TYGODNIK PODATKOWY z 29 sierpnia 11 (nr 166).pdf
(
2065 KB
)
Pobierz
690091973 UNPDF
prenumerata
Tygodnik
WYDAWCA:
PODATKOWY
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
PONIEDZIAŁEK |
29 sierpnia 2011
|
Nr 166
(3052)
DZIŚ PORADY
Ekspert GP
Jak prawidłowo
wystawiać faktury VAT,
w tym elektroniczne
VAT przy sprzedaży
Sprzedaż majątku prywatnego
nie podlega opodatkowaniu VAT
–
mówi Jarosław Ziółkowski
| C3
Przedsiębiorcy od 1 stycznia 2011 r. mogą wystawiać,
przesyłać i przechowywać faktury w formie elektronicznej.
Problemy stwarza jednak zapewnienie ich autentyczności
Orzecznictwo
n
Za brak wyjaśnień organ może nałożyć na podatnika
karę porządkową w wysokości 1000 zł |
C3
Rozliczenia
Ujęte w fakturze koszty
transportu, stanowiące
podstawę opodatkowania VAT,
trzeba wykazać w deklaracji
Intrastat –
wyjaśnia
Małgorzata Nicewicz
|
C8
Zasady ewidencji
n
Przedsiębiorca, który chce zaliczyć wartość likwidowanych
środków do kosztów, musi udokumentować likwidację |
C4
Zwolnienia
n
Agent ubezpieczeniowy korzysta ze zwolnienia z VAT
od świadczonych usług |
C4
Odpowiedzialność za długi
Koszty podatkowe
Odszkodowanie za wadliwe
wykonanie usługi transportu
nie stanowi kosztu uzyskania
przychodu –
tłumaczy
Piotr Chmieliński
|
C10
n
Za zaległości podatkowe spółek kapitałowych
solidarnie odpowiadają członkowie zarządu |
C9
Rachunkowość
n
Koszty powypadkowych napraw samochodów firmowych
zalicza się do pozostałych kosztów operacyjnych |
C11
Interwencja
n
Jakie konsekwencje poniesie osoba, która nie zgłosiła
fiskusowi pożyczki od znajomego |
C12
Procedury
Na podatnika, który nie ujawni
wszystkich przychodów, może
zostać nałożona sankcyjna
stawka podatku –
ostrzega
Dominik Szczygieł
|
C12
Gazeta PrawnaSerwis Księgowy
Rolki z kasy fiskalnej skracają o 3 lata
termin kontroli przez fiskusa
Czy koszt ubezpiecznia lokalu może
być refakturowany na najemcę
Inwestycje mogą zwolnić przedsiębiorcę
z podatku od nieruchomości
www.gazetaprawna.pl
Czy otrzymana zaliczka podlega
opodatkowaniu ryczałtem
www.ksiegowosc.gazetaprawna.pl
ZA TYDZIEŃ:
Amortyzacja w orzecznictwie sądów administracyjnych
C
2
KOMENTARZE
DGP
| 29 sierpnia 2011 |
nr 166 (3052)
|
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Zmiana prawa
Artur Cmoch
Czas na nowe ustawy dotyczące
podatków dochodowych
Sprawność kasy
fiskalnej zbada
prezes GUM
Od 1września 2011 r. to prezes Głównego Urzędu Miar,
anie minister finansów, zbada, czy kasy fiskalne speł-
niają wymagane kryteria iwarunki techniczne
Kolejny przykład to zasady opodatkowania dochodu ze
zbycia udziałów (akcji) wcelu ich umorzenia, wsytuacji
gdy udziały te zostały objęte za wkład niepieniężny. Inne
niż obecne zasady opodatkowania będą miały zastosowa-
nie do dochodu osiągniętego ze zbycia udziałów objętych
do końca 2000 r. Zkolei wodniesieniu do zasad obowią-
zujących od 1stycznia 2001 r. znaczenie będzie miało,
czy umarzane udziały zostały objęte za przedsiębiorstwo
iczy nabycie to miało miejsce do końca 2003 r.
lub importu kas rejestru-
jących, atakże tych, na
które cofnięto potwier-
dzenie, wraz zokreśle-
niem numeru idaty po-
twierdzenia, daty jego
cofnięcia oraz nazwy
producenta krajowego,
podmiotu, który dokonał
wewnątrzwspólnotowe-
go nabycia lub importu
kas rejestrujących.
Likwidacja serwisu
Nowe przepisy określa-
ją procedury, jakich prze-
strzegać muszą krajowi
producenci ipodmioty
dokonujące wewnątrzw-
spólnotowego nabycia
lub importu kas fiskal-
nych, zobowiązani do
zorganizowania serwisu
kas, po likwidacji prowa-
dzonej działalności. Otóż
przed likwidacją działal-
ności podmioty te będą
musiały – wdrodze umo-
wy – przekazać obowiąz-
ki iuprawnienia odno-
śnie do prowadzenia ser-
wisu innemu producen-
towi krajowemu lub pod-
miotowi dokonującemu
wewnątrzwspólnotowe-
go nabycia lub importu
kas, wprowadzającym
kasy do obrotu bądź też
innym podmiotom pro-
wadzącym serwis. Infor-
mację ozawarciu takiej
umowy podmioty likwi-
dujące działalność iprze-
kazujące serwis będą
musiały przekazać wła-
ściwemu dla nich na-
czelnikowi urzędu skar-
bowego.
Kara pieniężna
Podmioty wprowadzają-
ce kasy fiskalne do obro-
tu będą także musiały za-
mieścić wdokumentach
kasy deklaracje ospełnie-
niu wymaganych funkcji,
kryteriów iwarunków
technicznych oraz ozgo-
dności zegzemplarzem
wzorcowym kasy. Jednak
gdy do obrotu zostaną
wprowadzone kasy re-
jestrujące niespełniają-
cewymaganych funkcji,
kryteriów iwarunków
technicznych lub nie za-
łączono do kasy dekla-
racji, naczelnik urzę-
duskarbowego nałoży
wdrodze decyzji na pod-
miot wprowadzający do
obrotu takie kasy karę
pieniężną wwysokości
5000 zł.
PODSTAWA PRAWNA
Ustawa
z18 marca 2011 r.ozmianie ustawy
opodatku od towarów iusług
oraz ustawy – Prawo omiarach
(Dz.U.nr 64,poz.332).
Ewa Ciechanowska
ewa.ciechanowska@infor.pl
Z powodu dopuszcze-
nia nowych rozwiązań
technicznych wzakresie
stosowania kas fiskal-
nych (m.in. kas zelektro-
niczną kopią paragonów)
oraz rozszerzenia zakre-
su stosowania kas prze-
niesiony został obowią-
zek badania spełnienia
przez te kasy funkcji,
kryteriów iwarunków
technicznych zministra
finansów na prezesa
Głównego Urzędu Miar
(GUM). Itak od 1wrze-
śnia to właśnie prezes
GUM będzie uprawnio-
ny do badania, testo-
wania ikontrolowania
parametrów technicz-
nych urządzeń kaso-
wych, atakże wydawa-
nia potwierdzeń stwier-
dzających spełnienie wy-
maganych funkcji iwa-
runków technicznych.
Konieczne potwierdzenie
Podatnicy będą musie-
li stosować fasy fiskalne
posiadające potwierdze-
nie prezesa GUM. Zmia-
ny te wprowadziła usta-
wa z18 marca 2011 r.
ozmianie ustawy opo-
datku od towarów
iusług oraz ustawy –
Prawo omiarach. Aby
jednak wpełni unormo-
wać układ kompetencji,
wprowadzono przepisy
przejściowe. Zgodnie
znimi dotychczasowe
potwierdzenia zachowu-
ją ważność do dnia okre-
ślonego wtych potwier-
dzeniach, chyba że pre-
zes GUM je cofnie. Zko-
lei sprawy dotyczące
wydawania decyzji po-
twierdzających spełnie-
nie przez kasy wymaga-
nych kryteriów nieza-
kończone przez ministra
finansów do 31 sierpnia
2011 r. będą rozpatrywa-
ne na podstawie dotych-
czasowych przepisów
przez prezesa GUM.
Wykaz kas
Ponadto prezes GUM
będzie musiał ogłaszać
wDzienniku Urzędo-
wym Głównego Urzędu
Miar wykaz typów kas,
które otrzymały potwier-
dzenie wraz zokre-
śleniem numeru idaty
potwierdzenia, terminu
jego obowiązywania oraz
nazwy producenta kra-
jowego, podmiotu do-
konującego wewnątrz-
wspólnotowego nabycia
U
stawy regulujące podatki dochodowe – ustawa
Mając na względzie obecny stan prawny wzakresie
podatków dochodowych, ustawodawca powinien roz-
począć pracę nad projektami nowych ustaw. Oczywi-
ście przez jakiś czas od wejścia wżycie nowych regu-
lacji problemy związane ze stosowaniem przepisów
przejściowych będą odczuwalne. Jednak biorąc pod
uwagę liczbę dotychczasowych zmian oraz problemy
interpretacyjne, które na co dzień towarzyszą stosowa-
niu wspomnianych przepisów, uchwalenie nowych
ustaw wydaje się koniecznością.
Przykład pierwszy – opodatkowanie dochodu ze sprze-
daży mieszkania. Zgodnie zprzepisami ustawy oPIT, je-
żeli wdanej sytuacji przepis szczególny nie przewiduje
wyłączenia zopodatkowania albo zwolnienia, wspo-
mniany dochód podlega opodatkowaniu według stawki
19-proc. Jednocześnie przepisy przewidują możliwość
zastosowania zwolnienia, jeżeli dochód zostanie wydat-
kowany na cele mieszkaniowe wokresie dwóch lat, li-
cząc od końca roku, wktórym dochód został osiągnięty.
Podjęcie prac będzie też okazją do uporządkowania re-
gulacji zawartych wobecnych przepisach. Nie budzi zaś
wątpliwości, że dzisiejszy kształt ustaw to istna stajnia
Augiasza. Przykładowo art. 21 ustawy opodatku docho-
dowym od osób fizycznych, zawierający katalog docho-
dów zwolnionych zopodatkowania, ma ponad 130
punktów. Wspomniana ustawa wyróżnia aż dziewięć ro-
dzajów źródeł przychodów, wtym przychody zdziałal-
ności gospodarczej, które ze względu na swą specyfikę
powinny być regulowane wodrębnym akcie prawnym.
Te zasady znajdują jednak zastosowanie wyłącznie do
dochodu ze sprzedaży nieruchomości nabytych po 31
grudnia 2008 r. Wodniesieniu do dochodu ze sprzeda-
ży nieruchomości nabytych wokresie po 31 grudnia
2006 r. do końca 2008 r. stosuje się inne zasady, prze-
widujące m.in. możliwość skorzystania zulgi meldun-
kowej. Jeszcze inne zasady obowiązywały wprzypad-
ku opodatkowania dochodu ze sprzedaży nieruchomo-
ści nabytych do końca 2006 r.
Głosy wsprawie konieczności wprowadzania nowych
przepisów regulujących podatki dochodowe są coraz
częstsze. Przepisy ustaw wobecnym kształcie, przez sto-
pień skomplikowania oraz konieczność odwoływania się
do kilku wersji aktów prawnych, sprawiają, że podatni-
cy często stosują niewłaściwe. Gruntowna reforma prze-
pisów zzakresu podatków dochodowych powinna być
zatem jednym zpriorytetów nowego parlamentu.
EM
Podany przykład obrazuje, wjaki sposób częste nowe-
lizacje ustaw zzakresu podatku dochodowego utrud-
niają życie podatnikom. Nie wystarczy bowiem odwo-
łać się do obecnej wersji przepisów ustawy. Konieczne
jest również zbadanie przepisów zawartych wpoprzed-
nich wersjach.
Artur Cmoch,
doradca podatkowy,
wspólnik w Kancelarii Grynhoff Woźny Wspólnicy
Marek Bytof
Wyrok wsprawie PCC można
wykorzystać w innych sprawach
jest już możliwa. Tak było wprzypadku PCC od pożyczek
do spółek kapitałowych. Polska przystępując do UE mo-
gła opodatkować transakcję, jednak wybrała zwolnienie,
apodatek wprowadziła wroku 2007.
D
oraźny skutek głośnego wyroku Trybunału Spra-
W ocenie Trybunału późniejsze opodatkowanie trans-
akcji nie jest możliwe, gdyż sprzeciwia się temu cel dy-
rektywy. Wświetle preambuły celem dyrektywy jest ogra-
niczenie, anawet zniesienie podatku od kapitału. Zatem
konkretny przepis dyrektywy może zezwalać na opodat-
kowanie czynności, jednak wkontekście celu opodatko-
wanie musi być nieprzerwane.
wiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wsprawie
C-212/10 Logstor jest taki, że podatnicy mogą ubie-
gać się ozwrot podatku, bowiem polskie przepisy zlat
2007 – 2008 oopodatkowaniu podatkiem od czynności
cywilnoprawnych (PCC) pożyczek udzielanych spółkom
kapitałowym przez udziałowców były niezgodne zprze-
pisami dyrektywy. Ale ważne jest ito, że Trybunał po raz
kolejny wskazał, jak należy interpretować prawo unijne.
Prowadzi to do wniosku, że interpretator prawa unij-
nego wpierwszej kolejności powinien ustalić cel wpro-
wadzenia danej regulacji. Wynik wykładni językowej
nie powinien być sprzeczny zcelem przepisów. Stąd
przepis unijny może mieć trochę inne znacznie niż to,
które wynika zjego dosłownego brzmienia. Przykładem
jest art. 4ust. 2dyrektywy 69/335/EWG. Użyto wnim
sformułowania, że określone czynności mogą „podle-
gać podatkowi kapitałowemu”. Jednak żaden inny prze-
pis nie wprowadza dodatkowego kryterium nieprzerwa-
nego opodatkowania. To jest kryterium, które TSUE wy-
wiódł wyłącznie zcelu dyrektywy.
Ustawa oPCC wlatach 2004 – 2006 zwalniała zopo-
datkowania pożyczkę udzieloną spółce kapitałowej przez
udziałowca. Natomiast wlatach 2007 – 2008 pożyczka
była opodatkowana stawką 0,5-proc. Pojawiły się więc
wątpliwości, czy opodatkowanie było zgodne zdyrekty-
wą 69/335/EWG dotycząca podatków pośrednich od gro-
madzenia kapitału. Wątpliwości powziął WSA wGliwi-
cach iwystosował pytanie prejudycjalne do TSUE.
W prawie krajowym co do zasady wykładnia języko-
wa rozstrzyga otreści przepisu. Wykładnia celowościo-
wa może być dopełnieniem. Wprawie unijnym jest ina-
czej. Otreści przepisu decyduje cel aktu prawnego.
Zatem wadliwa jest każda decyzja podatkowa, wktórej
organ nie odniósł się do zagadnienia celu prawa unij-
nego, oile takowe ma zastosowanie. WPolsce pomija-
nie zagadnienia celu stanowi powszechną praktykę or-
ganów podatkowych, co szczególnie widać wsprawach
dotyczących VAT. Ale wyrok C-212/10 ma znacznie też
wsprawach zzakresu VAT. Właśnie dlatego, że dotyka
uniwersalnego zjawiska wykładni prawa.
Trybunał wydając korzystne dla podatników orzecze-
nie, przedstawił argumenty, które sądy krajowe iorga-
ny podatkowe będą musiały brać pod uwagę rozstrzy-
gając wprzedmiocie zagadnień odległych od problema-
tyki PCC itym podobnych podatków. Przede wszystkim
reguła stand still, która zabrania pogarszania sytuacji po-
datkowej podatnika, ma charakter bezwzględny. Nawet
jeśli przepis unijny zezwala na opodatkowanie, ale pań-
stwo wybrało zwolnienie, to późniejsza zmiana opcji nie
prenumerata
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Tygodnik
PODATKOWY
Redaktor prowadzący:
Ewa Ciechanowska
tel. 22 530 40 44
ewa.ciechanowska@infor.pl
Marek Bytof,
partner współce doradztwa podatkowego Taxways
oPIT oraz ustawa oCIT – były nowelizowane
ponad sto razy. Taki stan prawny bardzo mocno
komplikuje życie podatnikom.
DGP
| 29 sierpnia 2011 |
nr 166 (3052)
|
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
ORZECZNICTWO
C
3
WOJEWÓDZKI SĄD ADMINISTRACYJNY W GDAŃSKU
o podatku od towarów i usług
Zmiana planów podatnika nie ma wpływu na zapłatę VAT
Kupno
działek zzamiarem wyko-
rzystania do celów pry-
watnych, anastępnie ich
sprzedaż wkrótkim okre-
sie oznacza, że podatnik
nabywał je wcelach han-
dlowych, nawet jeśli twier-
dzi, że chciał na nich wy-
budować dom. Wefekcie
jest on podatnikiem,
atransakcja podlegała
VAT.
działki. Wwyniku zmiany
planów podatnik sprzedał
ostatnio nabyte działki,
apotem kolejne.
Działania
podatnika doprowadziły
do tego, że pozostała mu
jedynie działka wraz zbu-
dynkiem mieszkalnym
isąsiadująca znią działka
zrozebranym budynkiem
gospodarczym oraz działki
stanowiące jedną całość,
na których budowane są
garaże. Podatnik chciał
wiedzieć, czy prawidłowo
rozliczył VAT iczy zakup
isprzedaż działek można
uznać za działalność go-
spodarczą.
Zdaniem skarżącego, zby-
cie inabycie nieruchomo-
ści nie miało celu zarobko-
wego, ale prywatny ibyło
związane zplanami na
przyszłość, wzwiązku
zczym transakcje te nie
podlegały opodatkowaniu
VAT. Czynności związane
zkupowaniem isprzedażą
działek nie są więc dzia-
łalnością gospodarczą.
Odostatniej transakcji
dochwili złożenia wnio-
sku owydanie interpreta-
cji podatnik nie przepro-
wadzał już żadnych trans-
akcji wzakresie obrotu
nieruchomościami.
Sąd przypomniał, że
zustawy oVAT (Dz.U.
z2004 r. nr 54, poz. 535
zpóźn. zm.) wynika, że
obrót nieruchomościami
podlega opodatkowaniu
podatkiem od towarów
iusług. Zgodnie zart.
2ust. 6ustawy oVAT nie-
ruchomości gruntowe ilo-
kalowe są bowiem towa-
rem, ana podstawie art. 5
ust. 1pkt 1ustawy oVAT
odpłatna dostawa towarów
iodpłatne świadczenie
usług podlegają opodatko-
waniu. Czynności podlega-
ją opodatkowaniu – wyja-
śnił sąd – jedynie wów-
czas, gdy dokonują ich po-
datnicy wrozumieniu art.
15 ust. 1ustawy oVAT,
tj.osoby prawne, jednostki
organizacyjne niemające
osobowości prawnej oraz
osoby fizyczne wykonują-
ce samodzielnie działal-
ność gospodarczą, ojakiej
mowa wart. 15 ust.
2ustawy oVAT, bez
względu na cel lub rezul-
tat takiej działalności. Sąd
orzekł, że skarżący nie ku-
pował działek do celów
prywatnych. Okoliczności
transakcji opisane przez
niego we wniosku owyda-
nie interpretacji przeczą
twierdzeniu, że nabycie
tonastąpiło do majątku
osobistego. Świadczy
otym choćby zamiar wy-
budowania garaży wcelu
ich wynajmowania, atak-
że prowadzenia myjni sa-
mochodowej. Oznacza, że
nabycie to nastąpiło zza-
miarem wykonywania
działalności gospodarczej.
Nie można przyjąć, aby
skarżący nabył majątek
wcelu spożytkowania na
własne potrzeby. Podobnie
zdziałkami, na których
budowana jest myjnia.
Wopinii sądu skarżący
ponosił więc wydatki na
nabycie nieruchomości
zzamiarem prowadzenia
działalności gospodarczej.
Nie wszystkie działki na-
bywał jednak ztakim za-
miarem. Wprzypadku
działek nabytych faktycz-
nie na cele osobiste nie bę-
dą one opodatkowane VAT.
Wyrok WSAwGdańsku z29 czerwca
2011 r.,sygn.akt ISA/Gd 310/11,
nieprawomocny.
Opinia
Jarosław Ziółkowski
doradca podatkowy,
ITADoradztwo Podatkowe
UZASADNIENIE
Womawianym wyroku
sąd odwołał się do
orzecznictwa Naczelne-
go Sądu Administracyj-
nego iTrybunału Spra-
wiedliwości Unii Europejskiej,zgodnie zktórym
sprzedaż majątku prywatnego (czyli niewykorzy-
stywanego dla potrzeb działalności gospodarczej)
nie podlega opodatkowaniu VAT.Worzecznictwie
zwraca się uwagę na konieczność każdorazowej
oceny okoliczności faktycznych danej sprawy,
wtym celu zakupu sprzedawanych następnie nie-
ruchomości.Jeśli zatem nieruchomość została na-
byta wokolicznościach wskazujących na zamiar
wykorzystywania jej wdziałalności gospodarczej,
to dla oceny,czy sprzedając później taką nierucho-
mość osoba fizyczna działała jako podatnik,nie jest
istotny fakt,że działalność gospodarcza nie była
wogóle rozpoczęta.
Wpraktyce organy podatkowe wprowadzonych po-
stępowaniach starają się badać okoliczności naby-
cia oraz sprzedaży nieruchomości po to,by ocenić,
czy dana osoba działała wtakich transakcjach ja-
ko podatnik VAT.Jednakże trafiające wciąż na wo-
kandę sądów administracyjnych sprawy pokazują,
że często wnioski organów podatkowych bywają
błędne,pomimo utrwalonego womawianym za-
kresie orzecznictwa.
W kwietniu
2007 r. podatnik rozpoczął
prowadzenie działalności
gospodarczej wzakresie
świadczenia usług ogólno-
budowlanych. Przed roz-
poczęciem działalności ku-
pił dwie działki budowla-
ne wcelach prywatnych,
zzamiarem wybudowania
domu. Po kilku miesiącach
jedną znich sprzedał. Na-
stępnie kupił mieszkanie
wbloku, chcąc wnim za-
mieszkać, ipostanowił
sprzedać drugą działkę. Po
przeprowadzeniu remontu
sprzedał też mieszkanie.
W2008 r. kupił od miasta
cztery działki. Chciał wy-
budować na nich garaże
ije wynajmować. Dokupił
od miasta kolejne dwie
WOJEWÓDZKI SĄD ADMINISTRACYJNY W GDAŃSKU
Za brak wyjaśnień organ nałoży karę w wysokości 1000 zł
W sytuacji
gdy podatnik nie stosuje
się do wezwania, organ
podatkowy ma prawo pod-
jąć kroki zmierzające do
uzyskania od podatnika
wyjaśnień. Takim dopusz-
czalnym środkiem dyscy-
plinującym jest przewi-
dziana wart. 262 par.
1Ordynacji podatkowej
kara porządkowa. Środek
ten ma na celu zdyscypli-
nowanie podatnika istoso-
wany jest, aby wyegze-
kwować określone zacho-
wanie podatnika.
Naczelnik
urzędu celnego, postano-
wieniem zlistopada
2010r., nałożył na skarżą-
cego karę porządkową
wwysokości 1000 zł
zuwagi na to, że mimo
prawidłowego wezwania
do złożenia pisemnych
wyjaśnień wramach pro-
o środkach dyscyplinujących podatnika
TEZA
wadzonego wstosunku do
niego postępowania podat-
kowego wsprawie określe-
nia zobowiązania podatko-
wego wpodatku akcyzo-
wym od samochodu oso-
bowego nie wywiązał się
zobowiązku nałożonego
przez organ.
nomocnika lub na piśmie,
jeżeli jest to niezbędne
dowyjaśnienia stanu fak-
tycznego lub rozstrzygnię-
cia sprawy.
Z kolei jak wynika z
art.262 par. 1Ordynacji
podatkowej, strona, która
mimo prawidłowego we-
zwania organu podatko-
wego bezzasadnie odmówi
złożenia wyjaśnień, może
zostać ukarana karą po-
rządkową.
Wezwanie naczelnika
urzędu celnego do złoże-
nia wterminie 7dni wyja-
śnień wnastępujących
kwestiach: czy sprzedawca
samochodu jest ze skarżą-
cym wjakikolwiek sposób
spokrewniony lub spowi-
nowacony, jak długo skar-
żący zna osobę sprzedaw-
cy iczy wcześniej kupo-
wał od niego lub kogokol-
wiek zjego rodziny inny
samochód osobowy, było
prawidłowe.
Skarżący podnosił, że ta-
kie pytania wkraczają
wjego osobistą sferę, do
której organy podatkowe
nie mają dostępu. Sąd nie
podzielił tego poglądu.
Wskazał, że wuzasadnie-
niu postanowienia nakła-
dającego na skarżącego ka-
rę porządkową wobec bra-
ku wyjaśnień ze strony po-
datnika, organ pierwszej
instancji stwierdził, że we-
zwanie to obejmowało
kwestie, które organ podat-
kowy uznał za istotne
zpunktu widzenia prawa
podatkowego dla toczące-
go się postępowania, aby
wsposób pełny iwyczer-
pujący ustalić stan fak-
tyczny. Co więcej, to organ
podatkowy decyduje, jakie
informacje są mu niezbęd-
ne dla prawidłowego okre-
ślenia stanu faktycznego,
apodatnik powinien po-
móc organowi wustaleniu
faktów istotnych dla postę-
powania podatkowego.
W omawianej sprawie sąd
nie miał wątpliwości, że
kara porządkowa została
wymierzona skarżącemu
jako stronie postępowania
podatkowego za bezzasad-
ną odmowę wyjaśnień.
Skarżący został wezwany
do złożenia pisemnych
wyjaśnień, apodstawę
prawną tego wezwania sta-
nowił art. 155 par. 1Ordy-
nacji podatkowej. Organ
zażądał od podatnika wy-
jaśnień wtrybie przewi-
dzianym przepisami, reali-
zując wyrażoną wart. 122
zasadę prawdy obiektyw-
nej, która stanowi, że wto-
ku postępowania organy
podatkowe podejmują
wszelkie niezbędne działa-
nia wcelu dokładnego wy-
jaśnienia stanu faktyczne-
go oraz załatwienia sprawy
wpostępowaniu podatko-
wym.
W sytuacji gdy podatnik
nie stosuje się do wezwa-
nia organu – orzekł WSA
–organ podatkowy ma
prawo podjąć dopuszczal-
ne prawem kroki zmierza-
jące do uzyskania od po-
datnika wyjaśnień. Takim
dopuszczalnym środkiem
dyscyplinującym jest prze-
widziana wart. 262 par.
1Ordynacji podatkowej
kara porządkowa. Środek
ten ma na celu zdyscypli-
nowanie podatnika istoso-
wany jest, aby wyegze-
kwować określone zacho-
wanie podatnika.
Wyrok WSAwGdańsku z12 lipca 2011 r.,
sygn.akt ISA/Gd 312/11,
nieprawomocny.
OPRAC. ŁUKASZ ZALEWSKI
Spór spro-
wadzał się do wyjaśnienia,
czy organy podatkowe mo-
gły nałożyć na skarżącego
karę porządkową za nie-
wywiązanie się zobowiąz-
ku nałożonego przez organ
podatkowy.
Sąd stwierdził, że zgodnie
zart. 155 par. 1Ordynacji
podatkowej (t.j. Dz.U.
z2005 r. nr 8, poz. 60
zpóźn. zm.) organ podat-
kowy może wezwać stronę
lub inne osoby do złożenia
wyjaśnień, zeznań lub do-
konania określonej czyn-
ności osobiście, przez peł-
STAN FAKTYCZNY
PROMOCJA
UWAGA!
książka niezbędna w każdej fi rmie
ponad
300
stron porad, jak uniknąć błędów w rozliczeniach bonusów z fi skusem i ZUS
❙
❙
jak są one opodatkowane
❙
jak rozliczać nagrody, imprezy integracyjne,
abonamenty medyczne, samochody itd.
❙
jak zabezpieczyć się na wypadek kontroli fi skusa i ZUS
Promocyjna cena
dla prenumeratorów DGP 69 zł
*
+ koszt wysyłki 7,50 zł
*
Przysługuje obecnym prenumeratorom: Dziennika Gazety Prawnej, e-wydania DGP lub Serwisu Kadrowego i Księgowego Gazety Prawnej
Zamówienia
: tel. 801 626 666, (22) 761 30 30, e-mail: bok@infor.pl, www.gazetaprawna.pl/ksiazka_swiadczenia
TEZA
STAN FAKTYCZNY
UZASADNIENIE
jakie bonusy może otrzymać pracownik
Zamówien
C
4
INTERPRETACJE
DGP
| 29 sierpnia 2011 |
nr 166 (3052)
|
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
IZBA SKARBOWA W WARSZAWIE
Likwidacja środków obrotowych musi być udokumentowana
Możliwość zaliczenia wartości likwidowanych środków obro-
towych do kosztów powinna być oceniana przez pryzmat ich
związku zdziałalnością gospodarczą prowadzoną przez da-
nego podatnika, zuwzględnieniem zasadności icelowości
przeprowadzenia likwidacji
o ewidencji podatkowej
uzasadnione gospodarczo.
Przy odpowiednim udo-
kumentowaniu braku
możliwości gospodarczego
wykorzystania likwidowa-
nych towarów handlo-
wych, zasadności ich li-
kwidacji, atakże po prze-
prowadzeniu faktycznej
ich likwidacji potwierdzo-
nej protokołem likwidacji,
wartość zlikwidowanych
wPolsce części zamien-
nych spółka może zali-
czyć do kosztów uzyska-
nia przychodów.
Charakter strat powoduje,
że co do zasady nie moż-
na uznać ich za koszty
bezpośrednio związane
zuzyskaniem poszczegól-
nych przychodów. Są to
bowiem koszty związane
zcałokształtem działalno-
ści spółki, są normalnym,
chociaż niechcianym na-
stępstwem działania
wdanej branży. Celowi
osiągnięcia przychodów
służy wprzedmiotowej
sprawie sama działalność
gospodarcza, astraty są
jedynie ubocznym skut-
kiem tej działalności.
W związku ztym straty
wśrodkach obrotowych,
wprzypadku ich fizycznej
likwidacji, wypełniają de-
finicję kosztów innych niż
bezpośrednio związane
zprzychodami, októrych
mowa wart. 15 ust. 4d
ustawy opodatku docho-
dowym od osób prawnych
(t.j. Dz.U. z2011 r. nr 74,
poz. 397 zpóźn. zm.).
W odniesieniu do momen-
tu zaliczenia wartości li-
kwidowanych wPolsce
części do kosztów uzyska-
nia przychodów art. 15
ust. 4e ustawy opodatku
dochodowym od osób
prawnych wyraźnie wska-
zuje, że za dzień poniesie-
nia kosztu uzyskania przy-
chodów uważa się dzień,
na który ujęto koszt
wksięgach rachunkowych
(zaksięgowano) na podsta-
wie otrzymanej faktury
(rachunku), albo dzień, na
który ujęto koszt na pod-
stawie innego dowodu
wprzypadku braku faktu-
ry (rachunku). Wprzed-
miotowej sprawie momen-
tem poniesienia kosztu bę-
dzie dzień ujęcia kosztu
wksięgach rachunkowych
spółki – protokołu fizycz-
nej likwidacji towarów
handlowych. Protokół li-
kwidacji, oile będzie speł-
niał wymagania dla dowo-
dów księgowych określone
wart. 21 ust. 1ustawy
z29 września 1994 r. ora-
chunkowości, będzie sta-
nowił podstawę do zaksię-
gowania danej straty
wkosztach podatkowych.
Do kosztów uzyskania
przychodów może zostać
zaliczona likwidacja towa-
rów handlowych dokona-
na: wdrodze złomowania,
przez fizyczną likwidację
przedmiotowych towarów,
wmomencie wywozu na
wysypisko, przy założe-
niu, że zprzeprowadzo-
nych czynności zostanie
sporządzony stosowny
protokół likwidacji.
Oznacza to, że wanalizo-
wanej sytuacji spółka zli-
kwidowane towary maga-
zynowe, wwartości odpo-
wiadającej ich cenie naby-
cia, może zaliczać do kosz-
tów uzyskania przychodu
wdniu ujęcia wksięgach
rachunkowych.
Z kolei możliwość uzna-
nia straty wśrodkach ob-
rotowych za koszty uzy-
skania przychodów wyma-
ga wsposób niebudzący
wątpliwości odpowiednie-
go udokumentowania bra-
ku możliwości gospodar-
czego wykorzystania li-
kwidowanych towarów
handlowych, zasadności
ich likwidacji, atakże fak-
Opinia
Tomasz Wickel
doradca podatkowy w Kancelarii Prawnej
Spaczyński,Szczepaniak i Wspólnicy
Spółka jest
jedynym na terytorium
Polski importerem no-
wych samochodów osobo-
wych idostawczych,
atakże części zamiennych
iakcesoriów do tych sa-
mochodów. Podstawową
działalnością spółki jest
zakup samochodów oraz
ich odsprzedaż do autory-
zowanych sieci dealerów.
Spółka spełnia również
rolę gwaranta zobowiąza-
nego do napraw gwaran-
cyjnych wstosunku do
sprzedanych samocho-
dów. Wcelu zapewnienia
bieżącej obsługi klientów
spółka musi zabezpieczyć
dostępność wszystkich
części zamiennych wPol-
sce. Wtym celu na każdy
rok opracowywany jest
plan sprzedaży, na podsta-
wie którego określane jest
zapotrzebowanie na czę-
ści zamienne wdanym ro-
ku. Wpraktyce może oka-
zać się, że nie wszystkie
części zostaną sprzedane
na bieżąco, dlatego wza-
leżności od daty nabycia
części zamienne klasyfi-
kowane są jako: zapas bie-
żący – części zamienne,
które są na bieżąco zuży-
wane; zapas śpiący – czę-
ści zamienne niesprzeda-
ne po upływie 6miesięcy;
zapas martwy – części za-
mienne niesprzedane po
upływie roku.
Spółka na bieżąco anali-
zuje stany zapasów maga-
zynowych iraz wroku
dokonuje likwidacji/kasa-
cji części zzapasu mar-
twego iśpiącego wPolsce
lub wysyła je wramach li-
kwidacji do Francji, gdyż
dalsze ich przechowywa-
nie wiązałoby się zdodat-
kowymi kosztami. Przy-
czyną jest m.in. wprowa-
dzenie nowych marek na
rynek, postęp technolo-
giczny itd. Wysyłając czę-
ści spółka unika koniecz-
ności ich likwidacji
wPolsce, co wiąże się
zokreślonymi kosztami.
Dodatkowo otrzymuje ra-
bat na kupione części
wwysokości odpowiednio
35 proc. dla części wcho-
dzących wskład zapasu
śpiącego i15 proc. dla
części wchodzących
wskład zapasu martwego.
Sprzedawca nie informuje
spółki oprzeznaczeniu od-
syłanych wramach likwi-
dacji niesprzedanych czę-
ści, tj. nie informuje, czy
są one odsprzedawane, czy
też likwidowane fizycznie.
Spółka nie dysponuje żad-
nymi protokołami potwier-
dzającymi fakt likwidacji
przedmiotowych części.
Czy spółka może zaliczyć
do kosztów wydatki ponie-
sione na zakup zalegają-
cych wmagazynach części
zamiennych, które są li-
kwidowane?
Wwydanej interpretacji
minister finansów po-
twierdził prezentowane
już wcześniej stanowi-
sko,że ze względu na
brak wustawach podatkowych regulacji dotyczą-
cych likwidacji środków obrotowych (w tym przy-
padku – części zamiennych) zastosowanie znajdą
zasady ogólne dotyczące rozpoznawania kosztów
podatkowych.Oznacza to,że możliwość zalicze-
nia wartości likwidowanych środków obrotowych
do kosztów powinna być oceniana przez pryzmat
ich związku zdziałalnością gospodarczą prowa-
dzoną przez danego podatnika zuwzględnieniem
zasadności icelowości przeprowadzenia likwida-
cji.Dla zaliczenia wartości środków obrotowych do
kosztów podatkowych likwidacja powinna zostać
odpowiednio udokumentowana – wpraktyce bę-
dzie to najczęściej protokół likwidacyjny.Winter-
pretacji słusznie podkreślono,że odesłanie niewy-
korzystanych towarów kontrahentowi,od którego
zostały wcześniej nabyte,bez uzyskania od kon-
trahenta informacji odalszym ich przeznaczeniu,
nie uprawnia do zaliczania wartości odesłanych to-
warów do kosztów podatkowych.
tycznego przeprowadzenia
likwidacji danego towaru.
W przypadku odesłania
przez spółkę do dostawcy
niesprzedanych części za-
miennych, wsytuacji gdy
spółka nie posiada infor-
macji oich dalszym prze-
znaczeniu, nie mamy do
czynienia ze stratą
wśrodkach obrotowych.
Wprzedmiotowej sprawie
spółka nie dysponuje pro-
tokołem potwierdzającym
likwidację danych towa-
rów handlowych,
wzwiązku zczym brak
jest podstaw do twierdze-
nia, że te części zostały fi-
zycznie zlikwidowane,
anie przeznaczone do
dalszego obrotu. Spółka
nie dysponuje także żad-
nym dokumentem księgo-
wym, który spełniałby
wymagania dla dowodów
księgowych określone
wart. 21 ust. 1ustawy
orachunkowości, na pod-
stawie którego mogłaby
zaksięgować poniesioną
stratę wksięgach rachun-
kowych.
Fakt zwrotu części za-
miennych do dostawcy
nie jest równoznaczny
zjego likwidacją, atym
samym zpowstaniem
straty. Zatem spółka nie
może zaliczyć do kosztów
uzyskania przychodów
wartości niesprzedanych
części zamiennych ode-
słanych do dostawcy jako
poniesionej straty.
Interpretacja indywidualna dyrektora
Izby Skarbowej wWarszawie z4lipca
2011 r.(nr IPPB5/423-388/11-4/RS).
Ustosunko-
wując się do możliwości
zaliczenia do kosztów
uzyskania przychodów
wartości niesprzedanych
części zamiennych, które
zostały fizycznie zlikwi-
dowane wPolsce, należy
stwierdzić, iż zokoliczno-
ści przedstawionych we
wniosku wynika, że likwi-
dację składnika zapasów,
które utraciły swoją war-
tość nie zwiny podatnika,
lecz ze względu na brak
zapotrzebowania rynko-
wego, można uznać za
ODPOWIEDŹ IZBY
Jak zaksięgować w jednostce budżetowej udzielenie pożyczki z ZFŚS i jej spłatę
www.ksiegowosc.gazetaprawna.pl
IZBA SKARBOWA W POZNANIU
o zwolnieniach podatkowych
Agent ubezpieczeniowy nie zapłaci VAT od świadczonych usług
Usługi w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego są zwol-
nione zpodatku od towarów iusług
umowy agencyjnej zawar-
tej zzakładem ubezpie-
czeń iwpisany do rejestru
agentów ubezpieczenio-
wych.
Stosownie do art. 43 ust.
1pkt 37 ustawy opodat-
ku od towarów iusług
(Dz.U. z2004 r. nr 54,
poz. 535 zpóźn. zm.),
zwalnia się od opodatko-
wania usługi ubezpiecze-
niowe, usługi reasekura-
cyjne iusługi pośrednic-
twa wświadczeniu usług
ubezpieczeniowych ire-
asekuracyjnych, atakże
usługi świadczone przez
ubezpieczającego wza-
kresie zawieranych przez
niego umów ubezpiecze-
nia na cudzy rachunek,
zwyłączeniem zbywania
praw nabytych wzwiąz-
ku zwykonywaniem
umów ubezpieczenia
iumów reasekuracji.
Zwolnieniu zopodatko-
wania podatkiem od
towarów i usług podlega
zatem m.in. świadczenie
usług ubezpieczenio-
wych, usług reasekura-
cyjnych iusług pośred-
nictwa wświadczeniu
usług ubezpieczenio-
wych ireasekuracyjnych.
Przy czym pośrednictwo
ubezpieczeniowe należy
rozumieć zgodnie zusta-
wą opośrednictwie ubez-
pieczeniowym. Ustawa ta
czynności agencyjne wy-
konywane przez agenta
wramach pośrednictwa
ubezpieczeniowego naka-
zuje rozumieć jako czyn-
ności wykonywane
wimieniu lub na rzecz
zakładu ubezpieczeń, po-
legające na pozyskiwaniu
klientów, wykonywaniu
czynności przygotowaw-
czych zmierzających do
zawierania umów ubez-
pieczenia, zawieraniu
umów ubezpieczenia
oraz uczestniczeniu
wadministrowaniu iwy-
konywaniu umów ubez-
pieczenia, także wspra-
wach oodszkodowanie,
jak również na organizo-
waniu inadzorowaniu
czynności agencyjnych.
Wobec tego te czynności,
na podstawie art. 43 ust.
1pkt 37 ustawy opodat-
ku od towarów iusług,
należy uznać za korzysta-
jące ze zwolnienia
zopodatkowania tym
podatkiem.
Podatniczka wramach
umowy zawartej zosobą,
która prowadzi agencję
ubezpieczeniową, wyko-
nuje czynności polegają-
ce na pozyskiwaniu
klientów izawieraniu
znimi umów ubezpie-
czeniowych. Jest zatem
podmiotem zawierającym
wimieniu ina rzecz
ubezpieczyciela umowy
ubezpieczeniowe. Opisa-
ne działania mieszczą się
wpojęciu pośrednictwa
wświadczeniu usług
ubezpieczeniowych.
Podatniczka posiada sta-
tus agenta ubezpiecze-
niowego. Zatem spełnia
warunek podmiotowy
wynikający zustawy
opośrednictwie ubezpie-
czeniowym, aczynności
przez nią wykonywane
są uznawane wmyśl tej
ustawy za pośrednictwo
ubezpieczeniowe (czyn-
ności związane zwyko-
nywaniem umów ubez-
pieczenia).
Czynności świadczone
wzakresie pośrednictwa
ubezpieczeniowego, wy-
konywane przez podat-
niczkę posiadającą status
agenta ubezpieczeniowe-
go, korzystają ze zwolnie-
nia zpodatku na podsta-
wie art. 43 ust. 1pkt 37
ustawy podatku od
towarów i usług jako
usługi pośrednictwa
wświadczeniu usług
ubezpieczeniowych.
Jednak podatniczka musi
spełnić warunki określo-
ne wart. 7ust. 1oraz art. 9
ust. 1ustawy opośred-
nictwie ubezpieczenio-
wym.
Interpretacja indywidualna dyrektora
Izby Skarbowej wPoznaniu z8sierpnia
2011 r.(nr ILPP1/443-738/11-4/MS).
OPRAC. EWA MATYSZEWSKA
Podatniczka
prowadzi działalność go-
spodarczą, wramach któ-
rej m.in. świadczy usługi
wzakresie pośrednictwa
ubezpieczeniowego. Dzia-
łalność polega na tym, że
ma podpisaną umowę
zosobą, która prowadzi
agencję. Podatniczka co
miesiąc wystawia fakturę
na należną jej prowizję od
sprzedanych przez nią po-
lis. Prowizja od każdej
sprzedanej polisy jest jej
przekazywana wcałości.
Czy świadczone usługi bę-
dą zwolnione zpodatku
od towarów i usług?
Przez dzia-
łalność ubezpieczeniową
rozumie się wykonywanie
czynności ubezpieczenio-
wych związanych zofero-
waniem iudzielaniem
ochrony na wypadek ry-
zyka wystąpienia skutków
zdarzeń losowych. Zakład
ubezpieczeń może zlecać
wykonanie czynności in-
nym podmiotom. Czynno-
ści ubezpieczeniowe wy-
konywane przez te pod-
mioty są traktowane jak
czynności ubezpieczenio-
we wzakresie, wjakim są
wykonywane wimieniu
ina rzecz zakładu ubez-
pieczeń.
Z kolei pośrednictwo
ubezpieczeniowe polega
na wykonywaniu przez
pośrednika za wynagro-
dzeniem czynności fak-
tycznych lub czynności
prawnych związanych
zzawieraniem lub wyko-
nywaniem umów ubezpie-
czenia. Pośrednictwo
ubezpieczeniowe jest wy-
konywane wyłącznie
przez agentów ubezpie-
czeniowych lub brokerów
ubezpieczeniowych.
Agentem ubezpieczenio-
wym jest przedsiębiorca
wykonujący działalność
agencyjną na podstawie
ODPOWIEDŹ IZBY
PROBLEM
PROBLEM
DGP
| 29 sierpnia 2011 |
nr 166 (3052)
|
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
ekspert
Tygodnik
PODATKOWY
C
5
wystawiać faktury VAT,
w tym elektroniczne
Rozliczenia
Podatnicy VAT muszą wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności
dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę
opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika
i nabywcy. Faktura musi odzwierciedlać rzeczywiste transakcje gospodarcze.
Za wystawianie lubposługiwanie się fikcyjnymi dokumentami fiskus może ukarać
przedsiębiorcę
Ewa Matyszewska
ewa.matyszewska@infor.pl
n
imiona inazwiska lub nazwy bądź na-
zwy skrócone sprzedawcy inabywcy oraz
ich adresy;
n
numery identyfikacji podatkowej
sprzedawcy inabywcy;
n
numer kolejny faktury;
n
dzień, miesiąc irok wystawienia fak-
tury, awprzypadku gdy data ta różni się
od daty sprzedaży, również datę sprzeda-
ży; wprzypadku sprzedaży ocharakterze
ciągłym podatnik może podać na faktu-
rze miesiąc irok dokonania sprzedaży,
pod warunkiem podania daty wystawie-
nia faktury;
n
nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
n
miarę iilość sprzedanych towarów lub
zakres wykonanych usług;
n
cenę jednostkową towaru lub usługi
bez kwoty podatku (cenę jednostkową
netto);
n
wartość towarów lub wykonanych
usług, których dotyczy sprzedaż, bez
kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
n
stawki podatku;
n
sumę wartości sprzedaży netto towa-
rów lub wykonanych usług zpodziałem
na poszczególne stawki podatku izwol-
nionych zpodatku oraz niepodlegających
opodatkowaniu;
n
kwotę podatku od sumy wartości
sprzedaży netto towarów (usług), zpo-
działem na kwoty dotyczące poszczegól-
nych stawek podatku;
n
kwotę należności ogółem wraz znależ-
nym podatkiem.
W fakturach wystawianych przez ma-
łych podatników wmiejsce oznaczenia
„Faktura VAT” stosuje się oznaczenie
„Faktura VAT-MP”. Na takim dokumencie
dodatkowo wpisuje się termin płatności
należności określonej wfakturze.
Sprzedawca może określić wfakturze
również kwoty podatku dotyczące warto-
ści sprzedaży poszczególnych towarów
iusług wykazanych wtej fakturze. Wtym
przypadku łączna kwota podatku może
być ustalona wwyniku podsumowania
jednostkowych kwot podatku.
Co istotne, wyszczególnienie wfakturze
kwot podatku nie jest wymagane, jeżeli war-
tość sprzedaży opodatkowanej dla danej
stawki podatku wraz zpodatkiem jest niż-
sza od 7,38 zł.
Warto pamiętać, że kwoty podatku wy-
kazuje się wzłotych bez względu na to,
wjakiej walucie określona jest kwota na-
leżności wykazana wfakturze. Kwoty
wykazywane wfakturze zaokrągla się do
pełnych groszy, przy czym końcówki po-
niżej 0,5 grosza pomija się, akońcówki
0,5 grosza iwyższe zaokrągla się do
1grosza.
Ważne czynności
Rozporządzenie ministra finansów okre-
ślające zasady wystawiania faktur VAT prze-
widuje oddzielne zasady dla niektórych do-
staw towarów iświadczenia usług.
I tak wprzypadku dostawy towarów lub
świadczenia usług zwolnionych zVAT (na
Przykład
Z
asady dotyczące wystawiania faktur
zawarte wart. 106 ustawy oVAT
stosuje się odpowiednio do dostawy
towarów lub świadczenia usług, dokony-
wanych przez podatników zarejestrowa-
nych jako podatnicy VAT czynni lub
zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowa-
nia tych czynności jest terytorium pań-
stwa członkowskiego inne niż terytorium
kraju lub terytorium państwa trzeciego
idla tych czynności podatnicy ci nie są
zidentyfikowani dla podatku od wartości
dodanej lub – wprzypadku terytorium
państwa trzeciego – podatku opodobnym
charakterze.
Gdy osoba prawna, jednostka organiza-
cyjna niemająca osobowości prawnej lub
osoba fizyczna wystawi fakturę, wktórej
wykaże kwotę podatku, jest zobowiązana
do jego zapłaty. Zasada ta obowiązuje
również wówczas, gdy podatnik wystawi
fakturę, wktórej wykaże kwotę podatku
wyższą od kwoty podatku należnego.
Warto wiedzieć, że faktury VAT nie mu-
szą być wystawiane osobom fizycznym
nieprowadzącym działalności gospodar-
czej. Jednak na żądanie tych osób przed-
siębiorcy muszą wystawić faktury.
Czypo śmierci podatnika
można korygować fakturę
Samochód kupiony przez firmę męża
podatniczki przez leasing operacyjny
został po jego zakończeniu wykupiony
wczerwcu 2010 r.Wstyczniu 2011r.
został sprzedany innej firmie.Ponieważ
po wykupie zleasingu był użytkowany
wfirmie powyżej 6miesięcy,można go
uznać za samochód używany iprzy je-
go sprzedaży można byłoby zastoso-
wać zwolnienie zVAT.Przy nabyciu au-
ta przez firmę męża można było odli-
czyć jedynie część VAT.Faktura sprze-
daży została jednak wystawiona tak,że
wartość sprzedawanego samochodu
została rozbita na kwotę netto i23-
proc.VAT.Kilka dni po sprzedaży mąż
zmarł ijego firma zakończyła działal-
ność.Czy podatniczka jako spadko-
bierca ijako jednoosobowa firma może
dokonać korekty do faktury wystawio-
nej przez firmę męża?
To sprzedawca towaru wystawia faktu-
rę,wktórej określa m.in.stawkę VAT.
Zkolei nabywca towaru może przyjąć
do własnego rozliczenia wartość naby-
tego towaru itowarzyszącego tej war-
tości podatku,tylko według danych
wynikających zfaktury.Gdy faktura za-
wiera pomyłki wzakresie stawki VAT,to
jedynie wystawca faktury pierwotnej
może wystawić fakturę korygującą.
Wystawcą faktury pierwotnej był mąż
podatniczki,azatem po jego śmierci
następcy prawni ani inne osoby nie są
uprawnione do wystawienia faktury ko-
rygującej.Nie jest więc możliwe wysta-
wienie przez podatniczkę – jako spad-
kobiercę – oraz przez inny podmiot
faktury korygującej do faktury wysta-
wionej przez podmiot,wstosunku do
którego na skutek śmierci podatnika
ustał byt prawny.
Faktura za paliwo
Faktury dokumentujące sprzedaż paliw silniko-
wych benzynowych,oleju napędowego oraz gazu,
wlewanych do baku samochodu iinnych pojazdów
samochodowych,powinny zawierać numer reje-
stracyjny tego samochodu.
podstawie art. 43 ust. 1ustawy oVAT albo
przepisów wydanych na podstawie art. 82
ust. 3ustawy oVAT), poza wymienionymi
już danymi na fakturze trzeba też wskazać:
symbol towaru lub usługi określony wkla-
syfikacjach wydanych na podstawie prze-
pisów ostatystyce publicznej, jeżeli ustawa
lub przepisy wykonawcze do ustawy powo-
łują ten symbol, lub przepis ustawy albo ak-
tu wydanego na podstawie ustawy, na pod-
stawie którego podatnik stosuje zwolnienie
zpodatku, lub przepis dyrektywy, który
zwalnia od podatku tę dostawę lub to
świadczenie.
W fakturach dokumentujących czynności,
których podstawą opodatkowania jest mar-
ża, wmiejsce oznaczenia „Faktura VAT” sto-
suje się oznaczenie „Faktura VAT marża”
lub trzeba umieścić odesłania do odpowied-
nich regulacji ustawy oVAT lub dyrektywy.
Kolejne zasady dotyczą usług turystyki. Je-
żeli nabywcą usługi turystyki jest podatnik,
wwystawionej fakturze oprócz kwoty na-
leżności ogółem wraz znależnym podat-
kiem wykazuje się odrębnie tę część kwoty
należności, do której ma zastosowanie staw-
ka 0 proc.
W wewnątrzwspólnotowej dostawie to-
warów faktura stwierdzająca tę dostawę
powinna zawierać numer podatnika do-
konującego dostawy oraz właściwy iważ-
ny numer identyfikacyjny dla transakcji
wewnątrzwspólnotowych, nadany przez
państwo członkowskie właściwe dla na-
bywcy, zawierający dwuliterowy kod sto-
sowany dla podatku od wartości dodanej.
W przypadku gdy przedmiotem wewnątrz-
wspólnotowej dostawy są nowe środki
transportu, faktura stwierdzająca dokona-
Czynni podatnicy VAT
Zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT
czynni posiadający numer identyfikacji podat-
kowej wystawiają faktury oznaczone wyrazami
„Faktura VAT”.
Faktury ifaktury korygujące są wysta-
wiane co najmniej wdwóch egzempla-
rzach, przy czym oryginał otrzymuje na-
bywca, akopię zatrzymuje sprzedawca.
Zasad tych nie stosuje się do faktur ifak-
tur korygujących przesyłanych kontra-
hentom wformie elektronicznej. Wprzy-
padku tych faktur sprzedawca przesyła
je, wtym udostępnia, nabywcy, zacho-
wując je jednocześnie wswojej doku-
mentacji.
Wystawianie faktur
Zarejestrowani podatnicy jako podatnicy
VAT czynni posiadający numer identyfi-
kacji podatkowej wystawiają faktury VAT.
Faktura stwierdzająca dokonanie sprze-
daży powinna zawierać co najmniej:
nie dostawy powinna dodatkowo zawierać
moment (datę) dopuszczenia nowego środ-
ka transportu do użytku oraz: przebieg po-
jazdu – wprzypadku pojazdów lądowych;
liczbę godzin roboczych używania nowego
środka transportu – wprzypadku jednostek
pływających; liczbę godzin roboczych uży-
Jak prawidłowo
Plik z chomika:
Mojaunicorn
Inne pliki z tego folderu:
TYGODNIK PODATKOWY z 29 sierpnia 11 (nr 166).pdf
(2065 KB)
GAZETA PRAWNA z 29 sierpnia 11 (nr 166)(1).pdf
(3284 KB)
FUNDUSZE UNIJNE z 29 sierpnia 11 (nr 166).pdf
(4235 KB)
MONITOR RYNKOWY z 29 sierpnia 11 (nr 166).pdf
(2170 KB)
GAZETA PRAWNA z 29 sierpnia 11 (nr 166).pdf
(3284 KB)
Inne foldery tego chomika:
DGP153.09.08.2011 (a1adjt)
DGP154.10.08.2011 (a1adjt)
DGP155.11.08.2011 (a1adjt)
DGP156.12.08.2011 (a1adjt)
DGP157.16.08.2011 (a1adjt)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin