacje
WIĘCEJ
www.tax-news.com
Czechy udostępnią dane podatkowe
Czechy i Bermudy pod-
pisały umowę o wymianie
informacji zgodną ze stan-
dardami określonymi przez
Organizację Współpracy
Gospodarczej i Rozwoju
(OECD). Umowa zapew-
nia pełną wymianę infor-
macji w sprawach cywil-
nych, karnych i podatko-
wych.
EM
WIĘCEJ
www.tax-news.com
VAT we Włoszech nie wzrośnie
Rząd Włoch zrezygnował
z podnoszenia VAT w ra-
mach pakietu działań
oszczędnościowych. Ogło-
szono podwyższenie staw-
ki podatku od zysków kapi-
tałowych (CGT – ang. capi-
tal gains tax) z obecnych
12,5 do 20 proc. Celem pod-
wyżki ma być zmniejszenie
deficytu budżetowego.
Przewidujący podwyżkę
„dekret ratunkowy” został
już podpisany przez Gior-
gio Napolitano, prezydenta
Włoch. Teraz musi w ciągu
60 dni zostać zatwierdzony
przez parlament.
EM
wydaje dyrektor bydgoskiej
izby, powinien zainterwe-
niować i zmienić stanowisko
w tej sprawie.
Zasady ustawowe
W sporze z fiskusem
wszystko rozbija się o rozu-
mienie pojęcia „środki pu-
bliczne”. Zgodnie z art. 43
ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy
o VAT (Dz.U. z 2004 r. nr 54,
poz. 535 z późn. zm.) zwol-
nienie z podatku obejmuje
usługi kształcenia zawodo-
wego lub przekwalifikowania
zawodowego finansowane
ze środków publicznych.
Michał Spychalski, dorad-
ca podatkowy, starszy konsul-
tant w MDDP, wyjaśnia, że
przepis ten należy interpre-
tować w ten sposób, że do-
tyczy on zarówno usług
świadczonych bezpośrednio
przez dysponentów środków
publicznych, jak i usług
świadczonych przez podwy-
konawców.
Istotne jest, aby dana usłu-
ga faktycznie została sfinan-
sowana ze środków publicz-
nych. Nie ma natomiast
znaczenia, kto jest ich bez-
pośrednim dysponentem.
Przez sfinansowanie należy
rozumieć pokrycie kosztów
danej usługi, w tym rów-
nież otrzymanie płatności
za usługę szkoleniową od
dysponenta środków pu-
blicznych. Takie stanowisko
potwierdził m.in. dyrektor
Izby Skarbowej w Warsza-
wie w interpretacji z 8 lipca
2011 r. (nr IPPP1-443-
780/11-3/IGo).
Definiowanie pojęć
Izba Skarbowa w Bydgosz-
czy, twierdząc, że ze zwol-
nienia z VAT mogą korzy-
stać tylko beneficjenci środ-
ków publicznych, którzy
bezpośrednio świadczą
usługi szkoleniowe, odwo-
łała się do przepisów definiu-
jących takich beneficjentów.
Andrzej Pośniak, doradca
podatkowy w kancelarii
CMS Cameron McKenna,
tłumaczy, że w uzasadnie-
niu izba powołuje się na
ustawę z 6 grudnia 2006 r.
o zasadach prowadzenia po-
lityki rozwoju, gdzie zdefi-
niowane są pojęcia benefi-
cjenta środków publicznych
i instytucji pośredniczącej
w dystrybuowaniu środków
publicznych. Wynika z nich,
że podmiot prywatny pro-
wadzący szkolenia na zle-
cenie jednego z wymienio-
nych podmiotów, a niebę-
dący jednocześnie żadnym
z nich, nie może korzystać
ze zwolnienia VAT, ponie-
waż środki, którymi dyspo-
nuje (otrzymuje) od zlece-
niodawcy, nie mają charak-
teru środków publicznych.
Wybiórcze podejście
Dyrektor bydgoskiej izby,
powołując się na definicje
ujęte w ustawie o zasadach
prowadzenia polityki rozwo-
ju, nie odniósł się do zawar-
tej tam definicji instytucji
wdrażającej, która w tym
przypadku – stosując logikę
przyjętą przez izbę – miała-
by zastosowanie.
Andrzej Pośniak zwraca
uwagę, że instytucją wdra-
żającą jest podmiot publicz-
ny lub prywatny, któremu
na podstawie porozumienia
lub umowy została powie-
rzona, w ramach programu
operacyjnego, realizacja za-
dań odnoszących się bezpo-
średnio do beneficjentów.
Co więcej, sama ustawa
o VAT dotycząca zwolnie-
nia odnosi się tylko do
dwóch warunków, których
łączne spełnienie wystar-
cza, aby zwolnienie miało
zastosowanie. Po pierwsze
usługi muszą dotyczyć
kształcenia zawodowego
lub przekwalifikowania za-
wodowego. Po drugie mu-
szą być finansowane w ca-
łości ze środków publicz-
nych.
– Pojęcie finansowania jest
na tyle szerokie, że powinno
obejmować również oma-
wianą dziś sytuację. W in-
nym przypadku ustawodaw-
ca powinien napisać, za któ-
re zapłata jest dokonywana
przez np. instytucję pośred-
niczącą. A tak nie zrobił –
zwraca uwagę Andrzej Ni-
kończyk.
Jednocześnie cytuje słow-
nikową definicję, zgodnie
z którą finansować to do-
starczać środki pieniężne na
coś.
– Ta definicja też potwier-
dza, że nie ma tu podstaw
do ograniczania zwolnienia
– stwierdza Andrzej Nikoń-
czyk.
Większość programów fi-
nansowanych ze środków
publicznych działa tak, że
ja dostaję pieniądze, by so-
bie za nie kupić szkolenie,
lub dostaję środki na koszty
szkoleń dla ostatecznych be-
neficjentów.
– Nie ma więc takiej sytu-
acji, że za dotację świadczę
usługi na rzecz instytucji po-
średniczącej, a organ właśnie
w tym przypadku widziałby
zwolnienie (tylko że benefi-
cjent nie świadczy usług tej
instytucji) – tłumaczy An-
drzej Nikończyk.
– Dlatego teza, że środki,
z których sfinansowano
szkolenie, utraciły walor
„publiczności”, stając się
środkami prywatnymi, po-
nieważ podatnik otrzymał
wynagrodzenie za świad-
czoną usługę bezpośrednio
od beneficjenta środków
publicznych, a nie od pod-
miotów publicznych, jest
dyskusyjna – podkreśla Ra-
fał Zajączkowski, doradca
podatkowy, menedżer w De-
loitte.
Rozbieżne interpretacje po-
datkowe coraz rzadziej dzi-
wią i podatników, i eksper-
tów. Mimo to minister finan-
sów, który jest odpowie-
dzialny za ich wydawanie,
powinien albo nie dopusz-
czać do takich przypadków,
albo szybko reagować, gdy
już wystąpią. W sprawie
opodatkowania VAT usług
kształcenia sfinansowanych
ze środków publicznych po-
winien wydać interpretację
ogólną.
Ewa Matyszewska
Kiełbasa wyborcza
ma smak węgla
Kampania wyborcza pozwala rozwinąć skrzydła wielu
politykom. Nagle stają się ekspertami w wielu dziedzinach
prawa. Teraz mamy wysyp speców od akcyzy.
Od 1 stycznia 2012 r. węgiel i koks będą opodatko-
wane akcyzą. To nieuniknione, bo wymaga tego od nas
Unia. Konieczna jest zatem nowelizacja ustawy akcy-
zowej, która doprecyzuje zasady rozliczania podatku
od tych surowców. Resort finansów opracował już no-
welę. Projekt trafił do konsultacji międzyresortowych.
Rząd powinien się nim zająć pod koniec września. Gdy
zostanie przez niego zaakceptowany, zajmie się nim Sejm.
Zapewne już ten nowej kadencji.
Przepisy akcyzowe zaproponowane przez MF zakłada-
ją dość korzystne dla podatników rozwiązania. Przewidu-
je np. obszerny katalog zwolnień z akcyzy przy obrocie
węglem i koksem, a także uproszczenia administracyjne
– im mniej papierów do składania w urzędach, tym lepiej.
Pech chciał, że przed nami wybory parlamentarne.
Nowi eksperci akcyzowi wychodzą z ukrycia. W tym
tygodniu na komisji Przyjazne Państwo poseł PSL
Krzysztof Borkowski zaproponował wprowadzenie do
drugiej ustawy deregulacyjnej pakietu przepisów do-
tyczących akcyzy na węgiel i koks. Nie zwracając uwa-
gi na ministerialne propozycje. Wszystko po to, aby
uspokoić kopalnie, które boją się, że odpowiednie re-
gulacje nie będą uchwalone na czas.
Nie dziwią obawy kopalni. To one w największym stop-
niu są zainteresowane kształtem nowych przepisów.
Jednak w przedwyborczej gonitwie wszyscy chyba za-
pomnieli, że uchwalenie tych regulacji jest nieunik-
nione. Dzisiejsza ustawa po prostu takich przepisów
nie zawiera. I nieważne, czy zrobi to obecny Sejm, czy
już ten nowej kadencji. Nieważne też, czyj to będzie
projekt – PSL czy MF. Ważne jest, aby przepisy były
zgodne z prawem unijnym. Aby ich opracowaniem
zajmowali się eksperci. A także były opublikowane
z zachowaniem rozsądnego vacatio legis – przynaj-
mniej miesięcznego. Pozwoli to przedsiębiorcom przy-
gotować się do zmian.
n
n
PISALIŚMY O TYM | nr 79/2011 WIĘCEJ www.podatki.gazetaprawna.pl
Jak w praktyce stosować zwolnienie z VAT dla usług szkoleniowych
GP
| 19 – 21 sierpnia 2011 |
nr 160 (3046)
|
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
PODATKI
B
3
ROZLICZENIA Opodatkowanie węgla i koksu od 1 stycznia 2012 r.
MF mniej biurokratyczne od posłów
ORZECZENIE Naczelny Sąd Administracyjny o uldze rehabilitacyjnej
Niewidomy nie potrzebuje dowodów
Resort finansów opublikował
projekt noweli akcyzowej
w zakresie węgla i koksu.
Swoją propozycję ma też
PSL. Oba projekty znacznie
się różnią.
Nowela ministerialna
trafiła właśnie do uzgod-
nień międzyresortowych.
Projekt PSL został zgłoszo-
ny jako poprawka mniej-
szościowa, do drugiej usta-
wy deregulacyjnej, która
jest na etapie prac parla-
mentarnych.
Przy ocenie obu doku-
mentów widać kilka istot-
nych różnic. Z uwag ogól-
nych projekt Ministerstwa
Finansów napisany jest
bardziej przystępnym ję-
zykiem. Przy propozycjach
PSL nowela w wielu miej-
scach do złudzenia przy-
pomina regulacje ustawy
o VAT. Obie propozycje za-
wierają praktycznie ten
sam zakres zwolnień z ak-
cyzy, który jest odzwiercie-
dleniem regulacji zawar-
tych w unijnej dyrektywie
energetycznej.
Przeanalizowaliśmy te dwa
projekty. Najważniejsze ich
elementy prezentuje nasze
zestawienie.
Organ podatkowy, który kwe-
stionuje wydatki na cele reha-
bilitacyjne, musi wykorzystać
wszystkie możliwości dowo-
dowe, a nie tylko żądać doku-
mentów poniesienia kosztów.
W rozpatrywanej sprawie
naczelnik urzędu skarbowe-
go wezwał osobę niewidomą
z I grupą inwalidzką do
przedstawienia wiarygod-
nych dowodów potwierdza-
jących faktycznie poniesione
wydatki na cele rehabilitacyj-
ne. Zażądał dowodów na ko-
rzystanie przez podatnika
z odpłatnych usług przewod-
ników osoby niewidomej
oraz korzystania z niezbęd-
nych zabiegów leczniczo-re-
habilitacyjnych, na które ko-
nieczny był przewóz samo-
chodem osobowym. Z braku
dokumentów odmówił sko-
rzystania z ulgi.
Podatnik nie zgodził się z tą
decyzją i wniósł skargę do są-
du. Według niego przepisy
ustawy o PIT (t.j. Dz.U. z 2010
r. nr 51, poz. 307 z późn. zm.)
jednoznacznie i wyraźnie
zwalniają osoby niewidome
I grupy inwalidzkiej z groma-
dzenia dokumentacji za ponie-
sione wydatki na cele rehabi-
litacyjne. W ocenie fiskusa
ulga rehabilitacyjna nie przy-
sługuje z samego faktu inwa-
lidztwa i posiadania samo-
chodu osobowego wykorzy-
stywanego także dla potrzeb
osoby niepełnosprawnej. Ko-
nieczne jest udowodnienie,
że wydatki na takie cele zo-
stały faktycznie poniesione.
Sąd nie zgodził się z fisku-
sem i wydał dla podatnika
korzystny wyrok. Podobne
stanowisko przyjął NSA roz-
poznający skargę kasacyjną
dyrektora izby skarbowej.
NSA podkreślił, że w ustawie
celowo znalazły się przepisy
zwalniające osoby niewidome
z obowiązku wykazywania
poniesienia takich wydatków
dokumentem, ze względu na
brak możliwości postrzegania
przez taką osobę danych na
rachunku. Dlatego też taki po-
datnik nie ma obowiązku udo-
kumentowania wydatków na
opłacenie przewodnika i uży-
wanie auta. Organ ma prawo
wezwać go do złożenia wyja-
śnień, aby w sposób wiary-
godny uprawdopodobnić po-
niesienie kwestionowanych
wydatków, ale nie oznacza to,
że dowodem wiarygodnym są
tylko dokumenty.
Sędzia Aleksandra Wrze-
sińska-Nowacka podkreśliła,
że w takiej sytuacji organ po-
winien się oprzeć na innych
dowodach niż dokumenty –
np. przesłuchać podatnika
i świadków. Z braku doku-
mentów nie powinien wy-
snuwać negatywnych dla po-
datnika skutków. Wyrok jest
prawomocny.
SYGN. AKT
II FSK 263/10
przemyslaw.molik@infor.pl
Projekt Ministerstwa Finansów
Projekt PSL
Różnice
Przedmiot opodatkowania
Opodatkowanie wyrobów węglo-
wych na ostatnim etapie obrotu,
gdy będą sprzedawane podmio-
towi, który je zużyje i nie będzie
korzystał ze zwolnienia. Obrót
wyrobami węglowymi na wcze-
śniejszych etapach, a więc ich
sprzedaż pomiędzy pośredniczą-
cymi podmiotami węglowymi, bę-
dzie zwolniona od akcyzy
Zarejestrowany podmiot węglowy będzie
mógł nabywać węgiel i koks bez akcyzy.
Dopiero jego dostawa w Polsce na rzecz
innego podmiotu niebędącego zareje-
strowanym podmiotem węglowym, jako
wewnątrzwspólnotowe nabycie lub im-
port przez podmiot niebędący zareje-
strowanym podmiotem węglowym lub
zużycie do celów innych niż zwolnione,
będzie skutkowało zapłatą akcyzy
Projekt MF
wprowadza definicję
pośredniczącego
podmiotu węglowego.
Projekt PSL
wprowadza instytucję
zarejestrowanego
podmiotu węglowego
Moment powstania obowiązku podatkowego
PROMOCJA
Z dniem wydania wyrobów wę-
glowych lub wykonania czynno-
ści zrównanych ze sprzedażą.
Gdy sprzedaż będzie potwierdzo-
na fakturą, obowiązek powstanie
w 7. dniu od wydania wyrobów
Obowiązek podatkowy będzie powsta-
wał w momencie dostawy węgla lub
koksu na rzecz ostatecznego konsu-
menta, czyli podmiotu niebędącego
zarejestrowanym podmiotem węglo-
wym
Projekt MF
posługuje się m.in.
pojęciem sprzedaży.
W projekcie PSL
występuje tylko do-
stawa, tak jak w VAT
Podstawa opodatkowania
Wartość opałowa
Wartość opałowa
Opodatkowanie strat np. w wyniku kradzieży
Sprawca kradzieży będzie musiał
zapłacić akcyzę od użycia lub
sprzedaży wyrobów węglowych
Wyłączenie z opodatkowania skradzio-
nych wyrobów węglowych
Projekt MF jest bar-
dziej restrykcyjny od
propozycji PSL
Obowiązki rejestracyjne
Podatnik, który będzie chciał być
pośredniczącym podmiotem wę-
glowym, będzie musiał złożyć
oświadczenie do urzędu celnego.
Oświadczenie pozwoli na korzy-
stanie ze zwolnienia. Będzie pu-
blikowana aktualna lista pośred-
niczących podmiotów węglowych
Zarejestrowany podmiot węglowy
w celu rozpoczęcia działalności będzie
musiał złożyć zgłoszenie rejestracyj-
ne. Naczelnik urzędu celnego będzie
prowadził rejestr takich podmiotów
MF proponuje składa-
nie oświadczeń do
urzędu celnego.
PSL chce wprowadze-
nia obowiązków zwią-
zanych z rejestracją
Składanie deklaracji podatkowych
Tylko osoby sprzedające węgiel
opodatkowany
Wszyscy mający pozwolenie na obrót
węglem
Wejście w życie przepisów
1 stycznia 2012 r.
2 stycznia 2012 r.
Projekt PSL wprowadza
nowe przepisy od
2 stycznia 2012 r., mi-
mo że akcyza na węgiel
i koks zacznie obowią-
zywać 1 stycznia 2012 r.
ewa.matyszewska@infor.pl
ORZECZENIE WSA w Warszawie o podatku od spadków
Podpis wiceprezydenta uprawnia do ulgi
Podatnik, który zawarł umowę
o opiekę podpisaną przez wi-
ceprezydenta miasta, może
skorzystać z ulgi mieszkanio-
wej w podatku od spadków.
WSA w Warszawie orzekł,
że umowy o opiekę zawarte
przed nowelizacją ustawy
o podatku od spadków i da-
rowizn z 2007 r. mogły być
podpisane nie tylko przez
wójta, burmistrza lub prezy-
denta miasta. Jeśli umowa
została podpisana przez wi-
ceprezydenta, który posia-
dał upoważnienie do wyda-
wania decyzji lokalowych,
spadkobierca, który otrzy-
mał w spadku mieszkanie,
ma prawo do ulgi podatko-
wej. Sąd zwrócił uwagę na
wyrok Trybunału Konstytu-
cyjnego z 5 lipca 2011 r.
(sygn. akt P 36/10), w któ-
rym uznano, że brak przepi-
su przejściowego w noweliza-
cji ustawy o podatku od spad-
ków i darowizn z 2007 r.
dotyczącego umów o opiekę
zawartych przed tą datą na-
ruszał konstytucyjną zasadę
praw nabytych.
Nowelizacja zmieniła wa-
runki, jakie muszą spełnić
podatnicy chcący skorzystać
z ulgi mieszkaniowej. Wy-
móg zawarcia umowy przed
organem gminy został zastą-
piony wymogiem umowy
z podpisami notarialnie po-
świadczonymi.
Zdaniem Trybunału zmia-
na ta nie mogła pozbawić
ulgi podatników, którzy
spełnili wcześniej obowią-
zujące wymogi. Ulga przy-
sługuje spadkobiercom, któ-
rzy wykonali umowy
o opiekę. Nie muszą oni pła-
cić podatku od spadków od
wartości mieszkania do
łącznej wysokości nieprze-
kraczającej 110 mkw. po-
wierzchni. Wyrok jest nie-
prawomocny.
SYGN. AKT
III SA/Wa 444/11
lukasz.zalewski@infor.pl
B
4
PODATKI
GP
| 19 – 21 sierpnia 2011 |
nr 160 (3046)
|
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Kiedy nie można stosować
zwolnienia z podatku u źródła
od wypłaconej dywidendy
bezpośrednio co najmniej 10 proc.
udziałów w kapitale spółki wy-
płacającej. Wątpliwości budzą
dwie kwestie: czy wymóg posia-
dania udziałów w sposób bezpo-
średni jest zgodny z prawem eu-
ropejskim oraz czy spełnia jego
dyspozycję posiadanie prawa
użytkowania udziałów.
Pierwszy problem pojawia się, gdy
dywidenda jest wypłacana na rzecz
spółki osobowej (spółka B), której
udziałowcem jest inna spółka kapi-
tałowa (spółka C). Powstaje pyta-
nie, czy dywidenda wypłacana na
rzecz spółki B (transparentnej po-
datkowo) w części przypadającej na
spółkę C może korzystać ze zwol-
nienia z art. 22 ustawy o CIT. Spra-
wę rozstrzygnął NSA. Uznał, że mi-
mo iż Dyrektywa 90/435/WE nie na-
kazuje wprost, aby udział w kapi-
tale spółki wypłacającej dywidendę
był bezpośredni, to wniosek taki na-
leży wysnuć z samego rozumienia
pojęcia „udział w kapitale”. Zatem
do czasu ewentualnej zmiany sta-
nowiska sądów administracyjnych
bezpieczniejsze jest niekorzystanie
ze zwolnienia z podatku u źródła
w przypadku pośredniego posiada-
nia udziałów w spółce wypłacają-
cej dywidendę.
Drugi problem dotyczy sytuacji,
gdy dywidenda jest wypłacana na
rzecz udziałowca posiadającego
udziały w użytkowaniu. Zgodnie
z wyrokiem Trybunału Sprawiedli-
wości UE (sprawa C-48/07) pojęcie
udziału w kapitale nie obejmuje
posiadania udziału w użytkowa-
niu. Wydaje się więc, że spółka ta-
ka nie będzie korzystać ze zwol-
nienia. Możliwa jest jednak sytuacja,
w której spółka będzie mieć na wła-
sność 10 proc. udziału w kapitale
spółki wypłacającej dywidendę,
a pozostałe 90 proc. będzie miała
w użytkowaniu. W takiej sytuacji
literalne brzmienie przepisów
wskazywałoby, że spółka otrzymu-
jąca dywidendę będzie spełniała
wszystkie warunki do zwolnienia.
not.
MGM
Rafał Ciołek,
doradca podatkowy,
dyrektor w KPMG
Spółka wypłacająca dywidendę na
rzecz innej spółki kapitałowej może
być zwolniona z obowiązku pobrania
podatku u źródła od wypłacanej dy-
widendy. Na co należy zwrócić uwa-
gę przy stosowaniu tego zwolnienia?
Jednym z warunków zwolnienia
jest istnienie powiązania kapitało-
wego pomiędzy spółkami. Spółka
otrzymująca dywidendę musi mieć
Lista barier Lewiatana i stanowisko MF
Firmy źle ustalają obowiązki w VAT
Jest za dużo momentów po-
wstania obowiązku podatko-
wego w VAT. Według Lewia-
tana powoduje to masowe
błędy popełniane przez przed-
siębiorców. Według resortu
finansów przepisy muszą być
szczegółowe.
Istniejące w ustawie o VAT
szczególne momenty po-
wstania obowiąz-
ku podatkowego
zostały zaprojekto-
wane z uwagi na
specyfikę poszcze-
gólnych branż.
– Szczególne mo-
menty powstania
obowiązku podat-
kowego VAT dosto-
sowane do branż
są korzystne dla
podatników. Jednak ich licz-
ba – ponad 20 – powoduje
znaczące trudności w ich
stosowaniu, a w konsekwen-
cji błędy u małych podatni-
ków – kontrargumentuje
VAT Zwrot podatku podmiotom zagranicznym
Nierezydenci nie uzupełnią wniosku
Jeśli wniosek o zwrot VAT jest
niepełny, organ podatkowy
wzywa do uzupełnienia braków
w terminie 7 dni. Dotrzymanie
tego terminu przez podmioty
zagraniczne jest nierealne.
Podmioty zagraniczne
ubiegające się o zwrot VAT
mogą mieć trudności z do-
chowaniem terminów.
W przypadku gdy podatnik
nie dostarczy wszystkich
dokumentów, urząd skar-
bowy wezwie go do uzupeł-
nienia braków formalnych.
Dotyczy to np. konieczno-
ści przedłożenia dokumen-
tu potwierdzającego, że po-
datnik jest rezydentem
w innym kraju. Urząd daje
wówczas 7 dni na uzupeł-
nienie braku formalnego.
Jak twierdzą pełnomocnicy
podmiotów zagranicznych
(nierezydentów), zdobycie
dokumentu w tak krótkim
terminie jest w praktyce
nierealne. Dodają, że w in-
nych krajach Unii jest le-
piej. Przykładowo, w Cze-
chach termin na uzupełnie-
nie braków formalnych
wynosi 21 dni, a w Niem-
czech – 30 dni.
Jak przyznaje Lesław Ma-
zur, menedżer w Ernst &
Young, 7-dniowy termin do
uzupełnienia braków for-
malnych jest krótki i w prak-
tyce zdarza się, że jego zacho-
wanie może być trudne i to
nawet przez podmioty kra-
jowe, gdy np. osoby upoważ-
Andrzej Nikończyk, wice-
przewodniczący grupy VAT
Rady Podatkowej PKPP Le-
wiatan, doradca podatkowy,
partner w KNDP.
Ekspert dodaje, że podmio-
ty, które świadczą różne
usługi i refakturują koszty,
muszą stosować wiele za-
sad, a to podraża obsługę ad-
ministracyjną VAT.
Ministerstwo Fi-
nansów zastrzega,
że powstanie obo-
wiązku podatko-
wego u dostawcy
skorelowane jest
z prawem do odli-
czenia VAT u na-
bywcy. Zatem po-
datnik będący na-
bywcą musi mieć
pewność, w którym momen-
cie powstaje u niego prawo
do odliczenia. W przypad-
ku wprowadzenia propozy-
cji nabywca każdorazowo
musiałby wiedzieć, jaką for-
mę rozliczeń w zakresie po-
wstania obowiązku podat-
kowego wybrał jego kontra-
hent.
– Omawiane przepisy są
obecnie analizowane i nie
wyklucza się w tym zakre-
sie przedstawienia propozy-
cji zmian w najbliższym cza-
sie – stwierdza Wiesława
Dróżdż z MF.
Andrzej Nikończyk podpo-
wiada, że rozwiązaniem te-
go problemu byłoby wprowa-
dzenie uproszczenia polega-
jącego na możliwości
rezygnacji ze stosowania
szczególnych momentów
powstania obowiązku po-
datkowego na rzecz zasad
ogólnych. Uprościłoby to
księgowość małych podat-
ników oraz zmniejszyłoby
koszty i ryzyko popełnienia
błędów. Za takim rozwiąza-
niem opowiadają się też ma-
li podatnicy; w ankiecie
przeprowadzonej przez
PKPP Lewiatan w ramach
projektu „Świadomy podat-
nik” współfinansowanego
ze środków Unii Europej-
skiej (wszyscy mali podat-
nicy poparli ten pomysł).
ewa.matyszewska@infor.pl
nione do złożenia podpisów
w imieniu skarżącego są nie-
obecne. Zdarza się jednak –
wyjaśnia ekspert – że brak for-
malny nie zostaje uzupełnio-
ny w wyznaczonym termi-
nie. Jeśli jednak uchybienie
nastąpiło bez winy skarżące-
go, istnieje możliwość przy-
wrócenia tego terminu. Moż-
liwość taką przewiduje art.
o postępowaniu przed są-
dami administracyjnymi
(Dz.U. z 2002 r. nr 153, poz.
1270 z późn. zm.) przesłan-
ką do wniesienia skargi do
sądu administracyjnego
przez podmiot zagraniczny
jest ustanowienie przez nie-
go pełnomocnika do prowa-
dzenia sprawy „z adresem
polskim”. Gdy skarga zosta-
Podmiot zagraniczny, który chce otrzymać
zwrot VAT, musi przedłożyć w polskim urzędzie skarbo-
wym dokument potwierdzający rezydencję podatkową
162 Ordynacji podatkowej
(t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz.
60 z późn. zm.).
– W tym celu należy zło-
żyć wniosek wraz z upraw-
dopodobnieniem braku wi-
ny w uchybieniu termino-
wi oraz równoczesnym
dopełnieniem czynności,
do której byliśmy wezwani
– radzi Lesław Mazur.
Ekspert dodaje, że pod-
mioty zagraniczne, które
chcą wnieść skargę (np. na
decyzję o odmowie przy-
wrócenia terminu do uzupeł-
nienia braków formalnych
– przyp. red.) do sądu admi-
nistracyjnego, muszą dzia-
łać przez pełnomocnika.
Zgodnie z art. 299 prawa
nie wniesiona bez docho-
wania tego wymogu, sąd
jest zobowiązany wezwać
skarżącego do ustanowie-
nia takiego pełnomocnika
w terminie dwóch miesięcy.
Wydaje się, że termin ten
jest wystarczająco długi.
Z kolei w zakresie wezwań
do uiszczenia wpisu sądowe-
go – dodaje Lesław Mazur –
podmioty zagraniczne ko-
rzystają z dłuższego termi-
nu niż podmioty krajowe.
Na podstawie art. 220 pra-
wa o postępowaniu przed
sądami administracyjnymi
termin ten dla podmiotu za-
granicznego nie może być
krótszy niż dwa miesiące.
lukasz.zalewski@infor.pl
Lista barier
Lewiatan opublikował czarną li-
stę barier komplikujących pro-
wadzenie biznesu. Wśród nich
znalazło się 40 utrudnień po-
datkowych i 10 niezwiązanych
bezpośrednio z podatkami, ale
będących w kompetencji Mini-
sterstwa Finansów. Co tydzień
konfrontujemy argumenty Le-
wiatana z MF.
ZA TYDZIEŃ
O liczeniu ulgowych odsetek
PROMOCJA
PRACA I UBEZPIECZENIA
e
ee-
Poradnik
Poradnik
PISALIŚMY O TYM | nr 103/2011
WIĘCEJ
www.podatki.gazetaprawna.pl
Kiedy można przywrócić termin na zwrot VAT
Wysyłasz pracownika
w podróż służbową
PIT Rozliczenie kar umownych zapłaconych przez przedsiębiorców
Dodatkowa opłata za kartę kredytową
nie stanowi kosztu podatkowego
e-
Poradnik
Prawo pracy i Ubezpieczenia społeczne
Jak rozliczać
podróże służbowe
pracownika
Jak rozliczać
Opłata nałożona przez bank na
przedsiębiorcę za nietermino-
wą spłatę zadłużenia z karty
kredytowej nie może być kosz-
tem podatkowym.
Przedsiębiorcy mający fir-
mowe karty kredytowe mo-
gą mieć problemy z uregu-
lowaniem zadłużenia wo-
bec banku w czasie
przewidzianym umową.
W sytuacji nieterminowej
spłaty zobowiązania bank
może nałożyć na dłużnika
dodatkową opłatę. Taka
opłata stanowi formę kary
umownej. Czy zatem jej za-
płatę przedsiębiorca może
zaliczyć do kosztów na pod-
stawie art. 22 ust. 1 ustawy
o PIT (t.j. Dz.U. z 2010 r., nr
51, poz. 307 z późn. zm.)?
Jak mówi Tomasz Dere-
szewski z kancelarii Doradz-
twa Podatkowego Mariusz
Gotowicz w Bydgoszczy,
ustawa o PIT nie wyłącza
wprost z kosztów opłaty za
opóźnienie w spłacie karty
kredytowej. W szczególno-
ści art. 23 ust. 1 pkt 19 usta-
wy o PIT nie daje podstaw do
zaliczenia takiej kary umow-
nej jako kary z tytułu wad
dostarczonych towarów, wy-
konanych robót i usług oraz
zwłoki w dostarczeniu towa-
ru wolnego od wad albo
zwłoki w usunięciu wad to-
warów albo wykonanych ro-
bót i usług.
Istotne jest jednak określe-
nie, czy opłata za późnienie
w spłacie karty kredytowej
jest wydatkiem, który został
poniesiony w celu osiągnię-
cia przychodów lub zacho-
wania albo zabezpieczenia
źródła przychodów.
Zapłata kary umownej z ty-
tułu nieterminowego uregu-
lowania swojego zobowią-
zania względem banku nie
może zostać uznana za po-
niesioną w takim celu.
– Nie ma bowiem choćby
pośredniego związku przy-
czynowo-skutkowego mię-
dzy takim wydatkiem a źró-
dłem przychodów – dodaje
Tomasz Dereszewski.
Takie interpretacje potwier-
dzają też organy podatkowe
(m.in. dyrektor Izby Skarbo-
wej w Bydgoszczy w inter-
pretacji z 15 kwietnia 2009
r., nr ITPB3/423-26/09/MK).
Oznacza to, że wydatków
na zapłatę kary umownej za
opóźnienie w spłacie firmo-
wej karty kredytowej przed-
siębiorca nie można zaliczyć
do kosztów uzyskania przy-
chodów.
pracownika
Wyjaśnienia na najczęściej pojawiające się pytania, m.in.:
• Kiedy mamy do czynienia z podróżą służbową
• Jak rozliczać czas pracy w podróży służbowej
• Czym różnią się podróże służbowe kierowców
od pozostałych pracowników
• Jakie świadczenia przysługują z tytułu podróży służbowej
• Czy za wypadek w czasie podróży służbowej pracownik
otrzyma świadczenia z ZUS
• Jak rozliczać i dokumentować podróże służbowe
Przepisy
Wskaźniki i stawki
Wzory formularzy
Wyjaśnienia na najczęściej pojawiające się
pytania, m.in.:
❙
Jak rozliczać czas pracy w podróży służbowej
Jakie świadczenia przysługują z tytułu podróży
służbowej
Jak rozliczać i dokumentować podróże
służbowe
Przepisy
Wskaźniki i stawki
Wzory formularzy
Cena:
19,90 zł
Wejdź na
www.gazetaprawna.pl/e-poradnik
lub zamów telefonicznie: 22 761 30 30 lub 801 626 666
przemyslaw.molik@infor.pl
PISALIŚMY O TYM | nr 143/2010
WIĘCEJ
www.podatki.gazetaprawna.pl
Jak uwzględniać kary umowne w rozliczeniach
Akademia podatkowa cz. 1287
KONFRONTACJE „DGP”
Ważne!
e
Jak rozliczać
podróże służbowe
pracownika
podróże służbowe
Kiedy mamy do czynienia z podróżą służbową
❙
❙
❙
❙
❙
❙
GP
| 19 – 21 sierpnia 2011 |
nr 160 (3046)
|
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
PRACA
B
5
Nowa emerytura po 18 miesiącach
Niełatwo o dotacje
1 października ZUS za-
wiesi emeryturę osobom,
które na nią przeszły
w okresie od 8 stycznia
2009 r. do końca ubiegłe-
go roku i jednocześnie
kontynuują pracę u tego
samego pracodawcy. Bę-
dą oni mogli jednak wystą-
pić z wnioskiem do ZUS
o przeliczenie emerytury,
o ile nie pobrali jej wsku-
tek tego zawieszenia
przez co najmniej 18 mie-
sięcy. Tak wynika z usta-
wy z 10 czerwca 2011 r.
o zmianie ustawy o eme-
ryturach i rentach z Fun-
duszu Ubezpieczeń Spo-
łecznych, która została
właśnie opublikowana
w Dzienniku Ustaw nr
168, poz. 1001.
na żłobek z gminy
PJ
WIĘCEJ
www.mpips.gov.pl
n
Niewiele prywatnych żłobków i klubów dziecięcych rejestruje się w gminach
n
Do końca września trzeba złożyć wniosek o dotacje na prywatny żłobek na 2012 rok
n
Gmina nie może uzależniać dofinansowania od tego, czy rodzice dziecka pracują
Rzecznik tylko na jednym etacie
Wczoraj rząd poparł
w Sejmie zakaz podejmo-
wania innej pracy przez
rzecznika praw pacjenta
(RPP). Wprowadza go
przygotowany przez po-
słów PO projekt noweli-
zacji ustawy o zmianie
ustawy o nadzorze ubez-
pieczeniowym i emery-
talnym oraz rzeczniku
ubezpieczonych oraz
ustawy o prawach pa-
cjenta i rzeczniku praw
pacjenta. Zakłada on, że
RPP i jego zastępcy nie
będą mogli zajmować in-
nego stanowiska, z wyjąt-
kiem profesora szkoły
wyższej, ani wykonywać
innych zajęć zawodo-
wych. Nie będą mogli
także należeć do partii
politycznej, prowadzić
działalności publicznej
niedającej się pogodzić
z obowiązkami i godno-
ścią jego urzędu. Jak pod-
kreślono w uzasadnieniu,
zmiany mają na celu za-
pewnienie prawidłowego
funkcjonowania tego
urzędu.
UM
Michalina Topolewska
michalina.topolewska@infor.pl
Od kwietnia samorządy mo-
gą udzielać dotacji na dzieci
umieszczone w prywatnym
żłobku lub klubie dziecię-
cym. Do tej pory tylko nie-
które zdecydowały się jednak
na podjęcie uchwał w tej
sprawie. Tłumaczą, że mu-
szą na ten cel znaleźć pienią-
dze. Wiele osób decyzję o pro-
wadzeniu takiej placówki
uzależnia jednak od uzyska-
nia dofinansowania. Okazu-
je się, że nie jest to łatwe, bo
część gmin stawia warunki
wykraczające poza przepisy
ustawy żłobkowej. Gminy
bronią się i tłumaczą, że sko-
ro dotacje nie są obowiązko-
we, to mogą swobodnie decy-
dować o warunkach ich
udzielania. To może jednak
zniechęcać do zakładania
żłobków.
Rok bez dotacji
Podstawę do dobrowolnego
przyznawania dotacji daje
gminom art. 60 ustawy z 4 lu-
tego 2011 r. o opiece nad
dziećmi w wieku do lat
trzech (Dz.U. nr 45, poz. 235).
Ponieważ każda gmina samo-
dzielnie wyznacza wysokość
dotacji i zasady jej przyzna-
wania, osoba zakładająca żło-
bek może otrzymać np. 300
zł na dziecko w Puławach,
500 zł w Policach, a w Bełcha-
towie 100 proc. kosztów bie-
żących ponoszonych na
utrzymanie dziecka w miej-
skiej placówce.
Uchwał nie podjęły jednak
największe miasta, m.in.
Warszawa, Poznań, Kraków,
Szczecin, Gdańsk i Olsztyn.
A to właśnie w nich jest naj-
większe zapotrzebowanie na
dodatkowe miejsca opieki.
Gminy tłumaczą, że zaintere-
sowanie wśród prywatnych
podmiotów nie jest duże.
– Do tej pory nie trafił do
nas żaden wniosek – mówi
Jacek Cerebież-Tarabicki, za-
stępca dyrektora wydziału
zdrowia i polityki społecznej
UM w Szczecinie.
Witold Stefański, naczelnik
wydziału oświaty i kultury
UM w Policach, dodaje, że
mimo złagodzenia warun-
ków lokalowych i sanitar-
nych znalezienie odpowied-
niego budynku na żłobek
wcale nie jest proste.
– W pierwszej kolejności
o dotacje będą występować
osoby prowadzące obecnie
kluby malucha. One muszą je-
dynie dostosować placówkę
i ją zarejestrować, a nie two-
rzyć od podstaw – mówi Wi-
told Stefański.
Osoby, które chcą zagwaran-
tować sobie dotację, muszą
się spieszyć. Większość gmin
wymaga bowiem zgłoszenia
wniosku o udzielenie dotacji
nie później niż do 30 września
roku poprzedzającego rok
udzielenia dotacji.
– Musimy zaplanować od-
powiednią kwotę w budże-
cie na ten cel – mówi Barba-
ra Jabłońska, naczelnik pio-
nu edukacji i usług
społecznych UM w Śremie.
Zarejestrował się tu jeden żło-
bek, a drugi jest w trakcie
wpisywania do rejestru.
Jeżeli więc wniosek zostanie
złożony np. w listopadzie lub
w lutym przyszłego roku, do-
finansowanie będzie przy-
znane dopiero od stycznia
2013 r. Część osób może więc
nie spieszyć się z otwarciem
żłobka, aby nie ponosić
w oczekiwaniu na dotację
wyższych kosztów utrzyma-
nia placówki.
Przymus pracy
Prowadzący prywatny żło-
bek musi też liczyć się z tym,
że niekoniecznie uzyska do-
tację na każde przyjęte dziec-
ko. Większość gmin w wa-
runkach udzielania dotacji
określa, że będzie ona przy-
znawana tylko na dzieci, któ-
re mieszkają na jej terenie.
– Chcemy, aby nasza pomoc
była skierowana do tych ro-
dziców, którzy u nas miesz-
kają i płacą podatki – mówi
Sebastian Kończak, dyrektor
wydziału edukacji Urzędu
Miasta i Gminy w Pleszewie.
Niektóre gminy stawiają jed-
nak niezgodne z przepisami
warunki uzyskiwania dotacji
i np. uzależniają jej przyzna-
nie od tego, czy rodzice dziec-
ka pracują. Tak postanowili
m.in. radni Opola i Leszna.
– Celem ustawy jest aktywi-
zowanie zawodowe rodzi-
ców, skoro więc jeden z nich
nie pracuje, może opiekować
się dzieckiem i nie musi ono
przebywać w żłobku – tłuma-
czy Lucjan Rosiak, dyrektor
wydziału edukacji UM
w Lesznie.
Z taką argumentacją nie zga-
dzają się jednak Regionalne
Izby Obrachunkowe (RIO),
które stwierdzają nieważność
uchwał gmin w tym zakresie.
Na przykład RIO w Opolu
w uchwale z 3 sierpnia (nr
19/60/2011) stwierdziło, że ta-
ki przepis wykracza poza art.
60 ustawy żłobkowej. Jeżeli
dotacja będzie udzielona, to na
każde dziecko objęte opieką,
niezależnie od tego czy jego
rodzice lub opiekunowie
prawni pracują, czy też nie. Ce-
lem tego przepisu nie jest bo-
wiem umożliwienie podjęcia
lub kontynuowania aktywi-
zacji zawodowej, ale dofinan-
sowanie sprawowanej przez
uprawnione podmioty opieki
nad dzieckiem.
– Wszyscy rodzice powinni
być traktowani równo wobec
prawa, zwłaszcza że żłobek
według nowych przepisów
WIĘCEJ
www.sejm.gov.pl
Kierowcy dostaną nowe zaświadczenia
Przedsiębiorstwo zaj-
mujące się przewozem
w specjalnym zaświad-
czeniu będzie musiało
opisać, co kierowca robił
w czasie, gdy nie prowa-
dził pojazdu. Potwierdzi
więc, że pracownik miał
czas wolny i wykonywał
inne czynności lub pozo-
stawał w gotowości do
pracy. Takie zmiany prze-
widuje ustawa z 15 lipca
2011 r. o zmianie ustawy
o czasie pracy kierowców
oraz ustawa o transpor-
cie drogowym, która zo-
stała
w Dzienniku Ustaw nr
168, poz. 1005. Nowe
przepisy będą obowiązy-
wać od 30 sierpnia 2011
r. Obecnie właściciele
firm transportowych wy-
dają zaświadczenia doty-
czące czasu wolnego kie-
rowcy, w przypadku gdy
np. przebywał on na
zwolnieniu lekarskim,
urlopie wypoczynko-
wym lub prowadził po-
jazd wyłączony z zakre-
su stosowania ustawy
o czasie pracy kierow-
ców.
AR
opublikowana
WIĘCEJ
www.rcl.gov.pl
Dominika Sikora
Koniec fikcji
konkursów
Dobry menedżer szpitala to podstawa sukcesu.
Wprowadzenie obowiązku przeprowadzania rzetelnych
konkursów na stanowiska ich dyrektorów może być
gwarancją, że trafią na nie kompetentne osoby. Od ich
decyzji może bowiem zależeć być albo nie być szpitala
przekształconego w spółkę.
ma zapewniać nie tylko opie-
kę, ale też edukację dzieci –
uważa Monika Rościszewska-
-Woźniak z Fundacji Rozwo-
ju Dzieci im. Komeńskiego.
Bezprawna kontrola
To niejedyne błędy związa-
ne z udzielaniem dotacji. Na
przykład radni Kluczborka
zapisali w uchwale, że bur-
mistrz lub osoby przez niego
uprawnione będą miały pra-
wo do przeprowadzania kon-
troli uczęszczania dzieci do
żłobków i klubów dziecię-
cych oraz kontrolowania do-
kumentów potwierdzających
prawidłowość wydatkowania
pieniędzy otrzymanych z do-
tacji. Zdaniem RIO w Opolu
(uchwała nr 19/61/2011) ta-
kie uprawnienie też wykra-
cza poza treść ustawy.
Z kolei uchwały m.in. Krap-
kowic, Głubczyc i Gostynia za-
wierają zastrzeżenie, że
w przypadku gdy zabezpie-
czone w budżecie gmin pie-
niądze nie wystarczą na
udzielenie dotacji dla wszyst-
kich podmiotów, ogłoszony
będzie konkurs zlecający
opiekę nad dzieckiem. Tym-
czasem taki warunek ozna-
czałby, że prywatny żłobek
w przypadku nagłego braku
pieniędzy w budżecie gminy
traciłby nagle uzyskiwane
dotacje. RIO w Poznaniu
(uchwała nr 13/1102/2011)
uznało więc, że skoro gmina
decyduje się na udzielanie
dotacji, musi zabezpieczyć
w budżecie pieniądze na peł-
ne pokrycie potrzeb w tym
zakresie.
Organy kontrolne zwracają
też uwagę, że gminy nie mo-
gą narzucać innych termi-
nów rozliczania dotacji niż
te, które wynikają z art. 250
– 252 ustawy o finansach pu-
blicznych.
O tym, że konkursy w szpitalach to fikcja, wiado-
mo od dawna. Najczęściej posadę dyrektora zdoby-
wała albo osoba z tzw. układu, albo taka, której z po-
wodu zasiedzenia fotel taki się po prostu należał. Ty-
le że często osoby te w ogóle nie miały
odpowiedniego doświadczenia w zarządzaniu. Bo to,
że ktoś jest świetnym lekarzem, nie musi być jedno-
znaczne z tym, że poradzi sobie jako menedżer. Usta-
wa o działalności leczniczej, której głównym zada-
niem ma być wzmocnienie nadzoru w placówkach
medycznych, wprowadza obowiązek przeprowadza-
nia konkursów na stanowiska ich dyrektorów. To
dobre rozwiązanie. Szczególnie że część szpitali al-
bo już się przekształca, albo o tym poważnie myśli.
Jeżeli kierownik spółki nie będzie się znał na finan-
sach i szpital zadłuży, to musi liczyć się z tym, że
ten może zostać zlikwidowany, a jemu samemu gro-
zi odpowiedzialność finansowa. Perspektywa zaję-
cia fotela dyrektorskiego jest zatem kusząca, ale tyl-
ko dla prawdziwych menadżerów.
Likwidacja fikcji konkursów w szpitalach to jednak
tylko szczyt góry lodowej. Tym bardziej szkoda, że
nie udało się przy okazji uchwalania ustaw z tzw. pa-
kietu zdrowotnego uregulować kwestii łączenia przez
te same osoby funkcji ordynatora i szefa kliniki. Re-
sort zdrowia z wprowadzenia zakazu się wycofał. Tę
bitwę wygrało więc lobby profesorskie.
n
PISALIŚMY O TYM | nr 121/2011
WIĘCEJ
www.praca.gazetaprawna.pl
n
Opłaty za żłobek z błędami
Plik z chomika:
Mojaunicorn
Inne pliki z tego folderu:
GAZETA PRAWNA z 19 sierpnia 11 (nr 160).pdf
(2715 KB)
Inne foldery tego chomika:
DGP153.09.08.2011 (a1adjt)
DGP154.10.08.2011 (a1adjt)
DGP155.11.08.2011 (a1adjt)
DGP156.12.08.2011 (a1adjt)
DGP157.16.08.2011 (a1adjt)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin